Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
mister w

Aansluiten...hoe??

Recommended Posts

hey wf'ers.

 

wie kan me ff uitleggen hoe ik dit moet aansluiten??

en wat betekenen de letters "N" en "L" op t kroonsteentje??

 

 

med_gallery_12830_4255_397053.jpg

 

 

 

gallery_12830_4255_161202.jpg

 

 

 

//edit whazzup: kijk onder help hoe je plaatjes in je topic zet, eentje al goedgezet voor je

Edited by hen3

Share this post


Link to post
Share on other sites

N=Nul, dus blauw

L=Fase, dus bruin

Geel/groen is je aarde draad.

 

Dit soort dingen zijn gewoon te vinden in de growguide!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op de L zet je de fase (bruine draad)

op de N zet je de nul (blauwe draad)

 

mocht de fan de verkeerde kant uit draaien dan zet je de L naar rechts op de andere draad.

Share this post


Link to post
Share on other sites
mocht de fan de verkeerde kant uit draaien dan zet je de L naar rechts op de andere draad.

 

En dat was ik nou net vergeten te zeggen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

;) de verkeerde kant opdraait?

 

Dit is het schema

 

116471_ts_1ivp_02_x.jpg

 

 

 

te vinden op

 

http://www.ruck-ventilatoren.com/Default.a...,2,81,10,104508

 

de extra aansluiting is waar de condensator op is aangesloten. Die gebruik je dus niet, alleen de L en N (en de aarde)

 

De L en N is juist aansluiten is in dit geval van belang voor de thermische beveiliging die de fase van de systeem afhaalt bij overbelasting. De motor draait in beide gevallen de juiste richting op. anders zou je veel meer problemen zien met fans die met een stekker in het stopcontact zitten :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites
;) de verkeerde kant opdraait?

 

De motor draait in beide gevallen de juiste richting op. anders zou je veel meer problemen zien met fans die met een stekker in het stopcontact zitten :wOOt

 

Whazzup als ik jou was zal ik maar ff in de 3 fase motoren gaan duiken.

 

De condensator zorgt voor een fase verschuiving.

 

Bij 3 fase zijn je fasen 120 graden van elkaar verschoven.

 

De fase en nul zijn standaart al van elkaar verschoven maar als je deze op 2 draden van de motor zou zetten zij hij nix doen.

 

Daarom zit er een condensator tussen.

 

Normale volgorde van de motorspoelen is U V W en dan draait de motor linksom als je tegen de as aan kijkt.

 

Als het U W V zou zijn, zijn 2 fases omgedraait en dan draait hij rechtsom.

 

Als jij de condensator dus verkeerd voed draait de motor dus ook anders om.

 

En ik zeg dit niet alleen uit theorie maar ook uit ervaring met mijn slak.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik geloof niet dat het hier een 3 phase motor betreft, Hardcore. Maar als ik je goed begrijp zeg jij dat de motor wel de andere kant op zal draaien als je de stekker omdraait?

 

..Maar hoe weet je dan of de stekker goed zit? De luchtstroom zal voor beide draairichtingen dezelfde kant op zijn want het is een centrifugaal fan. Bij de ene richting wat minder efficient als de andere, maar wel dezelfde kant op..

 

Gr.

Brem

Share this post


Link to post
Share on other sites

met alle respect hardcore,

 

Een drie-fase motor heeft 3 wikkelingen, een asynchrone één-fase slechts één en een hulpwikkeling om te starten.

 

Volgens mij zijn buisventilatoren éénfase, asynchroon, zie het schema. De theorie:

In theorie hoeft een enkelfasige asynchrone motor slechts twee klemmen te hebben U1 en U2.

 

In de praktijk echter wordt de statorspoel in twee helften gesplitst om de motor zowel op 230V (Europa) als op 115V (America) met vol koppel en vermogen te kunnen gebruiken.

 

Bovendien wordt een extra startwikkeling op de stator gelegt om de motor zelfstartend te maken. Men kan bewijzen dat de startwikkeling een stroom moet krijgen die 90° verschoven is ten opzichte van deze in de U-spoel. Dit wordt bekomen door een condensator C in serie te plaatsen met de startwikkeling.

 

Het schema geeft aan dat de fan geen gedeelde statorspoel heeft en dus alleen op 230 werkt.

 

Bij een meer-standen fan zie je dat deze wikkeling is gedeeld:

116514_ts_1sivp_01_x.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

whazzup,

 

Hoe kan jij dan verklaren dat mijn slak de andere kant op draaide ?

 

Zal ik dan toevallig gewoon een 3 fase motor hebben.

 

Toen ik de L op de andere kant van de contensator had gezet draaide hij goed.

 

Edit :

 

Na het opzoeken ben ik er wel achter dat ik een 1fase asynchrone motor heb,

 

Maar dan snap ik het omdraai principe nog niet.

 

Verdere info : slak

 

Type CBM-240/180 en dan de onderste van de 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmm.. geen idee hoe dat werkt.

 

Hier overigens nog eens een uitleg over de éénfase asynchrone motoren (waarbij wij er over het algemeen eentje hebben met permanente condensator):

2_Single_phase_motors.pdf

 

Ik denk dat ik het al begrijp: één van de aansluitingen op de kroonsteen wordt niet gebruikt, dat is de verbinding van de hulpwinding met de condensator. Als je de hulpwinding als hoofdwinding gaat gebruiken door die aan te sluiten ipv de N in het schema (wat ik niet zou doen overigens!) dan gaat de hoofdwinding als hulpwinding fungeren. De fasedraaiing door de condensator is dan 90 graden de andere kant op. Dat is het enige wat ik me voor kan stellen als ik het schema zie. Niet aan te bevelen lijkt me.

 

Je hebt er overigens een zespolige motor inzitten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Whazzup,

 

ik liet de nul zitten maar zette alleen de fase van de hulp wikkeling op de hoofd winding of anders om waarschijnlijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ee kracht stroom motor wordt soms op 220 aan gesloten dmv een condensator, deze kun je zo de andere kant op laten draaien.

Niet alle krachtstroom motoren zijn hier geschikt voor, als je het wilt weten kan ik het op zoeken in mijn lesboeken.

Maar volgens mij kan zoals whazzup al zei, een echte 220 motor kan de verkeerde kant niet op draaien.

Duik vanavond wel ff in de boeken als ik tijd heb

 

gr. Trash

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trash,

 

Ik ben zelf ook elektro monteur,

 

Het principe van een 3 fase draaistroom motor weet ik wel,

 

De condensator zorgt dan voor een fase verschuiving.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Trash,

 

Ik ben zelf ook elektro monteur,

 

Het principe van een 3 fase draaistroom motor weet ik wel,

 

De condensator zorgt dan voor een fase verschuiving.

Een 3fase motor heeft toch juist geen condensator...

De fases zelf zijn 120 graden in fase verschoven, er hoeft dan niets verschoven worden. De condensator is alleen nodig bij enkelfase motoren, welke doorgaans in ventilatoren voor onze hobbie worden gebruikt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou we zijn er hoor! ;)

 

Inmiddels ben ik ook nog effe verder gaan neuzen want......

 

Er zijn fans met een "omgebouwde" 3 fase motor erin met condensator. Door die te verwijderen kun je je fan op een frequentie convertor aansluiten. Ben dat hogelijk van plan overigens, zou wel een echt ideale situatie zijn, volledig traploos regelen mét pid controller :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik was het zelf ook van plan,

 

maar ik zal dan toch echt een 3 fase motor moeten hebben.

 

Dus kan over een tijdje weer een afzuiger bestellen.

 

Denk niet dat deze slak het leuk vind als je deze op een 3 fase frequentie omvormer plaatst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De ruck motor getoond in de eerste foto kan ook zonder condensator aangesloten geworden.

 

Let wel op dat de spoelspanning tussen de fases max 220v is, dus ga er geen krachtstroom opzetten !!

 

 

Ik heb een ruck 200L aangesloten op een mini-yaskawa. Hierbij heb ik de condensator moeten afkoppelen.

 

Werkt trouwens perfect met een PID module, past zich zelf aan op de temperatuur na een beetje knutselen.

 

 

De condensator in de ruck zorgt voor een fase verschuiving zodat deze op een enkele fase kan worden aangesloten.

De motor is echter wel gewoon een 3 fase motor met een max spoel spanning van 220 v.

 

med_gallery_8828_2379_733671.jpg

 

Just4Fun

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...