Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Lama

lamp niet aan

Recommended Posts

Help,

Ik heb de ballen verstand van electro dus graag simpel.

Mijn vsa gaat wel tikken maar de lamp gaat niet branden.

Als ik de klok een paar keer rond draai gaat hij weer wel branden.

Wat kan dit wezen????

Ik weet niet hoe oud hij is kan hij versleten zijn????

Heb geen zin om er elke dag heen te gaan en kijken of hij het wel doet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je je lamp rechtstreeks op een stopcontact zet en zo nu en dan eens lostrekt en weer aansluit?

Gaat je lamp dan elke keer wel goed aan?

Ik heb zo mijn twijfels bij je tijdsschakelaar. Die dingen kunnen soms blijven hangen...

 

[edit]

Sjips laat maar...

Je VSA gaat wel tikken dus krijgt hij wel zijn spanning

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koop een nieuwe tijdklok voor een paar euro's.

Dit lijkt mij het probleem als ik dit zo lees :lol:

 

Groeten,

 

L.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Koop een nieuwe tijdklok voor een paar euro's.

 

En koop er ook een relais bij,....anders zit je binnenkort weer met hetzelfde probleem,....of erger :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan had z'n klok het ook nog wel gedaan :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

even ot: met een relais kan je net zo goed een Gamma tijdschakelaar gebruiken ipv van zo'n dure.

 

waarschijnlijk is dat de taak van een relais, maar ik heb ook de ballen verstand van electro :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

tikken is de starter die de lamp niet aan de praat krijgt en blijft proberen te starten. Contactweerstand van de klok (reeds verschroeide contacten) kan het probleem zijn, slecht contact van de lamp of een kapotte lamp overigens ook. Dat verklaart overigens ook waarom na een paar keer ronddraaien er wél contact gemaakt wordt. Probeer het eens direct in het stopcontact zoals reeds geadviseerd.

 

De meeste lampen mag je NIET binnen een half uur opnieuw starten overigens.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey dan had ik ook even een vraagje voor whazzup: Ik heb zelf een 250watt setje, incl relais,vsa enz maar ik gebruik nu ook een 250 HPI voor de groei maar met opstarten maakt m'n vsa ook een raar brommend geluid, maar met m'n 250watt HPS Greenpower gaat het gewoon goed met opstarten.

Klopt dat dat die HPI lampen anders opstarten?????????

Gr B

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedenkt voor de reacties.

De lamp is net nieuw dat zal het niet zijn denk ik.

Nu ik het op het forum heb gezet doet hij het weer raar maar waar.

Als hij weer hapert zal ik hem gelijk eens proberen zonder tijdklok.

 

Thnx

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou toch eens een relais nemen!

Als het inderdaad ingebrande contacpunten zijn van je tijdschakelaar, zal het starten van de lamp met heel veel pulsjes achterelkaar gaan.

 

Stel: Genoeg spanning -> Lamp wil aanslaan -> dat kost stroom -> door de rotte contactpuntjes heb je een overgangsweerstand (HEET!!) -> De spanning zakt daardoor in -> je lamp wil niet meer aanslaan. -> Stroom wordt dus weer lager -> Spanning is weer normaal...

En zo kun je weer van voren aan beginnen.

Deze sequence komt elke seconde enkele tientallen keren voorbij!!

 

Je lamp/VCA krijgt dus ook die pieken die bij elke inschakeling ontstaan, voor de kiezen!!

Als je je nieuwe lamp lang goed wilt houden, zou ik zeker kiezen voor een relais.

Die zijn gebouwd om de hoge inschakelstromen te weerstaan. Ze nemen echter zelf minimale stroom die jouw schakelklok probleemloos kan leveren.

 

Ik zit er (nog) niet diep genoeg in om je de prijs van een relais te geven, maar ik denk dat het goedkoper is dan een nieuwe lamp. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zit er (nog) niet diep genoeg in om je de prijs van een relais te geven, maar ik denk dat het goedkoper is dan een nieuwe lamp. smile.gif********************8

 

Nieuwe relais is altijd goedkoper dan het opnieuw laten optrekken van je eigen woning, en die van je buren.

 

Zonder relais is vragen om moeilijkheden. BRAND!

 

Succes.

 

P.s doe gewoon een lumatek (ja doc ze zijn goed), ben je van al je gezeik af. Niet brommen, heet of wat dan ook.

Share this post


Link to post
Share on other sites
..., maar met m'n 250watt HPS Greenpower gaat het gewoon goed met opstarten.

250 watt greenpower? :lol:

 

HPI start inderdaad iets anders op. Sommige oude HPI lampen doen dat zelfs met bimetaal en kunnen niet in een gewone VSA starten, maar vrijwel iedere HPI is tegenwoordig pulse start. effe eigen topic openen alsjebieft

Share this post


Link to post
Share on other sites

@whazzup: ja er bestaat zelfs een 250w greenpower...mooi lampje hoor. Die hpi is een nieuwe uitvoering, dus kan geen kwaad? De lamp gaat wel iedere keer gewoon aan, alleen met opstarten bromt de vsa en duurt t een aantal seconden voordat die aangaat. Gr b

Share this post


Link to post
Share on other sites
En koop er ook een relais bij,....anders zit je binnenkort weer met hetzelfde probleem,....of erger :lol:

 

die zit er tussen het is de vsa ofzo die tikt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
@whazzup: ja er bestaat zelfs een 250w greenpower...mooi lampje hoor. Die hpi is een nieuwe uitvoering, dus kan geen kwaad? De lamp gaat wel iedere keer gewoon aan, alleen met opstarten bromt de vsa en duurt t een aantal seconden voordat die aangaat. Gr b

volgens mij ben je in de war met een T-PIA plus. Maar goed. Nee het kan niet zo'n kwaad. Hou er bij de hpi rekening mee dat die heel netjes recht moet hangen. Een paar seconden effe knipperen kan, niet iedere combinatie VSA/lamp is ideaal. Als de lamp ontsteekt houdt de brom op, dus als de lamp aan gaat is het goed. Lamp niet binnen een half uur herstarten.

 

Als de lamp niet ontsteekt dan heb je een probleem want zo'n VSA wordt loeiheet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Toevallig ergens een gezekerde stekkerdoos zitten?

 

Greets,

 

Klaas.

Nee dat zit er niet tussen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...