Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

ibiza1981

Meeldauw ......?? En Nu Dan ??

Recommended Posts

maar weet iemand nou na hoeveel dagen je effect van dat exact spul van bayer kan hebben....een weekje???

en de dosering, er staan er 3 op appels, druiven en heesters...welke heb je nodig?. Ik heb maar de middenmoot genomen 15ml/10liter aangezien ze toch nog niet in de bloei staan en het geen echte vruchten zijn.

Iemand een mening.? En na hoeveel dagen herhalen, een dag of 5?. Mijn beste planten staan er nog perfect bij, alleen wil ik geen risico nemen. Nog 1 keer spuiten met 5ml/10liter van het weekend?.....

niet alle meeldauw hoeft weg maar een groot deel zo wel prettig zijn. Mijn grote plant rijkt net aan de 2.5 meter en die wil ik zo houden.

gr.rich

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT onnodig quoten, meer info? hier

 

 

Ben als eerste jaarskweekster van middelbare leeftijd echt onervaren.

Heb de plant zie foto bovenaan ingespoten met pure dettol!

Dom he? Maar ik moet zeggen hij ruikt weer helemaal thc achtig.

De bladen hangen abnormaal, maar de toppen staan er als koninginnen bij.

Eigenlijk twijfel ik nog steeds of het meeldauw was want er was geen blad wit.

Alleen rond de toppen.

Kunnen deze nog worden gerookt?

heb uit voorzorg al mijn dames getopt. Beter iets dan niets denk ik dan.

Had 2 indian en 2 purple haze.

Kan mij hier iemand mee helpen?

groetjes,

ans

Share this post


Link to post
Share on other sites

24/08/2007

UV-licht voor bestrijding meeldauw

De schimmelziekte meeldauw kan

voortaan worden bestreden door het

gebruik van ultraviolet licht. Dat

bleek donderdag op de landelijke

uiendag in Colijnsplaat.

 

Daar is een UV-machine onder grote

belangstelling gedemonstreerd. De

plantenziekte meeldauw is gevreesd,

omdat het de uien aantast. De aanpak

met UV-licht kan een oplossing zijn.

 

Vooral de biologische landbouw kan

ervan profiteren, zeker omdat er geen

chemische middelen aan te pas komen

 

Bron

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dettol:

 

De werkzame stof in Dettol is chloorxylenol. lekker dan chool op je toppen mjammie

 

waarom dan geen Superol, . 1-8 hydroxychinolinesulfaat.

 

Lijkt me ook te werken. 1 pilletje oplossen in een plantenspuit, stinken dat spul!.

Ik gebruik dat om schimmels tegen te gaan bij mijn cactussen, geen idee of die meeldouw ertegen kan maar als ik zou gokken, gok ik op de Superol. Ik weet dat het ook chemisch is en heb dan ook geen idee of het de smaak beinvloed maar chloor zou ik absoluut vermijden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier zou ik graag even mijn bescheiden mening over willen geven, alles is in principe chemisch, chemisch wordt in de volksmond alleen vaak gebruikt om aan te geven dat iets niet "milieu/plant vriendelijk" is. Maar in principe is "zuiver" een betere aanduiding.

 

Voor de mensen die nooit scheikunde gehad hebben is het misschien raar om te geloven dat chloorxylenol een niet gevaarlijke stof is, "er zit chloor in" wel dat zit er in maar het is verbonden, keukenzout heeft ook chloor, remember.

 

Ik heb laatst zitten denken wat ik als bestreidingsmiddel zou kunnen gebruiken tegen spint/meeldouw mocht ik daar last van krijgen, een van de beste oplossingen zou ethanol zijn wat je als een fijne mist over je planten spuit, echter dat lost je thc op en of dat je wiet ten goede komt kan ik niet vertellen. Daarna ben ik er op gekomen dat ether een hele goede kandidaad is, ether is een sterke antisceptic en werd in ziekenhuizen veel gebruikt om te ontsmetten (tot men last kreeg van de brandbaarheid). Nou moeten mensen niet gaan zeuren van, ether is giftig voor je als je het rookt want daar heb je geen last van. Alle ether dampt er binnen enkele minuten weer vanaf en hiervan zul je niets binnen krijgen.

 

Mijn oplossing tegen ongedierte: ether, dit werkt ook tegen schimmels als het goed is.

 

Eigenlijk lijkt me iedere stof die verdampt wel weer goed, ethanol zou ook moeten kunnen maar nooit te veel want dan raak je je thc kwijt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ken dan wel niet het hele periodieke systeem der elementen uit mijn hoofd, maar ik heb toevallig wel scheikunde (en nederlands) gehad ik vraag me alleen af of die chloorxylenol (die in zijn huidige vorm wellicht ongevaarlijk is) op het blad blijft zitten. Zo ja dan kan dat best welleens door ontleding (lees het roken van je jonkeltje) chloordampen kunnen opleveren. Trouwens NaCl is mischien ongevaarlijk (op korte termijn) het is zeker niet goed voor je, je lichaam maakt het zelf wel aan.

 

Dan wil ik ook nog wel even ingaan op de ether..

 

Als ethanol al THC doet oplossen zal ether dit dan niet doen, ik denk het wel mischien nog wel meer, waarom spuit je er niet meteen butaan op krijg je mischien honey oil.

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT onnodig quoten, meer info? hier

 

Na goed nagedacht te hebben heb ik mijn dame met meeldauw VERNIETIGD :specool

Heeft me pijn gedaan waren mooie toppen, maar ja liever wat minder als ziek

schum092

 

Dettol:

 

De werkzame stof in Dettol is chloorxylenol. lekker dan chool op je toppen mjammie

 

waarom dan geen Superol, . 1-8 hydroxychinolinesulfaat.

 

Lijkt me ook te werken. 1 pilletje oplossen in een plantenspuit, stinken dat spul!.

Ik gebruik dat om schimmels tegen te gaan bij mijn cactussen, geen idee of die meeldouw ertegen kan maar als ik zou gokken, gok ik op de Superol. Ik weet dat het ook chemisch is en heb dan ook geen idee of het de smaak beinvloed maar chloor zou ik absoluut vermijden.

 

Jammer had ik dat maar eerder geweten.

Wou echter geen risico nemen heb haar vernietigd

snik snik

Maar goeie tip voor de volgende keer, bedankt

schum092

Share this post


Link to post
Share on other sites

exact van bayer gebruikt een week geleden.....werkt perfect. Wel de wat sterkere doserng aangehouden, dus geen 5 maar 15 en na een week niks meer te zien. Alleen enkele verbrande bladeren maar die wegen ruimschuits op tegen het aantal aangetaste takken/bladeren. Ben zeer tevree , en dat voor die euro of 8, altijd doen. Alleen zou ik de doseringen zo laag mogelijk houden, ipv 1 keer hoog. Ik denk dat je met 2 keer laag een beter resultaat behaalt.

gr grich

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok dames en heren..

 

Dettol is geen goed plan. Niet voor inwendig gebruik. De orale giftigheid is gering maar er is geen enkele groente- of fruitkweker die dettol tegen meeldauw of valse meeldauw gebruikt hoor. Wel om zijn gereedschap schoon te maken om infecties te voorkomen. Dettol blijft namelijk ook actief bij organische vervuiling van het oppervlak, waar chloor haar desinfecterende werking verliest met organisch materiaal. Dus prima om je gereedschap schoon te maken maar niet op de plant zelf. Het ruikt en smaakt overigens ook bar slecht.

 

Oplosmiddelen op bladeren geven onherroepelijk verbranding, zeker in de zon. En ether lost THC inderdaad ook op.

 

Er zijn vele soorten meeldauw overigens, die zich in meerdere of mindere mate goed laten bestijden. Belangrijk is wel om te beseffen dat het poeder van meeldauw bestaat uit sporen die voor verdere infectie kunnen zorgen. Plaatselijk bestrijden van meeldauw kan dan ook alleen maar als je er héél snel bij bent.

 

Wat goed helpt ter voorkoming van meeldauw is Vital. Sinds ik dat gebruik heb ik geen enkel meeldauw geval meer gehad.

 

Lokaal heb ik het daarvoor succesvol bestreden met Silinal van Ecostyle.

 

Meeldauw moet je in een vroeg sstadium bestrijden anders is er geen houden emer aan. Een witte top met meeldauw kun je dus gevoegelijk afknippen en niet meer roken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hier zou ik graag even mijn bescheiden mening over willen geven, alles is in principe chemisch, chemisch wordt in de volksmond alleen vaak gebruikt om aan te geven dat iets niet "milieu/plant vriendelijk" is. Maar in principe is "zuiver" een betere aanduiding.

 

Voor de mensen die nooit scheikunde gehad hebben is het misschien raar om te geloven dat chloorxylenol een niet gevaarlijke stof is, "er zit chloor in" wel dat zit er in maar het is verbonden, keukenzout heeft ook chloor, remember.

 

Ik heb laatst zitten denken wat ik als bestreidingsmiddel zou kunnen gebruiken tegen spint/meeldouw mocht ik daar last van krijgen, een van de beste oplossingen zou ethanol zijn wat je als een fijne mist over je planten spuit, echter dat lost je thc op en of dat je wiet ten goede komt kan ik niet vertellen. Daarna ben ik er op gekomen dat ether een hele goede kandidaad is, ether is een sterke antisceptic en werd in ziekenhuizen veel gebruikt om te ontsmetten (tot men last kreeg van de brandbaarheid). Nou moeten mensen niet gaan zeuren van, ether is giftig voor je als je het rookt want daar heb je geen last van. Alle ether dampt er binnen enkele minuten weer vanaf en hiervan zul je niets binnen krijgen.

 

Mijn oplossing tegen ongedierte: ether, dit werkt ook tegen schimmels als het goed is.

 

Eigenlijk lijkt me iedere stof die verdampt wel weer goed, ethanol zou ook moeten kunnen maar nooit te veel want dan raak je je thc kwijt.

Ether verdampen of vernevelen ether is zo brandbaar als pest het ontploft gewoon bedenk ook dat solventen je plantje gewoon kunnen verbranden koop toch gewoon iets dat ervoor geschikt is

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sproeien jullie je middeltjes tegen meeldauw ook onder de bladeren? Ik heb zojuist Rosacur over en tussen mijn planten gesproeid, onder de bladeren wordt wat lastig omdat het een beetje vol staat. Ik ben er vroeg bij dus ik hoop dat het afdoende is, als het terugkomt wil ik ze stuk voor stuk behandelen... Zo te lezen zijn alle middeltjes (Rosacur, Exact, Vital, Silinal) wel even effectief?

 

Thanks!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hello ,

 

Ik heb meeldauw ( in vroeg stadium ) aangetroffen op mijn plant dat 6 weken in bloei staat .

Dees moet volgens de seedbank 7 to 9 weken bloeien .

Kdacht eraan om morgen Silinal van Eco Style of Bayer exact te kopen .

Nu vraag ik me af of dit de smaak beinvloed en ook of ik dit 2weken voor de oogst wel nog kan spuiten ?

 

Laters

Share this post


Link to post
Share on other sites

veel meeldauw dit jaar ik ook grrrrr

zit in 2 de week bloei net wat topjes maar heb al meerdre malen gespoten met eco style

maar geen resultaat .

ik denk dat ik met een sponsje elk blad ga afnemen en dan weer spuiten met eco en hoop dan dat het weg gaat :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hello ,

 

Ik heb meeldauw ( in vroeg stadium ) aangetroffen op mijn plant dat 6 weken in bloei staat .

Dees moet volgens de seedbank 7 to 9 weken bloeien .

Kdacht eraan om morgen Silinal van Eco Style of Bayer exact te kopen .

Nu vraag ik me af of dit de smaak beinvloed en ook of ik dit 2weken voor de oogst wel nog kan spuiten ?

 

Laters

Het ligt er natuurlijk ook wel aan wat je spuit. Ik heb zelf silinal gebruikt tot 3 weken voor de oogst zonder problemen of bijsmaken. Op andere gewassen mag je silinal nog heel kort voor de oogst gebruiken. 2-3 weken lijkt me dan wel veilig :specool

 

· Bestrijdt meeldauw direct

· Geen wachttijd tussen bespuiting en oogst

· 100% natuurlijk product

· Veilig voor mens, huisdier en nuttige insecten

 

Silinal is een 100% natuurlijk middel ter bestrijding van echte meeldauw op alle soorten planten, zoals kamerplanten, groenten, fruit- en siergewassen, zowel binnen als buiten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na mijn eerdere bericht (1 september) alles goed nat gespoten met Rosacur (van Bayer). Tot op heden niets meer terug gezien. Vrij effectief dus! Zo snel mogelijk behandelen als je het ontdekt in ieder geval. Vanaf week 6 is het inderdaad een dilemma wel of niet je toppen nat te spuiten...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb net alles volgespoten met spul van Bayer, maar het heet niet hetzelfde als in dit topic al beschreven is. Iets tegen schimmels en voor fruit. Dus zal het ook wel over de wiet mogen. Het ruikt naar zwavel en dat blijkt ook de werkzame stof te zijn. Ik hoop dat het werkt want mijn plant ziet er behoorlijk zielig uit, bladeren die helemaal al onder de witte zooi zitten...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag ook op een paar bladeren meeldauw ontdekt ;) , nog maar 2 weken voor de oogst dus ook maar een mix van 1 deel magere melk op 9 delen water erop gespoten. Nu een tijdje de ventilator erop. :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

1 op 9 moet het zijn, bij 1 op 4 zit je dicht tegen de kritische 30% grens aan en dan wordt het juist een voedingsbodem voor schimmels.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij mij heeft melk vermengd met water nog niet geholpen?

Me planten zijn bijna klaar om te oogsten dus hoe schadelijk is het voor de wiet van die ene plant??

 

Is Silinal snel en effectief en waar kan ik het kopen gewoon bij de tuincentra?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben 29 sept begonnen met die melk/water oplossing. Net weer gecontroleerd, zit op een paar bladeren maar verspreidt erg langzaam dus het helpt wel. Ze zitten nu in de laatste week dus eventueel knip ik de blaadjes die het nog hebben af.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het spul van bayer werkt wel maar niet alles is weg, heb 2 keer gespoten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...