Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
dogwetrust

Welke Kleurcode Tl Lampen??

Recommended Posts

Hallo kwekers ik had een vraagje.

 

Ik heb 8 tl lampen in mijn kastje en ik wil volgende keer met tld reflex gaan kweken 590mm dan wil ik voor de bloei en de groei welke kleurcodes moet ik hebben in de groei 33, en bloei 830 maar je kan togh ook een mix maken in de bloei nog 2? 33 lampen??

 

Hoe zit dit ik hoop dat iemand het weet b.v.d.

 

DOGWETRUST!

Share this post


Link to post
Share on other sites

een "33" is 640, het eerste nummer geeft de "kleur echtheid" aan, hoe hoger het nummer hoe dichter bij het volledige spectrum.

een 840 heeft dus de zelfde kleur verhoudingen maar een breder spectrum (meer verschillende kleuren) , wat weer beter is voor je plantjes omdat ze meer dan alleen blauw/rood licht gebruiken, alleen in mindere mate.

Ik denk dat je om de kleur van een hps enigsinds te benaderen je met 827 moet gaan werken, en groeien onder 840, deze kleur heeft btw zowiezo het "overall" beste groei rendement (groei/bloei als 1 ding gezien) dus als je maar voor 1 soort lampen wil omdat ze toch wel wat kosten zou ik voor 840 gaan of een mix 840/830 om iets roder te zijn in de bloei.

Ultiem zou 940 om te groeien en 927 of een combi 927/930 zijn, maar dan moet je wel goed op je lumen letten, per 2 balkjes 840 heb je al bijna 3 balkjes 940 nodig voor dezelfde aantal lumen (de energie moet verdeelt worden over een breder spectrum, dus minder in totaal om "lumen" te produceren.)

 

Dit is een korte samenvatting van een andere post, misschien nog wat beter oefenen in zoeken ?

 

Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites
(de energie moet verdeelt worden over een breder spectrum, dus minder in totaal om "lumen" te produceren.)

 

Dit is niet de reden. De reden is dat de gebruikte fosforen minder efficient de Hg straling omzetten. Hierdoor komt er minder (zichtbaar) licht vrij en meer warmte. Je verhaal dat je 3 stuks ipv 2 stuks nodig hebt is wel erg overdreven. Eerder 5 ipv 4.

Share this post


Link to post
Share on other sites

het zoveelste topic overigens weer over kleuren TL...

 

Verplaatst naar micro/fluo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo,

 

Nou ik vind de 827 en 865 ook een mooie manier om te combineren.

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT onnodig quoten, meer info? hier

 

Bedoel je daarmee voor de bloei of de groei vase?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé Xtase,

 

Voor de groei, 865

Voor de bloei, 827

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ohzo okej, Maar wat als je bijvoorbeeld bij de groei 2x865 en 1x een andere kleur..

wat vind je dan een goeie combinatie..

 

Groeten Xtase

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ben zelf al een half jaartje aan het klooien met TL's.. en heb ook al een aantal setups geprobeerd qua lampenkleur.

 

kleur 827 en 865..

 

de eerste kweek gebruikte ik bij de groei, alleen de 865 buizen, resultaat:

 

de planten groeiden heel gedrongen, ze staken minstens net zoveel energie in de aanmaak van nieuwe scheuten als in de hoofdtop. naar mijn mening dan in vergelijking met deze kweek met stekken.

 

deze kweek heb ik gegroeid onder een gemixt spectrum (2x 865 en 2x 827) en dus ook in de groeikamer.

het resultaat hiervan was:

 

De planten stopten deze ronde ook veel energie in de stengelaanmaak, en minder in de aanmaak van scheuten. ze groeiden harder maar gestrekter. de hoofdtop schoot omhoog de scheuten bleven een beetje achter...

En de moeder in de groeikamer groeide wel okay

gallery_7458_2649_1095477.jpg

 

 

 

totdat ik de buizen had verwisseld met 4x blauwe, binnen 1 week was de normale plant in een onoverzichtelijk scheutenbos veranderd..

gallery_7458_2649_2280449.jpg

 

 

 

en dat is waqt ik verwacht van een vegetatieve fase... veel scheuten, en weinig stengel

 

conclusie:

bij de groei gebruik ik alleen blauwe buizen en bij de BLOEI (thanx MY) alleen rode buizen... ik zie de kleur van de buizen als een sturing van de plant. de plant groeid toch wel, de kleur bepaald hoe...

 

dit is mijn mening, dus ik zeg niet dat het zo is of dat iedereen het moet doen..

iedereen heeft zijn eigen voorkeur...

probeer en leer...

 

groet

 

BK

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ beekaa:

 

conclusie:

bij de groei gebruik ik alleen blauwe buizen en bij de groei alleen rode buizen... ik zie de kleur van de buizen als een sturing van de plant. de plant groeid toch wel, de kleur bepaald hoe...

 

 

 

je bedoel je groei gebruk je blauwe lampen de bloei rode !!!! wakker blijven heah :whistling

 

 

greetzzz masteryero

 

ps: er is genoeg over de kleuren te vinden op het wietforum wat whazzup al zegt maar ja misschien is een leuk topic maken met vergelijkingen van lampen en de kleurcode en er een sticky vna makn is het altijd snel te vinden ?????

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nice idee,

want et is toch wel zoeke en ik heb al verwarrende dingen gelezen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo jongens,

 

Sommige ideeen zijn zo goed, waarschijnlijk zijn die al uitgevoerd.

 

Als we daar dan ook al nieuwe informatie aan zouden toevoegen...

 

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...