Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
wietje1

Mdf Vraag

Recommended Posts

ik heb wel eens verhalen gehoort over mdf dat gassen kan vrij laten als het heel warm word boven een bepaalde temparatuur dus ........

 

maar ik heb mijn hok voor een groot deel van mdf gebouwd maar alles van mdf wel goed in de mdf grond verf gezet en toen nog gewoon afgelakt met een goede kwaliteits lak dus nu moet ik hier verder toch geen problemen mee krijgen ??

 

ook heb ik van andere mensen weer gehoord dat het mdf wat nu bij de bouwmarkten verkocht ward geen giftige stoffen maar kan vrij laten omdat dit soort mdf hout al een tijdje verboden is en niet verkocht mag worden

 

wie weet hier meer van ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als het geverft en gelakt is ( en daarna GOED is verlucht) zou het normaal gezien geen problemen mogen opleveren hoor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja ik heb het eerst in de mdf grond verf gezet en toen afgelakt met goede verf van flexa

 

alleen het deurtje wat er in zit heb ik nog niet in geverft maar ik denk dat dat toch niet zo,n groot probleem is ?

 

heb daar wel eerst een goeie laag ductape opgeplakt en daarna nog zwart/wit folie er overheen

 

maar wat bedoel je eigenlijk met belucht ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verf zit vol solventen, deze moeten wel degelijk allemaal uit je hok zijn voor de plantjes er zitten. Dit doe je door je afzuiger een nachtje aan te zetten of door gewoon het deurtje open te laten staan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok ik snap hem

 

dan laat ik wel gewoon even een nachtje de afzuiger rustig aan draaien

 

maar dat ik het deurtje niet in de verf heb gezet kan toch niet zo'n heel groot probleem zijn

 

aangezien als het goed is het mdf wat ik heb geen eens meer gassen kan bevatten omdat deze mdf soorten verboden zijn en niet eens meer verkocht mogen worden

 

mischien dat dit vroeger zo was maar nu niet meer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nieuwe generatie mdf is sowiso al met betere lijmstoffen gelijmd en daarom beter, nog steeds niet echt goed hoor maar toch. Dit is namelijk een verplichting van een of andere vage gezondheidsorganisatie.

 

Keesthemad.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja precies ik heb deze mdf ongeveer een jaar geleden gekocht

 

dus deze zal wel van de nieuwe generatie zijn had ook al ergens gehoord dat die ouwe mdf al geen eens meer verkocht mocht worden

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er moet altijd een sticker op staan met Formaldehyde arm, of zoiets. Das minder dan 9 mg/100 g Formaldehyde. Anders is het een normale plaat E1 norm. 9 mg tot 10 mg/100 g Formaldehyde. De oude platen bevatten nog meer Formaldehyde en die verkoop ik ook nog steeds. Mensen willen altijd goedkoop.

 

Formaldehyde is een giftig, kleurloos gas met prikkelende geur

 

E1 norm

 

 

Goed verven is een optie, daarbij bekleed je je wanden meestal ook nog met zwart-wit folie en dat helpt ook.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja ik heb het eerst goed in de mdf grondverf gezet en daarna goed afgelakt

 

dat zou toch wel voldoende moeten zijn ?

 

ik heb trouwens nooit een sticker ofzo op het hout gezien ik heb het mdf gewoon bij de gamma vandaan

 

maar die eventuele gassen die er van af zouden kunnen komen komen toch alleen vrij bij vrij hoge temparaturen ?

 

en die gassen moet toch wel een keer op raken na een bepaalde tijd ?

 

ja ik heb het eerst goed in de mdf grondverf gezet en daarna goed afgelakt

 

dat zou toch wel voldoende moeten zijn ?

 

ik heb trouwens nooit een sticker ofzo op het hout gezien ik heb het mdf gewoon bij de gamma vandaan

 

maar die eventuele gassen die er van af zouden kunnen komen komen toch alleen vrij bij vrij hoge temparaturen ?

 

en die gassen moet toch wel een keer op raken na een bepaalde tijd ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

moet geen problemen op leveren

 

mdf laat stoffen vrij als het boven de 35 gr komt

 

grtzzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok :nerd

 

nou het is ook niet de bedoeling om een temparatuur te krijgen boven de 35 graden

 

dus zal dan zeker geen probleem zijn

 

30 a 31 graden max is warm zat toch ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

mmm ik zou zegen 23 a 24 gr is zat

 

grtzzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat is toch wel een beetje erg laag ??

 

ik dacht de de beste temparatuur met de lampen aan altijd zo rond de 28 a 29 graden was

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar ik denk dat die eventuele gassen toch ook wel een keer op moet raken uit het mdf

Share this post


Link to post
Share on other sites

ikke niet helemaal goed znappen..

je had je mdf toch geseald met een mdf primer

en afgelakt met een lak.(berricht 1)

Dan is je plaatmateriaal duz afgesloten. punt.

dus het is goed.

 

Nog steeds is de houtverwerkende industrie verplicht om dergelijke houtvlakken 2-zijdig en rondom af te lakken.

Dat is om de plaat vlak te houden= gelijke inwerking van vocht en lucht aan beide kanten.

Warmte in combinatie met vocht zijn beide factoren die een rol spelen in de veroudering van het materiaal en de emissie van gassen.

Alles lakken en voorbehandelen met de juiste primer is dus nog steeds de enige juiste manier.

 

greetz weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja ik heb inderaad alles eerst goed in de mdf grond verf gezet en daarna afgelakt

 

behalve de deur

 

en 3 rond gaten waar een plaatje mdf achterzit

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...