Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Underground

Afvalstoffen....

Recommended Posts

De titel zegt het eigenlijk al; Hoe raakt een plant nou z'n afvalstoffen kwijt?

Via de wortels lijkt me sterk aangezien daar ook de toevoer van de voedingsstoffen doorheen plaats vind. Dus dan zou het van de bladeren af moeten komen en dan dus bovenop de aarde vallen.

Stel dat dat inderdaad zo is, dat het van je bladeren af valt en dus niet via de wortels, dan zou je dus theoretisch gezien je bovenste laag aarde af kunnen dekken met bijvoorbeeld antiwortel doek of zwart-wit folie (hier en daar geperforeerd ter verluchting van hetgeen er onder zit) Al het afval valt daar dan op en dan gooi je die folie na de oogst gewoon weg en leg je weer een nieuwe neer. Op die manier blijft je bovenste laag dus vrij van afvalstoffen en hoeft dus niet vervangen te worden

 

Heb ik hier een punt of zit ik complete onzin te verkondigen

 

Grtz Underground.

 

Ps. Indien het bovenstaande klopt heb ik het idee om een (indien mogelijk van plastic) plank te maken met daarin voor iedere plant een gat en die plank dan 'zwevend' op m'n aarde leggen :D en dan de planten vanuit m'n voorgroeikast overpotten in de aardebak. Na het oogsten de restanten van de plant met de bijbehorende zaai en stekgrond (uit de voorgroeipot) verwijderen en de plank goed schoonmaken, daarna de aarde opwaarderen en klaar is ....... :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

je hebt het toch mis. De wortels zorgen ook voor afscheiding van stoffen in de grond. Zo voeden ze onder andere het bodemleven (met suikers) en zorgen ze er voor dat bepaalde stoffen beter opneembaar worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je bent een bijzonder mens, en dat ben je. :lol:

Je komt met een vraag waar ik nooit opgekomen zou zijn. :D

 

Maar inderdaat, een plant heeft ook afvalstoffen. Zo werkt de voedselketen nu eenmaal. Het bodemleven leeft o.a. van die stoffen; en van de dode planten (delen) natuurlijk.

De plant isoleren van z'n Dharma is derhalve ook niet nodig, mogelijk, of zelfs maar slim.

 

Probeer eens wat tweede hands boeken van agrarische scholen te kopen. Over plantkunde, bemestingsleer, bodemkunde e.d. Die kennis slaat ook op hennep hoor. Het is geen plant van een andere wereld.

Het wiel opnieuw uitvinden is echt niet nodig.

 

Succes, hjm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is jammer, ik had het al zo mooi in gedachten :lol: Maar in de bovenste laag bevinden zich nauwelijks tot geen wortels. Vanuit de stam gaan ze hooguit een cm of 10 de breedte in en dan gaan ze naar onderen toe. Is het dan niet beter om de grond rondom de kluit te vervangen in plaats van de bovenste laag, of is dat weer noodzakelijk vanwege de afvalstoffen die van de bladeren af komen. Of scheiden enkel de wortels afvalstoffen af?

 

Grtz Underground.

 

Ps. Ik ga dit weekend proberen ff wat tijd vrij te maken om eens het een en ander zelf uit te zoeken, maar mocht iemand toch nog iets zinnigs weten hoor ik het graag ;)

Ik ben niet iemand die altijd alles maar doet wat iedereen doet en tja dan kom je wel eens met vragen waar niemand anders op zou komen :D :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maar in de bovenste laag bevinden zich nauwelijks tot geen wortels.

 

Daarom is het wijs om een witte folie over je potten te spannen.

Hierdoor blijft je aarde op een betere temperatuur ipv vol het licht erop, je aarde wordt niet zo warm en je bovenste laag droogt niet uit.

 

Je wortels zullen dan ook bovenin groeien ........

 

SA

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij mij zitten de wortels ook in de bovenste laag. Volle grond en potten.

Hangt er maar van af waar de plant moet zoeken of waar de meeste aanbod van voeding en water is.

Pastic over de grond spannen heeft voor en nadelen. De voordelen zijn al genoemd, het nadeel is dat er minder ventilatie naar de wortels is. Niet geheel afsluiten dus.

 

En lekker doorgaan met bijzonder zijn, gemiddelde droepies zijn er al zat. :D

 

Groet, hjm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thnx HJM en de andere heren natuurlijk ook :D

Ik denk dat ik dan toch maar die plaat ga maken zodat de wortels ook bovenin hun gang kunnen gaan, en zodat het licht nog eens extra weerkaatst word. En de bovenste laag van m'n aardebak heb ik vervangen voor cocos, dus dan ga ik toch maar de bovenste laag cocos elke ronde doorspoelen. Ik heb trouwens 2 keer zoveel cocos als nodig zodat ik het kan spoelen terwijl de nieuwe ronde al aan de gang is :lol:

Als iemand nog iets te melden heeft, graag! :lol:

 

Grtz Underground.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omdat m'n topic inmiddels 'overleden' is en ik na wat navragen achter een paar leuke feiten ben gekomen wilde ik die toch nog even met jullie delen, voor het geval iemand er iets aan heeft.....

 

Planten, dus ook die van ons, zetten hun afvalstoffen grotendeels af aan het einde van de penwortel en het begin van de stam. Dus voornamelijk de grond die zich binnen dat gebied bevind moet vervangen worden. Ik groei voor in 4,5 liter potten en verwijder dus na elke ronde de grond die oorspronkelijk in de voorgroeipot zat om zo plaats te maken voor de nieuwe dames. Naar het schijnt heb ik dan zo'n 90% van alle afvalstoffen verwijderd en hoef ik maar eens per half jaar de complete bovenste 10 cm te vervangen. Dus doe er je voordeel mee en mocht iemand het niet eens zijn met me dan lees ik het graag!

 

Grtz Underground.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heya

 

Nog effe snel een toevoeging aan je conclusie undertground, alleen planten uit zaad hebben een pen wortel en dus niet stekken. Stekken zetten hun afval rond om de stam af in de bovenste laag van de aarde. Wil je dit uit je medium houden zul je sowiezo niet van boven af water moeten geven en na iedere oost je bovenste tien centimeter van je medium moeten vervangen. Wat betreft de wortels van de plant als je het goed doet zullen ze toch ergens beneden in je medium rondhangen, en zijn de wortels die in de bovenste laag van je medium zitten meer voor de stevigheid van de plant en hier bedoel ik dan mee de wortels waarmee hij zich zelf overeind houdt. Uit eigen ervaring en onderzoek is gebleken dat op het moment als je twee planten gaat vergelijken waarbij je bij dee een er een fan opzet en bij de ander niet er bij de plant die onder een fan staat meer wortels en stevigere wortels aanmaakt in de bovenste laag van het het medium dan de plant die geen fan tot zijn beschikking heeft. Een beter oplossing om uitdroging van je bovenste laag in je medium te voorkomen is deze te bedekken met perliet korrels. Dit is aanzienlijk beter dan dit met plastic of hout of wat dan ook te bedekken dit i.v.m met de zuurstof doorlatendheid. Ook voorkomt dit eventuele schimmel vorming onder het plastic of hout door de warmte en vochtigheid.

 

Hoogachtend zoals altijd was getekend.

 

Parve

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thnx voor je reactie Parve, dat maakt het allemaal weer net ff iets duidelijker :o

 

Ik geef altijd van onderaf water via een drainage slang dus dat zit wel goed. Maar als ik de 10 cm rondom de stam en de 20 cm in datzelfde gebied onder de plant vervang (dat is de inhoud van m'n voorgroeipot dus die moet er zoiezo uit om plaats te maken) en dan 1 keer per half jaar de complete 10 cm vervang kom ik dan in de problemen of hoef ik me dan nergens zorgen over te maken?

 

Ik had inderdaad al gemerkt dat ze dor de hele bak heen gaan op zoek naar water, maar dat ze echt sterkere wortels bovenin aan maken als je de fan erop zet is nieuw voor me, maar wel zeer goed om te weten. Al staat mijn zwenkventilator eigenlijk standaard al boven de dames te blazen.....

 

Het probleem met die perliet is dat ik dan na het overpotten tussen de planten in moet gaan rommelen om dat er netjes tussen te krijgen, dus vandaar dat ik het idee had om een 'zwevend' paneel te maken met voldoende luchtingsgaten en die 1 á 2 cm 'zwevend' boven de aarde te leggen. Maar dat raad je dus af als ik het goed begrijp, of voorkom ik de schimmel door de verluchtingsmogelijkheid onder de plaat?

 

Grtz Underground.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ze hebben in elk GSA filiaal

compost thee

als je die elke 2 weken meegeeft aan je planten

zal het veel beter gaan als je je aarde of cocos hergebruikt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een emmertje grond verbeteraar van House en Garden met bacteriën en andere handige hulpstoffen om je aarde op te waarderen wat ook goed zou moeten voldoen. Maar de volgende keer dat ik bij de GS kom vraag ik het gelijk even na. Bedankt voor de tip :rolleyes:

 

Grtz Underground.

Share this post


Link to post
Share on other sites

compostthee is overigens niet echt bedoeld voor het opwaarderen van je grond, maar meer voor het stimuleren en voeden, en met name door het inbrengen van grote hoeveelheden gunstige bodemorganismen.

 

Ik zweer bij zelf biobizz premix. Erg potent spulletje en het heeft ook zo'n hele specifieke geur...

Share this post


Link to post
Share on other sites
compostthee is overigens niet echt bedoeld voor het opwaarderen van je grond, maar meer voor het stimuleren en voeden, en met name door het inbrengen van grote hoeveelheden gunstige bodemorganismen.

 

Ik zweer bij zelf biobizz premix. Erg potent spulletje en het heeft ook zo'n hele specifieke geur...

 

maar het maakt de aarde die je volgende keer gebruikt wel beter

je hebt zo en zo kalk en wormenmest nodig maar die compost thee

maakt het egt beter

Share this post


Link to post
Share on other sites
ze hebben in elk GSA filiaal

compost thee

Wat is een GSA filiaal?

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT door BBB: leer quoten, aub, gebruik de t_reply.gif knop onderaan :rolleyes:

 

dat is een growshop waar je je spullen kan halen

GSA is de naam

 

dan heb je GSA alkmaar

gsa schagen

gsa halfweg en volgens mij ook nog 1 in purmerend

 

die verkopen het zeker want daar haal ik het vandaan

en ook als je planten wat minder gaan zullen ze van die compost thee zeker opknappen

ik zweer erbij!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...