Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

No-Zem

Stekken Snijden...

Recommended Posts

heey! hier een totall nieuwkomer in de wietwereld wat betreft stekkies maken (derest doen we al van gekochte stekkies, maar ik wil ze nu zelf verbouwen)

dus de eerste vraag rijst in mij op; hoe zie ik het verschil tussen die befaamde moederplant en het mannetje???????

indien mogelijk met foto's (?)

alvast mijn hartelijke dank!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jepz. zodra een scheut groot genoeg is om te snijden kun je stekken,

Er is wel de theorie dat een plant pas na 3 maanden geheel compleet is, de genetica is tot rust gekomen en het gehele complex is opgebouwd en stabiel.

Een echte moeder mag wel wat leeftijd hebben dus.

 

greetz weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites
heey! hier een totall nieuwkomer in de wietwereld wat betreft stekkies maken (derest doen we al van gekochte stekkies, maar ik wil ze nu zelf verbouwen)

dus de eerste vraag rijst in mij op; hoe zie ik het verschil tussen die befaamde moederplant en het mannetje???????

indien mogelijk met foto's (?)

alvast mijn hartelijke dank!

Als je van gekochte stekken een moeder wilt overhouden heb je waarschijnlijk toch al een dame te pakken,...

Mocht je vanuit zaad beginnen dan zijn er verschillende mogelijkheden om m/v te selecteren... dus ff zoeken .. ;)

Foto van een mannetje dan maar..?!

med_gallery_11071_4589_148262.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hele mooie sticky no-zem!

 

Duidelijk , overzichtelijk en toch kort gehouden

 

Mischien één aanvulling :

 

Als ik een stek snij (met schoon scherp materiaal en handen ) , haal ik altijd een stukje

dun laagje vel van het steeltje,

op de plek waarmee hij de plug in gaat.

Mijn ervaring is dat ik op die plek sneller wortelontwikkeling krijg.

zorg wel dat ook daar geen stekpoeder of gel zit!

 

mvg Petoet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé Petoet..

Je doet dus gewoon het werk wat dat stekpoeder zou doen.. dan heb je al een voorsprong en dus sneller wortels idd,..

Maar dit vereist toch wat meer precisie.. en dus meer uitvallers lijkt mij,..

Trouwens bij 20 stekken of meer is dit eigenlijk onbegonnen werk... Maar voor degene die zonder stekpoeder zitten en een paar stekken nodig heeft is dit misschien wel een goed alternatief.. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is mischien wel meer werk

Maar wat mij zoiezo tijd opleverd is dat ik een scalpel gebruik

Op die manier kun je snel , precies en vlijmscherp te werkgaan

Ook merk ik dat ik idd een paar dagen voorsprong heb en uitval was op het begin groot,

nu is dat niet meer dan dat jij beschrijft , 95/5 +-

Heb trouwens die scalpel gekocht bij conrad .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als je van gekochte stekken een moeder wilt overhouden heb je waarschijnlijk toch al een dame te pakken,...

Mocht je vanuit zaad beginnen dan zijn er verschillende mogelijkheden om m/v te selecteren... dus ff zoeken .. :D

Foto van een mannetje dan maar..?!

med_gallery_11071_4589_148262.jpg

 

 

dus zoeken naar superkleine balletjes (?) ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

inderdaad.. ;)

Of ff "geslacht" intypen in de zoek functie,.. daar is veel info over te vinden. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi verslag no-zem,

 

en het kan aan mij liggen, dacht dat de growguide het niet meer deed.

 

Maar zojuist op een foutmelding na deed alles het bij mij gewoon.

http://growguide.wietforum.nl/Hoofdpagina

http://growguide.wietforum.nl/Stekken_maken

 

Waarschijnlijk loop ik achter en was het allang bekend, alleen ik zie het net pas.

 

Groetjes,

 

Reboot

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thnx Reboot..

De GG werkte hier idd ook niet vandaar dus dit verslag.

Ik heb in de eerste post ff een linkje naar Rata's verslag geplaatst... :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thnx Nozem,

mooie korte en heel duidelijke uitleg voor de mensen die nog nooit gestekt hebben, of net ff vergeten zijn hoe het moest

ook handig met goeie foto's

 

Cheers

Share this post


Link to post
Share on other sites

No-zem , ik weet je dat je al veel positieve reacties hebt gehad. Maar toch even nog een bedankje van mij :(.

Dit is nou een verslag wat we nodig hebben. Voor iedereen goed te begrijpen. thnx!

Een vraagje, wordt het water zuurder of minder zuur van wortelstimulator ?

later

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb nog ff een paar vragen.

 

je kan stekken van een stek maken natuurlijk toch?

als ik nou stekken wil uit zaad dan kan ik toch pas zien bij gewoon zaad of het een man of vrouw is als die in de bloei gaat?

maar stekken van een plant die in de bloei staat is ook niet goed weer toch.

 

hoe ga je te werk dan want als je stekt van een stek is dat misschien al de 3de 4 de ofzo als je snap wat ik bedoel. maak dat uit?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou eerst 1 stek snijden van elke plant, en die op 12/12 zetten totdat deze geslacht laat zien. Dan weet je daarna ook wat de vrouwelijke planten zijn.

Vervolgens snijd je daar dan al je stekken uit,........toch ???

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja dat ga ik is proberen

 

thx

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou ook niet al te lang door gaan met stekken van stekken nemen.. .en weer stekken nemen.... Lijk mij dat dit niet heel goed is.

 

en de growguide doet het idd weer :( EINDELIJK

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Nobody,..

Ik gebruik Hy-Pro Wortelstimulator hiermee blijft de PH-waarde hetzelfde,.. 8.3..best wel hoog trouwens :verrygood

 

@ Irezumi,...

Zoals Bram het zegt kan ook, ik heb het andersom gedaan, zaadplant in de bloei en de stekken werden moeders.

Een moeder moet toch al gauw een aantal maanden mee kunnen, daarna een nieuwe snijden en je begint weer opnieuw, maar dit kan je idd niet oneindig blijven doen,..

Hoe vaak wel,.. dat weet ik niet, maar stel dat ze 6 mndn mee gaan en je pakt daar om het half jaar een nieuwe moeder van, doe dit 3 keer,...dan zijn we alweer 2 jaar verder.. :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

oke thx ik ga f rommelen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met zaad kan je ook de voorbloei zien na een X aantal weken, dan zie je dus ook wat het geslacht is, dan stekken en whalla je kan direct door.

 

citroax

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een Propagator is een verwarmde kweekbak, en is hier, hier en hier te koop :wtf: .

 

Grtz,

Emilio

Share this post


Link to post
Share on other sites

je had het over een verwarmde propagator, maar die zijn belachelijk duur voor wat je krijgt. 100 euro voor een plastic bak, een 12 volt voeding en de verwarming in de plastic bodem 'gesmolten'... 18 graden enkele optie... (tuinland)

 

dus heb ik zelf een bak gepakt, en er twee tl 840kleur boven gehangen...

 

gebruik jij wel een verwarmde bak of verwarmen de tl buizen genoeg (bij deze tijd van het jaar meot het zowiezo geen probleem zin lijkt me,

 

groet,

 

groen in stekkieland

Share this post


Link to post
Share on other sites
plastic bodem 'gesmolten'

 

Ik weet niet waar jij je spullen koopt ?

 

Maar een verwarmde propagator kost hier in de wietforum shop 87,-

 

Daar zit een electronische thermostaat bij die je kunt instellen naar behoefte, dus van een gesmolten bodem is geen sprake. :wtf:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...