Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Ik heb nu mijn stekkies een anderhalf weekje en ik zie ze langzaam aan eigenlijk allemaal achteruit gaan (gele blaadjes, puntjes breken af).(Ik vermoed dat lage Lv. de oorzaak is). Nou ben ik heel dringend op zoek naar tips om dit probleem te tackelen.

dus heb vanacht ff de tijd genomen om door het gigantische forum te browzen en te zorgen voor de dames :nerd maar ik moet toch op hulp vragen.

 

het hokje is 1,50 bij 1,50 bij 1,90

2x600w (een staat aan andere niet ivm extreme warmte)

1000m3 afzuig

2x 12,5 aanzuig door onderdruk

de temp. onder een kartonnetje is 29 graden en recht onder de lamp 31 graden

Lv. is 50/53%

ik heb geen idee van de ph waarde

 

ik heb natte handdoeken neergelegd en een bak water zelfs, spray zo vaak mogelijk met de plantenspuit

al begin ik het idee te krijgen dat het ook niet echt ideaal is. :nerd

 

ik heb ze in voorbemest potgrond staan en ik geef ze alleen wat van dat rhizotonic wortelstimulator.

 

Wat kan ik doen om de vochtigheid goed te krijgen?

Is één 600w lamp genoeg ?

 

groetjes,

FuNmX

Edited by FuNmX

Share this post


Link to post
Share on other sites

1 lamp is genoeg maar je moet ook verse lucht inlaten ze houden namelijk van ademen en lucht inlaat is bij stekken nog belangrijker dan uitlaat stekken houden namelijk van vochtig!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een 600 w lamp is voor een oppervlak van 1.2 vierkante meter

Wat je nu hebt is een overkill aan licht In een te kleine ruimte waardoor je klimaat helemaal niet meer te regelen is

Ik zou zelf voor 1 x 600 w gaan en dan zul je zien dat je alles in 1 x in de hand hebt

 

Succes

 

TnT

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je moeite hebt om de LV omhoog te brengen dan kan je ook wat sate-prikkertjes rond je stekjes prikken en dan daar een boterhamzakje overheen plaatsen. Binnenkant van het zakje wat vochtig maken en je hebt een LV van 90% in het zakje. Zodra de stekjes aangeslagen zijn kan je de zakjes verwijderen. Ik doe dit nu uit voorzorg bij elke kweek in het begin. Ik heb gemerkt dat ze zo veel sneller aanslaan.

 

Je kan in de "donker"periode de zakjes er ook afhalen, zodat ze kunnen luchten, want in de donkere periode is de LV meestal toch wel goed hoog te houden!

 

2x 600W is indd best veel voor die ruimte, maar het kan wel. Ik denk dat je dan wel een grotere afzuiger nodig hebt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
dus heb vanacht ff de tijd genomen om door het gigantische forum te browzen en te zorgen voor de dames :nerd maar ik moet toch op hulp vragen.

 

 

In 1 nacht kom je ff niet ver, als je eerst had gelezen voordat je ging planten had je nu geen problemen.

Je hebt waarschijnlijk alle beginners fouten gemaakt die je kan bedenken.

 

Groet

 

 

Esmie

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat ene zinnetje:

 

''ik heb geen idee van de ph waarde''

 

Ik denk dat daar ook een probleem in te vinden is.

 

 

maar hoe geef je water, en hoevaak en ook hoeveel??

hoe hoog hangen je lamp(en)??

 

zoveel vragen zo weinig tijd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey,

 

Ik geef ze water met een 5 liter gieter een beetje uit de losse pols ik heb ze nou 2 dagen geen water gegeven want de grond voelt nattig aan.

de lampen hangen op ongeveer 1,70m

 

Ik denk dat ik zo meteen ff de broodzakjes met sateprikkers metode ga gebruiken en dan doe ik ook nog ff kijken voor zo'n PH meter.

 

Esmeralda, ik heb wel veel gelezen maar ik dacht dan steeds waar hebben ze het nou allemaal over, ik leer beter in de praktijk... :nerd

 

ff boodschappen doen,

tot later.

Edited by FuNmX

Share this post


Link to post
Share on other sites
ff boodschappen doen,

tot later.

 

 

Misschien gaat hij wel een mistmaker,ph-meter, phmin, en ervaren kweker halen.

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou nou mensen, niet meteen zo vervelend doen tegen nieuwe forum gebruikers.

Help mensen die wat zinnigs vragen.

 

 

Die ph meter is een must, en een ec meter zou ook in je standaard uitrusting moeten horen.

 

veel problemen komen door een te lage of te hoge ph, waardoor de planten bepaalde voedingsstoffen neit goed meer opnemen.

Dus ph meter kopen en je voeding afzuren, tussen de 5,8 en 6,4/3

Lees daar maar nog wat over, er is zelfs in 1 topic een schema waarin staatwat de optimale ph waarde is voorname van bepaalde voedingselementen.

 

ec metyer, is ook handig daar mee meet je de ''voedingswaarde'' van je water.

Hoe hoger de ec hoe meer voeding er in je vat zit.

 

zoek maar meer over de EC en PH waardes.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Ben het met Groenegolf eens al is de opmerking van ASgrow wel grappig (en hopelijk ook zo bedoeld? Meestal ben je juist heel behulpzaam..... ).

 

Wie weet zich niet meer de zorgen te herinneren van de eerste keer?

 

Dat zinnetje over de ph viel mij ook gelijk op. Al hoeft dat nu nog niet direct problemen te veroorzaken, beetje afhankelijk van waar je zit en wat de ph is die uit de kraan komt.

 

ik heb ze nou 2 dagen geen water gegeven want de grond voelt nattig aan

deze is ook opvallend. Een veel gemaakte beginnersfout is dus: te nat. Als je de aarde voor het planten goed inwaterd tot het vochig is, maar niet nat. Dan geef je na het planten nog een 50ml water en dan hoeft het plantje in principe de eerste 3 a 4 dagen geen water meer. Een stek verbruikt zeer weinig. Daarna om de dag 50 tot 100 ml en dat langzaam opvoeren als je merkt dat de potten droger worden. Door het optillen oefen je jezelf in het wegen en zal je merken dat je makkelijk kan voelen of een plant goed drinkt of niet en daarop je gift afstemmen.

 

Je hebt een afzuiger van 1000kuub op 1200W, dat is te weinig. Op 1200W moet je toch wel een 1500kuub hebben hangen om de zomer door te kunnen gaan. Je hebt je lampen nu op 1.70 en dan is het al 29 in de schaduw. Terwijl je dus de lampen al op de normale hoogte van 60cm zou moeten hebben hangen. Staat je lamp overdag aan of s'nachts? s'nachts zou wat koeler kunnen zijn.

 

Nu lees ik wel dat je al maar 1 lamp gebruikt. Als het dan al zo warm is, dan heb je echt een probleem.

Waar komt de ingezogen lucht vandaan? Ik denk dat je rechtstreeks van buiten moet gaan inblazen. En ik zou het volgende doen: een 1500 kuub ventilator erbij halen. De 1000 kuub voor het inblazen van verse buitenlucht houden en de 1500kuub voor het afzuigen. Maar ja, ik kan niet in je spaarpot kijken.

Ik zie alleen wel dat je het zo niet gaat redden nu. :nerd

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik heb ze in voorbemest potgrond staan en ik geef ze alleen wat van dat rhizotonic wortelstimulator

 

Er gaan bij mij 2 bellen rinkelen

 

- jonge stekken moeten van start gaan op grond met een lage EC . Normale potgrond is daarvoor beter .

 

-Rhizotonic knalt de ph van je giftwater omhoog !! dus wanneer je het gebruikt moet je zeker een ph meter hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik mis ook een fan in het lijstje om de luchtcirculatie wat te bevorderen......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo heb ff wat gehaald,

 

Veel respons hartelijk bedankt allemaal :nerd

 

Helaas geen PH en EC meter was wat aan de dure kant, Heeft iemand een suggestie voor een effectieve PH/EC meter of wat mogen die dingen ongeveer kosten. vandaag was ik ergens waar ze samen 210 eurie kosten :lol: wel heb ik weer een 1000kuub gehaald die naar mijn gevoel beter afzuigt :nerd

 

Budget is niet het enigste probleem, flatje namelijk en de kweekkast in de inloop/vooraad kast gemaakt dus ruimte is ook beperkt.

 

"frisse" lucht haal ik nu uit de woonkamer m.b.v. onderdruk maar nog een inblaas apperaat erbij gaat niet lukken denk, ik ga dit ook uitzoeken.

 

Ik stop nu wel ff met die rhizotonic. ;)

 

en idd ik heb wel een Fannetje staan hoor.

 

Ik post later wat foto's eerst ff klussen voor het te laat is.

 

Tot later

Share this post


Link to post
Share on other sites

dus je haalt een 1000m³ terwijl je die al 1 van 1000m³ hebt???

 

ph metertje heb je al vanaf €40,- (conrad bijv.)

 

-doe een lamp uit/weg.

-koop een grotere afzuiging als je beide lampen wilt laten branden.

-of koop cooltubes.

 

ciao

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste FuNmX,

 

Ik heb zelf een ph en ec meter gekocht bij DEZE website.

Samen voor € 45. Het zijn geen topmerken maar werken prima.

Sommigen beweren dat ze regelmatig geijkt moeten worden maar anderen spreken dat weer tegen.

Ik test de ph meter regelmatig in ijkvloeistof maar heb nog geen enkele afwijking kunnen ondekken.

 

Groeten en hopelijk komt alles goed.

Veel succes !!!!!

 

 

HarryBarry

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wij hebben PH meters van Milwaukee vanaf 41,25

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo ben eindelijk weer relax, :nerd

 

ff wat foto"s plakken zoals beloofd.

 

in gevecht tegen de droogte in mijn hokje met natte hadoeken en... een pan water?! :lol:

 

med_gallery_12032_2753_219119.jpg

 

 

 

:nerd ik hoop dat dit de laatste twee zijn die er geofferd worden

 

med_gallery_12032_2753_174245.jpg

Edited by FuNmX

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat voor potten gebruik je??

Ik zou voor grotere potten gaan en minder dames.

uit ervaring weet ik dat minder meer is.

een maat begon met 56, ging naar een paar kweken steeds minder dames zetten

heeft nu van 24 dames 800gr gehaald.

Ik zelf heb in een Homebox xxl had 40 dames, en de eerste keer had ik wat problemen, en 650gr.

de kweek die nu aan het drogen is, waren er 8 minder en weet zeker dat ik de eerste kweek overtref.

 

meer is minder.

minder is meer.

 

zie ik goed dat je vochtigheid op 53% staat??

dat moet kunnen hoor, ik had hem ook daarop staan, en ging gewoon goed.

denk niet de de LV het probleem is, eerder te veel of te weinig water, in combinatie met een PH probleem.

 

edit 2

 

je stek pluggen wat dieper zetten, zodat je alleen de boven kant kunt zien, snappie??

dat voorkomt uit droging.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit zijn PP-tjes en ik had idd ook zoiets van er hoeven helemaal niet zoveel te zijn maar het is toch niet leuk als ze dood gaan hè.

het zijn volgens mij 6,5 liter potten

 

eerst nog ff foto's van vandaag posten.

 

me lampies filter en draadjes :nerd

med_gallery_12032_2753_190670.jpg

 

 

 

 

Ideetje met die broodzakjes probeer ik ff uit met de meter ik ga het meteen met de mindere plantjes proberen kijken wat er van komt.

med_gallery_12032_2753_48229.jpg

 

 

 

 

deze is wel een van de mooiere dames maar zie ook gele randje op enkele blaadjes

med_gallery_12032_2753_162804.jpg

 

 

 

 

Deze is wat minder....

med_gallery_12032_2753_75811.jpg

 

 

 

 

totaalplaatje...

med_gallery_12032_2753_165297.jpg

 

 

 

 

Ik merk wel dat er in lengte verschil is tussen de planten wat ken ik hieraan doen?

 

ik ben ook ff met de lucht toevoer buizen aan het prutsen geweest, ik laat nu frisse lucht via een extra gat het hokje binne komen. Deze afzuiger trekt zeker harder aan, die andere was ook niet nieuw..

Morgen weer ff zoeken naar PH/EC meters.

 

Nogmaals bedankt voor de tips..

 

Greetz ,

FuNmX

Edited by FuNmX

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik ben ook ff met de lucht toevoer buizen aan het prutsen geweest. FuNmX

 

Mooi he hij geeft het gewoon toe wat een poker wordt dit.

 

Ik zie dat je alle beginners fouten heb gemaakt die je kan maken.

Volg Ertjes topic ... alles volgens het boekje.

Kut nu moet ik natuurlijk gaan linken en ik ben zo stoned van die verse olie die nog ligt te druipen op mijn titanium lepeltje ... bla bla bla ...

 

Ertje kom er is in ...

 

http://www.wietforum.nl/Een-Nieuw-Verslag-...-Pp-t28999.html

 

O dit is Tara maar die boert ook beter ... kijk die potjes gevuld met stekaarde jam jam ... een vochtig tentje kan je oogst aanzienklijk boosten, beter hygiene en makkelijker te onderhouden.

 

En hier is ie dan de trots van het forum wat mij betreft, simpel =KISS en ABC .

 

U gotta love it bro ...

 

http://www.wietforum.nl/Alles-Volgens-Het-Boekje-t28382.html

 

Next time better times.

 

Esmie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik lees dat je 2x 12,2 passieve inlaat hbt met een 100m3 afzuiger.

Dat ga ze al niet redden omdat de dames die daar voor de gaten staan helemaal droog getrokken worden en dood gaan.

 

Je moet 2x de inlaat hebben wat je afzuigd, ik neem aan dat de flens maat van je 1000m3 25cm is , dus maak je echt min 4 gaten van 12,5cm anders krijg je de themp noiit onder controle.

 

Esmie je laat me blozen :nerd

 

gr ert

Share this post


Link to post
Share on other sites

He ertje ik ga even voor je rekenen want wat je zegd klopt niet

 

 

De uitlaatdiameter is Ø250 mm dat is een oppervlak in mm van 49087 mm

 

Je moet dit oppervlak 2 x hebben dus afgerond 100000 vierkante mm

 

 

als je nu een gat oppervlak van 125 mm uitrekend kom je op 17671 vierkante mm

 

Je zegd dat je 4 gaten van 125 mm moet hebben dan kom je afgerond op 72000 vierkante mm

 

of je moet 2 gaten van 250 mm nemen of 6 gaten van 125 mm

Hier maken veel mensen de denkfout in dat een circel gedeeld door 2 een gelijk oppervlakte heeft maar dit is helaas niet waar

 

Dus of 6 gaten Ø125 mm

of 2 gaten Ø250 mm

 

 

TnT

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ertje laat dat rekenwerk nou aan de pro over !

 

Mij hoor je zelden rekenen ......

 

1euro + 1 euro is dat 3 euro ?

 

:nerd

 

Gelukkig kan ik heel goed strijken.

 

 

Esmie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanx TnT.

 

Ik had in me grote kast ook wel een hoop gaten :nerd Genoeg in elk geval.

 

Maar het ging me er om dat ie veels te weinig lucht naar binnen kan trekken, en waar dat gebeurt, gaat het hel hard naar binnen hou je hand er maar een bij.

 

Dames krijgen daardoor stress.

 

 

Ik heb zelfs in me tentje, een gat in me dak gemaakt aan de overkant van me Fan, omdat ik er niet in geloof dat de ventilatie groot genoeg is.

 

Dus nog meer gaten FunMx.

 

gr ert en tinus :lol:

 

Ach ik zat in de goeie richting, dus ik leer nog steeds bij :nerd

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...