Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Terrornoise

Bladeren Afknippen

Recommended Posts

is het een slim idee om bij mijn planten de grote bladeren eraf te knippen zodat de toppen meer licht krijgen en eventueel dat de plant dan meer energie heeft voor de bloei? of trekt de plant dat niet? alvast bedankt voor het antwoord:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee, de plant heeft de bladeren nodig. Hij heeft voedingsstoffen(glucose) nodig en dat word in de bladeren aangemaakt. Dat heet fotosynthese.

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt man voor je positieve en nuttige bijdrage

 

dit topic is tog voor vragen dus idd jij bent er ook weer een idoot bij

Share this post


Link to post
Share on other sites

In de bloei kun je wel wat grote fanleaves verwijderen die flink beginnen te vergelen, de voedingsstoffen beginnen hier uit te raken en het kost de plant dan ook veel energie om het laatste beetje er uit te trekken. De fotosynthese staat ook enigzins stil, en dat kun je zien aan het missen van bladgroen (ofwel je blaadjes zijn minder groen). Meestal hal ik ze er pas af als ze echt geel zijn en ze zon tegen houden. Dan leg ik ze onderop neer zodat ze opgenomen worden in de aardebak.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat heb ik ook gedaan en nu komt er toch meer zonlicht in bladerdek en je ziet wel dat de echt fluffy topjes daar ook beetje volume nu krijgen (ja de allerkleinste natuurlijk niet echt) en sinds dien zit er toch ook wel minder schimmel in het bladerdek of zelfs geen kdenk dat er zo ook meer ventilatie in de plant is ...... maar ja dat is mijn bescheiden beginners mening adios........ ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
nee, de plant heeft de bladeren nodig. Hij heeft voedingsstoffen(glucose) nodig en dat word in de bladeren aangemaakt. Dat heet fotosynthese.

 

 

 

ja ok de plant doet aan fotosynthese maar de bladeren die geel(hoger in je plant) zijn en bladeren die die in het bladerdek liggen kunnen moeilijk aan foto synthese doen hé geen bladgroen en de andere geen zon dus eigenlijk zie ik niet echt in wat er mis is om deze (enkele dan toch) te verwijderen ...... :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag mijn 2 planten geoogst, zat erg veel toprot in.

Mijn planten waren één groot plantendak voordat ik ging oogsten.

Het was een shitzomer en een nat najaar met mist, regen en weinig wind maar ik denk er toch over om volgend jaar bladeren weg te gaan knippen, zo'n drie weken voor het oogsten.

Door dat dichte bladerbos kregen mijn toppen totaal geen kans om te drogen, vandaar die rot.

Ik denk dat als je wat bladeren wegknipt er meer lucht bij kan waardoor de toppen sneller drogen.

 

Groeten,

Roeieklok

Share this post


Link to post
Share on other sites

@tomas: als je niks toe te voegen hebt hoef je dat ook zeker niet te doen :smoke

 

Ik haal blad pas weg als het er bijna vanzelf vanaf valt. Iedere plant laat tegen het einde van de bloei bladeren vallen, da's heel normaal en hoort bij het afrijpen. Deze zomer hebben de planten wel extreem veel blad gegroeid, in verband met het uitblijven van zon. Dat doen ze niet voor niks, met minder zon hebben ze meer blad nodig. Ik kan me nog best wel wat voorstellen bij het weghalen van blad in extreme omstandigheden, maar slechts beperkt en zeker niet te veel. De afghaan die ik naar binnen heb gezet onder de lamp heeft daar 70% van haar blad verloren onderin. Het is gewoon niet nodig en er komt geen licht. De Sativa laat gedurende de groei haar grote fanleafs aan de hoofdstam afsterven. Ook niet vreemd, die zorgen eerst voor wat schaduw en energie voor de jonge uitlopers, zodra die zelfstandig doorkunnen zijn ze niet meer zo hard nodig. Met de lichtintensiteit van momenteel denk ik dat de plant alle fotosynthese kan gebruiken en gaat putten uit haar reserve. Het was dus gewoon een kut jaar voor buitenteelt. Niks aan te doen. Daar kun je nog geen conclusies uit trekken voor het weghalen van bladeren in het algemeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

O.K, begrepen.

Maar dat zou betekenen, als ik dit jaar wél blad van te voren had weggehaald, de rot misschien nog harder had toegeslagen?

Ik ben in ieder geval blij met datgene dat ik boven op zolder heb hangen.

Bedankt voor de uitleg.

 

Roeieklok

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...