Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

mrpassion

Afmetigen kweekhok vs wattage lamp

Recommended Posts

Beste kwekers,

 

Ik heb dat ik geen stomme vraag stel maar ik vroeg me eigen af wat een "mooie" maat is voor een kweekhok onder 1x 600W lamp. Ik heb flink zitten rond zoeken op het forum hierover maar ik kom verschillende maten tegen, en ik wil graag de "ideale" maat weten.

 

Alvast harstikke bedankt voor jullie antwoorden. Wanneer mijn hok klaar is dan zal ik jullie op de hoogte houden van de vorderingen :D

 

PassioN B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

mij lijkt qua opp. 120x120 cm.. (binnenmaat)

 

want dat is gelijk aan het effectieve beschijningsoppervlak van een gemiddelde 600W.

voor een 400W is dat 80 x 80 en een 250 wat 60x 60.

 

met hoogte moet je rekening houden met de pothoogte+planthoogte+lampafstand.

dan kom je al gauw aan de 2 meter

 

Dus ik zeg 200 cm hoog, 120cm breed en 120cm lang

 

gr

 

BK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk ook even hoe de potmaat uitkomt, zodat je het oppervlakte ook echt kunt benutten. B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Normaal passen er 16 11 liter potten of 12 11 liter potten op 1.2 vierkante meter

 

Toch ben ik van mening dat je beter een hok kan maken van 1.4 x 1.4 x 2.0 meter

Zo kan je nu nog een luchtbevochtiger kwijd of een fantilator enz

 

TnT

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe meer ruimte hoe meer opbrengst.In een hok van 2x2meter zal je meer opbrengst halen met 1x600watt lamp dan in een hok van 1,2x1,2meter met 1x 600watt lamp.Alleen heb je meer planten nodig en zullen de planten aan de zijkanten wat minder opbrengen,maar nog altijd beter als niks B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja tnt heeft wel een punt.

maar.....

alle bouwmaten zijn berekend op 600mm schoon.

gips-600

hout 1220/1250

Er zijn wel bredere platen hout, maar die zijn niet handelbaar in een interieur.

 

Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok ik zal er nog even over nadenken kwa afmetingen. Ik hoop vrijdag eraan te gaan beginnen.

Dan zal ik ook een verslag maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Normaal passen er 16 11 liter potten of 12 11 liter potten op 1.2 vierkante meter

 

Toch ben ik van mening dat je beter een hok kan maken van 1.4 x 1.4 x 2.0 meter

Zo kan je nu nog een luchtbevochtiger kwijd of een fantilator enz

 

TnT

 

 

er passen 25 11 liter potten op een oppervlakte van 120x120 potten zijn max 24x24cm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had eerst 120 x 120 maar omdat een kap geen vierkant beschijnt maar wel een rechthoek heb ik gekozen voor 150 x 120. De adjust a wings kap kan dit prima, ook aan de randen beschijnen.

 

Dit is ook in de gips maten te verkrijgen 2 x 75 en 2 x 62

Share this post


Link to post
Share on other sites

inderdaad is mijn kap rechthoekig, ik heb gezocht op WF maar kan nou niet vinden hoeveel er beschenen wordt...

ik lees 1 bij 1m, 1m bij 1.2 m en nu lees ik 1.2 bij 1.2.... nou zou ik zeggen dat 1 bij 1.2 logischer is vanwegen de kap? maar is dat ook zo?

en als dat zo is is het dan zo dat het verlichte vlak op de vloer "dezelfde" vorm heeft als de kap?

 

als de kap zo hangt

---------

| lamp|

---------

geeft het dan ook zo licht? of verdraait dat?

----

| |

| |

----

 

*edit: berichtvoorbeeld zag er wel goed uit, post niet

Edited by Wieteketiet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Allen bedankt voor jullie antwoorden :wacko:

 

Ik heb nog een vraagje betreffende de inlaat (passief). Info gezocht en gevonden op het forum (dank aan wazzup voor de info)

 

Mijn idee is om te gaan kweken onder 1x 600W met minimaal 500m3 afzuigcapaciteit en 250m3 "koolstofcapaciteit". Vervolgens gaan rond zoeken op internet naar een afzuigapparaat en ik kwam er bijvoorbeeld eentje tegen met een benodig gat van 160mm voor de afzuiging. Via de info van wazzup staat er voor 160mm minimaal 35,8 cm diameter aanvoer.

 

Kan ik hieruit stellen dat ik minimaal 6 gaten met een diameter van 6 cm nodig heb voor mijn inlaat? Nu rest mij de vraag nog of ik deze gaten in de zijkant van het hok kan maken (onderkant ten hoogte van de potten) bijvoorbeeld 2 gaten linkerzijde, 2 gaten rechterzijde en 2 gaten achterzijde. Of moet het via een dubbele bodem met gaten in de bodem van het hok?

 

Ik hoop dat jullie mijn verhaal begrijpen en ik waardeer natuurlijk een antwoord :specool

 

PassioN

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je filter moet groter,minimaal met dezelfde capasiteit als je afzuiger of groter.

 

Passieve inlaat gaten heb je bijna nooit genoeg.Hoe meer hoe beter.Omdat je een afzuiger heb,heb je altijd onderdruk.Ik ben zelf nu een voorstander van de inlaat gaten hoog in het hok te maken.Koude lucht daalt en warme lucht stijgt,maak hier gebruik van.Ander voordeel is dat je geen tocht op je planten heb.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Je filter moet groter,minimaal met dezelfde capasiteit als je afzuiger of groter.

 

Passieve inlaat gaten heb je bijna nooit genoeg.Hoe meer hoe beter.Omdat je een afzuiger heb,heb je altijd onderdruk.Ik ben zelf nu een voorstander van de inlaat gaten hoog in het hok te maken.Koude lucht daalt en warme lucht stijgt,maak hier gebruik van.Ander voordeel is dat je geen tocht op je planten heb.

 

Ok bedankt voor je antwoord. Stel hoogte hok is 2m, inlaatgaten rond de 1m doen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Iets hoger zodat je planten er net niet bij kunnen komen,anders staan ze alnog in de tocht.

 

Ok bedankt !

Share this post


Link to post
Share on other sites
Je filter moet groter,minimaal met dezelfde capasiteit als je afzuiger of groter.

 

Passieve inlaat gaten heb je bijna nooit genoeg.Hoe meer hoe beter.Omdat je een afzuiger heb,heb je altijd onderdruk.Ik ben zelf nu een voorstander van de inlaat gaten hoog in het hok te maken.Koude lucht daalt en warme lucht stijgt,maak hier gebruik van.Ander voordeel is dat je geen tocht op je planten heb.

 

Meer mensen die deze methode gebruiken? Of anders?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...