Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

pirrepot

Relais Gekocht

Recommended Posts

hoi, heb net een relais gekocht en een tijdklokje, ben het beu om elke keer zelf te schakelen :blink:.

 

Ik dus naar de winkel om een vermogensrelais van tussen de 10A en 16A (zoals me op dit forum aangeranden was trouwens). Ik kreeg een relais van 20A, 35 euro. Toen ik vroeg of ze een andere hadden die misschien wat goedkoper was, maar wat minder watt aankon (omdat 10 toch genoeg was?) kreeg ik er eentje van 12A, 6,5euro. Maar wel met de raad om deze te "verzwaren", want hij beweerde dat 12A misschien te weinig was om 400w te schakelen . De man was zo vriendelijk een tekeningentje er bij te maken hoe ik die relais moest verzwaren...Maar ik denk dat hij wat in de war was ofzo...want hij moest heel erg lang nadenken en gaf uiteindelijk de relais en het tekeningetje mee.

 

Nu weet ik niet of dat allemaal veilig is, van het tekeningetje kan ik ook niet zo veel maken :whistling.

 

dit zen de specs van de relais:

 

 

 

(dit staat op het houdertje)

RELPOL

TYPE GZM2

12A 300VAC

 

(dit op de module die er ingeklikt is)

RELPOL

__/ __ 12A 250VAC RES

 

12A 150VAC RES

 

 

Kan iemand misschien hierop uitmaken of ik deze veilig kan gebruiken? Of als ik hem dan moet "verzwaren", uitleggen hoe dat juist moet?

Ik upload zo snel mogelijk een fototje!

 

Bedankt aan diegene die een elektro-noob wil helpen :smoke!

 

gallery_12425_3395_56051.jpg

gallery_12425_3395_82009.jpg

gallery_12425_3395_28326.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat relais kun je gewoon gebruiken.

De uitgang (220v stekker ofzo) van het tijdklokje sluit je aan op klem 13 en 14

 

De rest kan op 2 manieren:

 

Volledig spanningsvrij bij uitschakelen:

De voedingskant voor je lamp (dus zeg maar het stopcontact in de muur) sluit je aan op 14 en op 44

De VSA sluit je aan op 11 en 41.

 

De contacten zijn 12A waarvan je net 2A gebruikt (en ietsje meer bij opstarten), dus ruim voldoende.

 

"Verzwaard" :

1 draad van je voeding gaat meteen naar je VSA, de andere draad sluit je zowel op 14 en op 44 aan. (dus bruggen)

De contacten 11 en 41 brug je ook en sluit je op het andere contact aan op je VSA.

 

De contacten kunnen dan een spanning van 24A schakelen.

 

 

De eerste optie is naar mijn mening al ruim voldoende en tevens het veiligste.

Vergeet wel niet de aarde op je VSA aan te sluiten!

 

Bij twijfel vraag iemand die het vaker gedaan heeft.

 

Suc6

 

Just4Fun

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor je snelle reactie :whistling alles wordt veel duidelijker als iemand het uitlegt:) !

 

nog een klein vraagje over die aarding, moet ik die ook op het relais aansluiten ofzo? Of gewoon laten zitten zoals het nu is(nu is de aarding aangesloten). Sorry als het een domme vraag is, maar zoals je merkt ken ik niet zo veel van electriciteit:)

 

 

 

 

 

Update:

 

Ff tekeningetje gemaakt van hoe ik het begrepen heb:

med_gallery_12425_3395_69306.jpg

 

Kan iemand misschien bevestigen?

 

Danku :blink: !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kan het helaas niet voor je bevestigen, maar je bent wel je aarde draadje vergeten te tekenen :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik kan het helaas niet voor je bevestigen, maar je bent wel je aarde draadje vergeten te tekenen :blink:

 

ja dat weet ik :whistling ik was nog aant afwachten tot iemand zij hoe ik men aardedraad moet laten lopen :smoke .

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja, klopt zo!

 

Goed werk.

 

@just4fun: je maakt één denkfout: Die VSA heeft een dikke condensator direct op het net hangen, die zich in ontladen toestand als de stroom er op komt heel kortstondig gedraagt als een kortsluiting. Dat kan behoorlijke stromen tot gevolg hebben.

 

Hier aanbevolen relaiswaarden.

waarden mét compensatie nemen overigens.

gallery_5211_1240_195012.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt whazzup, Ik bereken de inschakelpiek meestal (gemakshalve) met een factor 2, maar zelfs dan zit hij met dit relais nog safe op 1 lamp van 400 watt.

 

Ik kom eigenlijk alleen niet zo wijs uit dit schemaatje, misschien handig om de afgebeelde waardes te verklaren? wat is wat?

 

Just4Fun

Share this post


Link to post
Share on other sites

komt uit een sticky topic. Het laat zien hoeveel gasontladingslampen je met een relais kunt schakelen (met een onderscheid tussen natrium en kwikdamp lampen overigens, neem de bovenste tabel). Wij gebruiken gecompenseerde lampen (met VSA) dus die tabel moet je nemen. Zo zie je hoeveel lampen je kunt schakelen met een bepaalde grootte relais. Dit is overigens van één bepaalde leverancier maar is een goed gemiddelde. 10A is zat voor 1 x 400W.

 

Een factor 2 is nog zelfs wat erg aan de lage kant, maar de puls is maar heel erg kort. Die kan er overigens wél voor zorgen dat slechte of te lichte contacten gaan hangen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

eerst ff basis elektriek om het vermogen te berekenen -> P= U x I (in het nederlands) Watt = Volt x Ampere

en om de weerstand te bereken is het -> U = I x R (in het nederlands) Volt = Ampere x Weerstand

 

nu ik gebruik hier vereenvoudigde termen om het makkelijker te maken voor de leken onder jullie een elektriek zal hier beginnen zagen over mijn foutieve benamingen (ik heb zelf elektriek ge studeerd dus ik weet mijn fouten srry dat ik ze negeeer)

 

nu over die 400W lamp op een 12A relais van 230v zou ik mij zeker geen zorgen maken alsnog als je relaistje kapot is kan je het relais zelf vervangen (je moet eens proberen je relais uit zijn voet te trekken het zal je lukken) dus moet je niet weer een volledig nieuw relaistje kopen (en ook niet klooien met vijzen losvijzen als je relais zelf kapot is)

 

en nu zeer belangrijk (naar je eigen veiligheid toe) JE AARDING dat is een geel/groen kabeltje en voor stopcontaten zijn de draden 2,5" deze moet je ZONDER te onderbreken aan je lampkap en aan de pennen van je stopcontacten hangen NOOIT MAAR NOOIT je aarding laten onderbreken noch door een relais noch door een schakelaar en ook NIET door een zekering of automaat

 

en nu een domme vraag van mij uit , wat is een vsa? :/ kan iemand mij eens het technische tekeningetje geven (de aansluitklemmen is al genoeg :blink: ) thx

Share this post


Link to post
Share on other sites

@airco:

 

Een vsa is een voorschakelapparaat :blink:. Het komt tussen de stroomtoevoer en de lamp. Maar in Belgie noemen we dat anders, ik dacht een transformator?

 

Wikipedia heeft er een pagina over, als elektricien denk ik wel dat je daar wijs uit raakt :whistling?

 

 

edit:

en om de weerstand te bereken is het -> U = I x R (in het nederlands) Volt = Ampere x Weerstand

Sorry maar bedoel je niet: weerstand(ohm) = Volt / ampére?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus, nog ff een tekeningetje ge maakt MET de aarding. Is het schema zo correct dan? Better safe than sorry :blink:

 

 

med_gallery_12425_3395_17419.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

yep tis nen transfo ;) :blink:

LOL mensen als jullie allemaal jullie schakelingen zo maken , niet doen :smoke

zet de transfo TUSSEN de relais en de lamp :P

transfo/vsa verbruikt altijd als deze op het net is aangesloten als je deze na de relais plaatst dan zal deze enkel verbruiken wanneer het nodig is EN dan heb je ook geen last van die inductiespanningen NA de vsa (die inderdaad stukken hoger is dan normaal)

DUS doe het volgende

steek de spanning rechtstreeks op klemmen 11 en 41

ga vanaf klemmen 14 en 44 naar de primare klemmen van de vsa

en ga van de secundaire klemmen van de vsa naar de lamp

 

nu besef ik waarom jullie zo een zware relais nodig hebben :D foutieve schakelingen :smoke wat jullie doen werkt ook maar is totaal niet intresant omdat je met je relais een zwaarder vermogen onderbreekt

bij TL's is het na de vsa zomaar ff als ik mij niet mis een goede 500V en niet 230V dit is nodig om het boeltje in gang te trekken (ga jullie de details besparen waarom exact)

 

 

 

@airco:

 

Een vsa is een voorschakelapparaat :smoke. Het komt tussen de stroomtoevoer en de lamp. Maar in Belgie noemen we dat anders, ik dacht een transformator?

 

Wikipedia heeft er een pagina over, als elektricien denk ik wel dat je daar wijs uit raakt :smoke?

edit:

 

Sorry maar bedoel je niet: weerstand(ohm) = Volt / ampére?

 

das hetzelfde makker :whistling basis is U = I x R wat jij doet is NET hetzelfde enkel jij gebruikt het om de weerstand te berekenen :smoke dit geld ook voor P = U x I :smoke

 

ff een handig dingske teken een driehoek , teken een horizontale lijn door het midden en teken nu een verticale lijn door het midden van het onderste deel

goed zet in het bovenste deel U en in de 2 onderste I en R (voor U = I x R) OF in het bovenste deel P en in de 2 onderste U en i (voor P = U x I )

goed en nu kijk eens vre simpel :wOOt de horizontale lijn doet doel als breuklijn en de verticale lijn doet doel als vermeningvuldigings teken :smoke test het maar eens uit met getallen , pak desnoods zelfs oneven getallen om toeval meer uit te sluiten (dit is wiskunde ;) )

Share this post


Link to post
Share on other sites
das hetzelfde makker :whistling basis is U = I x R wat jij doet is NET hetzelfde enkel jij gebruikt het om de

 

Ik weet dat het dezelfde formule is :blink: Maar je zei: "om de weerstand te berekenen..." en gaf de formule om de spanning(volt) te berekenen.

 

Ik denk dat ze de relais tussen het tijdschakelklokje en de vsa zetten, om de klok te beschermen tegen die piekspanning? Of valt die redenering dan ook in het water? :wOOt Jij zal er wel mer van kennen, maar misschien heb je geen rekening gehouden met dat klokje dat die piek niet aankan ;) correct me if I'm wrong :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik weet dat het dezelfde formule is :blink: Maar je zei: "om de weerstand te berekenen..." en gaf de formule om de spanning(volt) te berekenen.

 

Ik denk dat ze de relais tussen het tijdschakelklokje en de vsa zetten, om de klok te beschermen tegen die piekspanning? Of valt die redenering dan ook in het water? ;) Jij zal er wel mer van kennen, maar misschien heb je geen rekening gehouden met dat klokje dat die piek niet aankan :smoke correct me if I'm wrong :smoke

 

jah je hebt gelijk :whistling srry had er niet op gelet dat ik gezegd had om de weerstand te brekene (my bad srry)

 

maar hier (ik heb mij eens bezig gehouden zie) srry voor de slechte tekening maar ik en ms paint zijn geen goede vrienden.. :wOOt

gallery_10110_3402_17143.jpg

 

juist op letten , kijk eens hoeveel watt je schakelkloek aankan... dit is meestal minimum 2000watt dus zal normaal genoeg zijn maar toch ff controleren :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

airco deze tekening is niet goed

nu schakelt je relais wel maar het totale vermogen komt nog steeds op de contacten van de klok.

 

med_gallery_6073_1190_12131.jpg

 

Hier een voorbeeld.

 

Boven de voedings lijnen.

1 van de fase gaat naar de motor van de klok en 1 gaat naar het schakel contact,

ook gaat er een fase rechtstreeks naar het relais.

Als het relais nu inschakelt haalt hij de spanning rechtstreek van de voeding af

en gaat het totale vermogen niet over de contacten van de klok.

Deze contacten zijn niet berekend op hoge inschakel stromen

en deze branden (lees als lassen) zich zelf vast.

Share this post


Link to post
Share on other sites
zet de transfo TUSSEN de relais en de lamp :smoke

:whistling Staat die misschien al op deze tekening, heeft alleen de lamp niet getekend. :blink:

 

steek de spanning rechtstreeks op klemmen 11 en 41

ga vanaf klemmen 14 en 44 naar de primare klemmen van de vsa

Kan wel, is ook noodzakelijk als je wilt gaan wisselen tussen 2 lampen. Maar in dit geval zorg jij er voor dat er altijd spanning op de NO of de NC staat. door op 14 en 44 te beginnen zijn de andere klemmen altijd spanningsvrij in rust en dus veiliger.

 

De voeding van de VSA absoluut niet van je schakelklok halen !!

Airco: doe jij je VSA niet aarden?

 

 

@pirrepot: Je laatste schema is perfect !

 

Just4Fun

Share this post


Link to post
Share on other sites
airco deze tekening is niet goed

nu schakelt je relais wel maar het totale vermogen komt nog steeds op de contacten van de klok.

 

med_gallery_6073_1190_12131.jpg

 

Hier een voorbeeld.

 

Boven de voedings lijnen.

1 gaat naar de klok en de andere rechtstreeks naar het relais.

Als het relais nu inschakelt haalt hij de spannig rechtstreek van de voeding af

en gaat het totale vermogen niet over de contacten van de klok.

 

groot gelijk en hoeveel denkte dat het klokje aankan :blink: ik pak gewoon de volledige voeding weg waardoor het veilig word en ik ben er vrij gerust in dat het klokje de 400w samen met de vsa en het minimale dat de relais verbruikt gerust aankan :whistling

 

en om u tekening te verbeteren is het beter niet naar de lamp maar van de relais naar de vsa en dan naar de lamp. u tekening is wat men gebruikt in de industrie omdat de vermogens daar te hoog worden om het klokje het vermogen te laten onderbreken :smoke mijn tekening is meer naar huisinstalatie's gericht waar je meer naar veiligheid dan naar vermogen kijkt , cheers mate

 

@just4fun

met deze vermogens is het aan te raden om de vsa te aarden maar transfo's worden niet altijd geaard hoor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Begint een beetje een discussietopic te worden :blink:

 

gallery_10110_3402_17143.jpg

Haal dat relais eens eruit dan? zul je zien dat je schakeling precies identiek blijft.

Het relais heeft bij jouw totaal geen nut, alle vermogen blijft over je tijdklok lopen.

 

Zoals whazzup al zei, de inschakelstromen zijn te hoog om rechtstreeks op een tijdklok te zetten.

Daarom kun je beter je VSA via een relais schakelen.

 

Denk maar eens goed na over je schema, airco !! Bij jouw manier van schakelen loop je grote kans op vastplakkende contacten.

 

En aangezien we vaak in ruimtes met een wat hogere LV werken is het aan te raden om ALLE metalen delen te aarden om je zelf veilig te stellen.

 

Just4Fun

Share this post


Link to post
Share on other sites
:whistling Staat die misschien al op deze tekening, heeft alleen de lamp niet getekend. :blink:

Kan wel, is ook noodzakelijk als je wilt gaan wisselen tussen 2 lampen. Maar in dit geval zorg jij er voor dat er altijd spanning op de NO of de NC staat. door op 14 en 44 te beginnen zijn de andere klemmen altijd spanningsvrij in rust en dus veiliger.

 

De voeding van de VSA absoluut niet van je schakelklok halen !!

Airco: doe jij je VSA niet aarden?

@pirrepot: Je laatste schema is perfect !

 

Just4Fun

 

je hebt gelijk maar dat word normaal niet gedaan , het zijn 2 wisselcontakten en door op 14 en 44 te beginnen kan je idd niet anders dan enkel wanneer het nodig is op 11 en 41 spanning te krijgen

werkt idd maar word niet gedaan (normaal gezien)

en de voeding van de vsa van je schakeklok halen is echt niet zo een drama bij hem omdat het over een 400w lamp gaat

 

mensen stop met flippen over de voeding van de vsa niet van het klokje te halen maar kijk eerst naar het vermogen

 

tot aan 1600w is het zonder problemen doenbaar om zonder relais te werken zelf , relais zijn normaal bedoeld om zware vermogens te schakelen of voor automatisatie bij machines. een simpel lampje van 400w enkel met een klokje bedienen heb je echt geen relais voor nodig je kan gewoon van de klok naar de vsa en zo naar de lamp gaan en geloof mij vrij u klok zal niet kapot gaan tenzij je er in slaagt om een klok van onder de 2000w te vinden maar in de doe het zelf zaak zijn zelfs de goedkoopste klokjes zwaar genoeg voor een vermogen van 2000w te dragen en dit zijn de klokjes die je ook gebruikt voor je koffiezet smorgens te laten aanschieten zodat je beneden komt en je koffie klaarstaat

Share this post


Link to post
Share on other sites
de voeding van de vsa van je schakeklok halen is echt niet zo een drama bij hem omdat het over een 400w lamp gaat

 

mensen stop met flippen over de voeding van de vsa niet van het klokje te halen maar kijk eerst naar het vermogen

 

tot aan 1600w is het zonder problemen doenbaar om zonder relais te werken zelf , relais zijn normaal bedoeld om zware vermogens te schakelen of voor automatisatie bij machines. een simpel lampje van 400w enkel met een klokje bedienen heb je echt geen relais voor nodig je kan gewoon van de klok naar de vsa en zo naar de lamp gaan en geloof mij vrij u klok zal niet kapot gaan tenzij je er in slaagt om een klok van onder de 2000w te vinden maar in de doe het zelf zaak zijn zelfs de goedkoopste klokjes zwaar genoeg voor een vermogen van 2000w te dragen en dit zijn de klokjes die je ook gebruikt voor je koffiezet smorgens te laten aanschieten zodat je beneden komt en je koffie klaarstaat

 

Airco, jij zecht dat een gewone klok niet kapot kan.

Ik heb zelf zoon klok kapot gekregen met een 400Watt lamp.

Het ligt hem niet aan mij afgezien ik eigen baas ben en ik elektrotechnische installatie's

aanleg in bedrijven waar onder andere nog veel grotere vermogens geschakelt worden.

Tevens doe ik ook veel met automatisering.

 

Wij publiceren dit niet voor niks door onze eigen ervaringen

en wij wil dat mensen zonder brand gevaar en mislukkingen kunnen kweken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

klokje kapotgekregen? :blink:

bij mijn broere bedient de klok ook rechtstreeks de vsa en doet het prima

hoe oud was u klokje?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn klokje was 2 uur oud vanuit de winkel :blink:

 

Deze had ik om 19:00 op gehaald en 21:00 ging de lamp aan.

 

Toen ik de volgende ochtend om 10:00 keek brande hij nog

 

terwijl hij om 09:00 uit moest gaan.

 

Ik vertrouw het niet meer met die klokjes

 

en ga nu vooraltijd voor een relais.

Share this post


Link to post
Share on other sites

srry hm denk dat je gewoon toevallig een slechte productie hebt vastgehad ivm het klokje

mijn broer zen klokje doet het al maanden goed en was het goedkoopste van het goedkoopste uit de doe het zelf zaak dus denk eer dat jij echt brute pech hebt gehad

naar winkel terug geweest voor garantie?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zijn goede tijdkloken die het aan zouden kunnen bv omnirex

Deze zijn er speciaal voor gemaakt

 

Het nadeel is dat deze duurder als een relais zijn en dat je darom dus niet veel mee opschiet

 

De goedkopere hebben gewoon een te klein puntoppervlak om de inmense startpiek op te vangen

Hierdoor is de kans groot dat de punten bij opstarten inelkaar smelten en je lampen dus altijd blijven branden wat heel erg nadelig is voor je kweek omdat je dan weer gaat regeneren

 

Ik heb zelfs bij tl kwekers gezien dat hun klok bleef hangen en hun oogst daardoor zo vertraagd was dat ze beter een kant en klare schakelkast hadden kunnen kopen.

 

Wees wijs en schakel niet alle spaning over een tijdklok en schakel de hoofdstroom over een relais en stuur dat relais aan met een tijdklok.

Op deze manier kan je er tijden van genieten en zit je nooit te twijvelen of het wel goed gaat

 

Ps airco vergeet niet het vermogen van de vsa ook me te reken bij een 400w hps lamp is dit ong 75 w

 

TnT

Share this post


Link to post
Share on other sites
srry hm denk dat je gewoon toevallig een slechte productie hebt vastgehad ivm het klokje

mijn broer zen klokje doet het al maanden goed en was het goedkoopste van het goedkoopste uit de doe het zelf zaak dus denk eer dat jij echt brute pech hebt gehad

naar winkel terug geweest voor garantie?

 

Toevallig was dit een set van 3

alle 3 weg door 1 lamp.

Dan zou dit een echte slechte productie fout zijn geweest

maar dit had had voor mij ook anders kunnen aflopen met bloeien.

Gelukkig was ik thuis dat ik het zag.

Heb na het 3é relais mijn besturingskast klein opgebouwd

en be gaan schaken met een relais.

Was gelijk van de ellende af.

 

Ik adviseer iedereen gewoon om een relais te nemen,

dit scheelt je in oogst en haal je er dan wel uit

waardoor je weer jarenlang plezier hebt.

 

Hier een paar goeie relais:

 

Merk: Telemecanique, Type: LC1K0901P7, Spoelspanning: 230V,

Hoofdcontacten: 3x maak, Hulp contact 1x maak, Prijs ± € 27,35.

Merk: Telemecanique, Type: LC1K0901P7, Spoelspanning: 230V,

Hoofdcontacten: 3x maak, Hulp contact 1x verbreek, Prijs ± € 27,35.

Merk: Telemecanique, Type: A9 30 10 220/230, Spoelspanning: 230V,

Hoofdcontacten: 3x maak, Hulp contact 1x maak, Prijs ± € 32,40.

Merk: Telemecanique, Type: A9 30 01 220/230, Spoelspanning: 230V,

Hoofdcontacten: 3x maak, Hulp contact 1x verbreek, Prijs ± € 32,40.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...