Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
bliksem

koolstoffilter

Recommended Posts

Mischien hadden jullie al opgemerkt dat ik men voorgroei/droog kastje aan het bouwen ben. (ander topic)

Ik dacht in dit kastje gewoon de lucht af te zuigen met een pc-fan maar ik betwijfel dat als ik het als droogkastje ga gebruiken de fan te weinig capaciteit heeft om voldoende lucht door de koolstoffilter te trekken. Voor het voorgroeien denk ik dat de koolstoffilter overbodig is.

 

Heeft mischien iemand ervaring met koolstoffilters die op een pc-fan aangesloten zijn? :oeps

 

Ik heb al gezien dat ze in de gamma fans verkopen voor 15euro.Deze kunnen ook een hoger debiet lucht laten circuleren. Hier kan ik dan makkelijk met tussestukjes men koolstoffilter op aansluiten.

Een fancontroller is toch enkel nodig om de luctvochtigheid en temperatuur in een kastje te kunnen regelen. Dit is toch ook overbodig in een droogkastje.

 

Alle reacties zijn welkom, Bliksem :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet niet of je een pc fan daarvoor kan gebruiken, heb er zelf ook over getwijfeld maar ik kon ook een kant en klaar product bestellen wat even duur of zelfs goedkoper was dan zelf te gaan prutsen met pc/axiaalventilator. Ik heb het koolstoffilter+ ventilator dan ook voor mijn micro kast gehaald, stekker zit er ook al aan vast dus hoef je alleen nog maar in te pluggen, dit filter en ventilator is goed voor 125m3 afzuiging (zegt de GS). Ik ga hem deze week gebruiken voor me eerste kweekje.

 

gallery_20993_7287_1347.jpg

 

Dampende groet,

 

Worm

Share this post


Link to post
Share on other sites

En wat heb je ervoor betaald? Ik betwijfel dat dit goedkoper is als een pc-fan

 

Men pc-fans had ik gratis maar die kosten toch ook ongeveer 15euro in de winkel.

 

Mischien dat ik volgende week eens een uitstapje naar Nederland maak :oeps . Men vrienden gaan toch dus kan ik ook even meerijden.

 

Bedankt voor de reactie, greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik geloof 55 euro, ik vind jouw een knappe kerel als jij het goedkoper kan bouwen... Vergeet niet dat je een beste pc fan moet hebben die +- 100 m3 afzuigt en niet eentje die maar 40m3 kan afzuigen, dit is volgens mij te weinig. Vergeet niet dat je ook nog een een adapter a 12 euro voor aansluiten van fan(kan ook tel adapter, niet ideaal maar het kan) en je koolstoffilter, de goedkoopste schat ik rond de 35 euro + 1 m slang a 5 euro. Mijn berekening: 15+12+35+5= 67 euro

 

Dampende groet,

 

 

Worm

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja daar heb je gelijk in. Ik zal eens zien of die goedkope fans van de gamma 100m3 afzuigen. Zoja ga ik er zelf wel een bouwen.

 

-Adapter heb ik ook al ergens van gesloopt

-Koolstoffilter ga ik zelf bouwen (vele beweren dat dit niet mogelijk is mja, ben er zeker van dat het lukt)

 

Normaal heb ik hem dan voor 15euro + 9 euro= 24 euro

Die 9 euro is voor de supper actieve koolstof. Gebruiken ze in spuitkabines en terrariums/aquariums.

 

 

 

Wat ik me wel afvraag, waarom gebruik je een 1m lange slang. Ik was van plan om de filter direct op de fan aan te sluiten en deze dan direct door de muur. In de voorgroei zal ik dan enkel men pc-fan gebruiken.

 

Wat mischien wel een probleem kan leveren is dat als de schoepen van de fan niet onbelast kunnen doordraaien er meer stroom door de motor zal vloeien wat heel mischien kan leiden tot overhitting/kortsluiting/brand. Jouw fan is daar zoizo op voorzien.

Toch maar eens nameten men multimeter dan :oeps

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn slang is maar 27 cm lang, 1 meter slang is de kortste lengte die je kan krijgen :oeps . Een fan direct op een wand monteren kan resulteren in geluid door middel van trillingen. Mijn aansluiting zit zo:

 

gallery_20993_7287_2181687.jpg

 

Ik ga maar is gauw mijn mandje opzoeken, moet over 5 uurtjes alweer werken.

 

Dampende groet,

 

Worm

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik geloof 55 euro, ik vind jouw een knappe kerel als jij het goedkoper kan bouwen... Vergeet niet dat je een beste pc fan moet hebben die +- 100 m3 afzuigt en niet eentje die maar 40m3 kan afzuigen, dit is volgens mij te weinig. Vergeet niet dat je ook nog een een adapter a 12 euro voor aansluiten van fan(kan ook tel adapter, niet ideaal maar het kan) en je koolstoffilter, de goedkoopste schat ik rond de 35 euro + 1 m slang a 5 euro. Mijn berekening: 15+12+35+5= 67 euro

 

Dampende groet,

 

 

Worm

 

volgens mij verplaatst de beste pc wel meer dan 100m3, delta 120 hp doed 180 cfm ik weet niet de preciese berekening maar volgens mij is het rond de 300m3 ik kan dit fout hebben maar ik weet uit eigen ervaring dat deze herrie fan veeeeeel lucht verplaatst .

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi mede blowers zelf heb ik micro kweekje ga proberen afzuigen via badkamerafzuigventilator,zo da is een lang woord,haha maar ga met zelfgemaakte koolstoffilter filteren , iemand misschien ervaring.[koolstoffilter voor kattebak]. :) groetjes :oeps

Share this post


Link to post
Share on other sites

@klikodog

Een pc fan die 300 m3 af kan zuigen???? Dat kan volgens mij dus nooit, 300m3 op 12 v. Hoe groot is de diameter dan wel niet van zo´n pc fan, 60 cm?? De beste pc fan blaast wel meer dan 100m3 maar die zijn niet te koop voor 15 euro....... de grootste pc/axiaal(230V) fan die ik ben tegen gekomen kon max 207m3 lucht verplaatsen per uur (let wel deze bouwen amper druk op), en geloof mij ik heb me rot gezocht naar die krengen, zowel op i-net als bij de plaatselijke electra/bouw groothandels. Ik heb dus voor een simpel en goedkoop kant en klaar product gekozen die voldoende capaciteit heeft voor mijn kastje (volgens de GS). Elk kastje/hok is anders en vraagt een andere capaciteit afzuiger. Je kan best een PC fan of een 230 V axiaal ventilator als afzuiging gebruiken zolang de ruimte die afgezogen moet worden niet al te groot is.

 

Dampende groet,

 

Worm

Share this post


Link to post
Share on other sites
hoi mede blowers zelf heb ik micro kweekje ga proberen afzuigen via badkamerafzuigventilator,zo da is een lang woord,haha maar ga met zelfgemaakte koolstoffilter filteren , iemand misschien ervaring.[koolstoffilter voor kattebak]. :) groetjes :oeps

Kan je beter niet doen, Badkamerafzuigingen zijn niet gemaakt om 24/7 te draaien

Share this post


Link to post
Share on other sites

@worm

 

Goeie opmerking van die trillingen, heb al veel verslage gezien maar nooit op de slang gelet.

Ik haat het ook als het veel lawaai maakt, men koelkast is ook al zon oud kreng dat om de zoveel tijd begint te zage.

 

@bacardibreezeboy

Ben je daar wel zeker van. IK dacht dat ze in de keuring toch ook aan deze test onderworpen waren maar weet het ook niet zeker hoor. Dit maakt het nog moeilijker om een goedkope/goede fan te vinde.

 

@dwarf

Hier op het forum hebben er enkele dit al gemaakt.

Het eenvoudigste is gewoon actieve koolstof in een nylonkous steke en deze dan in een slang maar het kan veel beter.

Ben het ook is tegegekome in zon engelstalig forum maar dit adres weet ik niet meer.

 

Greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites
@klikodog

Een pc fan die 300 m3 af kan zuigen???? Dat kan volgens mij dus nooit, 300m3 op 12 v. Hoe groot is de diameter dan wel niet van zo´n pc fan, 60 cm?? De beste pc fan blaast wel meer dan 100m3 maar die zijn niet te koop voor 15 euro....... de grootste pc/axiaal(230V) fan die ik ben tegen gekomen kon max 207m3 lucht verplaatsen per uur (let wel deze bouwen amper druk op), en geloof mij ik heb me rot gezocht naar die krengen, zowel op i-net als bij de plaatselijke electra/bouw groothandels. Ik heb dus voor een simpel en goedkoop kant en klaar product gekozen die voldoende capaciteit heeft voor mijn kastje (volgens de GS). Elk kastje/hok is anders en vraagt een andere capaciteit afzuiger. Je kan best een PC fan of een 230 V axiaal ventilator als afzuiging gebruiken zolang de ruimte die afgezogen moet worden niet al te groot is.

 

Dampende groet,

 

Worm

 

het is een 120 mm x 38 mm en ja gewoon op 12 volt 5 volt kan ook maar dan maakt ie nog tering herrie en zou me vinger met 5 volt nog niet bij de bladen houden op 12 volt verzet ie 180 cfm en volgens mij komt dat rond de 300 m3 maar goed dit kan ik ook fout hebben .

maar goed ik loop weer eens jaren achter dit is de nieuwste 252 cfm http://www.sidewindercomputers.com/depfbsefa.html.

en idd druk bouwen ze niet op de pc fannetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste klikodog,

 

Ik heb mijn oude school boeken er is bij gepakt om het uit te rekenen, volgens mij kan je op deze manier cfm omrekenen naar m3:

 

CFM naar m3:

180 cfm :2118= 0.08 m3/S

180 cfm : 35,5= 5,07 m3/MN

180 cfm : 1,7= 105 m3/U

 

Vul het dan zelf maar in voor die nieuwste 252, rond de 147 m3, dan kom je nooit aan de 300m3. Mijn berekening kan ook fout zijn (het is al laat), maar dat zal dan vast wel gecorrigeerd worden door andere forum gebruikers.

 

Dampende groet,

 

 

Worm

Share this post


Link to post
Share on other sites

daarom hield ik het al open ik heb niet geleerd voor die berekening .

 

dit gebruikte ik . cubic feet / minute 1 CFM = 0.028 m3/min x 60 is 1.68 x 180 is 302.4 m3 per uur.

 

der komt ook geen normale computer fan in de buurt van de delta fan kwa lucht verplaatsing , maar je zag ook de prijs en zeer weinig mensen gebruiken die herrie dingen .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zover ik altijd begrepen heb zijn pc fannetjes niet gemaakt om druk op te bouwen. En druk heb je toch nodig om lucht door een filter te persen. Die fannetjes kunnen wel een bepaalde hoeveelheid lucht verplaatsen maar dat zegt niets over het opbouwen van druk dus. Volgens mij gaat dat niet goed werken, maarja ik spreek niet uit ervaring dus mss zit ik er wel naast hoor :oeps

Share this post


Link to post
Share on other sites
;) thanks voor de reactie ,maar weet dat er verschillende manieren zijn om koolstoffilter te maken. aangezien ik maar klein kastje heb met 2 plantjes. wou ik proberen te filteren[geur] met active koolstoffilter voor kattebak :) ,iemand misschien tip wat voorn afzuiger ik kan gebruiken, liever geen pro spul groetjs :oeps

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ yoko

 

Ik heb al enkele topics gelezen waarin gezegd wordt dat de politie ook hier op het forum zit. Sommige beweren dat ze je ip-adres zelfs kunnen opsporen met een pb. Ik ben nog niet paranoia gesmoord maar neem wel het zekere voor het onzeker dus antwoord ik je pb hier in dit topic. Ook al heb ik bijna niets te vebergen, deale doe ik trouwens ook niet dus kunne ze me ook niet veel maken. Genoeg gezeverd, hier is je antwoord:

 

-De voorgroeikast die ik aan het bouwen ben is maar een kleintje, ongeveer 0.25 vierkante meter.

 

-In de actieve koolstof heb je de keuze tussen laag, gemiddeld en super actieve koolstof. Ik ben maar voor de superactieve gegaan omdat deze fijner is (zelfs fijner dan diegene die ze gebruiken in koolstoffilters) en langer mee zou gaan. Dit kostte 9 euro voor 300gram. Ik zal ook maar een klein filtertje bouwen want heb denk ik niet zo veel nodig.

 

@moderators

Sorry, kweet dat dit niet deftig quoten is maar het is ook onbeleefd om niet te antwoorden, tenzij het een flik is :)

 

Greetz, Bliksem :oeps

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...