Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
SpiderPig

Rode Stelen, Gele Bladeren En Geen Groei

Recommended Posts

Beste allemaal,

 

Ik heb mijn eerste kweekje staan, aanvankelijk leek het allemaal wel goed te lopen maar ik begin nu toch wel wat problemen te krijgen. Het lijkt wel of ze gestopt zijn met groeien.

 

Eerst maar es even wat feitjes:

 

Soortje: Recovery Haze & Northern Light

Week Bloei / Groei : Vierde week groei

Zaaiing of stekje: Zaailingen

Lampen: 2x 400 watt philips HPS

Medium(aarde/mapito enz): Zaai en stekgrond van Groenrijk

pH van het medium : 6,0

EC van het medium : onbekend

Temperatuur : Lampen aan 24 graden, lampen uit ongeveer 17 graden

Luchtvochtigheid : 40 - 50 %

 

Ik gebruik BAC groeivoeding en Risotonic

 

Ik heb hieronder een hele zwik fotos. Problemen zijn, rode stelen bij sommige planten en gele bladeren en bladeren met plekken erop. Ook blijven ze heel erg achter in de groei, daar kwam ik gisteren achter toen ik twee northern lights zag van dezelfde zaden die tegelijk gepoot zijn maar ergens anders hebben gestaan.

 

Ik heb zelf al gezocht, plantjes hebben met ontkiemen vrij warm gestaan omdat het buiten toen heel erg warm was. Ook drinken ze heel slecht, volgens een vriend stonden ze veel te nat, omdat er ook groene mos achtige aanslag in sommige potten stond. Zoeken op internet brengt mij bij magnesium tekort, maar ik heb me goed aan het schema van BAC gehouden ook qua water geven, dus dat vind ik vreemd.

 

Ook heb ik er een uit de pot gehaald, wortels lijken goed, ook daar heb ik een foto van.

 

Wie kan mij helpen !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

 

med_gallery_17607_6165_928673.jpg

med_gallery_17607_6165_662297.jpg

med_gallery_17607_6165_1202446.jpg

med_gallery_17607_6165_314800.jpg

med_gallery_17607_6165_165484.jpg

med_gallery_17607_6165_1207278.jpg

med_gallery_17607_6165_1314677.jpg

med_gallery_17607_6165_946857.jpg

med_gallery_17607_6165_684049.jpg

med_gallery_17607_6165_482685.jpg

med_gallery_17607_6165_1190681.jpg

med_gallery_17607_6165_239314.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

denk dat ze idd te nat hebben gestaan.

 

mzzl.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou minder voeding geven,enkele beurten kraantjeswater geven en nadien overschakelen op regenwater en niet meer afzuren.

Het lijkt me een Calciumtekort...

 

 

ge medi

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ medical, ze krijgen alleen regenwater, ik heb een regenton. dat zou kunnen bijdragen aan een calcium tekort. ik zal ze idd komende week kraanwater geven. jij zegt niet afzuren, maar het regenwater in mijn ton zit op ph 8,2 dat is heel erg hoog toch ..............

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beetje bitterzout door je water wil ook helpen bij calcium te kort

 

Buble

 

Edit ; sorry is voor magnesium te kort

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb ook een bodemtestje gekocht en gedaan, ph van mijn grond is rond de 6,0 das toch prima. ook heb ik kalkkorrels verrijkt met magnesium gekocht, daar wil ik ze een klein beetje van geven, samen met voorlopig leidingwater.

 

een ding nog, ze moeten eigenlijk in de bloei gezet worden dit weekend, dat kan toch gewoon, dan ga ik ze over een week of zo wel bloeivoeding geven

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat mij verbaast zijn de drie vingers op het blad. Is dit niet een kwestie van te weinig lichtintensiteit? Sta je buiten? In de volle zon? Of onder lampen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Beetje bitterzout door je water wil ook helpen bij calcium te kort

 

Buble

 

 

Bubbie toch??!!! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wat mij verbaast zijn de drie vingers op het blad. Is dit niet een kwestie van te weinig lichtintensiteit? Sta je buiten? In de volle zon? Of onder lampen

 

nou nee ut zijn recovery haze-jes en ze staan binnen onder 2x 400 hps

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet verkeerd opvatten? Recovery Hazejes? Hoe ik het zie wordt dat Intensive Care.

Ik zou ze of buiten zetten, die gaan nu buiten toch spontaan in bloei. Dan zie je wel wat er af komt? Of anders meteen in de kompostbak.

Dat wordt binnen een grote Bak ellende vrees ik.

Die 2x 400 Watt moet je gewoon nieuwe stekken onder zetten, kan je volgende week al beginnen met bloeien.

Zou met niks verbazen als die Risotonic? de moordenaar is. Is toch stekpoeder? Wilde je meer wortelstimulatie?

Dat is geen wiet, dat is verdriet.

Sorrie voor mijn commentaar, je kunt er een bom van leren.

En geloof me volgende keer goede grond!!!!! Echt een zakje Allmix kost €8,00. Niks dure voedingslijnen Wil je de essentie leren begin je op grond. Begin pas in de vierde week bloei na maximaal vier weken voorgroei? eens voorzichtig met een goedkope bloeimest.

Maakt geen verschil of je nu binnen of buiten kweekt.

Ik weet niet hoe je fotos moet plaatsen in een topic, anders kijk eens naar 1 klein plantje buiten in speciekuipje van 75 liter, deze Baggezomer, waar iedereen over ligt te klagen.

Succes verder.

En respekt voor ieder die het toch groeien laat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ sjeepee Thanks ?????, ben blij met iedere reactie, ik heb ze in goede kwaliteit zaai en stekgrond gezet. risotonic is wortelstimulator dat heb ik ze gegeven volgens schema.

 

heb ze gisteren aleen een heel klein beetje water gegeven met wat extra kalk en magnesium, ik kan vanaaf pas kijken of ze daar van opgeknapt zijn, maar ze dronken gisteraaf igg weer.

 

zo lang er leven is, is er hoop .............., ik ga lekker door, wordt ut nix dan leer ik igg wat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

damn, ziet er toch vrij ernstig uit. zonde zo met t eerste kweekje ;)

 

Die kalk/magnesium korrels, heb je die in de potten gestrooid of laten oplossen in t water dat je geeft, of zou t geen verschil maken...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Beetje bitterzout door je water wil ook helpen bij calcium te kort

 

Buble

magnesium dus he!

 

Ik heb mijn kweekhok ik de schuur, en voor frisse lucht kan ik de deur op een kier op slot zetten.

 

Ik zou om te beginnen de luchtverversing eens even heel erg snel gaan regelen! Daarnaast zou het kunnen zijn dat je naast een te nat medium last hebt van een schimmel, ik zie necrotische plekken op je bladeren. De paarse stengels komen waarschijnlijk van de koude nachten die je in je andere topic aangeeft.

 

Verplaatst naar ziektes, ongedierte en bladproblemen. Vul de gewenste gegevens aan volgens de sticky.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ wazzup, ik heb de gegevens aangevuld, alleen de ec weet ik niet, ik heb geen ec meter omdat ik een biologische lijn gebruik en die niet nodig dacht te hebben.

 

ik kan vrij eenvoudig een actieve inlaat in mijn hok maken vanuit een andere ruimte, daar had ik met bouwen ooit al eens rekening mee gehouden, ik heb 500 kuub afzuig dan zou 250 kuub inlaat genoeg moeten zijn toch via twee keer 125 mm inlaat. dat ga ik van de week nog regelen.

 

sorry dat ik verkeerd geplaatst had, bedankt voor het verplaatsen en de adviezen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

en vanavond effe gecheckt, de kalk boost lijkt te helpen, ze hebben een shot kalk gehad en krijgen vanaf nu kraanwater, heel weinig.

 

potten zijn droog, planten richten zich weer op en staan er een stuk beter bij ........... :P :D :dope:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er is iets goed mis met de grond , dat lijkt mij duidelijk . Ik zie ook algen .

 

hoe heb je de ph waarde van de grond gemeten ?

 

Op zich niets mis met de zaai en stekgrond , volgende keer maar gewoon even niet voeden en gewoon kraanwater geven .

 

De tekorten die zijn ontstaan worden veroorzaakt door ph en/of Ec fouten of overbewatering , kortom een verstoorde voedsel opname . De benodigde stoffen zijn wel in je grond aanwezig maar worden niet door de plant opgenomen. Calcium toevoegen gaat niets opleveren ben ik bang

 

Op zaai en stek grond kunnen ze als een speer groeien , in het begin nog harder als op All mix

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ atmosphere: grond gemeten met een grond ph meetsetje, je doet grond in een buisje met gedeminiraliseerd water en een tabletje, zet het 5 min weg en je kunt aan de hand van de kleur van de vloeistof zien wat de ph is.

 

@ whazzup: ik heb zitten zoeken maar als er idd schimmels inzitten wat kan ik dan doen ..........

 

als ze idd te nat hebben gestaan is dat nu opgelost, ze zijn goed droog, hebben extra ca & mg gehad en beginnen er nu beter uit te zien.

 

ze staan sinds eergisteren in de bloei, en krijgen alleen nog maar kraanwater, ik wil ze pas dit weekend weer een klein beetje (bloei)voeding geven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zaai en stekgrond?

Ben ik nou gek?

Blijkbaar.

Zaai en stekgrond is arme met scherpe zand aangevulde grond met geen of bijna geen voedingsstoffen. Deze wordt gebruikt om je zaailing of stek makkelijk te laten wortelen.

Die ga je toch niet in die potten doen om daarna af te bloeien?

zodra je stekje zaailing geworteld is verhuizen naar een goede Allmix.

Als je ze toch niet de kompostbak ingooit, wat ik dus wel zou doen (lees mijn vorige bericht), dan zet ze in fatsoenlijke grond.

Wordt niks zo. Is gelijk aan substraatkweken waar je nu mee bezig bent. High Tech. Je moet Ph meten Ec opbouwen pffffff gekkenwerk. kun je beter op steenwol gaan kweken.Verspilde energie van die 2x 400 Watt.

Wie gaat er nu een kweek draaien op zaai en stekgrond?

Man wat maak je het jezelf toch moeilijk zo.

 

@Atmosphere Dat is nu juist waar die grond voor gebruikt wordt. Snel laten aanslaan van je plantje. Maar van voedingstoffen nada niks aanwezig, zodat je snel naar een goede grond moet verpotten

Share this post


Link to post
Share on other sites

had laatst idd precies hetzelfde probleem met zaai en stekgrond. Gelijk kappen met die handel en ga voor goede aarde. Haal bij de growshop een zak goede aarde en begin opnieuw. Lees je goed in eerst over het hoe en wat van het kweken. Stel alle vragen die je hebt. Altijd goed voorbereid beginnen.

Grtzz

 

GJ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die zaai en stekgrond onmiddellijk verplanten.

 

Je mag nooit plantjes zo lang kweken op enkel zaai en stekgrond. De tekorten zijn niet te voorspellen.

Ok, verse stekken of verse zaadjes erop, maar echt niet langer dan 1 a 2 weken.

 

Als je verplant in normale volle kweekaarde zal alles vanzelf oplossen.

Er staat ook niet in de begin post welk type verlichting.

 

groets esko,

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ e$kob@r, GraveyardJunkie & Sjeepee, dat ga ik dan gelijk us effe doen vanavond, ik heb 100 liter potgrond van de GS staan dus dat zou dan goed moeten komen. Ik had gehoopt ze te kunnen laten staan totdat ik geweten had of het mannen of vrouwen zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou ik heb ze verpot, de kluiten zijn weer helemaal droog en ze staan in goeie potgrond van de GS. Us kijken wat er nog van terecht komt.

 

Er zit denk ik voorlopig voldoende voeding in de grond, ze staan sinds zaterdag in de bloei, kan iemand mij adviseren wanneer ik ze het beste de eerste bloei voeding kan geven.

 

@ e$kob@r, ik heb de begin post aangepast, ik heb 2x 400 wat Philips HPS in cooltubes

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zaai en stekgrond?

Ben ik nou gek?

Blijkbaar.

Zaai en stekgrond is arme met scherpe zand aangevulde grond met geen of bijna geen voedingsstoffen. Deze wordt gebruikt om je zaailing of stek makkelijk te laten wortelen.

Die ga je toch niet in die potten doen om daarna af te bloeien?

zodra je stekje zaailing geworteld is verhuizen naar een goede Allmix.

Als je ze toch niet de kompostbak ingooit, wat ik dus wel zou doen (lees mijn vorige bericht), dan zet ze in fatsoenlijke grond.

Wordt niks zo. Is gelijk aan substraatkweken waar je nu mee bezig bent. High Tech. Je moet Ph meten Ec opbouwen pffffff gekkenwerk. kun je beter op steenwol gaan kweken.Verspilde energie van die 2x 400 Watt.

Wie gaat er nu een kweek draaien op zaai en stekgrond?

Man wat maak je het jezelf toch moeilijk zo.

 

@Atmosphere Dat is nu juist waar die grond voor gebruikt wordt. Snel laten aanslaan van je plantje. Maar van voedingstoffen nada niks aanwezig, zodat je snel naar een goede grond moet verpotten

Waar ik ook op doel is dat je moet oppassen met voeden op zwaar voorbemeste grond. gebruik je all mix dan kun je de voeding lange tijd opbergen . Overigens kan een grond soort met een lage EC potentieel veel voeding bevatten , deze is dan echter nog organisch gebonden.

Persoonlijk voed ik liever op maat dan op voorraad . alle voedingsstoffen die je plant niet nodig heeft en die dus op voorraad in je grond zitten kunnen zich ophopen tot een niveau dat nadelig is voor de plant. Met hydroteelt doet dit probleem zich niet vaak voor vanwege de drain en het spoelen. Feit is dat grondtelers het vaak verliezen van hydrotelers omdat er nogal wat grondtelers zijn die na verloop van de kweek met een te groot voedingsoverschot in de grond komen te zitten .

 

Het is wel zo dat ik ook niet zou kiezen voor zaai en stekgrond als 'hoofd'grond omdat het organisch gehalte vrij laag is waardoor er ook weinig voedingsstoffen uit zullen vrijkkomen.

 

Er zit denk ik voorlopig voldoende voeding in de grond, ze staan sinds zaterdag in de bloei, kan iemand mij adviseren wanneer ik ze het beste de eerste bloei voeding kan geven.

 

Als je foto's plaatst steeds dan kan dat .

Share this post


Link to post
Share on other sites

om heel eerlijk te zijn, had ik die zaai en stekgrond niet zo lang moeten gebruiken. achteraf is alles makkelijk. this mijn eerste kweekje en ik let op zoveel dingen dat ik het meest voor de hand liggende over het hoofd heb gezien. :P

 

maar ja beginners maken beginnersfouten, geeft nix dat geeft alleen maar meer drive om het de volgende keer beter te doen. mijn dames staan er nu al een stuk beter bij en ik denk dat ik er nog best wel wat vanaf ga helen. ik ga het in ieder geval proberen.

 

maar in ieder geval bedankt voor alle input ..........

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...