Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

JackyS

Co2 Installatie Bijna Klaar !

Recommended Posts

Ben vorige maand begonnen met het maken van CO2 inspuiten. Heb nu een kleine kast gemaakt. Daarin zit een kleine koelbatterij op leidingwater (voor temperatuurcontrole als lamp aanstaat). Een kacheltje voor als lamp uit is. Dus 24 uur per dag 28 graden. Heb 2 elektrokleppen voor in/uitblaas. Besturingskast zo samengesteld, dat als lamp aanstaat, ieder heel uur even beide kleppen opengaan (3 minuten). Aan afzuigklep zit een afzuigventilator met koolstoffilter. Dus lucht in kast wordt ververst, en oude lucht wordt afgevoerd. Na 3 minuten dus kleppen dicht, afzuigventilator uit, en CO2 inspuiten. Nu is alles 57 minuten stil (zodat planten CO2 kunnen opnemen). Ieder heel uur herhaald zich dit. Krijg deze week een leen-CO2-meter om even de juiste p.p.m vast te stellen. Ben benieuwd of dit zo heftig werkt, zoals de meeste wise-guy's hier zeggen.

 

Groetjes

 

Heb nu wat foto's in mijn gallerij staan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Leuk :)

Heb je ook foto's?

Heb nog geen foto's, zal er volgende week eens enkele maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb nog geen ervaring met CO2, maar ligt het aan mij als ik me af vraag of één keer per uur de boel leegzuigen genoeg is ? De planten moeten de gemaakte zuurstof namelijk ook kwijt, en een verhoogde zuurstofconcentratie stagneert het fotosynthese process...

 

Ik zou er even over nadenken nog.

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT onnodig quoten, meer info? hier

 

Is ook nog proef. Heb timers ingebouwd, kan hier nog alle kanten mee op. Heb ergens gelezen dat het ideaal is, om een uur de planten de CO2 op te laten nemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT onnodig quoten, meer info? hier

hoi jackyS ik ben ook bezig met CO2,heb ook een schema er van van een online shop www.agra4u.nl onderin het tabel staat CO2 succes schema,voor eventueele ppm voor lucht inlaat :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo,

 

Zit inmiddels op 9 weken bloei en het resultaat tot nu toe is niets aparts. Spuit al weken CO2 volgens schema in. Misschien kan mij iemand vertellen of het volgende er mee te maken heeft......of misschien wel duidelijk de oorzaak is ! Als lampen aan zijn, gaat alles volgens mij goed (Lv, Co2, temp, enz).....MAAR, als lampen uit zijn, heb ik het systeem zo gemaakt dat de kast om de drie uur, even 2 minuten afzuigt en inblaast (ververst). Dit heb ik toen gedaan om herrie tegen te gaan. Aangezien planten s'nachts CO2 uitstoten, is het aannemelijk dat ze nu zichzelf aan het vergiftigen zijn?? Kan iemand mij vertellen en uitleggen dat dit ABSOLUUT de reden is, waarom de plant de laatste twee weken bijna geen water meer pakt en niet groeit zoals de ervaren kwekers "beloven".

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi je moet de laaste week of twee geen co2 meer in spuiten dan neemt ie niks meer op,en de nacht moet je kontunie afzuigen. :lol: . als je merkt dat er wat fout gaat moet je je ppm met 150 minder doen,ik ben vergeten te zeggen dat je niet hoger dan 1200 ppm moet gaan.ik zelf heb al hele dikke toppen van 10 tot 15 cm in breedte,en moet nog een week of twee.heb heelaas geen foto toestel anders had ik het wel gepost.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zit inmiddels op 9 weken bloei

 

maar nog steeds geen foto's :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zit inmiddels op 9 weken bloei en het resultaat tot nu toe is niets aparts. Spuit al weken CO2 volgens schema in. Misschien kan mij iemand vertellen of het volgende er mee te maken heeft......of misschien wel duidelijk de oorzaak is ! Als lampen aan zijn, gaat alles volgens mij goed (Lv, Co2, temp, enz).....MAAR, als lampen uit zijn, heb ik het systeem zo gemaakt dat de kast om de drie uur, even 2 minuten afzuigt en inblaast (ververst). Dit heb ik toen gedaan om herrie tegen te gaan. Aangezien planten s'nachts CO2 uitstoten, is het aannemelijk dat ze nu zichzelf aan het vergiftigen zijn?? Kan iemand mij vertellen en uitleggen dat dit ABSOLUUT de reden is, waarom de plant de laatste twee weken bijna geen water meer pakt en niet groeit zoals de ervaren kwekers "beloven".

Los van het feit dat we zoals BBB al zei we nog steeds op de foto's zitten te wachten snap je er volgens mij ook niet erg veel van.. Een plant, zichzelf vergiftigen met CO2? Niet dus.. een plant gebruikt CO2 voor de fotosynthese waarbij hij CO2 omzet naar O2 en energie. Zonder licht kan de plant deze omzetting niet doen en dus heeft het weinig tot geen zin om 's nachts nog steeds CO2 te blijven bij spuiten, je zal em niet vergisftigen of wat dan ook.. tis gewoon alleen maar zonde van de energie, omdat de plant er in het donker toch niets mee doet.

Het laatste stukje van je laatste post snap ik niet helemaal Jacky, ik begrijp er alleen uit dat er probs met je planten zijn en ze nauwelijk meer vocht opnemen dus daar reageer ik dan maar op.

Kan iemand mij vertellen en uitleggen dat dit ABSOLUUT de reden is, waarom de plant de laatste twee weken bijna geen water meer pakt en niet groeit zoals de ervaren kwekers "beloven".

Er is niets dat met CO2 te maken heeft dat zou kunnen zorgen voor een stagnatie van je water opname, deze blijft namelijk het zelfde of neemt nog toe in de laatste weken. Wel kan je medium zo vervuilt zijn geraakt met ballastzouten en dergelijke (uit je voeding) dat je plant het water mogelijk niet meer van harte op neemt. Hierdoor blijven de potten nat en word de ontwikkeling van de plant geremd, ik zou zeggen spoel vandaag of morgen eens door alleen even water te geven en kijk of de situatie zich verbeterd. Succes idd geval!

 

Laters, Snowie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Los van het feit dat we zoals BBB al zei we nog steeds op de foto's zitten te wachten snap je er volgens mij ook niet erg veel van.. Een plant, zichzelf vergiftigen met CO2? Niet dus.. een plant gebruikt CO2 voor de fotosynthese waarbij hij CO2 omzet naar O2 en energie. Zonder licht kan de plant deze omzetting niet doen en dus heeft het weinig tot geen zin om 's nachts nog steeds CO2 te blijven bij spuiten, je zal em niet vergisftigen of wat dan ook.. tis gewoon alleen maar zonde van de energie, omdat de plant er in het donker toch niets mee doet.

Het laatste stukje van je laatste post snap ik niet helemaal Jacky, ik begrijp er alleen uit dat er probs met je planten zijn en ze nauwelijk meer vocht opnemen dus daar reageer ik dan maar op.

 

Er is niets dat met CO2 te maken heeft dat zou kunnen zorgen voor een stagnatie van je water opname, deze blijft namelijk het zelfde of neemt nog toe in de laatste weken. Wel kan je medium zo vervuilt zijn geraakt met ballastzouten en dergelijke (uit je voeding) dat je plant het water mogelijk niet meer van harte op neemt. Hierdoor blijven de potten nat en word de ontwikkeling van de plant geremd, ik zou zeggen spoel vandaag of morgen eens door alleen even water te geven en kijk of de situatie zich verbeterd. Succes idd geval!

 

Laters, Snowie

 

Zonder licht kan de plant deze omzetting niet doen en dus heeft het weinig tot geen zin om 's nachts nog steeds CO2 te blijven bij spuiten??

 

Als je goed leest, zie je dat ik s'nachts geen CO2 inspuit. Mijn kast is vrijwel geheel luchtdicht, dus als ik s'nachts om de paar uur een 2 minuten afzuig om de kast te verversen is de vraag: krijgen ze hierdoor genoeg verse lucht? Aangezien ze s'nacht CO2 uitstoten, raakt de kast in een paar uur verzadigd met CO2. Kan dit ook een reden zijn dat planten lijken stil te staan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik lees mezelf niet zeggen spuit 's nachts geen CO2 meer bij, ik zeg alleen is niet nodig want de plant kan er niets mee zonder licht. Goedbedoeld hoor.. Vertel me eens hoe ze 's nachts CO2 uitstoten.. ademen ze ook?? Een beetje fan met filter zet je gewoon op 1/4 vermogen gedurende de nacht, we de frisse lucht en geen te koude tempratuur en weinig lawaai.. Of denk ik nu te simpel..

 

laters, Snowie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik lees mezelf niet zeggen spuit 's nachts geen CO2 meer bij, ik zeg alleen is niet nodig want de plant kan er niets mee zonder licht. Goedbedoeld hoor.. Vertel me eens hoe ze 's nachts CO2 uitstoten.. ademen ze ook?? Een beetje fan met filter zet je gewoon op 1/4 vermogen gedurende de nacht, we de frisse lucht en geen te koude tempratuur en weinig lawaai.. Of denk ik nu te simpel..

 

laters, Snowie

 

Nee je denk niet simpel..........zo simpel is het. Alleen heb ik alles automatisch gestuurd (hele proces), en heb 2 maanden geleden ervoor gekozen om 's nachts niet constant schone lucht af/in te blazen. Puur om het teveel lawaai maken, en omdat ik niet meer schakelmogelijkheden had op mijn PLC. Alles verliep gladjes, tot zo'n maand geleden, vanaf dat moment lijken ze stil te staan. Ik was alleen benieuwd of dat iemand hier kon zeggen dat dit PUUR de reden is van het verversen 's nachts.

 

Ps het is een vast gegeven dat planten CO2 uitstoten tijdens de nacht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Over vaste gegevens zou ik niet meer zo zeker zijn, zeker niet meer als ik ze van jou hoor. Los daarvan groeit de plant in de nacht en vind het grootste aantal celdelingen dan ook plaats. Dus een groot tekort aan frisse lucht kan je groei en ontwikkeling doen stagneren. Als je alle variabelen al op je PLC had, bedoel je daarme dan tijds variabelen? Je zou ook kunnen kiezen voor een SMScom 2000 ofzo, dan heb je ook gelijk een controler voor je CO2 generator erbij.

Het lijkt me trouwens ook dat je zo'n duur ding nu niet in het kleinste hokje heb staan, kun je misschien iets meer info over je hok zelf geven.. Dan is daarin miss. ook nog wel een aanleiding voor de problemen te vinden. Je heb vast nog niet gehoord van de donkerreactie ofwel Calvincyclus..(wikipedia link) die speelt zich af in je raad het al het donker.. ennuh ik zie geen CO2 in de reactie vergelijkingen :lol: Graag gedaan hoor.. ik zoek graag mee naar je oplossing, maar kan er niet tegen als mensen wijzer dan mij willen doen :lol:

 

laters, snowie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Over vaste gegevens zou ik niet meer zo zeker zijn, zeker niet meer als ik ze van jou hoor. Los daarvan groeit de plant in de nacht en vind het grootste aantal celdelingen dan ook plaats. Dus een groot tekort aan frisse lucht kan je groei en ontwikkeling doen stagneren. Als je alle variabelen al op je PLC had, bedoel je daarme dan tijds variabelen? Je zou ook kunnen kiezen voor een SMScom 2000 ofzo, dan heb je ook gelijk een controler voor je CO2 generator erbij.

Het lijkt me trouwens ook dat je zo'n duur ding nu niet in het kleinste hokje heb staan, kun je misschien iets meer info over je hok zelf geven.. Dan is daarin miss. ook nog wel een aanleiding voor de problemen te vinden. Je heb vast nog niet gehoord van de donkerreactie ofwel Calvincyclus..(wikipedia link) die speelt zich af in je raad het al het donker.. ennuh ik zie geen CO2 in de reactie vergelijkingen :lol: Graag gedaan hoor.. ik zoek graag mee naar je oplossing, maar kan er niet tegen als mensen wijzer dan mij willen doen :lol:

 

laters, snowie

 

Wil absoluut niet wijzer doen, maar staat hier het hele forum mee vol dat ze 's nachts CO2 uitstoten. Zelfs op alle bomen/struike en planten sites staat dit (wilde eerst hier ook niet alles geloven), dus had verder op internet gezocht.

 

Had die PLC op m'n werk gekocht voor 1 Euro zo ook mij gecallibreerde CO2 meter. Kast is 120 cm x 80 cm en 200cm hoog. s'morgens om 6u begint afzuiger 2 minuten z'n werk te doen (met inlaat en uitlaatklep geopend). Na 2 minuten sluiten de kleppen, stopt afzuiger en word CO2 ingespoten (8secenden met 2 Bar =1490ppm). Om 7u gebeurd er weer hetzelfde als om 6u. Dit tot 's avonds 1800u. Vanaf 18.00 springt kacheltje aan tot 's morgens 06.00u (CO2 ventiel doet dan niet mee). Ben vanaf derde week CO2 aan het opbouwen volgens CO2 successchema wat ik ergens op internet gevonden had. Tijdens lamp aan is het 28 graden LV 60-70% (PH6). Lamp uit 22 graden.

Schiet me nu te binnen dat ik zowel uitblaas als aanzuig via een koolstof filter (misschien is dat fout).

 

donkerreactie ofwel Calvincyclus? nooit van gehoord.

Share this post


Link to post
Share on other sites

geen woorden maar daden, bla bla bla weten we nu wel :lol:

Dus kom maar op met die foto's :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nooit van gehoord zeg je onderaan: gebruik de link dan.. en lees, leer en word wijzer :lol: Zoo moeilijk?

Je spreekt je zelf tegen want aan het begin van je post kan ik je quoten:

Wil absoluut niet wijzer doen, maar staat hier het hele forum mee vol dat ze 's nachts CO2 uitstoten. Zelfs op alle bomen/struike en planten sites staat dit (wilde eerst hier ook niet alles geloven), dus had verder op internet gezocht.

Heb je niet gedaan anders had je wel geweten wat een donker reactie was, toch?

Daarnaast lijkt mij persoonlijk je hok wat klein voor zo'n exclusieve CO2 instalatie hoor.. Niets tegen klein kweken, ik heb zelf net in de Bouwdoos ook een stukje gepost over mijn eigen plannen en de voorbereidingen voor een klein hokje..

Ennuh das een mooi prijsje een PLC voor een euro, als je meer heb liggen wil ik ook nog wel een stuk of 40 kopen :lol: Foto's dan kunnen we zien hoe je planten erbij staan en kunnen we je zeggen wat er aan scheelt. Zonder foto's kan ik je weinig nieuws melden.. Behalve dat je inlaat door een filter me compleet debiel klinkt (ligt vast weer aan mij) kun je een flowsheet van je lucht op krabbelen ofzo?? Of weet je niet wat dat is?

 

Laters, Snowie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nooit van gehoord zeg je onderaan: gebruik de link dan.. en lees, leer en word wijzer :lol: Zoo moeilijk?

Je spreekt je zelf tegen want aan het begin van je post kan ik je quoten:

 

Heb je niet gedaan anders had je wel geweten wat een donker reactie was, toch?

Daarnaast lijkt mij persoonlijk je hok wat klein voor zo'n exclusieve CO2 instalatie hoor.. Niets tegen klein kweken, ik heb zelf net in de Bouwdoos ook een stukje gepost over mijn eigen plannen en de voorbereidingen voor een klein hokje..

Ennuh das een mooi prijsje een PLC voor een euro, als je meer heb liggen wil ik ook nog wel een stuk of 40 kopen :lol: Foto's dan kunnen we zien hoe je planten erbij staan en kunnen we je zeggen wat er aan scheelt. Zonder foto's kan ik je weinig nieuws melden.. Behalve dat je inlaat door een filter me compleet debiel klinkt (ligt vast weer aan mij) kun je een flowsheet van je lucht op krabbelen ofzo?? Of weet je niet wat dat is?

 

Laters, Snowie

 

Lekker afkraken kun jij joh ! Aangezien inlaat/uitlaatklep er 80 seconden over doen om te openen of sluiten, heb ik voor de inlaat ook een filter hangen( zodat er geen stank naar buiten komt als afzuiger stopt). Wil helemaal geen stank omdat mijn huis tegen politiebureau gebouwd is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kom op met die foto,s :lol: lijkt me echt een heele vette kast die je heb :lol: zou hem alleen 120 bij 120cm maken zodat je lamp echt effectief alles belicht.dan komen we er mischien achter wat de max opbrengst is van een 600watter.btt in den haag heeft al heel veel jaren ervaring met co2.gaa er langs en mischien is er die dag iemand in de winkel die je goed op weg kan helpen.of bel anders een paar shops op bij je in de buurt,want zo door gaan is zonde.is niet lullig bedoeld maar zelf het wiel uitvinden is zonde van je tyd.weet zeker dat als je fotos plaats van je kast en planten dat je heel veel bekijks en tips gaat krijgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik wil niet bij de hand zijn maar ik hier zoizo het een en ander gelezen dat niet klopt! :lol:

 

check dit ffCO2

en nou wil ik foto`s zien! :lol:

 

ben ook bij de grow shop geweest voor zo`n instalatie, beetje duur ik wacht ff af wat de reacties hier op het forum zijn!

Heb wel begrepen dat je meer fout dan goed kan doen!

 

succes,

 

Barnn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pffff ik weet niet hoe ik die foto's hier tussen moet zetten. Heb er een paar in mijn galerij staan. Ik ga nu nog even wat foto's maken, en zet er die straks ook bij.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...