Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
BBB

Hoe Kan Ik Een Thermische Beveiliging Maken

Recommended Posts

Ik wil een thermische beveiliging maken, zodat bij brand de afzuiger wordt uitgeschakeld.

 

Ik weet van het bestaan van thermische relais, maar zou geen idee hebben of dat te gebruiken is. (is voor een 4250m2 softbox).

Of heeft iemand een betere oplossing ?

 

wie o wie :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

al eens gepubliceerd, een overtemp. beveiliging met relaiskring en reset knop, of automatische reset:

 

gallery_5211_1240_40340.jpg

 

Kan gebruikt worden om met hoge temp. tijdelijk lampen uit te schakelen, of andere afnemers uit te schakelen. Neem aan dat je met brand toch ook je lampen uit wilt doen toch?

 

Thermische relais zijn ook bruiknaar, maar er zijn daar zoveel typen van, kan niet zomaar zeggen dat allen geschikt zijn. Meest eenvoudige is een temperatuurzekering in je circuit opnemen voor je relais. Die dingen kosten een paar kwartjes, paar op voorraad houden. Als de temp. te hoog wordt verbreken ze (zitten bijvoorbeeld ook in je stofzuiger en je fohn)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm, mijn fohn kapt er inderdaad altijd mee als ik die dan weer eens voor iets gebruikt heb waar die niet voor gebruikt dient te worden, maar na afkoelen werkt het altijd weer, zekeringen meerdere keren bruikbaar ?

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Wazzup, die temperatuurzekering is een hele goede optie. (kende het bestaan niet) Die verkopen ze hier vast wel bij een electronica zaakje.

Had al iets van een 220v bimetaal lampje in gedachten (heb ik hier nog een aantal van liggen) maar blijft geklungel om daar wat mee te doen.

 

De lampen zullen wel vanzelf uit gaan als er 8 automatische 6kg blussers aan gaan :) maar het inderdaad een goed idee om hem ook naar de klok door te trekken

De vsa's komen in een stalen kast, die ook uitgerust wordt met een automatische blusser.

 

Ik heb weer even bouwvoer, bedankt !! :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er is ook een blusinstallatie op de markt die een geïntergreerde stroomdraad heeft.

Deze schakeld bij activering van de blusinstallatie direct je volledige stroomcircuit uit!

(zal wel via de aardedraad lopen)

 

Zoek 'm zo ff voor je op. Het is een hele goede VSA-blusser voor in een kastje.

Ook voor andere doeleinden te gebruiken.

(plaats 'm hier zo ff bij....het linkje) :o

 

Hier is de link: https://www.leafman.nl/saval-autobrandbluss...aar-p-1089.html

p.s. hij is ook in 4kg te krijgen.

Is dit wat je zoekt?, alternatiefje...... :)

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de link :P

 

De 6kg blussers die ik gebruik (heb ze al liggen) , hebben een verspreidings gebied van 2x2 meter.

 

De 2kg uitvoering van leafman is goed voor een ruimte van 2m3, dat zou in houden dat ik er 31.5 nodig heb á 327,75 :o :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja jemig zeg je wil het goed doen of niet toch? :P

 

Het is ook helemaal niet voor je kweekruimte:

 

geschikt voor maximaal 20 vsa`s te blussen

:o

 

Planten hoef je niet te blussen en lampen gaan vanzelf uit :)

 

Over die temperatuurbeveligingen: Die heb je tegenwoordig inderdaad vrijwel altijd in een soort "auto reset" versie, dus een schakeling met relais en reset knop kan kandig zijn. Waarschuwing: bij een korte stroomonderbreking knalt je relais er óók uit. Wil je dat ook nog ondervangen dan zul je met een afvalvertraagd relais moeten werken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een standaard automatische zekering werkt intern met een bimetaal dat op temperatuur reageert. Bij 80 graden C zal de zekering vanzelf onderbreken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
De 2kg uitvoering van leafman is goed voor een ruimte van 2m3, dat zou in houden dat ik er 31.5 nodig heb á 327,75 :) :P

 

31.5 à €327,75,........ nah, dat word te duur! :)

 

Dan maar een gokje wagen, GEEN blussers!!! :) :) :D

 

Deze V.S.A.-blussers zijn eigenlijk puur elektrische blussers.

Het is een soort bluslint. Je kunt het in alle bochten leggen door je elektrische installatie heen, goed

vastzetten om de zoveel cm. is wel een must. Niet geschikt voor een open ruimte dus!

 

Waar koop je die 6kg blussers? Heb jij ook van die witte "blus-ufo's"?

Kan ze alleen maar vinden in 3kg. :o http://www.bootschappen.nl/contents/media/l_blusser.jpg

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ groene dame

 

GEVONDEN ! 6 kg automatisch blus systeem, voor een oppervlakte van 4m²

voor de prijs van 105 eurie.

 

ik hou zelf niet van webwinkels dus haal ze liever zelf op.

 

 

product info :

 

Automatische brandblusser 6 kg

[AP 6] €105,00

 

 

Deze automatische poederblusser 6 kg is ontworpen om geheel automatisch te blussen. Deze geheel op druk staande blusser is voorzien van de zogenaamde sprinklerkop die geopend wordt als het glaasje door de hoge temperatuur knapt.

 

Het poeder wordt dan verspreid over een oppervlakte van ongeveer 4 m2.

 

• Hervulbaar

• Temparatuur grenzen -20 °C tot + 60 °C

• Compleet met bevestigingsbeugel (plafond)

• Activering bij 68 °C

 

plaatje bij het praatje :

 

111.jpg

 

Linkje : http://www.brandblussershop.nl/winkel/prod...5e0163ca2\

 

 

Ik ben erg weg van en ga er een zooi bestellen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Gappie, Helemaal goed :P , daar heb ik ze ook vandaan :D en werden prima, en keurig snel geleverd voor 8.50 bezorg kosten :o :)

 

Daar start ik mijn bus niet eens voor :) :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Of je moet iemand een plc laten inregelen met een temp zender, je kunt dan bijvoorbeeld de plc het werk laten doen.

De fans worden dan bij de ingestelde temp afgeschakelt

Deze kan zelf nog een pomp aansturen uit bijvoorbeeld 1 of twee kunstof 200 liter vaten.

En hier sluit je een sprinkeler op aan, die je op hangt en verbind met de slang van de pomp.

 

tis maar een idee maar een plc heeft vele mogelijkheden.

 

succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben helaas niet thuis in plc's, maar zover ik het begrepen heb kun je daar schakelingen in programeren (helaas niks voor mij ;) ).

In combinatie met een pomp/vat zou het zeker goed kunnen werken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@gappie:

 

Ach jakkes,...da's een rooie!

Ik dacht dat wit de kleur van 2008 was!!! ;)

 

;) :) :D

 

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe groene dame lol

 

spuitbusje doet wonderen.

 

 

******

 

Idd dat vat is wel een goed idee, toch vind ik die poederblussers wel chill....

kost wel iets maar ja, als er overal nog spanning op staat wil je er geen water over heen,

wat als de aardlek niet goed werkt en je stapt in een plas water met een fase draad in t water?

dat is niet fijn...

 

 

en natuurlijk een alarm installatie in je hokje is ook fijn, bij wateroverlast, brand, inbraak of stroom uitval een smsje

op je prepaid kaartje

 

 

leuk koppelen aan je sprinkler installatie worden de rovers zeiknat als ze binnen stappen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ach jakkes,...da's een rooie!

 

Ze zijn er ook in het wit, die komt in mijn schakelkast, past mooier bij mijn vsa's ;) ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...