Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Nox

Red Pill, Blue Pill

Recommended Posts

Hey allemaal :wOOt

 

Laten we filosoferen ^^

Ik veronderstel dat iedereen de titel kent, indien dit niet het geval is: gat in je cultuur en shame on you!

Maarja, laat ik even toelichten voor de mensen die het niet kennen. Het komt van de film "The Matrix", waarin het hoofdpersonage Neo de keuze krijgt tussen realiteit en verder dromen. Het gaat erom dat alle mensen op de wereld vastgekoppeld zijn aan een soort van computer. Deze biedt het simulaties van hun oude leefwereld en houdt hen in een coma. Maar Neo krijgt de kans zich tegen de machines te verzetten, en hij wordt voor een dillemma geplaats:

Leef verder in een droomwereld, zonder echte lichamelijke of geestelijke vrijheid. Of verzet je tegen de machines, met lichamelijke vrijheid afgezien van het feit dat enkel dolgedraaide machines je opjagen in de echte wereld, en binnen de simulatie.

 

Deze conversatie draait rond het allombekende "red pill, blue pill". Naast een geweldige actiefilm met spetterende effecten is The Matrix ook nog een aanklacht op de maatschappij en hij stemt zeker tot nadenken.

 

Morpheus: I know exactly what you mean. Let me tell you why you're here. You're here because you know something. What you know, you can't explain. But you feel it. You felt it your entire life. That there's something wrong with the world. You don't know what it is, but it's there. Like a splinter in your mind -- driving you mad. It is this feeling that has brought you to me. Do you know what I'm talking about?

Neo: The Matrix?

Morpheus: Do you want to know what it is?

(Neo nods his head.)

Morpheus: The Matrix is everywhere, it is all around us. Even now, in this very room. You can see it when you look out your window, or when you turn on your television. You can feel it when you go to work, or when go to church or when you pay your taxes. It is the world that has been pulled over your eyes to blind you from the truth.

Neo: What truth?

Morpheus: That you are a slave, Neo. Like everyone else, you were born into bondage, born inside a prison that you cannot smell, taste, or touch. A prison for your mind. (long pause, sighs) Unfortunately, no one can be told what the Matrix is. You have to see it for yourself. This is your last chance. After this, there is no turning back.

(In his left hand, Morpheus shows a blue pill.)

Morpheus: You take the blue pill and the story ends. You wake in your bed and believe whatever you want to believe. (a red pill is shown in his other hand) You take the red pill and you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes. (Long pause; Neo begins to reach for the red pill) Remember -- all I am offering is the truth, nothing more.

 

Ik hoop dat dat een beetje helpt, het kan moeilijk zijn om de rest van het verhaal erbij te verzinnen, dus zeker de film zien!

 

 

Nu: jullie weten iets meer, wat zou je doen?

- Vrijheid: met als inzet je vrije gevoel, je leeft niet meer in een matige droom, niet meer in een gemiddelde simulatie, maar in de zelfs hardere realiteit. Is de realiteit een slecht gevoel waard?

- Gevangenschap: met als inzet het gevoel dat je geen vrijheid hebt. Je leeft gematigd, in een droom, gevangen in een simulatie, maar wel één die "beter" en "gemakkelijker" is dan de realiteit. Is minder pijn en gemakzucht je vrijheid waard?

 

 

Dus, ik hoop dat ik hiermede een levendige discussie kan oproepen. Ik kwam tot het idee vandaag, als gevolg van een slechte trip gisteren...

Voor mensen die de film gezien hebben: ik voelde de matrix, alles is een simulatie... Ik werd paranoia, niets maakte het uit, ik stelde niks voor, gewoon bits en bytes als in een computer, alles is gepland, en maakte niets uit: gevoelens, situaties, gevoelens bij situaties, hoe ik omging met gevoelens, hoe de situatie op mij reageerde... Ik werd gek, niet te beschrijven wat voor een impact dat op me had.

 

 

Maar eenmaal gekalmeerd, schikt dit onderwerp zich tot hevige en geweldige discussies, denk ik.

Hoe kijk jij hier tegenaan? Welke pil zou jij nemen? Ooit al eens een ervaring met drugs gehad die sterk aanleunt bij de redpillbluepillgedachte?

 

Ik kijk uit naar jullie posts :wacko:

 

 

 

EDIT:

Voor een filmpje van de bovenstaande conversatie:

 

http://uk.youtube.com/watch?v=te6qG4yn-Ps

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik probeer altijd , zowel in de echte wereld als in simulaties (lees games :engel )

tot het uiterste te gaan. Daarbij is vrij zijn essentieel. (vrijheid om te kiezen)

Als een ander voor mij programmeerd zou ik geen lastige keuzes hoeven/kunnen maken

en zou ik dus juist (net als in de Matrix idd) een niks , een niemand zijn.

Moet ik nu werkelijk nog zegen welke pil ik zou kiezen :wOOt ???

 

Leuk onderwerp Nox ( waar heb ik die naam eerder gehoord ??? SF fan toevallig ???)

en ik kan me er iets bij voorstellen dat je "matrix trip" een beetje vaag was.

Die film is al een (psychologische) trip opzich :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beangstingend gewoon cyber, ik was net een film aant zien op school, en de dag ervoor had ik gerookt...

Ik hoop dat het nooit meer voorvalt.

 

En nee niet bepaald :wacko:

Ik hou gewoon van namen als Nox, Qynox, Noxferox... gebasseerd op de naam van een kat van een vriendin van me :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beangstigend ???...beangstigend ??? Wil je ECHT beangstigend ???

Try passion of the Christ on paddo's !!! :wacko:

 

En van die naam (ik weet t weer :engel ) in de SF serie Stargate sg1 is er

een ras wat zo heet:the Nox.

Een MEGA high-tech ras dat ervoor heeft gekozen om een simpel leven,

verbonden met hun planeet / de natuur, te leven. Kijk ... dat is mij als

overtuigd Cannabist natuurlijk een volkje naar mijn "groene" hart :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites
Beangstigend ???...beangstigend ??? Wil je ECHT beangstigend ???

Try passion of the Chist on paddo's !!! :rofl

 

 

Nee bedankt, die film is al vreselijk genoeg zonder een slechte trip :wOOt

 

En ik zou dat moeten weten, ik hou van SG1, maarja, ze zenden het amper uit :wacko:

 

The Nox = anti-globalisten dus? :engel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus toch een SF fan :wacko: maare ... ging jou topic niet over the Matrix ??? :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Over de filosofie van The Matrix meerbepaald, maar jij vraag naar men naam :wOOt

 

Terug naar The Matrix dan :wacko:

 

Zoals je zei, het is sowieso al een psychologische verwarrende trip, maar als je op dat moment de matrix aanwezig voelt in alles wat je doet, is gewoon té gefreakt, je moet het hebben meegemaakt om het te kennen.... En ik had liever de hele dag kotsmisselijk rondgelopen denkik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat jij wil hoor ... ouwe anti globalist :wacko:

Om nog ff op die trip terug te komen ...

was misschien erg freakie ... maar t gaf je een

"nieuw" inzicht en inspiratie voor dit topic toch ???

 

Goeie trip dus :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je het zo bekijkt: goede trip, nuttige trip, slechte ervaring :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar als je nu heel veel salvia rookt, dan word je toch ook wakker in een ander soort wereld?

Ik heb zelf nooit salvia gerookt, maar uit de verhalen moet ik geloven dat die wereld relaxter is dan deze. Met die gedachte in het achterhoofd zou ik het wel weten!

 

Echter, als ik in een wereld terecht zou komen als de 'echte wereld' uit de matrixfilm, dan zou ik nog eens fix twijfelen. De echte wereld stelt daar namelijk niet heel veel voor, en dan is het misschien wel beter om voor de mooie fake-reality te gaan, dan voor de harde waarheid.

 

Tenslotte: Waarom kijken we naar films als de matrix? Ik prefereer de matrix méér als film, dan wanneer het realiteit zou zijn. Daarom zou ik waarschijnlijk voor de fake reality kiezen.

 

Tot zover mijn overweging.

 

NAtor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waar houdt FAKE op en begint REALITY ...

weet jij t ??? ik niet hoor.

Is in DEZE echte wereld al lastig genoeg :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind dat iedereen op z'n minst het recht moet hebben de keuze te maken!

 

:smoke Voila mijn fylosofie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je een keuze moeten maken tussen rood(eeuwig) blauw(weer terug), als ik het niet omdraai.

zou je beter meteen rood kunnen kiezen. stel je mag proefen aan een echte werkelijkheid je komt tot de ontdekking dat je in een wereld leeft die niet bestaat je rond wandelt in een computer programma. dat je voorgeprogrammeerde keuzes maakt bij wijze van spreken. wat is je leven dan waard? als alles wat je gaat doen al bepaalt is.

in de wereld van de rode pil. heb je mischien een kut leven op een manier. maar wil in de wetenschap dat het echt is. dat lijkt me best wat waard.

 

maar ik ga er in de eerste instantie niet vanuit dat we in een soort van matrix leven. (ik vindt de de film trouwens wel heel cool bedacht)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik vind dat iedereen op z'n minst het recht moet hebben de keuze te maken!

Dan zit jij in deze echte wereld iig op je plek Scorp ... dat kan hier namelijk :P

(zeker in dit land :P )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey allemaal,

grappige discussie hier, die na een tweede keer overdenken wel ff twijfel oproept. Maar ik dacht ook dat de matrix een soort van mmorpg was, dus iedereen kan wel doen wat hij zij wil, maar binnen de regels die zijn gemaakt (het rechtssysteem was dus de robots enzo). In dit kader is het kiezen voor de realiteit, die een enorme vrijheidsbeperking oplegt tov de cyberwereld, niet eens zo heel aantrekkelijk voor mij. Ik bedoel dat ik liever veel vrijheid en een leven zoals ik nu heb in een cyberwereld zou verkiezen boven de "echte" wereld zoals die in de matrix is. Het gaat mij in dit geval om de mogelijkheid mijn gevoelens te uiten, wensen te vervullen etc. Als dit in een gesimuleerde wereld wel kan en perfect nagebootst is, is dat toch te preferen boven een wereld die echt is, maar het zeker niet toelaat dat jij die wens vervult en je ding doet.

 

BTW als het een voorgeprogrammeerd leven zou zijn, zou het wel heel saai zijn idd, maar het gaat om het gevoel van de nabootsing, als die realistisch genoeg is wordt het heel moeilijk kiezen.

 

groeten

 

groenduimpje

Share this post


Link to post
Share on other sites

De rode pil is dus een keuze voor echtheid wat je mist. De blauwe pil is niet willen weten dat je iets mist. Wat is dat missen nu? Het missen is een willen vinden van de waarheid van je bestaan. De rode pil is echt leven. Het is het maximale wat in je zit geven om te ontdekken wie je echt bent. De blauwe pil is een vlucht voor wie je echt bent en zal altijd angst achter laten en een ongelukkig bestaan omdat je niet aan het leven bent waartoe je gemaakt bent. Ik neem dus gelijk de rode pil.

 

Wat mij wel stoort is het volgende. De persoon die de blauwe pil neemt vergeet ook de echtheid dus in die zin leeft hij gewoon verder in zijn illusie de echtheid. In de beleving van de persoon zal of hij nu rood of blauw neemt de zelfde uitkomst hebben. Je kan niet missen wat je niet weet.

 

Een tweede punt in verband met deze passage is dat in ik geloof nummer 2 de verader een deal sluit met mister smith.. om terug naar de illusie te gaan nooit wetende wat de echtheid was. Je weet wel ze spreken af in een restaurant en dan zegt hij dat hij liever de smaak van een goed biefstuk heeft ook al weet hij dat het nep is maar toch liever de smaak smaak van die nepheid ervaart.

 

Ik denk in verband met de blauwe en de rode pil dat deze niet zo ver weg staat van onze realiteit. Hoeveel mensen denken niet van ik zou graag dat of dat doen maar kleven vast in hun zekerheden? Dit zijn de mensen die de blauwe pil nemen. Ik denk als je echt wil leven "gooi een bal op zo hoog als je kan....en loop er achter aan". Dit zijn de mensen die de rode pil nemen die een droom hebben en er echt voor gaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had het ook zo begrepen als Dr. Greenthumb. (zoals met die MMORPG). Maakt het eigenlijk uit als je in een programma zit of niet? dat doet toch weinig af van je eigen vrije wil.

 

een vergelijking: stel je het volgende voor. "het determinisme is waar of er is een alwetende god. In het geval van het determinisme zijn we allemaal al op voorhand bepaald, (inzake onze causale gevolgen ) maar dat doet niets af van onze vrije wil. waarom? omdat je zelf denkt acties te kiezen. het is op zich al fijn te kunnen denken dat je zelf dingen kiest of denkt. In het geval van de almachtige god is het ongeveer hetzelfde.

 

Mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga zelf zowiezo voor de vrijheid (blauwe pil). Wat moet je nou in deze wereld? Je gaat toch dood. (voor de wijsneuzen: JAAAHAA ik weet het, je moet op deze wereld proberen in liefde en vrede te leven en geven om iemand anders.)

Edited by Jveight
Geen email adressen via het forum, dit hou je privé

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou je zo vriendelijk willen zijn je hier nog even voor te stellen ? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zou je zo vriendelijk willen zijn je hier nog even voor te stellen ? :)

 

Zou je zo vriendelijk willen uitleggen waarom dat zo perse moet?? ;)

Edited by Jveight

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zou je zo vriendelijk willen uitleggen waarom dat zo perse moet?? :)

 

 

mdat dat wel vanzelf spreekt...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...