Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
sjaak banaan

Bouw Tl-kweekhok Voor 4 Planten

Recommended Posts

Hier de bouw van mijn nieuwe hok. Hier de eisen die ik eraan stel:

 

Ik wil binnen de legale limiet blijven (5 planten dus)

Ik wil weinig stroom gebruiken om mijn huurbaas tevreden te houden :specool

Ik wil weinig ruimte gebruiken omdat ik op een studentenkamer woon

Ik wil ook nog grote opbrengsten :bier :D (nee, just for fun)

 

Allereerst heb ik gekeken naar de afmetingen. Ik heb bij mijn raam ruimte voor een kast van ongeveer 50 bij 50, en hooguit 1,5 meter hoog. Dit omdat ik nog wel uit mijn raam wil kunnen kijken, en omdat hij niet vol in het zicht moet staan. Mijn vensterbank is op 1,20 hoogte.

Omdat ik eerder met een 600 en 400 HPS lamp heb gekweekt, kreeg de huiseigenaar argwaan. Sinds we electrische kachels hebben was dat een makkelijk slachtoffer. Maar ik heb beloofd op de stroom te letten en deze binnen de perken te houden. Ik zou wel een truitje extra aantrekken heb ik gezegd. :lol:

 

Ik heb een lading TL buizen 18 wat gevonden, die ik wel bruikbaar vond. Deze zijn 62 cm breed, en met de juiste hoeveelheid zijn ze goed bruikbaar voor de kweek. Ik kweek enkele maanden onder spaarlampen, en dat bevalt me ook goed, dus TL lijkt me ook erg leuk.

 

 

Ik wil de kast zo maken, dat ik van 3 kanten bij mijn planten kan. Daarom maak ik 2 deurtjes aan de voorkant, en aan iedere zijkant ook 1. De achterkant is 1 grote plaat.

 

Bovenin komt de afzuiger met een klein filtertje, 150 of 250 kuub, zolang die maar klein is. Eigenlijk wil ik bovenin ook alle VSA's plaatsen, maar dat zal een hoop kabels geven die naar de lampen lopen. Deze zal ik dus wel zo veel mogelijk in de buurt van de lampen moeten houden. Waarschijnlijk een plaat bovenop de lampen met de VSA's.

 

Eerst even wat foto's ter illustratie, dan zien jullie meteen hoever ik ben.(de foto's zijn wat raar van kleur op sommige plaatsen, mijn camera is stuk, maar het idee is duidelijk)

 

Lekker schroeven..

gallery_9856_4146_464467.jpg

 

En nog meer schroeven..

gallery_9856_4146_1080757.jpg

 

En nog meer..

gallery_9856_4146_1987258.jpg

 

Alles in de grondverf:

gallery_9856_4146_799318.jpg

 

Hier de binnenkant afgelakt.

gallery_9856_4146_258944.jpg

 

Ik heb de binnenkant zo ver proberen af te maken, omdat ik er nu makkelijker bij kan dan wanneer ik alle deurtjes erin had gehangen.

 

Onderin komt een dubbele bodem, met daarin een roostertje naar buiten met een computerfan erachter. Dit is de lucht inlaat. Bovenin de buisafzuiger met het filter, dit is de uitlaat. Ik twijfel of ik op de gehele bodem gaten moet maken voor zoveel mogelijk spreiding van de frisse lucht, of dat ik aan de zijkant een grote opening moet maken. Iemand tips?

Kan iemand mij verder misschien helpen met de locatie van de VSA's? Wat is verstandig? En wat is practisch?

En misschien zijn er mensen die nog hele handige tips hebben?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Sjaak banaan,

Dat gaat een mooi hokje worden :bier

 

Voor het aansluiten van de TL's en ballasten zou je mijn oplossing kunnen gebruiken, hetzelfde idee trouwens wat jij ook hebt maar dan al naar volle tevredenheid werkend, het staat uitgebreid beschreven in m'n >>>Topic<<<.

 

Succes met de bouw hoor, neem er de tijd voor, eerst een beetje proefdraaien en finetunen dan zorgeloos aan je kweek beginnen.

 

Groet, Slotty

Share this post


Link to post
Share on other sites

heel netjes

alleen gaat de huisbaas niet blij zijn met die verf op de grond :bier

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Slotty

Bedankt voor je tip man. Ik had gister je topic nog gelezen als idee voor mezelf, en dat van die kroonsteentjes had ik dus al gejat :bier Maar inderdaad, door er een plaat boven te hangen en en daar de vsa's op te maken, ben ik van dat kabel probleem af hoop ik.

 

@Piod

gehe, die verf maakt me niet uit. Als je ziet wat hier al in zat toen ik kwam. De vorige bewoners was, net als ik, een liefhebber van klussen. Dus ja, die vloerbedekking moet ie me maar vergeven..

 

Misschien wel aardig even tussendoor een kostenplaatje te maken:

 

hout 25,-

lijm/verf 10,-

roostertjes, metalen strip 5,-

magneetklikkertjes/scharnieren 5,-

 

alles bij elkaar nu dus 45,-

 

Ik weet dat de VSA's me nog wel een euro of 80 kunnen gaan kosten, maar dat heb ik er wel voor over.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaat een mooi hokje worden :bier.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanx Kees.

 

zojuist bij de bouwmarkt geweest. Toch maar vaste, dubbele armatuurtjes gehaald, evenals wat draadeinden. Het idee van Waszup is erg simpel maar doeltreffend! Verder nog wat kit om de boel af te kitten en wat schroefjes. Helaas waren de armatuurtjes 20 euro per duo, dus 120 euro voor 12 tl's. Nou ja, het blijft een hobby, dus dan kan daar ook wat geld in natuurlijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nadat ik een tijdje heb rondgekeken naar andere kastjes, heb ik besloten toch wat kleine aanpassingen te maken aan mijn hokje. Allereerst heb ik een test gedraaid van een paar weken met tl en 6 planten. Naar mijn idee groeiden ze erg sloom, dus heb ik toch besloten een 400 watter erin te hangen. Nu, na enkele dagen al, groeien ze enorm. Het is momenteel een moederhok, dus als ze groter zijn en ik de geslachten bepaald heb door een stek te snijden, zal ik de tl's er weer boven hangen om stroom te besparen. Heeft iemand enig idee of dit kan nadat ik enkele weken een 400hps erboven heb gehad?

 

Ik heb alle deurtjes afgehangen, alles van binnen afgekit, afgelakt en lichtdicht gemaakt met strips. Dit is nog niet helemaal gelukt.. Omdat mijn kast voor het raam staat, moet ik momenteel noodgedwongen bij enige schemer buiten het gordijn al dicht doen. Iemand een goed idee voor lichtdichte afsluiting? Ik zat zelf te denken aan sierlatjes op de randen, waardoor het licht tegengehouden wordt en het aan de buitenkant ook nog mooi afgewerkt wordt.

 

Alle electra werkt, maar ik wil uiteindelijk wel een mooier, veiliger en practischer schakelbordje hebben. Momenteel is een vriend van mij aan het werk met een schakelbord, zal me een euro of 150 gaan kosten, maar dan heb ik alles mooi afgewerkt, installatiekast met deurtje, ingebouwde stopcontacten en alles gezekerd op 16Amp.

 

Ik wil komende zomer enkele stekken snijden van de moeders die ik nu kweek. Nou heb ik veel soortjes, maar geen idee welke ik moet kiezen. Ik wil er 2 kiezen voor de "grote", omdat ik anders teveel verschillende soortjes krijg. Alle andere zet ik waarschijnlijk wel in de tuin, gewoon voor de smaakjes.

 

Nou heb ik hier thuis:

durban poison, double fun, hollands hope, early mist, purple tops, ndb X purple en een buitensoort van Dame Blanche die hij aan het ontwikkelen was afgelopen zomer, maar die geen naam had. Hij noemde het X.

Heeft iemand enige tips? Ik zat zelf te denken aan hollands hope en double fun of hollands hope en early. Ik moet natuurlijk wel een beetje denken aan de planten die de beste opbrengst geven.

 

Het uploaden van foto's lukt op het moment niet, de site geeft een foutmelding. Ik kijk de volgende keer wel of het lukt..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey, voor dat licht probleem raad ik tochtstrip aan.

Plak dit tussen je deurtje en je kozijn, als er een overlap is natuurlijk.

Dan heb je je kastje gelijk mooi 'luchtdicht'...

Gebruik het zelf ook en ben er zeer tevreden over, er zijn verschillende versies in

verschillende diktes.

 

Gr, AH

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt achterhoeker!

 

tochtstrips heb ik al, maar die werken niet echt heel goed voor mijn goevoel. Ik zal ze nog eens zwart gaan schilderen met een penseeltje aan de buitenkant, kan altijd helpen. Ik ga in ieder geval een plaat op de bovenkant van mijn kast leggen, en daaronder zet ik sierlatjes op de deuren. Dat betekend dat het licht een hoek van 90 graden moet maken om eruit te kunnen komen. Als alles netjes passend wordt zal het licht naar buiten minimaal worden.

Ik heb ook van dat schuim met een plaklaag tussen de deuren gedaan. Dit hielp ook al vrij veel voor mijn gevoel.

 

Ik ben er trouwens uit qua planten, het worden 3 early mist en 3 hollands hope moeders. Verder hier geen kweekverslag over, misschien aan het einde van 2008 dat ik wel een korte impressie geef over de stekken van mijn moeders in de wijde natuur! Maar dat is nog even afwachten hoe het weer het doet en of de stekken uberhaubt aanslaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...