Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
leuke Hobby

Vergiftiging Door Zeil?

Recommended Posts

Het is een feit dat ethyleenontwikkeling in je ruimte zorgt voor afsterven in week 2 á 3.

Ethyleen is een verouderingshormoon, vandaar. Het is dus niet giftig, maar het effect komt voor ons op hetzelfde neer.

Het is niet zo dat het onbeperkt uit je zeil komt, en ook niet uit ieder soort zeil.

Het komt er pas uit zodra het warm en/of nat wordt.

Ik weet niet exakt waar het wel uit komt en waar niet uit, maar Vinyl is wel een hele bekende.

Spaanplaat is ook heel bekend.

Nat MDF moet je ook mee oppassen.

 

Ik heb het zelf meegemaakt, met zowel vinyl als met nat spaanplaat.

Eén stukje van nog geen 0,10m² spaanplaat was de boosdoener voor een hok van 15m².

Toen ik er folie overheen had gelegd, ging het perfect.

Met vinyl heb ik het ergens anders meegemaakt. Tot 3 keer toe eruit gehaald en uiteindelijk na het vinyl eruit gehaald te hebben, gingen ze opeens als een speer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In in ruimte met slechte luchtverversing zijn problemen goed voor te stellen . Wanneer de lucht in je ruimte steeds snel wordt vervangen door nieuwe kunnen de concentraties schadelijke gassen nooit echt hoog worden . De concentratie van de gassen in je hok is per definitie afhankelijk van de luchtverversing ,die faktor kan nooit worden weggelaten.

 

Velen realiseren zich niet hoe belangrijk goede luchtverversing is , of weten niet goed hoe ze deze moeten creeren. Alleen en sterke afzuiging betekend nog niet dat je ook werkelijk en goede luchtverversing hebt .

Ik weet zeker dat buitenplanten geen last zullen hebben van die gassen ook al zet je er van die vloerbedekking/zeil bij of MDF plaat. Buiten is de luchtverversing namelijk zeer goed

 

trouwens:

Dat je RLV goed is zegt nog niet dat je voldoende luchtverversing hebt .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben nu aan het rommelen en heb 300m3 afzuig en 200m3 aanzuig (actief door buisvin).

Dat zou voor 1 lamp toch genoeg moeten zijn in 2.9 m3 ruimte.

 

Verder ben ik naar d winkel gegaan waar het vijverfolie vandaan komt en het is aqua line van ubbink garden.

 

Lijkt mij dat als je er vijvers van maakt en tuinen het wel goed zal zitten. Daarbij heb ik het vaker gehad en nog nooit problemen. Ik laat het dus zitten en ga verder met het scroggen van een buitenplant in mijn hokje.

Een hele klus maar het gaat lukken.

 

Pics volgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou de superskunk die eigenlijk voor buiten bedoeld was is gescrogged en natuurlijk is de dikste tak geknakt/gebroken toen ik haar onder het net aan het binden was.

 

Hopen dat ze er bovenop komt.

 

Nieuwe aanzuiging gemaakt, vrijwel direkt van buiten. 300 afzuig en 225 inblaas. Veel verse lucht dunkt me.

Bevochtiger erin. Temp op het net direkt onder de lamp 31.8 RV 42% . Aan de zijkant 29.9 RV 58%

 

Let's wait and see. Als ze er weer een beetje uitziet maak ik een foto want nu wil ze niet. Ze ziet er niet uit zegt ze... :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmm, metertje gaf vanmorgen aan max temp aan de zijkant 35.7 en RV 42 en onder de lamp 35.2 Rv --

De bevochtiger was dan ook al leeg.

 

Ik ga meteen de 600 watter vervangen voor een 400 watter die ik nog heb liggen. Gezien het voorgaande probleem ga ik er even geen geld aan uitgeven. Dit zou toch een graad of vijf moeten schelen en dan zou het goed zijn lijkt me. :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee het is los gelegd en alleen de randen zijn gelijmd.

De GS zegt volgens mijn maatje (die ook zijn hoofd erover gebroken heeft), ook dat het een ethyleen vergiftiging is.

 

Mijn ervaring heeft mij geleerd,dat Poly Ethyleen juist het goeie materiaal is om te gebruiken.

Er is mij een geval bekend,van een persoon,die ook vijverzeil van de gamma heeft gebruikt.

Dit zeil is meestal van pvc.

Dit pvc.geeft bij verwarming(door lampen)dampen af,die vergiftiging kunnen veroorzaken.

Bij deze persoon,bleek dus zijn planten,van de ene op de andere dag als slappe vaatdoeken in elkaar gezakt waren.

Mijn advies is dan ook,contoleer of je folie,en zeil niet van pvc.is,maar van Poly Ethyleen.

Dan kunnen er geen giftige dampen onstaan

Share this post


Link to post
Share on other sites

klopt , polyethyleen geeft bij verbarnding ook de minste schadelijke stoffen,vandaar dat er heel veel verbruiks goederen van deze kunststof zijn gemaakt, denk aan de flessen schoonmaakmiddel bv .

Nadeel is dat het zeer slecht verlijmbaar is !!

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb dus ook een kweektent van een zeil gemaakt.

en ik heb dus precies hetzelfde probleem!!

heb al 4x mijn oogst weg kunnen gooien.

eerst deed ik het met vlokken..gingen ze kapot!..toen ben ik overgegaan op gewoon grond..gingen ze ook kapot!..daarna een ander soort voeding..weer dood..daarna in van die hydrobakken met een pomp..weerr doodd!!

en elke keer na 3 a 4 weken. eerst worden ze wat lichtgroen..dan komen er wat bruine plekjes en voor je het weet groeit en bloeit je plant niet meer en is alles geel en droog!

dus ik heb echt alles geprobeerd..extra magnesium, calcium, natrium..hielp allemaal geen ene reet!

nu las ik dus dit stuk en het moet haast wel dat het door het zeil komt waar mijn tent van gemaakt is!

eerste wat ik ga doen ik spaanplaat ertegenaan ipv dat zeil! eens kijken of hiermee mijn probleem opgelost is.

er is mij nu ook inmiddels verteld..dat als je temp. boven de 30 graden uitkomt dat er dan een bepaald gas vrijkomt wat erg schadelijk is voor je planten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

spaanplaat is toch ook verlijmd hout suffie, net als MDF zit er formaldehyde in ofzo..

ook weer zon ziekmaker voor je baby's

 

groete

 

BK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neem idd beter OSB en schilder die. Spaanplaat sucks :smoke

 

De superskunk plant doet het opvallend goed onder het scrogg net.

Ze is bekomen van de aftuiging toen ik haar onder het net smack-te.

 

Nog een weekje groei en dan kan ze wel op 12/12 denk ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

haha jaa okee!

wist ik niet :smoke

ik kijk wel even wat ik doe om het probleem op te lossen

bedankt iig!

Share this post


Link to post
Share on other sites

hee..weet iemand misschien of je bij die homebox tenten misschien dat zeil gewoon eraf kan halen..omdat het dubbelzijdig is ofzo..zou een hoop werk schelen~!

Share this post


Link to post
Share on other sites
is mij nu ook inmiddels verteld..dat als je temp. boven de 30 graden uitkomt dat er dan een bepaald gas vrijkomt wat erg schadelijk is voor je planten.

 

Je temp boven de 30 graden?,.......dan hoef je je tentje in iedergeval niet meer de schuld te geven. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou, helaas was mijn harde schijf gecrashed en zodoende kon ik geen foto van de frisse nieuwe SuperSkunk tonen. Ze was helemaal groen en zag er zeer goed uit, geen verkleuring op het blad te bekennen.

Na een week groei (en al zes weken buiten te hebben gestaan), was de afmeting op het scrognet 1.10 bij 1.10. Helaas gaat na 17 dagen bloei het verschijnsel weer beginnen...blad dat je er zo vanaf kan pakken en gele randen en droog blad. Ze heeft het nog niet overal maar ik heb zeer mijn twijfels... :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Je temp boven de 30 graden?,.......dan hoef je je tentje in iedergeval niet meer de schuld te geven. :D

 

 

af en toe met die warme dagen kan het best eens voorkomen dat de temperatuur boven de 30 uitkomt.

je planten gaan er heus niet dood van :no

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan zit er nog maar 1 ding op:

haal je lucht eens van buiten...

 

luchtverversing ja, ja, ja,

 

Oja, voor de zekerheid: hoe hoog hangt je lamp boven je planten?

 

Trouwens, OSB is toch ook spaanplaat?????

de spaanders zijn alleen iets groter...

 

De term WPB staat voor een watervaste verlijming(geld voor ieder plaatmateriaal)

 

suc6 weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

@leuke hobby en?? we zijn nu meer dan 2weken verder,...ventilatie probleem opgelost???? :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kan je je planten in je hokje vergiftigen door linoleum en/of zeil?

Het schijnt dat er ehyleen gas in zit.

Ze groeien nl. niet meer na 5 dagen bloei...voor de derde keer kan alles eruit. :offtopic

Share this post


Link to post
Share on other sites

Plaats eens een foto van de aan en afzuiging :offtopic zou me daar druk over maken en niet over je zeiltje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...