No-Zem 1 Posted July 17, 2008 @ Dookman.. Inderdaad,.. 100 euries is veel geld voor een Prop... Als ik me niet vergis betaalde ik 79 bij de forumshop... is nu dus 10% duurder.. Zelf gebruik ik de bodemverwarming alleen bij het ontkiemen van zaad. Voor stekken gebruik ik 24/24uur 2 x 18 watt Tl kleur 840 voor een constante temperatuur. Nu in deze periode staat er nog geen Tl aan, de zon doet z'n werk maar het wordt wel snel warm in het bakkie dus veel luchten is een must !! Quote Share this post Link to post Share on other sites
EarLySkUnK 0 Posted July 30, 2008 Kan je ook stekken maken van de stengels/bladeren van de plant als je oogst mischien domme vraag maar vroeg het me af xD Quote Share this post Link to post Share on other sites
weetje 826 Posted July 30, 2008 bladeren zijn geen stekken. en van een bloeiende plant neem je geen stekken. helaas dus Quote Share this post Link to post Share on other sites
demonaz 1 Posted June 22, 2009 in plaats van reguliere zaden te pakken, zou je niet gewoon gefeminiseerd zaad kunnen kopen, plantje laten groeien en hier stekken van snijden, of zie ik dat verkeerd? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Buble 3 Posted June 22, 2009 De kans op hermafrodite is groter bij fem zaden maar het is een mogelijk heid alleen zul je ze dan wel zonder enige stress moeten laten op groeien Ik heb nog wel een tip voor de sticky ; na het dopen in poeder/gel snij je nog een klein stukje van de steel van de stek zodat de wond schoon , dus de poeder/gel zit dan aan de steel en niet meer aan de wond Buble Quote Share this post Link to post Share on other sites
GhanjaLife 0 Posted April 17, 2012 (edited) Dus als ik het goed begrijp lost de stekkenpoeder het behandelde deel van het takje wat op zodat de wortels daar sneller door komen??? En de wond mag dus geen stekpoeder bevatten??? Mij werd dus geleerd dat ik ze op lengte moest maken, ze dan in stekpoeder te drukken en dan in het blokje te drukken. Maar gezien het hoge verlies vermoedde ik al dat de informatie die ik kreeg niet geheel correct was. Mij werd verteld dat de bedoeling van het stekpoeder was om de stengel luchtdicht af te sluiten. Vondt het al niet helemaal logisch dus zelf maar even op zoek naar info bij mensen die er daadwerkelijk kaas van hebben gegeten Ik zal het nu inderdaad eens na het dopen in de stekpoeder schuin afsnijden om de wond schoon te houden van stekpoeder en kijken wat mijn uitvalpercentage dan wordt.... Ongetwijfeld dat dat het rendement zal verhogen. Edited April 17, 2012 by GhanjaLife Quote Share this post Link to post Share on other sites
No-Zem 1 Posted April 18, 2012 Klopt,... Indolylboterzuur zorgt er voor dat een laagje van de steel wordt weggevreten, daarom ook maar een dun laagje aanbrengen dus het overtollige weg blazen of schudden anders blijft boterzuur vreten. Vandaar dat de onderkant na het dippen weggesneden wordt. Zelf gebruik ik de 0,25%, goed voor dunne stelen, hoe houteriger de steel des te meer % boterzuur er wordt gebruikt. Ook belangrijk is de temp. bij de stekblokken, ideaal is rond de 23 grdn.. Succes, Grtz.Nooz. Quote Share this post Link to post Share on other sites
GhanjaLife 0 Posted April 19, 2012 Bedankt voor de info... Zondag gaan ze er weer in dus dan zal ik na het dippen de onderzijdes afsnijden zodat de wond schoon blijft. De temperatuur van de blokken heb ik goed geregeld.... Ik heb elektrische onderdekens gekocht voor in mijn bakken. Deze heb ik op maat geknipt, de draden er opnieuw ingeplakt en de dekens weer dichtgeplakt. Die heb ik in mijn bakken gelegd en daaroverheen vijverfolie. De bodemtemperatuur is een comfortabele 25 graden. Groeten, GhanjaLife Quote Share this post Link to post Share on other sites
GhanjaLife 0 Posted April 22, 2012 Edit onnodig quoten zie hier : hoe te quoten Zoals gezegd vandaag weer aan het prikken. Blokjes liggen al tijdje in afgezuurd water met wortelstimulator, alles ligt klaar wat ik nodig heb gereinigd en al maar nu valt me op dat er een duidelijk kleurverschil zit in beide bakken. In de ene bak heb ik kleur 830 en in de andere 840... Moet ik misschien bij 1 van de bakken van kleur veranderen?? Groeten, GhanjaLife Quote Share this post Link to post Share on other sites
No-Zem 1 Posted April 22, 2012 Zou ik wel doen ja. 830 eruit, nog beter dan de 840 is 865 of 965. Grtz.N. Quote Share this post Link to post Share on other sites
DaniëlTF 0 Posted April 25, 2012 Net te laat! we hebben net gistere stekken gesneden, aangezien ik in Belgie woon graak ik niet zo makkelijk aan van die stekpluggen dus staan de stekken in gwne potgrond waar de andere planten ook instaan, wel hadden we stekpoeder en hebben we vanonder de steel in twee gesneden. Zullen de stekken zich even goed ontwikkelen als bij jou? Hier is een foto: Vanboven zitten er gaatjes en de druppeltjes zijn niet door massale verdamping maar omdat ik er net met de spuitbus had opgezeten. Ook vaonder zijn kleine gaatjes in de bekertjes. Dit is de eerste keer dat ik met stekken werk, ik hoop dat ze het overleven. PS: Moet ik nou ook de punten van de blaadjes afsnijden? Is toch sowieso redelijk vochtig wel daar. Mooie uitleg wel, kort, overzichtelijk en duidelijk, good job bro. Die stekken zouden korter moeten zijn....Niet zo lang....En licht ontbreekt.....Zonder licht gaan ze sterven. Zet ze onder een tl lampje warm/koud licht, temp rond 24 graden....Ik geef je stekken zo geen overlevingskansen. Quote Share this post Link to post Share on other sites
gobru 6 Posted April 25, 2012 waarom zouden de stekken korter moeten zijn??? Quote Share this post Link to post Share on other sites
es hool 0 Posted April 25, 2012 datum is van 2008 denk dat ie er in 4 jaar wel al uit is of de stekken aangeslagen zijn Quote Share this post Link to post Share on other sites
lostchild 1,672 Posted April 26, 2012 Daniel is net nieuw en wil zich beetje bewijzen Hoeft niet hoor Daniel.. Enige nadeel van deze manier is dat het wel 3wk kan duren aleer ze geworteld zijn Mooiste vond ik nog wel: geen licht opmerking euhm overdag buiten, wat is het dan Quote Share this post Link to post Share on other sites
No-Zem 1 Posted April 26, 2012 Eigenlijk is licht, (zon), het grootste probleem op die manier. Als je er een sensor in hangt en dan de zon erop laat schijnen dan zie je het al gauw +30grdn. worden, dat is hetzelfde als dat je een Propagator in de zon zet. Grtz.N. Quote Share this post Link to post Share on other sites
GhanjaLife 0 Posted April 26, 2012 Even een update.... Nu 5 dagen verder en de kleintjes staan er allemaal mooi fris bij. Tot nog toe hangt er niets slap bij wat dus al een vooruitgang is ten opzichte van eerder. De takjes zijn nu allemaal na het dippen weer even afgeknipt zodat de wond schoon blijft van stekkenpoeder. Misschien dat het mooier werkt met een scalpel maar dan ben ik een eeuwigheid bezig dus dat doen we maar niet. Vandaag ga ik mijn bakken open zetten voor lichtcirculatie en voor de volgende ronde heb ik nu PC-fans klaarliggen die ik ga inbouwen om verse lucht in te blazen in de bakken zodat ik ze niet open hoef te zetten. Tevens heb ik 8 buizen kleur 865 besteld net dus die zijn voor de volgende ronde ook binnen. Quote Share this post Link to post Share on other sites
No-Zem 1 Posted April 27, 2012 Ben benieuwd of ze binnen 10 dagen wortelen Ghanjalife,.. Ligt natuurlijk ook aan de grote van je stekblokken maar PP's en Hy-Pro Amnezen wortelen hier binnen 8 dagen met de kleine pluggen. Nog een goede tip van PH Donner die ik in een ander topic tegen kwam,.. Wil er een tip aan toevoegen,Besproei NIET de stekken dat trekt de N uit het blad en ze worden geeliger... Ze blijven mooier groen als je de binnekant van de propagator nat besproeid om de LV omhoog te krijgen Grtz.N. Quote Share this post Link to post Share on other sites
GhanjaLife 0 Posted April 29, 2012 Edit onnodig quoten zie hier : hoe te quoten Ok dan.... bedankt voor de tip. Ik zie net dat in 1 van de bakken sommige kleintjes "roestplekjes" krijgen.... Vorige keer had ik daar geen last van maar toen had ik ze niet besproeid. Zijn die roestplekjes een indicatie van een tekort aan N??? Hier heb ik ook PP staan trouwens. Ook op kleine pluggen. Ze staan vandaag exact een week en kon het niet laten even een paar blokjes eruit te trekken om te kijken. Bij een paar was er al een klein wortelpuntje te zien dus met een dag of drie maar eens weer kijken dan staan ze er 10 dagen in. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Royston 0 Posted April 29, 2012 mooi man ik ga het dit jaar ook proberen. thnx voor de info! Quote Share this post Link to post Share on other sites
GhanjaLife 0 Posted May 13, 2012 @No-Zem Even updateje... je vroeg je af of de boel er door was na 10 dagen. De helft was na 10 dagen door. De rest was erdoor na totaal 15 dagen. Mijn uitval is wel drastisch naar beneden gegaan dus zit nu nog maar op een uitval van 10-12% maar daar ben ik nog lang niet tevreden mee. Ga nu pc-fans inbouwen en een passieve uitlaat maken met van die uitlaatjes met van die flapjes die open gaan staan om overtollige lucht af te voeren en gewoon weer afsluiten als er geen overdruk is. Wil eigenlijk dat de boel automatisch verse lucht aanvoert als de LV te hoog wordt maar moet even gaan uitzoeken hoe ik dat voor elkaar krijg en wat ik daar voor nodig heb. Zal even wat gaan rondsnuffelen in de bouwdoos. Quote Share this post Link to post Share on other sites
JeWietZelluf 0 Posted January 30, 2013 interessant topic dit Had me eigen hier nog nooit in verdiept eerlijk gezegd. Mag ik (commercieel) vragen - hoeveel moeders zet je onder een 600W' - en hoeveel stekken, om de hoeveel dagen, haal je onder een 600W van dat aantal moeders vandaan? Quote Share this post Link to post Share on other sites
gobru 6 Posted January 30, 2013 ik zou 50 moeders onder 3 x 400hpi doen daar haal je ongeveer 30/35 per plant af per week Quote Share this post Link to post Share on other sites
JeWietZelluf 0 Posted January 30, 2013 Wat ik helaas ook niet terug vind, zowel in dit topic als ik het forum zelf, is hoe het met de huishouding van je hok gesteld is m.b.t. moederplanten ten opzichte van een (normaal) afbloei hok. Is dit hetzelfde als bij een normaal hok? - actieve in- en uitlaat met bijbehorend filter... (verschilt berekening benodigde m³ hierbij met een afbloei hok?) - kan de stekkenruimte in hetzelfde gedeelte staan als de ruimte waar de moeders staan, aangezien de stekken onder de TL moeten. Ik hoop dat ik geen stomme vragen stel (hoewel die niet bestaan ), maar via die zoekfunctie kom ik niet veel verder. (of ik weet hem niet juist te gebruiken.... kan ook natuurlijk) Quote Share this post Link to post Share on other sites
sensi star 3 Posted February 12, 2013 Hallo JWZ, Hier hebben de moeders altijd onder 400Watt lampen gestaan, 2 of 4 per lamp, afhankelijk van de grote van de planten. De opzet was gelijk aan een bloeikamer, afzuiger en filter was 1000m3, de helft van de wattage van de lampen, als de temperatuur het toe laat kan dit. De inlaat was passief en kwam achter een ventilator vandaan zodat er een redelijke luchtstroom aanwezig was. Stekjes zou ik dan ergens anders laten wortelen omdat het niet vochtig genoeg is in de ruimte waar de moeders staan. In het begin hebben we kweekbakken oftewel propagators gebruikt en bij de moeders gezet, dit werd veel te warm dus geen succes. Eerst afvragen wat je ongeveer nodig hebt voordat je moeders gaat selecteren en dan zelf uitproberen, dat is de beste leerschool. Groetjes Sensi* Quote Share this post Link to post Share on other sites
Running Water 282 Posted February 12, 2013 Hou je de luchtvochtigheid bij je moeders over het algemeen niet wat hoger dan in een bloeihok Quote Share this post Link to post Share on other sites