Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
den-men

hoeveel amp is hoofdstop bij 3x25amp

Recommended Posts

Ik wilde graag weten hoeveel amp de hoofdstop is als je 3 x 25 amp hebt, 75 amp toch?,

 

en ik had nog een vraag over krachtstroom, wat is het precies?

 

heeft het een aparte automaat of aansluiting in de meterkast, en komen hier meer amp vanaf. is het bruikbaar bij het kweken?

 

alvast bedankt voor de antwoorden

 

den-men

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Den-Men,

 

Indien je geen verstand van elektro hebt zal ik hier niet mee gaan knoeien.

Bovendien is krachtstroom zeer dodelijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toen ik nog een fresh-dick was op de MTS, was er in de examenklas een elektroboer die in het praktijklokaal

aan de 380V(toen nog) stond, maar liefst een dikke minuut.

Er was een andere klasgenoot die het ff niet zag zitten, en die ging een peuk roken in de klas (jaja, mocht toen nog), en die zag die kerel daar staan dansen. Hij trok hem aan zijn kleren uit de kast, en die vent had schuim op zijn smoel, zijn handen verbrand tot op het bot, blauwgrijze kop, verschroeid haar, veel huid 1ste graads verbrand, (zijn zweet kookte), en hij heeft het overleeft, de lucky basterd!

 

Zo, dit wou ik er over kwijt, :D

 

Tip van flip, wil je voelen of er stroom/spanning op staat, doe dit met de buitenkant van je klauw. Je vingers trekken namelijk samen, en doe je het met de binnenkant, dan sta je net zo te dansen als die masselpik in het bovenstaande verhaal.

 

That was my story :)

 

Later, and be safe!

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

bij krachtstoom heb je standaard 3 hoofdstoppen van elk 25 amp .

tevens krachtstoom is 3 keer 220 volt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij krachtstroom heb je 3 fasen tot je beschikking.

De netspanning die je nu gebruikt is 230V tussen 1 fase (bruin) en de nul (blauw).

 

Bij krachtstroom heb je dus 3 fasen die ten opzichte van elkaar 400V zijn.

Op die manier zul je het niet gebruiken.

Je hebt gewoon met meer fasen meer afzonderlijke fase/nul aansluitingen.

Het gevaar daarmee is dat wanneer je (doordat je er geen verstand van hebt) op een of andere manier die 2 bruine draden aan elkaar knoopt "Het zijn toch beide fasen en hebben dezelfde kleur toch??"

Dan heb je harde knallen, brand en véél comotie.

 

Nog even een fabel de wereld uit helpen:

Als iemand roept dat hij aan de 380 (zo heette dat vroeger) of aan de 400V heeft gehangen, mag je dat met een flinke korrel zout nemen.

Want als je aan één fase "hangt" sta je "onder stroom" omdat je met je voeten op de massa (0v) staat.

Je zou dan een enorme koe moeten zijn wanneer je dan op het lumineuze idee zou komen om ook de andere fase eens vast te pakken.:D

Daar komt bij dat in dat geval de stroom van 1 hand door je lichaam naar de andere loopt.

Zo'n beetje door de hartstreek. :)

En omdat je lichaam met al zijn nattigheid een zeer goede geleider is, gaat er een flinke stroom lopen en zul je het niet kunnen navertellen.

 

Sta je overigens op de grond wanneer je met 1 fase in aanraking komt (in de letterlijkste zin des woords), heb je wel de spanning, maar je schoeisel en de (hopelijk) droge grond heeft zo'n hoge weerstand dat de stroom beperkt wordt en je grote kans hebt het na te vertellen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dus voorde zekerheid, als je 3 x 25 amp hebt heb je in totaal 75 amp tot je beschikking

 

denmen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij klopt dat wel ja...

(ik twijfelde even vanwege 3 fasen waarbij je nooit op 220+220=440V uitkomt, maar dat gaat hier helemaal niet op)

 

Als je gewoon per fase tot maximaal 25A gaat en de boel goed overzichtelijk weet te scheiden, heb je die hele 75 A tot je beschikking.

Let wel even op hé... 230Vx75A = 17.250 Watt Laat dat een uurtje aanstaan en je bent al 17,25x je KWh tarief kwijt.

Het is jouw energierekening. Tuurlijk verdien je meer dan je verstookt, maar toch... :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij krachtstroom (400V) heb je 3 fasen, en een nul, (en een aarde)

Tussen de fasen staat 400V, tussen de fase en de nul 230V. Dus....

 

fase1-fase2=400V

fase2-fase3=400V

fase1-fase3=400V

fase1-nul =230V

fase2-nul =230V

fase3-nul =230V

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nog even een fabel de wereld uit helpen:

 

Ik ook :verrygood

 

Als je fase 1 en 2 in de handen neemt heb je dus 400v te pakken

Stroom verplaatst zich langs de buiten kant,.....kooi van faraday

Water is een slechte geleider, het zijn de zouten in het water die geleiden. (is ook de reden dat gedistileerd water niet geleid).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oja snap het

Share this post


Link to post
Share on other sites

In jouw taal,.......AFBLIJVEN

 

:verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

De meeste woonhuizen zijn afgezekerd met 35 amp voor de 16 amp groepen

Oude huizen soms nog met 25.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De hoofdzekering is eventueel te vervangen voor bijv een 50a exemplaar.

 

Stroom krijg ik de kriebels van, pokkehekel aan dat spul. Geen sjoechem ervan, dan lekker afblijven voor je het weet ben je net zo zwart als steenkool!

Share this post


Link to post
Share on other sites

BEN AL ZWART!!

 

nee effe zonder gekheid op een stokje bij mij was de hoofd zekering eruit geknald en heb toen maar uit ellende

een electricien gebeld. Gozer het gewoon de zegel verbroken en er een nieuwe zekering in gedouwd.

Zag ik wel tot mijn verbazing dat dus voor de meter 3x25A zat waarvan een groep naar de verdiepingen boven

mij gaat aangezien ik in een flat woon. In een groep zat geen zekering en de ander was dus kapot. Hoe zit dit nu

precies dan het is dus gezekerd voor de meter met 25A en na de meter met 3x16A. Stel ik zou nu alle groepen

op vol balast gooien vliegt die hoofdzekering er toch weer uit? Snap dit niet helemaal moet ik eerlijk zeggen en wat

ik ook vreemd vindt is dat die gozer er gewoon weer een andere zegel er op knalt nadat die die zekering had vervangen.

En het is nog een andere zegel ook. Mag dit eigenlijk wel?

 

 

groetjes parve

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Parve,

 

Normaal komt er een 5 aderige kabel uit de grond bij je binnen...waarvan 3xFase 1x Nul(blauw) 1xaarde(geel/groen)

hiervan word maar 1 fase aangesloten op je huis aansluiting(normaal gezien) op die andere 2 fase staat wel stroom maar zijn niet afgezekerd en niet aangesloten op je huis aansluiting..maar er staat wel spanning op.

 

Een monteur van je energie maatschappij zou alleen bevoegd zijn om een Hoofdzekering en zegel te vervangen...dus wanneer je een hoofdzekering laat springen is het gebruikelijk dat je contact op neemt met de energiemaatschappij en die komen dan het probleem verhelpen(niet kosteloos)

Maar dat is in deze regio het geval.

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het word inderdaad zo in sommige woningen toegepast,een kennis van mij heeft dat ook zo.

Laatst was idd de hoofdstop eruit,maar deze werd wel kosteloos vervangen,omdat het niet zijn toedoen was.

Ook had de monteur hem vervangen voor een 35 amp type.

Een beetje huishouden draait makkelijk dan,maar als je dan wat lampjes gaat hangen kom je al snel daarboven.

Je belast ook bijna nooit alle groepen vol ,dit is meestal wel goed verdeeld.

Je zou twee groepen vol moeten belasten contineu en een derde een beetje om de hoofd zekering eruit te laten gaan dan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan ook proberen je lampen achter elkaar te schakelen, dus niet alles ineens maar 1 voor een aan. Op deze manier belast je alles minder ( Piekspanningen )

 

Mocht je het niet vertrouwen ik zou zeggen bel ze op, doe je verhaal en leg de situatie ter plekke uit.............

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat zeggen dat ik er gekweekt heb ben je gek ofzo geheheh

nee joh die gasten zijn niet gek maar zit wel een beetje

mezelf af te vragen of ik er wel slim aan heb gedaan om

er een electricien bij te halen aangezien ik een heel mooi

geel zegeltje had met plaatsnaam en hij er nu een blauwe

met een cijfer nummer er op. Weet iemand of dit kwaad kan?

 

 

maar trouwens geeft wel weer eens aan dat in een flat ze je niet

van stroom kunnen afsluiten zonder eerst binnen te zijn geweest

aangezien dan alle verdiepingen moeten afsluiten.

 

 

groet parve

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...