Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Mystikal

1e kweek, homebox xl - mixpack indica e van greenhouse

Recommended Posts

(DAG 5)

 

Hallo allen, leuk dat jullie een kijkje komen nemen.

Geef gerust commentaar op wat dan ook, kan er tenslotten alleen maar van leren :D

 

Dit wordt mijn eerste 'echte' kweek, vorig jaar al een kweekje in de schuur geprobeerd maar de temp en lv zijn erg slecht onder controle te houden dus nu echt indoor!

 

Ik gebuik de volgende opstelling op dit moment:

-Homebox XL (1,20x1,20x2,00)

-CAN filter 500 m2

-Buisfan afvoer 250 m2

-Buisfan aanvoer 125 m2

-Philips SON-T 400 Watt

-Hamerslag kapje

-ELT VSA 400 Watt

-Fancontroller, traploos voor 2 fans

-APC EMU / Enviromental Monitoring Unit (Temp / LV monitoring systeem met 2 sensoren, elke x minuten registratie van temp en lv)

-2x 20cm fan

-Zelfbouw schakelbord

-1L Brandblusser (op schakelbord)

 

Dit moet zorgen voor een mooie bloei en groei periode

-PH / EC meter setje van Milwaukee

-Canna Terra voedingslijn

-Plagron lightmix (voor vroege groei periode)

-Plagron growmix (Na 2 weken groei mogen ze hier verder groeien)

-11 liter potten

-Kleine potjes voor eerste weken

-Spongepots

-Zaden (Indica E Mixpack van Greenhouse)

 

De mixpack Indica E bevat de volgende soorten:

-Big Bang

-White Widow

-El Nino

-Himalaya Gold

-Cheese

 

De tent incl inhoud staat netjes opgesteld en de opstelling heeft een paar dagen gedraaid waarbij de temp tussen de 21 en 24 graden fluctueerde, de lamp stond op 60cm van de bodem.

Ik moet misschien dus zelf bijverwarmen de komende maand(en) maar dat is beter dan moeten afkoelen, zoals in het verleden in de schuur...

 

Hierbij de foto van mijn schakelbord:

gallery_17445_7562_205661.jpg

Linksboven de Enviromental Monitoring Unit (LV/Temp registreren om de x minuten)

Linksmidden een tegen overspanning beveiligde stekkerblok

Linksonder de voeding voor de EMU en de ventilator die wat koele lucht over de VSA blaast (zolang de EVSA er nog niet is)

Rechtsboven een 1 liter automatische poederblusser

Rechtsonder een ELT 400 watt VSA en de schakelrelais

 

En de fan controller met de temp/lv meter en uiterst rechts de APC probe tbv de temp registratie in de EMU

gallery_17445_7562_77259.jpg

 

Op dit moment zit ik eigenlijk op dag 5, hieronder een overzicht van de afgelopen dagen:

Dag 1: Zaden in een 5 tal kleine glaasjes laten weken, zo'n 18 uur in water met ph 5,9

Dag 2: Zaden in de Spongepots gedaan, Sannie's bacto aangemaakt (1/4 zakje, 250ml water, PH 5,9) om de Spongepots te bewateren

Dag 3: Tent opgebouwd en ingericht

Dag 4: Eerste zaden zijn goed ontkiemt, 2 zaden zijn uitgegroeid tot 3cm en de andere 3 zijn de wortels zichtbaar

Dag 5: Alle zaden zijn duidelijk aan het groeien, het folie is verwijderd zodat ze lekker de hoogte in kunnen schieten

 

Vandaag gaan de spongepot's de aarde in, een klein scheutje water met PH 5,9 en vervolgens de HPS op 50cm en de klok op 18 uur

 

Vooralsnog lijkt alles prima te verlopen, apparatuur doet het prima en de zaden zijn ontkiemt dus het echte werk kan beginnen.

 

Vragen / Opmerkingen?? Kom maar op :P

 

(EDIT: Foto's toegevoegt)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben ook van plan deze mix in de nabije toekomst eens te proberen. Ik ben benieuwd ofdat de planten allemaal even snel gaan groeien/bloeien.

Hoe lang ga je voorgroeien en hoe groot mogen de planten worden bij jou?

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Ik ben van plan om 5 weken te groeien, het mooie aan deze mix is dat ze (op papier...) dezelfde bloeiperiode hebben, 8 tot 9 weken.

 

Ik heb nog geen idee hoe groot ze zullen worden maar ik denk dat 50 tot 60 cm een mooie voorgroeil hoogte zal zijn, ze zullen dan nog 3 weken doorgroeien, hopelijk tot max. 1 meter.

Maar het is mijn eerste echte kweek en de eerste keer vanuit zaden dus het is een beetje een gok.

Als de planten te erg groeien worden ze in ieder geval gefimt / getopt om de groei iets te remmen

 

Ze krijgen wel lekker de ruimte met z'n 5en op 1,20 x 1,20 maar moeten het nog even met 400 watt doen.

 

Foto's komen trouwens morgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Absoluut, de groei gaat met 400 watt, en vervolgens moet een 600 watt SON-T GreenPower de plantjes laten bloeien, hierbij dan meteen een Lumatek EVSA.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie setup!

Is 5 weken voorgroeien niet wat lang?

Ik heb mijn Alaskan Ice 3weken voorgegroeid en op dag24bloei waren ze 1,20 meter incl. pot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks.

 

Ik heb geen idee of 5 weken te lang is, was meer een gok dan dat het op kennis gebaseerd was :P

Ze worden wel in toom gehouden door een keer te fimmen maar wil ze rond de 50 tot 60 cm laten voorgroeien (excl. pot) omdat ik anders bang ben te weinig ruimte over te houden om mooi af te bloeien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juist toen ik ze in de bloei had gezet groeiden ze het meest.

Meestal groeien ze nog door tijdens eerste drie weken bloei,scheelt wel per soort.

Share this post


Link to post
Share on other sites

(DAG 6)

LV: 20%

Temp 20 Graden

Licht: 18 uur

 

De spongepots hebben de zaden een mooie start gegeven, de zaailingen zijn gisteravond in de 4 liter potten geplaatst die ik voor de groeiperiode gebruik.

De bodem is Plagron Lightmix

 

De lamp hangt nu op 60 cm van de plantjes, iedere plant heeft na het overpotten rond de 100ml water gekregen (ph 5,9)

 

De temp is stabiel op 20 graden, beetje aan de koele kant.

De LV is wel meteen al zorgelijk, rond de 20% - er ligt nu wel een natte handdoek in het hokje en de fan controller is nu ingesteld dat bij een temp onder de 23 graden de fan uit staat, bij 23+ zal die naar 50% vermogen gaan.

 

De grondventilator staat nu uit, de ventilator bovenin draait wel zodat er wel luchtbeweging is.

 

Om het compleet te maken een fototje, hoewel er (nog) weinig op te zien is.

gallery_17445_7562_86285.jpg

4x 4 liter en nog een 5 liter potje, ze worden later in 11 liter (of grotere) potten geplaatst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm, zal er zeker rekening mee houden :P

 

Ik heb 2 meter de ruimte, de lamp moet 60 cm afstand houden, dus max. hoogte incl. pot moet onder de 1,40 blijven.

Beetje marge is altijd wel prettig dus probeer ik alles max. 1,20 (incl. pot) te laten groeien.

 

Ik denk dat ik ze max. 50cm laat worden voor de bloei intreed, zolang ze dan rond de 50cm doorgroeien is het nog te doen binnen de 2 meter hoogte

Share this post


Link to post
Share on other sites

dit ga ik wel volgen denk ik :D

 

ik heb een himalaya gold zonder voorgroei meteen op 12/12 staan en dit is toch al een mooi struikje, ik vrees dat als je ze 5 weken onder hps gaat voorgroeien je met een hoogte probleem gaat zitten, zelfs met het fimmen..

 

zelf kweek ik ook wel 5-6 weken voor, maar wel onder tl, zo heb ik nu een bigbang en nog een himalaya gold een white rhino en een lemon skunk al 5 weken in het tl-hokje staan.

 

ik ben zeer tevreden over de mix-packets van greenhouse, ik hoop dat jij er even veel plezier aan beleeft :P

 

 

grzt Greenthumb

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er allemaal goed uit enkel 1 aandacht puntje de afzuiging is 250m3 je filter 500m3 , om je filter juist telaten werken moetje 20% meer afzuiging hebben dan je filter .

en gezien het warme weer en je met een 600 gaat bloeien is de afzuiger wat aan de krappekant met de tijd .

dan is een 600 a 700m3 afzuiger wel aan te raden zeker in de zomer en kan je huidige afzuiger als inblazer werken .

 

verder goede kweek gewenst en ik zal je volgen .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor jullie reacties,

 

ik denk inderdaad dat er een nieuwe afzuiger nodig is straks met de 600 watter, zoals klikodog aangaf.

de huidige mag dan dienst doen als inblazer :P

 

Ik laat de groeiperiode afhangen van de grootte van de planten en dat is even afwachten aangezien het 5 verschillende rassen door elkaar zijn, zodra er 1 in de buurt van de 50cm komt gaat de klok naar 12/12

 

Ik ben tot nu toe ook tevreden over de mixpacks van greenhouse, ik heb ook nog een sativa mix liggen voor de volgende ronde misschien, maar die zullen waarschijnlijk niet kunnen voorgroeien aangezien sativa's een stuk meer de hoogte in willen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Luchtvochtigheid is bij zaaingen minder belangrijk dan bij stekken,om uitdroging van je bovenste laag aarde te voorkomen kan je dat afdekken door bv een stukje zwart/wit folie uit te knippen.

Als de dames groter zijn komt de lv wel goed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt, ik houd deze tip nog even in mijn achterhoofd, met de handdoek is de LV min-max 20%-50% geweest sinds gisteravond, opzich een prima waarde hoewel ik hem liever iets hoger heb.

Ik heb er nu een 2e handdoek in gedaan aangezien de eerste al een flinke verbetering was.

 

3 plantjes laten de eerste blaadjes zien, de andere 2 moeten de schil nog verliezen.

De 400 watter hangt nu op 50 cm van het bovenste plantje, zolang ze netjes blijven groeien hou ik deze afstand aan, wanneer ze gaat sprieten zal ik de lamp op 40 cm houden.

 

Temp is tussen de 22 en 28 graden geweest.

Share this post


Link to post
Share on other sites

(DAG 7)

LV 10 - 30%

TEMP 23 - 28,5

 

De zaailingen hebben allemaal hun eerste bladen laten zien.

De enige die er niet helemaal top uitziet is de Himalaya Gold, deze heeft licht gelige bladen, maar ze zijn maar 7mm per blad, ik hoop dat ze straks richting groen zullen kleuren.

 

Geel is meestal te veel voch maar ze krijgen minder dan een half kopje water per plant elke 12 uur (ongeveer) dus ik denk niet dat dit de oorzaak is.

 

Iemand enig idee of het gele blad reden tot zorg is?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien toch wat teveel water,de eerste dagen sproeide ik de bovenste laag lekker vochtig maar gaf nog geen water.Potten waren wel ingewaterd.Even diep je vinger in de aarde paar cm(niet te dichtbij om de wortel niet te beschadigen) van de rand om te voelen :P

 

Maar om één geel blaadje zou ik me geen zorgen maken,breid het uit dan is er iets.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@art

 

Bedankt wederom voor je input :P aarde is direct vanuit de zak (zonder in te wateren dus) in de potten gegaan, hierin de spongepots en 100ml water, het lijkt me vrij weinig.

De spongepots hadden wel een vochtbuffertje dus er was wel vocht bij de wortels maar dat is inmiddels wel door de rest van de aarde opgenomen.

Is het verstandig om de aarde 1x goed vochtig te maken voor gebruik? (de zak kwam van een net geleverde pallen bij de GS, dus heeft niet lang gelegen)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als de aarde licht vochtig aan voelt zou ik het nu zo laten,komende week bovenste laag aarde vochtig houden door te sproeien en om de dag een beetje water.

 

Zit het zelf ook te uit te vogelen over de juiste hoeveelheid water,heb een tensiometer van Blumat besteld om een beetje beter inzicht te krijgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet niet hoe het zit met Plagron lightmix, maar mijn aarde moest eerst eens goed ingewaterd worden. Nu zou ik het in elk geval niet meer doen want dan verzuip je de plantjes misschien.

 

In het begin moet je echt niet veel water geven, de lamp zal het meer doen uitdrogen dan de plantjes. Gewoon de bovenlaag vochtig houden (sproeien), zoals Art zei, heb ik ook gedaan. Eigenlijk zou ik gewoon alles doen wat Art zei, zo heb ik het ook gedaan.. :D

Tensiometer is trouwens zeker een aanrader, ik heb hem metteen gekocht en kan me niet inbeelden hoe ik het zonder had gedaan. In het begin geef je echt heel snel teveel water.

 

Verder ziet je setup er keurig uit! :P

Veel geluk met je kweek!

Share this post


Link to post
Share on other sites

(DAG 11)

 

De Tensiometer is besteld, lijkt me toch een stuk prettiger als er iets is dat onder de grond meekijkt :D

 

De plantjes zijn begonnen aan hun eerste groeispurt nadat ze helaas iets zijn gaan strekken omdat de lamp nog hoog stond (60cm / 400 watt)

 

Sinds de lamp op 35 cm staat groeien ze tevreden (en lanzaaaaaaaaaaammmm) opzij :o

 

De Himalaya Gold loopt duidelijk iets achter en heeft slechts 2 gelige bladeren, de planten krijgen rond de 100ml water per dag (lijkt me niet teveel.. maja hij is wel geel)

 

Ik heb alle potten een paar dagen geleden alsnog ingewaterd met ongeveer 0,3 tot 0,4 liter per pot, alle aarde was namelijk echt gortdroog, water aan de randen van de pot gesproeid zodat het via de wand alle aarde een beetje bereikt en ook om te voorkomen dat de planten met natte wortels komen te staan.

 

De aarde is nu wederom erg droog (voor mijn vingers dan) maar ik twijvel continu aan mijn manier van water geven, hopelijk neemt de tensiometer mijn twijvels weg :lol:

 

Foto's volgen asap.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet niet of je het tensio topic al hebt gevonden,staat veel info, http://www.wietforum.nl/De-Tensiometer-t13583.html

De bovenlaag van je aarde droogt snel uit,zodra er een beetje bladerdek komt wordt dat beter,bovenlaag wat afdekken of vochtig houden door sproeien.

 

In begin drinken ze nog niet zoveel,tensio is een aanrader om wat onzekerheid weg te nemen :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

(DAG 18)

LV 20 - 30%

TEMP 26 - 29

Licht: 18/6

 

Eindelijk valt er weer eens wat te melden, de dames beginnen lekker te groeien met de 400 watter op 40 cm.

Ik denk dat de klok al bijna terug mag op 12/12 om zo de groei eens flink aan te jagen :cry

 

Ik twijvel alleen een beetje over de Himalaya Gold, deze blijft gele bladeren ontwikkelen en blijft achter t.o.v. de rest.

Iemand enig idee wat de oorzaak is?

Ze krijgen water met een ph van 5,9 en 10ml Rhizotonic per 5 liter (40ml per 10 liter is advies, ik heb bewust de halve dosering toegepast om ze niet te veel wortelstimulator te geven omdat ze ook op eigen kracht moeten groeien

 

Dan hier de foto's:

 

Himalaya Gold AKA Zorgenkindje:

gallery_17445_7562_18229.jpg

Kan iemand zeggen wat de gele bladeren veroorzaakt?

 

Big Bang:

gallery_17445_7562_199142.jpg

Krullende bladeren... De plant ziet er verder prima uit, kan het genetisch bepaald zijn dat deze plant krullende bladeren heeft?

 

El Nino:

gallery_17445_7562_480803.jpg

Gaat lekker

 

Cheese:

gallery_17445_7562_129900.jpg

Gaat ook lekker

 

White Widow:

gallery_17445_7562_60540.jpg

Nu al 7 vingerig blad, ben benieuwd hoeveel het er worden!

 

Hier de groepsfoto:

gallery_17445_7562_327246.jpg

Gezellig tentje zo :rofl

 

Ze moeten nog naar 12/12, is dit al een goed moment of zal ik nog even wachten? ze zijn allemaal lekker compact tot nu toe.

 

Wat kan ik doen aan de gele bladeren van de Himalaya Gold?

 

Wanneer kan ik het beste gaan toppen? ik begreep vanaf zo'n 6 internode's?

Ze zitten nu op 3 internode's, dus eerst maar 12/12 doen voordat ik ga toppen denk ik?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er goed uit

nix te klagen.

 

gr damian

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...