Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Worm

Bouw van mijn eerste hokje

Recommended Posts

Na verslagen van slotty en beekaa te hebben gelezen ben ik sinds een week mijn eerste hokje aan het bouwen , ik hou het bewust klein omdat ik het groeien van dames eerst onder de knie willen krijgen en dan zien we wel weer verder.

 

Het hokje is:

(Binnenmaten)

100 cm hoog

70 cm diep

67cm breed

 

Het gebruikte materiaal is 15mm MDF deze is 4 keer gegrond met MDF grondverf en er zit nu de 3de laag hoogglans lak op, als dit droog is lak ik hem nog 1 keer. De belichting zal gebeuren door 3 x dubbele trogarmaturen 18 watt TLD (6 x 18 watt= 108 watt) uitgevoerd met HF VSA en aluminium hoogglans reflectors, enigste probleem is dat de leverancier ze niet op voorraad heeft liggen en het nog ongeveer 3 weken duurt voor hij ze kan leveren, deze armaturen verkoopt hij doorgaans maar heel beperkt en moeten uit het buitenland komen :verrygood .

 

De afzuiging zal gebeuren door 2 x 125m3 koolstoffilter met ventilator gekoppeld aan een y verbinding. Ook hier moet ik op wachten tot ongeveer 15 maart omdat de mensen van de webshop op vakantie zijn :P . Waarom niet gelijk een 250m3 koolstoffilter, goede afzuiger, en regelaar? Het budget voor mijn hokje is bijna op, dit komt er in een van me latere kweekjes in wanneer ik er weer enig budget voor heb. De lucht toevoer zal gebeuren door passieve inlaten ook zal er een pc fan in komen te hangen voor lucht circulatie.

 

Wat moet er nog gebeuren:

1. Dubbele bodem maken met passieve lucht inlaten

2. Aarde draad doortrekken van meterkast naar stopcontact en stopcontact met aarde monteren.

3. Armaturen afhangen aan kettingen en de lampen inschroeven.

4. Koolstoffilters ophangen

5. Roosters voor de lucht- afvoer en aanvoer.

6. Laatste keer aflakken

7. Scharnieren maken voor de deuren en een sluit systeem verzinnen en maken. (magneetjes of slotje)

8. Het hokje bij de deuren helemaal licht en lucht dicht maken door middel van pan latten.

9. Een kistje maken van brandvertragend materiaal voor de elektra en aansluiten daarvan.

10. Brandmelder en eventueel een automatische poederblusser (mits niet te prijzig) ophangen.

11. Webcam ophangen zodat ik elke dag op dezelfde positie een foto kan maken van het groeiproces.

 

Ik ga kweken op een mix van universele potgrond en perliet in 2 x 12 liter en 2 x 9 liter potten. De voeding die ik ga gebruiken zijn: BAC schimmels en bloeivoeding, bacto en buffertabletten van Sannie (starterskit zonder zaden en pitpots). De zaden waarmee ik ga kweken zijn gefeminiseerd Big Bang en the Church van greenhouse seeds, deze waren al besteld omdat ik een buiten kweek wou gaan doen maar door slechte ervaringen buiten ga ik toch maar binnen kweken. Ik ga mijn kweekje scroggen, heb hier al veel over gelezen op het forum en ben benieuwd of mij dit ook gaat lukken.

 

Ik zal 1 dezer dagen wel wat foto´s plaatsen van me hokje en zal ook de vorderingen hier gaan plaatsen.

 

Opbouwende kritiek, suggesties en opmerkingen zijn altijd welkom.

 

Met dampende groet,

 

 

Worm

Edited by Worm

Share this post


Link to post
Share on other sites

He Worm!

 

Leuk verhaal, klinkt goed, maar foto's zeggen meer dan woorden! Dus zet die er even op als je wilt.

 

Verder heb ik weinig commentaar behalve op het schilderen. 4 Keer gronden en 4 keer aflakken? Pffff. veeeel meer dan nodig. Met goeie verf, 2 keer gronden 1 keer lakken. Met goedkoper spul 2 keer aflakken. Ach ja, voor de volgende keer. Ik hoop trouwens wel dat je watergedragen lak en grondverf hebt gebruikt, anders krijgen je dames veel dampen om de oren

 

Suuk6 en groetsels

 

EmTee

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Emtee dat schilderen heb ik gedaan omdat ik hier op dit forum gelezen had dat MDF giftige dampen afgeeft, er stond dat je het 3 keer moest gronden en 3 keer moet lakken dus heb ik voor de zekerheid nog 1 laag extra gedaan. Ik heb watergedragen lak en grondverf van Histor gebruikt. Bij deze ook twee foto´s deurtjes liggen erop te drogen, ben nu bezig met scharnieren te bevestigen.

 

Foto´s met en zonder potten.

 

gallery_20993_7287_2206349.jpg

 

gallery_20993_7287_2154997.jpg

 

Zodra ik weer wat progressie heb geboekt post ik er nog wel een paar.

 

Dampende groet,

 

 

Worm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed begin! En een leuk idee, die webcam. Ga ik bij een volgende kweekje misschien ook eens proberen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk dat ik nu al reactie´s heb mogen ontvangen gaat snel hier op WF.

 

@ salinas

Bedankt, half werk ken ik niet.... :P Moet wel voldoen aan mijn eisen, hoe meer ik hier lees hoe meer eisen ik aan mijn hokje aan het stellen ben, alleen de poen heb ik niet. :verrygood

 

@molmol

Bedankt man, ik heb hier al meerdere webcams gezien in kweek verslagen daarom kwam ik ook op het idee om dat te doen.

 

groet worm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Worm, leuk hokkie man.... lijkt op die van mij :verrygood

Waarom geen 150 of 250 watt hps?? gaat makkelijk lukken in die ruimte.

Veel succes met bouwen, gr B

Share this post


Link to post
Share on other sites

@smokeyb

Ik heb je kastje gezien zag er goed uit, ook een leuk oogstje. Waarom geen HPS-HPI??? Wanneer ik HPS-HPI ophang krijg ik meer warmte die afgevoerd moet worden en aangezien ik niet genoeg kluiten heb om een goede afzuiging, inblaas en andere benodigdheden te kopen zie ik hier vanaf. Als het gaat gebeuren moet het ook goed gebeuren en geen half werk. Als het hok en installatie gelijk goed gebouwd wordt kan dat mij en mijn toekomstige dames veel stress gaan besparen. Ik moet ook eerst maar is leren om een paar leuke dames groot te brengen. :verrygood Daarna zien we het wel.

 

 

Groet van een Smoked Out Worm

Edited by Worm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een vraag en ik hoop dat iemand mij kan helpen, als ik een uitlaat heb van 127 mm dan moet de passieve inlaat toch 3 maal zo groot zijn?

Dus 127x 3= 381mm dus 38 cm, mag de inlaat dan ook 40 cm zijn? Voldoen 10 x 4cm gaten dan aan de 127 mm inlaat? Alvast vriendelijk bedankt.

 

 

Dampende groet,

 

Worm

Share this post


Link to post
Share on other sites

He Worm!

 

het gaat om het oppervlak van je de aan- en afvoer. Die is uiteraard afhankelijk van de diameter. Dus als je een afzuiging van bijvoorbeeld 10 cm doorsnede hebt, dan heb je 3 inlaten met een doorsnede van 10 cm nodig.

 

Als je een andere hoeveelheid gaten wil, kun je de oppervlakte van het gat berekenen, oppervlakte cirkel = π x r² [π=pi en r=straal]. Bij 10 cm doorsnede is het oppervlak Pi x 5 cm x 5 cm = 78,54 cm²

Dat is dan je afvoer. Voor je inlaat heb je dan dus grof gezegd 240 cm² nodig. Dat kun je dus met 1, 18 of 3442 gaten doen. Gewoon ff lekker rekenen met de formule.

 

Wil je nou een makkelijke oplossing, neem dan gewoon 4 gaten ter grote van je afvoer, heb je zekersteweten genoeg. Gaten afdekken kan meestal wel, extra gaten zagen is moeilijker in een draaiende kast.

 

Groetsels

 

EmTee

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Emtee

Bedankt voor de snelle reactie, ik ga nu even rekenen en ga daarna de gaten boren.

 

Dampende groet,

 

Worm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update met foto´s.

 

Ik heb vandaag de deurtjes op gehangen en afgewerkt met kantband, de deurtjes sluiten iets te strak maar dit is goed op te lossen, ook moeten zij nog een keer gelakt worden. Ik heb ook de passieve inlaat gaten geboord, helaas heb ik hier wel wat schade mee veroorzaakt dus de bodem moet ook nog een keer gelakt worden. Morgen maak ik het gat voor de uitlaat en lak ik de deurtjes en de bodem nog een keer. Verder zal er deze week niet veel gebeuren aangezien ik even geen tijd meer kan vinden voor mijn projectje.

 

Foto´s

 

Kantband

gallery_20993_7287_557811.jpg

gallery_20993_7287_1654533.jpg

 

Passieve inlaten

gallery_20993_7287_1314321.jpg

 

Deuren

gallery_20993_7287_1155931.jpg

 

 

Dampende groet,

 

Worm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo weer eens tijd voor een update.... Kastje is zo goed als klaar alleen de roosters, lampen en koolstoffilter en ventilator moeten nog bevestigd worden. Ik hoop deze week de rest van de spullen te krijgen, de mensen van de webshop zijn terug van vakantie dus me filter en vent is er zowieso deze week. De lampen is het nog hopen.

 

De foto´s

 

gallery_20993_7287_587365.jpg

 

gallery_20993_7287_339105.jpg

 

gallery_20993_7287_734091.jpg

 

gallery_20993_7287_1860453.jpg

 

Volgende update hoop ik klaar te zijn en kan ik eindelijk gaan starten.

 

dampende groet,

 

Worm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag mijn filter, temp/lv meter en alu slang binnen gekregen en heb deze gelijk opgehangen. Gister Cando (radiator bekleding) rond de onderkant gemaakt om lichtvervuiling door de passieve inlaat tegen te gaan. Ik heb hier geen foto van bat was leeg komt de volgende keer wel. De armaturen en lichtbronnen zijn nog steeds niet binnen. :rolleyes: Ik heb het filter en ventilator 2 uur laten draaien in de kast de temp zonder lampen is 17 graden en LV 50%.

 

Aangezien de lucht die de ventilator uitblaast best veel geluid produceert ben ik van plan om een geluiddempende slang te gaan kopen. Nu heb ik een vraag: werkt +- 30 cm geluiddempende slang wel??? Zal dit het geluid wat reduceren? Of is het dan alleen maar weg gegooid geld?

 

gallery_20993_7287_2028958.jpg

 

gallery_20993_7287_1113499.jpg

 

 

Dampende groet,

 

Worm

Share this post


Link to post
Share on other sites

weet niet wat voor afzuiger je hebt maar je kan hem ook in je kastje hangen of in rubbers hangen

als je een ufo hebt kan je er nog een kistje omheen maken en in rubbers hangen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Worm

 

Je bent alweer aardig opgeschoten, ziet er allemaal heeeel netjes uit :rolleyes:

Ook erg mooi hoe je die dubbele bodem erin verwerkt heb....

Alleen zou ik als ik jou was in het midden van je kastje een klein balkje plaatsen waar je deurtjes tegenaan kunnen, want anders laat je te veel licht vrij tussen de deurtjes door......

voor de rest zeker geen commentaar, neem er lekker rustg de tijd voor.

succes verder, gr B

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ bolf

Leuk dat je even langs wipt, ik gebruik dit filter+ventilator.

 

gallery_20993_7287_1347.jpg

 

Ik geloof niet dat je deze ventilator in rubbers kan hangen. En een kistje leek/lijkt mij ook geen optie wegens ruimte gebrek in mijn kast. Nu heb ik dus nog 2 optie´s een geïsoleerde kast aan mijn kweek kast maken om in af te blazen en evt. elektra in te bevestigen of een sonar slang eraan te hangen. Helpt een stukje geluiddempende slang van 30 cm om het geluid te reduceren of niet of moet deze langer zijn om het geluid te dempen?? Anders ga ik maar weer aan de knutsel, de armaturen en lichtbronnen zijn er namelijk toch nog niet.

 

@SmokeyB

He SmokeyB leuk dat je weer is even komt kijken naar mijn vorderingen. Ik wou eerst een verhoging maken in mijn kast voor de dubbele bodem maar dit zou mij 15 cm aan hoogte in mijn kast gaan kosten dus heb ik gewoon een onderstel onder me kast gemaakt. Zo hou ik nog een redelijke ruimte over voor mijn dames :rolleyes: . Op de plek waar mijn deurtjes sluiten(tegen elkaar aankomen) heb ik geen lichtvervuiling, deze zitten zo strak, de enigste lichtvervuiling heb ik aan de bovenkant en onderkant van de deurtjes. Dit wordt opgelost door compri band aan de binnenkanten te plakken. Ik wou het zo laten maar ik zal voor de zekerheid een latje aan een deurtje bevestigen, thnx voor de tip .( hout kan uitzetten en krimpen met temp. schommelingen) Ik vind dat ik er al genoeg tijd voor heb genomen..... ik wil zoooooo graag starten!!! :wtf: :wacko:

 

Edit: SmokeyB ik ben van jouw een tijdje terug ergens jouw elektra bordje tegen gekomen maar kan hem niet meer zo gauw vinden. Ik wil deze namelijk als voorbeeld gaan gebruiken voor mijn elektra. Zou je me kunnen vertellen waar ik hem kan vinden of kan jij hier even de foto uploaden? Alvast vriendelijk bedankt

 

Dampende groet,

 

 

 

Worm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben ik weer….. Ik heb eens nagedacht en het een en ander gelezen. Ik heb geen zin in een kast waar een grote zilveren slang uitloopt, moet wel een beetje stealth blijven. En de ventilator die ik gebruik verliest met zo´n slang volgens mij teveel vermogen. Ik ga er toch een extra kast aan maken waar ik mijn elektra, groei/bloei voeding en afgezogen lucht in kwijt kan. Plaatmateriaal en bevestigings materiaal kost mij namelijk helemaal niks en ik moet toch nog ongeveer 1.5 week wachten op mijn lichtbronnen. Nu heb ik een aantal vragen.

 

1. Krijgt de afzuiger capaciteitsverlies als ik afblaas in een andere kast(tegendruk) ?

2. Is 55 cm (L) x 40 cm (H) x 70 cm (:rolleyes: groot genoeg om in af te blazen?

3. Kan ik in deze kast in een later stadium een andere (grotere) afzuiger hangen en zo het geluid wat hij produceert dempen of moet de afzuigkast dan groter zijn?( Komt nooit een grotere afzuiger in dan 250m3, kweken zal in deze kast altijd met TL of inductie gaan plaats vinden, hoogstens 200 watt aan licht).

 

Ik hoop dat jullie mij advies of iets dergelijks kunnen geven.

 

Ik heb er een tekening bijgevoegd, let niet op mijn teken talenten

 

gallery_20993_7287_6240.jpg

 

En nog een foto van de afwerking van het onderstel.

 

gallery_20993_7287_1476440.jpg

 

 

Dampende groet,

 

 

Van een knetterende Worm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey worm

 

je zou je afzuiger ook kunnen ophangen aan een stel binnenbanden, moet je even langs de fietsenmaker en krijg je zo een doos mee :rolleyes:

 

gallery_13095_6597_1431624.jpg

 

Schakelbordje: op de foto heb ik de traanplaat niet geaard, nu wel dus...

En de dimmer gebruik ik nu voor m'n 230v fan want m'n afzuiger draaid gewoon volle toeren.

 

gallery_13095_6597_1933226.jpg

 

En de alu-traanplaat heb ik een halve cm van de kast geplaatst, die ruimte er tussen heb ik opgevuld met ringetjes.

 

gr B

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Smokey,

 

Bedankt voor het posten van je schakelbordje kan ik mooi op vooruit borduren. Ik ga van de week even fietsbanden scoren en het daaraan ophangen. Nog opmerkingen, tips of advies voor de extra kast??

 

Groet,

 

Worm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo weer is tijd voor een update, ik heb mijn armaturen nog steeds niet binnen :oeps :) heb de leverancier nog maar is gebeld en die zei mij dat het nog hooguit 2 weken kan duren. Ik word een beetje ongeduldig en raak onderhand lichtelijk geïrriteerd want het is namelijk al 5,5 weken geleden dat ik de order heb geplaatst en elke keer als ik er achteraan bel is het antwoord nog twee weken... ;) :P . Was vandaag op mijn werk en zag in de loods drie 18 watt armaturen met Evsa liggen, ik naar mijn werkgever en vroeg wat hij er mee ging doen, antwoord was dat ze er al 2 jaar lagen en als ik ze wou hebben maar mee moest nemen. Dat aanbod sla ik natuurlijk niet af en heb ze mee genomen en gemonteerd. Ik ga hiermee ontkiemen en voorgroeien, ik gok erop dat de definitieve armaturen nu wel binnen 2 weken binnen zijn.

 

@ Babylonboy,

 

Bedankt man

 

Foto´s

 

TL´S

 

gallery_20993_7287_2636261.jpg

 

Ophanging

Heb het koolstoffilter opnieuw op gehangen met trek bandjes, de uiteinde zijn op de foto nog niet afgeknipt, reeds zijn ze er af.

 

gallery_20993_7287_2181687.jpg

 

Temp en LV

Licht en afzuiging 3 uur aan, de temp is een goeie 20 graden, ruimte waar de kast staat is 18,5 graden. (let niet op de kwaliteit van de foto).

 

gallery_20993_7287_3089841.jpg

 

Opbouwende kritiek en commentaar is altijd welkom.

 

 

Dampende groet,

 

 

Worm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Worm,

 

Eerst even over een HPS lamp. Die kun je plaatsen.

Hier een foto hoe ik het gedaan heb omdat ik ook een klein hokkie heb... ;)

Ik heb maar 1 kant vrij voor luchtgaten, dus; linksboven komt de koude lucht binnen,

dan via de buisvent en de cooltube en links achter er weer uit. Ik ga alleen de buisven

vervangen door een 220 volt "pc ventilator". sterk zat voor 1 lamp en veel minder stroom

( 18 watt ) en kleiner. Heb er nu een in de kast, maar ga er eentje voor de ingang van

de koude lucht hangen. Maar goed, jij zou in en uitlaat aan een aparte kant kunnen maken.

 

med_gallery_19792_6690_425735.jpg

 

Hier zie je rechts de ventilator die ik bedoel is 12 cm.

 

med_gallery_19792_6690_973648.jpg

 

Cooltube, slang en ventilator samen ong. 60.00 euro. Daar komen dan de VSA en lamp nog bij.

 

Waarom span je bij de luchtinlaat geen keukenafzuigerfilterdoek ( scrabbelwoord ? ) Dan krijg je

zeker geen beesies in de kast via de inlaten, en heeft weinig luchtweestand :oeps

 

O, en denk eraan dat je voldoende vrije stopcontacten hebt als je je schakelbordje maakt.

Ik kom nu al te kort voor het voorgroeihokkie :)

 

med_gallery_19792_6690_47546.jpg

 

Het zijn alleen maar suggesties, zeker geen aanmerkingen :P

 

Gaat goed zo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi El Tulpian,

 

Leuk dat je even langs wipt in mijn topic, ik had jouw topic al eens doorgelezen in mijn zoektocht naar een toekomstige uitbreiding(ik droom nogal graag) :oeps . Ik ga eerst maar is wachten op mijn armaturen die ik heb besteld, daar wil ik eerst een paar leuke plantjes onder groeien voor ik nog een flink investering in mijn kastje doe. Ik heb me hier op het forum flink zitten inlezen over de cooltube en inductie. De cooltube was mijn eerste keus maar door de geringe hoogte in mijn kast ben ik er wel een klein beetje huiverig voor dit komt door een aantal punten:

1. Ruimte voor mijn planten (ruimte tussen lamp en toppen)

2. Moet veel aanpassingen maken aan mijn hok. (Gaten maken in weerszijde van de kast)

3. Komen veel slangen in mijn kast te hangen.

4. Toch een beetje bang voor brandgevaar.

5. Licht verlies door het cooltube glas.

 

Bij jouw gaat het ook goed dus dat heeft me wel een beetje gerust gesteld en is mijn interesse in de cooltube nog steeds zeer groot.

 

De inductie heeft me aandacht ook getrokken ik nijg te zeggen dat als er een aanpassing komt, het de 200 watt inductielamp + 72 watt aan TL wordt. Die 72 watt komen dan van mijn dubbele 18 watt armaturen die nog binnen moeten komen. De inductie en tl armaturen maak ik samen tot 1 lichtbak van 63cm bij 63cm.

 

Het gehele kostenplaatje van de cooltube en inductie ontlopen elkaar nauwelijks, ik ga dan die extra kast aan mijn kweek kast maken voor me elektra en mij ventilatoren. Bij beide moet ik denken aan een 500 euro, hier is alles bij gerekend schakelkastje voor lamp, ventilatoren, koolstoffilter, VSA enzovoorts. (de lumatek voor de HPS is duur, ik wil hoe dan ook geen mechanische VSA). Dus de kosten zullen niet het punt van afweging worden. Voorlopig wordt het fictief vullen van mijn winkelwagen in 1 van de online growshops ;) :P Ik zie het wel eerst maar is beginnen onder fluor.

 

Is een goed idee van dat filterdoek :) ga ik morgen na me werk wel even scoren.

 

PS ik ben zwaar onder de invloed van Citral dus de tekst kan een beetje vaag zijn.....

 

Dampende groet,

 

 

Worm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee hoor pirma et lesen :) :oeps

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...