Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

manny

How To Vaporizer

Recommended Posts

Ik loop al een tijd met het idee rond om zelf een vaporizer te maken, het is gelukt

 

hier een verslag van hoe ik het gedaan gedaan B)

 

Een aantal dingen die je nodig hebt:

 

*sigareten aan steker (van de gamma)

 

*22 MM soldeer sok

 

*en wat tijd

 

 

 

 

gallery_13999_6758_277201.jpg

 

haal de sigareten aansteker uit de verpaking, het in bouw gedeelte ben de niet nodig

 

gallery_13999_6758_402715.jpg

 

draai dit deel van de sigareten aansteker uitelkaar, als het goed is ziet het er zo uit.

 

gallery_13999_6758_47295.jpg

 

dit is het enige deel wat we nodig zijn, de rest kan de prullenbak in.

 

gallery_13999_6758_79247.jpg

 

dit moet nog iets verder uit elkaar hallen, er zit achter de gloei spiraall nog een soort ring die moet er ook af.

wees wel voorzichtig de gloei spiraal is breekbaar

 

gallery_13999_6758_334333.jpg

 

nu heel voor sichtig de spiraal uit buigen zo dat deze in 22MM sok past.

 

gallery_13999_6758_196970.jpg

 

nu moet er een gaatje geboort worden in de 22MM sok, zo dat een boutje het uiteinde van de spiraal regen de sok klemt.

 

gallery_13999_6758_2601.jpg

 

nu zit de spiraal vast aan de 22MM sok

 

gallery_13999_6758_261532.jpg

 

om het penetje wat aan het midden van de spiraal zit, vast te zetten. moeten we een bugeltje maken van alumininum en ook een stukje plastik om de zok en het bugeltje van elkaar te isoleren.

 

gallery_13999_6758_233165.jpg

 

als alles in elkaar zit ziet het er zo uit.

 

gallery_13999_6758_85173.jpg

 

ff en tapje om alles bij elkaat tehouden

 

gallery_13999_6758_266405.jpg

 

dit is mijn test op steling

 

gallery_13999_6758_337936.jpg

 

het werkt prima. ben er erg blij mee.

 

er zijn nog een aantal dingen de ik nog moet aan passen:

 

*afwerking

*een voltage regeling, om de temperatuur in te stellen

 

 

groeten manny B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Supervet! IK had nog nooit gedacht aan zo'n gloeispiraal uit een sigarettenaansteker! Enig idee wat voor vermogen zo'n ding heeft? Zal wel een watt of 30 zijn? Staat er iets van vermogen of stroomsterkte op de verpakking?

 

 

Hmm dit ziet eruit als iets wat ik je na ga doen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er staat niet op de verpaking hoe veel watt er verbruikt wordt

 

maar op 12v wordt het spiraal veel te warm, zo als in de auto, hij wordt rood gloeiend

 

ik ga zelf een voltage regeling maken, zo dat je de temperatuur in kunt stellen. ik gebruik nu nog een schakelaar om er voor te zorgen dat het niet te heet wordt

 

 

groeten manny

Share this post


Link to post
Share on other sites

Slim bedacht !!,....is ook portable te maken B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

dank voor de reactie

 

daar ben ik nog over na aan het denken. iets op twee AA baterijen lijkt mij wel iets, maar denk dat die snel leeg gaan.

 

groeten manny

Share this post


Link to post
Share on other sites

Twee batterijen gaan nooit die stroom trekken. B) Ik las net ergens dat het vermogen meestal een watt of 45 is. Rekensommetje vertelt me dan dat er 3,75A stroom loopt, en de weerstand dus ongeveer 3,2 ohm is.

 

Als je dat aansluit op +- 2.6v dan gaat er ruim 0.8A lopen, wat veel teveel is voor een batterij! Ook zal je vermogen dan maar een krappe 2 watt zijn.

 

Als je 'm draagbaar wilt maken kun je een scooter accu proberen. Die dingen zijn er in 6v en in 12v. Dan kun je beter 6v nemen, dan gaat er zo'n 1.8A lopen, en heb je 10W aan verwarming. Dan duurt het wat langer voor ie warm is, maar wordt ie ook niet meer te heet.

Dan moet je wel ff een lader vinden waarmee je die accu kan opladen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

goed idee een 6V accu

 

maar ik wil het liefst iets maken wat ik mee kan nemmen in mijn broek zak. maat mobiele telefoon

 

groeten manny

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor zo iets kleins kun je toch beter de hitte van een aansteker gebruiken.

 

Wat je nog KUNT proberen is een 9v blok batterij met een nichroom draadje. Met een beetje geluk krijg je een draadje van 3cm gloeiend. Maar dan praat je wel echt over een micro micro vap!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Of bouw de "easy smoker" om :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er goed uit, ik wou dat ik zo handig was.

 

Ik zou overigens je damp niet door het water laten lopen omdat water THC filtert.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kan anders behoorlijk kneiter worden van de waterpijp! En in de verdamper gaat de damp ook nog door het water. Ik denk niet dat water THC uit je damp filtert!

 

Hoewel water wel alle vormen van 'fijnstof' zou filteren. En praktisch gezien is afgekoelde THC damp ook fijnstof.

 

Lastig.. :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

We hebben het zo vorige week geprobeert en wij werden er ook aardig kneiter van dus het werkt echt wel :smoke

Ga zo maar eens onderdelen bestellen om een goeie temperatuur regeling te kunnen bouwen

Share this post


Link to post
Share on other sites

He GraafVaag

 

Ik weet niet meer waar ik het gelezen heb, maar dat is wetenschappelijk onderzocht dus het zal toch wel waar zijn.

Ik vond het ook nogal moeilijk te accepteren toen ik het las.

 

Op Wikipedia staat het overigens ook:

Opmerkelijk is dat hetzelfde onderzoek uitwees dat waterpijpen (bongs) en joints met filter 30% slechter scoorden dan gewone joints zonder filter. De reden hiervoor is dat waterpijpen en filters samen met de teer ook het psychoactieve THC uit de rook filteren, waardoor gebruikers meer moeten roken om het gewenste effect te bereiken. Het onderzoek sloot overigens niet uit dat waterpijpen wellicht ook andere voordelen bieden, zoals het filteren van schadelijke gassen zoals koolmonoxide.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm, misschien moet je wel meer roken, maar hijsen aan een waterpijp kun je veel langer volhouden en het komt ook dieper in je longen. Dus volgens mij heft het elkaar wel op.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah zo ja, maar dan kost 't je idd wel meer wiet.. Nou zou ik dr niet moeilijk over doen, maar idd.

Thnx voor het opzoeken! Dat is wel ff duidelijk. :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

hier weer een update

 

 

ik heb een tempratuur regeling gemaakt. het is geen voltage gestuurde regeling geworden maar PWM (Pulse-width modulation) door deze regeling wordt het verwarmings element heel vaak en heel snel aan en weer uit gezet. met een draai knop kun je instellen hoe veel % van de tijd het verwarmings elemet aan is. dus nog ff een tijdje experimeteren met de instellingen. :lol:

 

gallery_13999_6758_1806883.jpg

 

gallery_13999_6758_1311467.jpg

 

binnen kort maar ff een mooie behuising maken.

 

groeten manny :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er goed uit!! Je bent blijkbaar handiger als ik.. heb 2 linkerhanden :lol:

Heb wel een lichtere beurs nu dan jou dus ik hoef niet meer te sjouwen..:tu

 

damp ze!

 

:lol:

 

grtz

 

Nomar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben ook een poosje aan het knutselen geweest om een temperatuur regeling te maken. Dit zijn een aantal punten wat de regeling kan

 

* Temperatuur weergeven

* Temperatuur kunnen instellen (aan de hand van twee druk toetsen)

* Blijft binnen 3 graden van de ingestelde temperatuur

* Bereik van 0 graden tot ongeveer 255 graden (komt door het PIC programma)

* Detecteert als de temperatuur sensor is aangesloten

* Werkt met alle K type thermokoppels

 

Eventuele updates voor in de toekomst

 

Connectie met de computer via USB om de temperatuur te kunnen loggen

 

Hier zijn een aantal voorbeelden van het systeem, ik zal binnenkort het schema's en de PIC code online zetten.

 

gallery_19934_6876_213648.jpg

 

gallery_19934_6876_113857.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

:lol: Wow! Dat ziet er goed uit! Erg professioneel zeg.

 

Mochten jullie nog een onafhankelijk testpersoon nodig hebben.. Je weet me te vinden :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@mrHappy

 

lekker bezig ziet er top uit. :lol:

 

nu nog een mooi bakje om alles in weg te werken.

 

@busje

 

we weten je zeker wel te vinden :lol:

 

 

lekker dampen mensen

 

groeten manny

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hee dat ziet er mooi uit man! Moet ik in het nieuwe jaar ook is mee kloten, dat is met een PICje zo gemaakt natuurlijk! Even een thermo, een LCDtje en een sigarettenaansteker regelen, de rest heb ik allemaal nog wel liggen.. :lol:

 

Je kan toch voor een hogere temperatuur ook gewoon twee graden per div nemen? Dan kom je tot over de 500 en kun je ook bijv 300 graden instellen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je bent nog wel wat meer nodig. Voor het uitlezen van de thermokoppel heb ik een max6675 gebruikt Deze stuur digitaal de gemeten waarde uit. Deze zijn gratis te bestellen als sample bij maxim anders zijn ze een beetje duur. Mijn schakeling gaat maar tot 255 graden aangezien ik voor de berekeningen maar 1 8 bits geheugen plek gebruik (aangezien 255 de maximale waarde is die in zo'n geheugen plek past). Het is wel uit te breiden naar hogere temperaturen maar daar heb je bij zo'n vaprizer toch niets aan. De chip kan metingen aan tot 1024 graden dus dat moet wel genoeg zijn. Maar om het voor mezelf simpel te houden ben ik niet hoger gegaan dan 255 graden.

 

Ik wil het programma nog even zo aanpassen dat alles op een 2X16 display past. Ook ben ik bezig met een koppeling via usb, maar dit wil nog niet helemaal lukken ik krijg de verkeerde waarden binnen bij de PC, maar is wel grappig als het zal werken maar is geen noodzaak. Ook moet ik nog even commentaar bij het PIC programma zetten anders begrijpen andere mensen niets van het programma. Ik kom er soms zelf al niet meer uit :lol:

 

Hier is een voorbeeld schema, Het kan zijn dat een aantal waarden nog niet kloppen dus pin me er niet op vast

 

gallery_19934_6876_74885.jpg

 

Succes

 

Groeten mrHappy :lol:

Edited by mrHappy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een 16F628A PIC heeft toch standaard een A/D omzetter aan boord?

Juah jij hebt een grotere gebruikt, maar dat is niet altijd nodig lijkt me..

De USB interface zou ik weglaten :lol: maar het is een leuke toevoeging.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt inderdaad de A/D omzetter gebruiken alleen ik kon nergens een datasheet vinden van mijn thermokoppel. Wat nog een nadeel is dat zulke temperatuur metingen vaak waardes geven van enkele micro volts Deze zul je dus waarschijnlijk moeten versterken met een opamp. Ook moet je dan in de PIC code meegeven welke waarde gelijk staat aan hoeveel graden. Dit vond ik allemaal veel te veel gedoe.

Daarom heb ik gekozen voor de max6675. Deze chip meet per 0,25 graden celcius dus is ook redelijk precies. Ik gebruik trouwens geen komma getallen, dit is namelijk best lastig om te programmeren. Ik heb voor de PIC 16F870 gekozen aangezien ik hier nog een aantal van had liggen en het is wel makkelijk dat ie veel in en uitgangen heeft. Ook wegens indicatie leds. Als er geen sensor aangesloten is gaat er een led knipperen en zodra de heater aan staat gaat er ook een led branden ter indicatie

 

De USB aansluiting heb ik gewoon voor de fun toegevoegd. Heb het onderhand werkend trouwens.

 

@ Manny

Heb je het probleem met de buz11 al opgelost? en ik ga binnnenkort waarschijnlijk een print layout ontwerpen en etsen. Heb jij ook nog belang bij zo'n printplaat?

 

@ Busje

zodra alles klaar is laat ik het je weten dan kunnen we het eens goed uittesten

 

 

groeten mrHappy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...