Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
keesthemad

Verlichte Propagator

Recommended Posts

Hallo mensen,

 

Ik vond dat het eens tijd werd om moeders des huizes eens te verwennen. Nu weet ik dat zij de basilicum e.d. altijd dood laat gaan, dus ik had al aangeboden die te verzorgen e.d. maar nu dacht ik er gewoon een kastje voor te maken zodat het wat vochtiger en warmer kon staan. Want verse kruiden zijn een must in een goede keuken.

 

Nu heb ik heel simpel alles gemaakt en ben op zo'n 30E totaal gekomen.

 

Ik heb een mini propegator gehaald bij het tuincentrum, deze was een euro of 5, twee spaarlampen van 7W die beiden 1,80 waren. Wat 3polig draad kabelschoentjes, een lasdoos, wat wartels en een stapel lasdoppen. Om het geheel af te maken nog wat M3 roestvrijstalen boutjes en moertjes en wat 2 fittingen en een zak perliet. Zo'n 30E dus. En ohja, een tijdklok.

 

Zo staat het bakje in de hoek van de woonkamer.

gallery_9137_3887_250984.jpg

 

 

Voorzichtig wat gaatjes in het plastic geboord en hier de fittingen aan opgehangen m.b.v. de boutjes, zachtjes boren met een metaalboortje en je krijgt geen barstjes in je plastic.

gallery_9137_3887_106880.jpg

 

 

Hier de geaarde fitting van de andere kant.

gallery_9137_3887_113572.jpg

 

 

Lasdoosje, ik ga nog een tafeltje maken om alles netjes onder weg te werken inclusief tijdklok etc. Maar dat moet nog even op zich wachten, een mooi tafeltje zodat het nog leuk staat ook in de woonkamer.

gallery_9137_3887_141208.jpg

 

 

Een lekkere bak basilicum en een bak tuinkers, deze staan op een laag perliet en de temperatuur is binnenin zo tussen de 20-25 graden met de schuifjes dicht, dus voor de zomer is er genoeg mogelijkheid om af te koelen.

gallery_9137_3887_31174.jpg

 

 

Nu is dit primair gezien voor keukengebruik, maar mocht ik eens wat stekken willen wortelen dan kan dat natuurlijk ook hier in.

 

Kees.

 

PS: Vragen en opmerkingen zijn altijd welkom.

Share this post


Link to post
Share on other sites

;) je hebt soepel draad gelast :P , daar heb je speciale wago's voor, met deze lasdoppen mag je geen soepel draad lassen, dat moet met deze

Foto van goeie

die klemmen veel beter, die groende kan je er zou aftrekken met soepel draad :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

T zit prima hoor, en het hoeft voorlopig niet los...

 

Onder de categorie: Soms gaat common sense voor harde regels ;).

 

Kees.

 

PS: Heb er flink aan lopen sjorren, maar dat kreeg het niet los.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja snap ik wel, maar dit had ik liggen, en hier gaat écht niets fout mee, tenminste, niet de komende 100.000 jaar. Er staat maximaal 15W overheen he... (dat ook nog).

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zitten de lampen nu in de kweekbak? Komt dat wel goed? aangezien het er over het algemeen nogal vochtig is..

 

Heb momenteel zelf kaneelbasilicum staan in een kweekbak ;) maar dan met tl verlicht en die hangt erboven ipv erin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is een experiment, ze zijn gewoon geaard dus daar gaat niet zoveel mee fout. Als de lampen het slel begeven, dan hang ik ze wel buiten de bak...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja er zijn er wel meer die het hebben, maar ik wilde het even met jullie delen ;) .

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ghehe....thnx... ;)

Dan wacht ik wel ff op jou voordat ik iets in m'n prop. ga hangen... :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het draait al een week zo nozempje. Dus wat mij betreft geslaagd zo, de LV is bijna 100% en die lampen trekken dat wel. De lampen zijn in principe vochtwerend...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat TL buisje in die propagator van Sannie is een aquarium TL buisje met vaste (afgesloten) doppen. Te koop in de betere aquariumzaak inclusief extren ballastje voor een euro of 25 - 30.

 

Ja, lasdoppen is niet goed (daar kun je inderdaad je draad mee kapotdraaien, niet netjes gewoon, kroonsteentje kost een dubbeltje..), maar fittingen helemaal niet. Je zit in een supervochtige omgeving met alle condens problemen van dien. Het was wellicht beter geweest om een paar lampjes boven je bakje te hangen, dan maar een extra lampje, maar dan wel met de veiligheid van je fittingen er buiten én licht van boven ipv opzij.

 

Adereindhulzen zijn altijd aan te bevelen bij soepel snoer en schroefverbindingen.

 

Aarde is aardig, maar wat heb je geaard? Een plastic behuizing zou dubbel geïsoleerd moeten zijn.

 

@ Weedster: volgens mij zijn die klemmen ook alleen maar voor vaste kern. Wat kán en wat geschikt is is iets heel anders. Soepel snoer is niet geschikt voor klemverbindingen.

 

De lampen zijn in principe vochtwerend...

Vochtwerend?? Wat bedoel je daar nu mee? Op het moment dat de klok uit gaat zal het geheel afkoelen en wat krijg je dan? Juist. Condensatie.

 

Het idee is goed denk ik, maar de afwerking laat wat te wensen over.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ wazzup

 

Jazeker wel dat ze speciaal daarvoor zijn, die oranje hendels omhoog, draad erin steken en oranje terugvouwen, zit 100 % klem,

 

ps: wij gebruiken ze op het werk ook voor soeplsnoer;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...