Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

dedos verdes

Druivenstammen Techniek Mogelijk Of Niet

Recommended Posts

Hoi hoi,

 

Mischien rare en vreemde vraag, maar zou je de stam en wortels kunnen hergebruiken door er een stek op te binden...? Bij druiven gebeurt het wel zo en de stam is dan ook het meest waardevolle.

Stel je hebt een stabiel en biologische aardebak en als je schatjes klaar zijn hak je ze om en steekt 1,2 of 3 stekken in de stam. Kan dit en zou het een voordeel kunnen hebben...? :)

 

:cry

Share this post


Link to post
Share on other sites

Theoretisch is enten bij elke plant mogelijk, het is wel belangrijk dat het weefsel juveniel genoeg is i.e. voldoende capaciteit om te dedifferentieren van het reeds aanwezig weefsel en te differentieren zodanig dat een functioneel vaatstelsel gevormd. Bij vele soorten is dergelijke capaciteit niet aanwezig. Ik weet niet hoe het bij cannabis zit.

 

Maar eigenlijk een belangrijkere vraag is, waarom zou je willen enten. Enten wordt gedaan volgens mij bij bepaalde soorten gedaan omdat gewone stekken niet goed bewortelen (heeft weer met juveniliteit te maken), maar dat ze wel goed regenereren indien ze geent worden. Enten wordt misschien ook gedaan om groeiperiode in te korten en dus efficienter te telen.

 

Cannabis wordt zeer goed gestekt en er is reeds veel kennis omtrent deze methodtiek. Persoonlijk zie ik dan niet de noodzaak om te gaan zoeken naar andere methoden om aseksueel voort te planten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is ook meer een discussie/brainstorm als een vraag. Je zou op zoek kunnen gaan naar een soort die b.v. een erg sterk wortel en stam opbouw heeft en misschien minder interesant om te kweken ivm te weinig opbrengst. Deze zou je dan kunnen gaan enten een week ofzo voor de oogst. Stel enten leverd een rem op van 4dagen, dan zijn ze al levensvatbaar met een sterke ondergrond op het moment van oogsten, en daardoor toch snel 1,5week voordeel.

Misschien gewoon een andere techniek, er zijn ook mensen die vanuit zaad direct op 12/12 gaan. Zal morgen een stek snijden van mn buitenplant en die in de stam zetten, kijken hoe die zich houd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé Dedos Verdes,

 

Ik heb zo ook gehoord van een kweker die een sativa wilde enten op een haze. En dan vervolgens die ge-ente takken eerder oogsten. Zodoende gebruik maken van de zogenaamd betere basis van de haze planten.

 

Ik weet het niet hoor, heb ook niets meer vernomen van de resultaten. Het zou natuurlijk wel een interessant experiment zijn. Maar persoonlijk zijn de verwachtingen niet zo hoog.

 

Wat natuurlijk wel meer wordt toegepast, het hergebruiken van het ontstane wortelstelsel in de bodem. Door, in grotere volumes aarde/mapito, alleen de toplaag te verwijderen, kun je vervolgens de nieuwe planten daarop planten.

 

Zo hebben wij dit ook toegepast met onze mapito bakken. Maar op aarde wordt door meerdere kwekers hier ook toegepast.

 

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo,

Heb je wel eens een flinke plant door gehaald ?

En wat valt je dan op ?

De stam is hol dus zomaar de ent erin stoppen gaat niet , de ent schuin afsnijden en dan op de stam een kaleplek maken , de aangesneden delen tegen elkaar houden en een "drukverband'' aanleggen ,daarmee maak je enigzins kans dat het gaat werken maar het is en blijft lastig .

 

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toch schijnt het te kunnen bij grote planten. Ik heb wel eens een onderzoek gelezen waarbij men een hop plant geënt heeft op een cannabis plant (verwante soorten) om zo te onderzoeken of de hop bloem zich genetisch aanpaste aan z'n gastheer / familielid. Of de hop bloem psychoactieve stoffen ging aanmaken dus en dat bleek niet het geval. Maar blijkbaar is het enten op zichzelf dus mogelijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bij vele soorten is dergelijke capaciteit niet aanwezig. Ik weet niet hoe het bij cannabis zit.

 

 

Ik zou niet zien waarom niet !! Heb er ook al eens over gelezen in een iets verouderd boek maar dan om te kruisen e.d.

 

Het is algemeen bekend dat wanneer je een wietplant knakt of bijne geheel afscheurt deze zeer snel herstelt met een beetje hulp (lees "ducktape") dus waarom niet.

 

Om de stam en wortels te behuoden heb ik nog niet eerder bedacht / gehoord maar zou goed moeten werken !!

 

 

Als ik de kans krijg op korte termijn zal ik het zeker uittesten. Hormonale problemen (omdat ze 1 jarig zou zijn) verwacht ik niet omdat je ook 1 tak kan afbloeien .........

Share this post


Link to post
Share on other sites

He Mad, als je het nou omdraait, je ent cannabis op hop, en ook nog op meerdere vertakkingen.. Elke vertakking een ander soortje.. Lijkt me helemaal geweldig, een hop struik/boom met 20 verschillende soorten wiet :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

hahah leuke guerilla :verrygood hoef je niet een zak aarde aan een tak te knopen ... gewoon een stek boev in de boom enten .. niemand die het opvalt en altijd zon :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo dan, was al weer even geleden dat dit topic speelde. Zojuist een Amnesia Haze stek in een Brabants paars gejetst. Wel gewoon stekpoeder en met scalpel onder 45graden gesneden...ben benieuwd :smoke

 

med_gallery_10256_2254_1162064.jpg

 

 

 

:nerd

Share this post


Link to post
Share on other sites

misschien had je er geen stekpoeder tussen moeten doen... nu gaat ie misschien wel wortels groeien... verder ziet het er prachtig uit succes :smoke

 

dit blijf ik volgen :nerd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ook even plastic zakje er omheen zodat de luchvochtigheid een beetje omhooggaat zodat dat stekje niet meteen sterft maar nog wat water heeft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

en, heeft het gewerkt? ben wel benieuwd...

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ? en ? en ?

Werkt het of niet ?

Leuk expiriment ,ook als het niet werkt .

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry voor het terug naar boven brengen an een oud topic maare

 

 

HEEFT HET GEWERKT :oeps

Share this post


Link to post
Share on other sites

Holle stam ?

 

gallery_9137_4875_1064603.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha wietplantjes enten :) loop ik ook al meer of een jaar mee in mn hoofd, Dus ik ga het deze zomer dan zelf maar eerst uittesten (just for fun) we zien wel wat het word :oeps zou best wel geinig zijn moest het werken hehe

Share this post


Link to post
Share on other sites

brandnetels zijn tog ook familie van de cannabis plant ofzoiets??

 

ent eens een stek op een brandnetel iemand!!!?

 

misschien een leuk idee om een wietnetel te maken :oeps

 

zou in theorie dus moeten werken..

 

Greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb afgelopen vakantie een druiven , appel en een peere tak meegenomen en ze daar ge-ent , op het moment dat ik weg ging stond alles er nog fris bij en hopenlijk blijft dat zo ,er gaat niks boven je eigen fruit bomen

Hoe ik het gedaan heb ?

Heb een vriend zaden van de appel en de peer in de grond laten zetten die ik had mee genomen op een vorige vakantie en die kwamen goed op een druif had hij al staan maar die gaf hele kleine vruchten , ik heb hier zelf fruit bomen en druif staan dus daar een tak af gesneden ingepakt en alles in een kleine koelbox meegenomen , tevens had ik al stekken van een citroengeranium in pitpots op laten komen die gingen dus ook mee , waarom pitpots zou je denken ,nou planten mag je wel meenemen maar de aarde niet ,vandaar .

 

Is het nog gelukt Dedos Verdes met die enten van jou ?

 

Kees dat is een boom en geen plant meer , wel lekker dik stammetje

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...