Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
mathi

Bizarre Gaatjes

Recommended Posts

Tomas heeft gelijk.

 

De schade wordt echter gemaakt in de groeipunten. Dus als je de schade ziet is de dader al weer weg.

(om s'avonds weer terug te komen)

De schade kan aanzienlijk worden omdat die wantsen de groeipunten verrot steken.

Het kan je de bloemvorming kosten.

 

Wekelijks spuiten (of vaker als de druk hoog is) met Spuzit of een andere Pyrethrine is de enige oplossing.

Misschien kan je nog ergens aan Malation komen, nog beter.

 

Groet, hjm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank je, hjm. Dat steken in de groeipunten had ik net nodig.

 

Als je op micro niveau een paar prikken door de groeipunt geeft zou dat idd heel goed dit patroon kunnen geven.

Gatver, dus toch beestjes. :smoke

 

Wat spuit je allemaal? Alleen de groeitoppen, of moet de hele plant?

 

Is er niets biologisch aan te doen??

 

Koi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die gaatjes zijn biologisch. ;) Valt niks van te zeggen. :smoke

 

Maar..................Spruzit (Pyrethrinen) zijn hartstikke BIO.

 

Malation is een organische forfor verbinding, vinden je plantjes erg lekker. Maar door de anticholinesterase werking is het voor jou niet zo best. Als je steken in de zij voelt (milt) ben je al het haasje. Dit geld voor deze hele groep middelen. Maar omdat ze min of meer systemisch werken en snel weer afbreken zijn ze nu de beste keus.

 

Succes, hjm

Share this post


Link to post
Share on other sites

sup y'all !!

eigenlijk zou je eens die genious oil {neem olie} of leafcoat moeten toepassen.

check maar bij alien op de site.

is tenminste geen gif.

tegen vliegende insecten spuiten buiten lijkt me knap zinloos.

heb dat spul zelf nog nooit getest trouwens.

succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

ach, ook met gaatjes worden ze best mooi hoor...

gallery_59_33_204781.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

neem is een zeer goed product uit india.

het wordt gewonnen uit de azedrach boom (hoop dat ik het goed spel)

ze doen het daar zelfs in tandpasta, zeer bitter.

ik heb ooit een liter pure neem olie geimporteerd, heb daar nog steeds wat van. er is hier moeilijk aan te komen of ze vragen er een vermogen voor.

 

neem dood geen insecten maar ze gaan innert in een hoekje zielig zitten wezen.

ze eten niet meer en hebben ook geen zin meer in nageslacht. ;)

 

maar.................het is net zo'n stof die een plant aanmaakt om insecten af te weren als de pyrethrum en rotenon in africa doet.

 

ik begrijp dus niet waarom je neem aanprijst en pyrethrine afwijst. :smoke

 

 

groet, hjm

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou ik denk niet dat er mensen zijn die ooit hun tanden gepoets hebben met spruzit,zelfs niet in india.

en t is daar zo dicht bevolkt, met voortplanten hebben ze blijkbaar geen problemen.

no offense hjm, maar ik sprak eigenlijk in t algemeen,niet specifiek over spruzit.

ik ben een tegenstander van t spuiten van whatever spray zodra er bloei verschijnselen zijn ,

ook al staat erop dat t er na een bepaalde tijd uit of af is.

bah vind ik vies.

en ik doe zelf zoiezo niks meer buiten.

zelf zaaien ,selecteren , snijden, beetje hygiene ,dicipline,en niks van twijfelachtige komaf in je ruimte importeren

mits meerdere malen gedompeld in minimaal masai.

en ja die thrips komen waarschijnlijk uit je aarde.

en niet als eitje op je gekochte stekkies.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey planterfanter,'

 

teeld methode is een keuze die ieder zelf moet maken.

ik teel bio tenzij...................

 

ik zelf vind het verstandig om stekken eerst te behandelen met massaï, maar dat jij het gebruikt..................

je zou verwachten dat jij neem zou gebruiken.

massaï heeft een duister kantje, steeds meer bronnen vermelden dat het helemaal niet zo onschuldig is, het schijn in proeven maag----EDIT---- (ik bedoel en ziekte die steeds wordt verwijdert??????????? ik bedoel geen scheldwoord, modje) te veroorzaken bij voortdurende blootstelling. :smoke

wij spuiten het met gasmasker.

 

en over pyrethrinen; dat wordt daar wel gebruikt tegen hoofd en schaamluis.

van oudsher maakten de dorps genezers al extract van pyrethum en rotenon om parasiten te bestrijden en vis te vangen, wij hebben het van hun afgekeken.!

 

ik gebruik het ook bij manenluis bij paarden, werkt beter dan de reguliere middelen, en met minder gevaar voor het dier.

 

je moet weten dat pyrethrinen een zeer giftig zenuwgif is voor koudbloedige dieren als insecten, vissen en reptielen.

dus een krokodil rolt zo dood op z'n rug, maar een muis moet je er in verzuipen. ;)

op 8 potigen als spint heeft het weinig effect.

 

groet, hjm

Share this post


Link to post
Share on other sites
ach, ook met gaatjes worden ze best mooi hoor...

 

Dat is zo whazzup, maar "met gaatjes" wordt wel relatief als je op sommige plekken dichtbij kijkt.

 

Op afstand lijkt het best een mooie plant:

 

med_gallery_18008_5884_223561.jpg

 

Als je dichtbij gaat kijken vindt ik het toch minder fraai.

Gelukkig niet overal, maar op sommige plekken...:

 

med_gallery_18008_5884_58436.jpg

 

En als ik boven op de plant kijk beloofd dat ook niet veel goeds voor de volgende 20 cm:

 

med_gallery_18008_5884_26525.jpg

 

Ik heb vanmorgen alle toppen gespoten met een middel van Ecostyle wat ook tegen wantsen (en nog een heleboel andere vraatzuchtige monsters) zou zijn.

Helaas staat er niet op wat er in zit, en iets anders was niet in huis.

Gedoe nog, zo'n grote plant spuiten :D

Maar ja, dat verhaaltje over "het kan je de bloemvorming kosten" ......... :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Koi

Toevallig, ik heb ook white widows, en heb er ook op enkele van die gaatjes erin,

heb ook een powerplant in het zelfde hokje, en daar geen gaten te bespeuren!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ze ook dit jaar, sommige soorten zullen die beestjes aantrekken. Of er is een andere oorzaak, soms heb je het gewoon, mss best ook buiten voorbesproeien als je niet zulke gaten wilt hebben. Soms heb je er enkele, soms is het extreem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb nu een paar keer (als ik verwachtte dat het een paar uur droog bleef :lol: ) alle toppen gespoten, en alles wat er nu nieuw uitplopt ziet er gezond uit. Ik blijf nog een weekje spuiten en dan hopen dat het leed geleden is.

 

@ Thaze: JH's zijn nog steeds puntgaaf. De WW's die staan te bloeien hebben ook nergens meer last van, maar die groeien ook niet meer.

 

Koi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

sommige soorten zijn er inderdaad gevoeliger voor dan andere [soorten.=.rassen]

 

heb er zelf ook al jaren last van! ene avond wat meer dan de andere.. soms de volgende dag heel extreem! en soms de volgende dag helemaal niets...

leven die wantsen in plagen? :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

dit zijn geen wantsen die hier verantwoordelijk voor zijn

dit zijn cicades en wel hele kleine

 

dit jaar is idd erger dan normaal

sommige soorten hebben er meer last van dit komt door de stugheid van het blad

zou jij in een stug blad prikken als er een betere naast staat ;)

 

ik heb vanalles geprobeerd en de beste resultaten had ik met decis

 

mijn tip

iedere week spuiten en tot de bloei stoppen

hebbie ook geen gekke dingen in je wietje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ach ja? We zetten ze buiten. Dit jaar Bayer als grote redder. zowel Finesse als Exact. In tweede week bloei nog gespoten. Nu week 6 en het komt langzaam weer terug.

Meeldauw zowel beestjes, komen nu weer terug, omdat ik toppen wiet begin te krijgen. haha.

Hoe verder in de bloei, hoe minder de weerstand wordt. Plant is gewoon aan het sterven

Kwestie van je toppen gezond houden. En tot as , zult u wederkeren. In mijn asbak.

Bij mij groeit het gelukkig harder als er gegeten wordt, alleen het begint nu s nachts al flink te dauwen en af te koelen. Ben blij dat ik al op week 6 bloei zit en al rookbare wiet heb.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ehhhh,

 

 

krekels ...

 

op zeker, zie ze 's avonds wegspringen en zo'n oude japie krekel lust graag groene (verse) top blaadjes :( ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb even dit hele topic doorgenomen omdat ik nl. hetzelfde probleem heb bij mijn buitenplant.

Ik had al enkele vermoedens welke de oorzaken konden zijn voor deze vreemde gaatjes (nl. vliegende insecten), maar wantsen kwam niet in me op, alhoewel we er hier id buurt veel hebben rondvliegen. (doch nog nooit één op mijn plant gezien (4x/dag) , wat me raar lijkt dat het dus wantsen zouden kunnen zijn).

Ook omdat wantsen wss (dat gok ik) meteen een zichtbaar gat in het blad zouden knagen, en dat gebeurt hier dus niet (eerst de micro-bovenkant vh blad wordt weggeknaagd, dat dan pas later (wss door de bladgroei) een zichtbaar gat vormt.

 

Ik heb al verscheidene keren groene beestjes op de bladeren gezien (welke op de 'cicades' van Florist leken), en behalve een zeer klein aantal zwarte kleine beestjes (denk een soort luizen), geen enkel ander insect (behalve spinnen, maar buiten de kwestie) op mijn bladen gezien.

 

Ik zal proberen om een foto te trekken met deze beestjes erop en post deze hier dan. Voorlopig eerst een foto met hetzelfde fenomeen:

 

dscn1ghfhdghdfh114iw8.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

het is ook heel erg goed voor de ventilatie ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha, jawel whazzup, en beter ventileren betekend minder toprot, toch :lol:

 

Bij mij heeft het spuiten in ieder geval geholpen.

Hoewel ik het een beetje heb overdreven (in 8 dagen 3 keer gespoten) en daardoor de meest geraakte bladeren bruine randjes kregen, is alle nieuwe groei nu gaten-vrij en prima gezond :D

 

Ik heb gespoten met "plantschoon" van Ecostyle

 

Koi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo allemaal,

 

het zal in dit topic echt wel aan de beesjes liggen. echter wat onderschat word is de werking van de zon. als er in de ochtend dauwdruppeltjes op de bladeren liggen of na bv. een klein flauw buitje en de zon knalt er flink op werken al die druppeltjes als kleine lenzen die het blad verbranden zoals een vergrootglas. in eerste instantie zie je geen schade maar al die kleine brandpuntjes leveren je wel degelijk schade op. gewone planten hebben er ook last van, vandaar dat men altijd aangeeft niet te sproeien als de zon schijnt.

 

ik hoop dat het een aanvulling is op het probleem kleine gaatjes (die best lekker kunnen zijn maar niet bij deze dames).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...