Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Hé serreke!

 

Alweer lekker bezig met de voorbereidingen voor het aankomende jaar zie ik al, goed bezig!

 

Als eerste het verschil tussen stekken en zaadplanten, het is me opgevallen dat zaadplanten veel maar dan ook veel minder gevoelig zijn voor toprot. Zowel ierdbei, henkie als PPBxG13 (allemaal uit zaad, en in volle grond gezaaid) hebben verwaarloosbaar weinig last gehad van toprot, dubble fun daarintegen heb ik echt omgehaald omdat ik in twee dikke toppen aanzienlijke rot gevonden had.. (de kwaliteit is er niet minder om, de meeste zijn van mening dat de DF de beste was en echte KO wiet is..)

 

Dat je ze niet vroeg kan zaaien ben ik het niet mee eens, zo is henkie in november gezaaid.. Ik moet toegeven, van de 10 zaden is zij de enige, maar wat voor een.. Wel groeien ze in de koude voorjaarsmaanden niet erg, of zelfs bijna niet.. Maar zo snel als het warm wordt is het niet bij te houden. In een kas hoef je ook niet heel erg vroeg te zaaien, ik heb bewust afgelopen jaar pas de 1e juni gezaaid, wat alsnog resulteerde in planten van 2.70 meter (PPBxG13) Als je bang bent dat ze niet ontkiemen omdat het buiten nog te koud is kan je ze binnen in een pitpot ontkiemen en zodra het kopje er boven uit komt meteen planten, de ontwikkeling zal wel langzaam gaan.. Wel heb ik het idee gekregen dat door een luizenplaag in een vroeg stadium voor een overdreven groot aandeel mannetjes heeft gezorgd..

 

Het verschil tussen in de volle grond inzaaien en in een potje vind ik ook wel aanzienlijk, niet zozeer in ontwikkeling maar in het feit dat planten die ooit in een potje hebben gestaan altijd omvallen.. DF moest ook ondersteunt worden.. PPBxG13 en ierdbei hadden niets van steun nodig.. Dat ze omvallen heeft soms hele nare gevolgen, zo ging in 2006 een halve boom dood omdat deze te losjes in de grond stond (in potje voorgegroeid) en daardoor 1/2 van haar takken kapot draaide.. :lol:

 

Zowel voor stekken als zaadplanten geld dat als ze te lang in een potje hebben gestaan hun wortels in de knoop komen te zitten, voor kleinere planten heeft dit geen gevolg maar als je boven de 2 meter uit komt zijn er regelmatig negatieve gevolgen.. Alle planten die ik eerst in een potje heb gehad kregen in een (veel) groter stadia een tak (en zelfs één keer een hele boom) die spontaan zonder reden afstierf. Zoals je zelf al aan gaf... Een oplossing kan zijn in mijn mening om voor te groeien in een 10 liter emmer, en eventueel bij het uitplanten een aantal wortels een beetje loswoelen (whazzup methode)..

 

Ik ben benieuwd wat je er aankomend jaar van gaat maken, het zag er zo mooi uit, jammer van de afloop.. Volgens mij heb ik in het "zelf een low budget kas" topic nog vermeld dat je zeker geen badkuip voor je planten moet graven, je bent niet de eerst die hiermee de mist in is gegaan.. Maar goed, aankomend jaar beter!

 

 

 

Ondertussen nog wat foto's van de droge topjes..

 

 

DF

gallery_5639_4531_131654.jpg

gallery_5639_4531_181714.jpg

 

PPBxG13

gallery_5639_4531_51734.jpg

gallery_5639_4531_110455.jpg

 

 

Ierdbei en PPBxG13 samen

gallery_5639_4531_152357.jpg

 

Ierdbei

gallery_5639_4531_40972.jpg

 

Henkie.. (excuses voor slechte kwaliteit)

gallery_5639_4531_97216.jpg

gallery_5639_4531_57087.jpg

 

 

 

Ook heeft plantkas nog wat ice gemaakt.. Let op het verschil!

Blond=PPBxG13

Bruin=Kc39xBt

Paars=Henkie

gallery_5639_4531_73173.jpg

gallery_5639_4531_28546.jpg

gallery_5639_4531_101635.jpg

 

En voor de liefhebbers.. :P (en ja het is veel werk!)

gallery_5639_4531_90061.jpg

I=Ierdbei

M=Mega

DF=Dubble Fun

H=Henkie

PPB=PPBxG13

Kc=KC39xBT

NYCDxBT= een zusje van henkie

70 en 35 staat voor de zeefmaat..

Share this post


Link to post
Share on other sites

plantkas is goe bezig geweest :P ..

 

 

Het is altijd leuk om in je topic te snuffelen...

 

gr

medi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man, man, man, ik denk dat jij jezelf wel een gelukkig man kan noemen! :P

 

Mooie foto's van nog mooiere topjes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo wat heerlijk al die soortjes naast elkaar, ja machtig mooi hoor plantkas, er bestaat geen betere manier om je persoonlijke stash aan te vullen dan dit, nu is het pas afval met alle respect behandeld d028.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heel erg mooi plantenkas!!!!

 

heel veel rookplezier en zo te zien gaat dat wel lukken

 

 

TnT

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heerlijk hoor plantkas om dat allemaal te zien liggen op tafel :lol:

Daar heb je zeker een paar maantjes te roken van hihi

Je hebt er een hoop werk in gestoken en dan word je beloont ook he als het goed is :P

Geniet ze !

 

Gr Knutsel ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat lekkere roken komt helemaal goed, hier kan ik ff mee vooruit.. :P

 

Om het compleet te maken nog wat gewichten erbij..

 

Het maken van ice is leuk, maar omdat ik erg benieuwd was hoeveel % je nou daadwerkelijk over houd van knipafval en fluffie topjes ben ik er eens aan gaan rekenen..

 

2x Ierdbei

65 gr

1.3 gr ice

 

Dubble fun

390 gr

70=10.7 gr ice

35=5.8 gr ice

Van de fluffy topjes kwam 11.1% ice af..

 

Henkie

645 gr

70=18.7 gr ice

35=11.3 gr ice

Fluf+blad gaf slechts 5.6 % ice..

 

PPBxG13

nr1=289 gr

nr2=250 gr

70=11.5 gr ice

35=4.1 gr ice

Blad+fluf gaf 6.4% ice..

 

 

Hiermee komt er een einde aan het groentetopic!

 

 

Latersss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeer mooi en uitgebreid verslag wat met een glimlach gelezen kan worden

 

Heerlijk al die verschillende soortjes

 

stoomend de winter door

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aah gelukkig, een goed einde! Niet weer zo'n drama als vorig jaar.. :P

Erg mooi topic, heb het met plezier gevolgd! :lol:

 

Tot de volgende zomer?!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Plantkas,

 

bedankt voor je uitleg!

 

Ivm het vroeg zaaien, ja je kan idd wel zaaien, maar hoe... Er zijn weinig lichturen, de lichintensiteit van de zon is laag, koud,...

De reden waarom je volgens mij niet goed kan zaaien vroeg op het jaar is omdat je plantje veel zal rekken en een lange dunne stam zal vormen met weinig internodiën ipv een korte dikke stam met veel blad. Maar ik heb al een ideetje om dit te omzeilen :P

 

Van omvallende planten heb ik geen last aangezien iedere takje vastging vorig jaar ;), ik heb wel deze week nog de gedroogde wortel geinspecteerd en alles zat idd door elkaar gegroeit. Ook herinner ik me dat de kleinste zijtak onderaan begin augustus niet meer groeide, ik ben bijna zeker dat de plant die stengel afwierp.

 

Vorig jaar was mijn grote fout idd dat de plant te diep zat en ik las onlangs nog dat wietjes een hekel hebben aan natte voeten. maar jou planten groeiden toch ook in een put?

 

De grondvoorbereidingen zijn al een maand geleden afgerond.

Dit jaar wordt het een super jaar met een uniek experiment en een gelijkaardige scrogteelt (maar dan verbeterde versie natuurlijk :lol:)

Maar alles meer hierover binnen een paar maand..

 

groetjes serreke

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey plantkas ... wat een mooie topic jong :lol: erg mooi om te zien

 

en gelukkig zeer goed af gerond jij zit het komende jaar niet zonder

 

waren het weer 5 planten zoals vorig jaar????

 

 

ach dit jaar heeft het geen van vorig jaar weer reeds goed gemaakt ofnie????

 

wat me alleen wel verbaasd is dat vaak paarsze soorten sneller de neiging hebebn om fluffy te zijn ... ik heb dan tot nu toe maar 1 x een hele echt compacte purple gehad en dat was een sample van een forum lid ..

 

rock hard voor de rest zie ik paarse sooten altijd fluffy :P want zo op de foto's te zien is die paarse van jouw ook het meest fluffy-achtig ofnie???

 

de rest ziet er wonderbaarlijk compact uit als je kijk naar deze zomer/ zon

 

erg leuk om te zien al die ice ;) en purple ice had ik nog NOOIT gezien weer wat nieuws tnq

 

 

greetzzz masteryero

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hee Plantkas!

 

Fantastisch topic hoor...En zo'n tafel vol met die gevulde zakjes ziet er toch echt wel prachtig uit :P

Van zulke dingen begin ik de Outdoor kriebels alweer te voelen.

 

Gr. Kweek Addict

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heel mooi PK.

Dit jaar eens wat meer geluk gehad :lol:

 

Interessant.

 

RIP henkie... :P

 

Geniet ervan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...