Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
white tooth

Genen, Erfelijkheid

Recommended Posts

Ik denk erover om van mijn planten een gedetailleerde beschrijving te maken, om na verschillende kruisingen doelgericht te kunnen selecteren op bepaalde eigenschappen (bladvorm, bloeitijd, etc).

Weet iemand of er een databank bestaat van cannabis genen? In hoeverre is van strains bekend welke genen ze bezitten?

Ik vroeg het me af. Wat ik tot nog toe aan erfelijke informatie kan vinden is de namen van de ouders waaruit een nieuwe strain is opgebouwd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit is een moeilijke vraag omdat de kwekers ilegaal bezig zijn

Het probleem is dus eigenlijks dat je ze op hun woord moet geloven (bijna)

 

Als je de wegen leert kennen dan kom je langzaam achter steeds meer genen en kan je zo langzaam de weg terug gelijden

 

TnT

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat zou halemaal niet zo moeilijk hoeven zijn.

Ik ben nog maar bezig aan mijn eerste seizoen met 2 verschillende strains, maar door alles goed te beschrijven en bijvoorbeeld F1's met elkaar te kruisen kan ik binnen een paar generaties erachter komen welke eigenschappen dominant of recessief zijn.

voorbeeld: breedblad x breedblad => 75% breed 25% smal, dan is breed dominant.

Ik denk dat bijna niemand op deze manier zijn planten analyseert. Ik denk dat het een beetje trial en error is, waarbij steeds doorgekweekt wordt met de mooiste planten. Dat werkt blijkbaar goed. Het lijkt me wel een leuk extraatje om me mee bezig te houden. beetje puzzelen met genen en doelgericht kweken.

Iemand anders die dit interessant vindt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je let meestal op een aantal facetten binnen het veredelen van je planten.Je kunt een prachtige opbrengende plant hebben maar als de smaak niet naat de zin is heb je er nog niks aan.Om een bepaald doel na te streven heb ik een plant in mn hoofd zitten welke ik ga zoeken om te matchen met pappa of mamma.

Alle facetten laat ik meetellen wanneer er geselecteerd wordt,des te meer planten naar keuze des te hoger kunnen de eisen wezen welke je aan de uit te zoeken pappa of mamma stelt.Blad/bloeitijd/wortelsnelheid/opbrengst/smaak enz......en als meest belangrijke toch de algehele indruk ten opzichte van anderen.

 

Vooral het gevoel van de breeder zal bepalen wat voor een type planten er uit het zaad komen,zo houd ik van lekkere wiet en vooral graag veel :)

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Natuurlijk! De smaak, geur, vorm van de toppen... Dat is waar we het allemaal voor doen niet?

Ik vraag me af of sommige kenmerken gekoppeld zijn aan andere.

Ik heb bijvoorbeeld een plant met sativa(?) achtig blad (WW/Sweet tooth), met een heerlijke kruidige(?) geur. Daar kijk ik echter dwars doorheen. Dit terwijl ik ook white widow heb die veel voller is. Als die meer THC produceert... Ik heb al 40 zaden, als ik dan het blad van de ene kan combineren met de geur van de andere...

etc.

geur, smaak e.d. lijken me wel heel ingewikkeld om op deze manier te doen, zo niet ondoenlijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT onnodig quoten, meer info? hier

 

Dat ga ik eens op mijn gemak doornemen binnenkort. Als er veel informatie in zit wil ik best een samenvattende tabel proberen te maken. Thanks.

 

Een genetisch gedrongen sativa bijvoorbeeld, bestaat die al?

Share this post


Link to post
Share on other sites

een 'droom' voor veel kwekers is zelf de genen in een plant te kunnen samenstellen, en tegen woordig kan dit (als je de duren, geadvanceerde middelen hebt). door genetische manipulatie d.m.v. Restrictie Enzymen met deze enzymen kun je bepaalde genen 'knippen' en 'plakken' van genen alleen bij elk gen hoort een ander knipenzym en dat moet je dan eerst uitvinden wel enzym daar kan knippen dat kan wel decenia duren :)

 

als het sneller kon zou het een droom van elke kweken zijn geweest denk ik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Shit, ik dus netjes die eerste tabel op mijn zaden en planten proberen toe te passen. Toen ik op wilde zoeken wat vaulted capsules zijn stuitte ik op de originele website waar de mendeliaanse overerving uitgelegd wordt. Dezelfde tabel, maar dus geen cannabis.

Dat wordt informatie uit de reacties destilleren.

 

edit: wat dus ook nutteloos was. wel meer informatie over "pinchen" en uitleg mendel.

 

Ik ga proberen een tabel te maken waarin iedereen aan kan geven welke eigenschappen hun planten hebben, eventueel met de mogelijkheid verhoudingen tussen eigenschappen van de kinderen aan te geven, zodat we daaruit dominanties kunnen afleiden.

 

wordt vervolgd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kenmerkentabel Strain: mix White Widow x Sweet tooth 1 plant, dus verhoudingen niet mogelijk.

Onderdeel Eigenschap Variatie 1 (+%) Variatie 2 (+%) Variatie 3 (+%)

Blad Kleur Groen 1/1

Vinger vorm smal

Aantal vingers 7

Bladpunt vorm Spits

Steel Kleur paarsig

Afstand tussen

knopen Kort

Bladsteel Lengte Lang

Kleur Roodpaars

Stampers Kleur Wit

Lengte 5-8 mm

Vorm Recht

Bloemsteel Lengte Kort

Top dichtheid Los

Lengte Nvt ivm vroege oogst

Breedte idem

 

Plant Lengte/breedte ?

Geur Fris

smaak Fris en fruitig, of was het nu zoet?

 

Door gebrek aan ervaring ken ik niet alle kenmerken. Aan jullie dus het verzoek om deze tabel aan te vullen, te verbeteren etc. Ik denk dat ik als beginner al een heel end kom.

 

Er zijn wat problemen. Ten eerste hebben voeding, zonlicht etc invloed op sommige kenmerken.

Ten tweede zijn sommige kenmerken alleen relatief te waarderen. Misschien moeten sommige kenmerken weggelaten worden. Ook weet ik niet precies wat nou bijv. Zoete, of fuitige smaak/geur inhoudt. HELP!!!

 

ik heb geprobeerd het als ppt te uploaden in mijn album, maar dat lukte niet. Misschien is het ook beter om zoiets als dit in de growguide te doen.

 

Het lukt me niet om de tabelvorm hier te krijgen. Jullie mogen me uitlachen voor alle vergeefse moeite :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

genetica werkt met chromosonen en die kunne de een of andere kant op..tis dus geen optelsom. :)

En bij een omschrijving van het uiterlijk en van andere plant-eigenschappen hoord ook een omschrijving van de bijbehorende kweek methodes..

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT onnodig quoten, meer info? hier

 

Lees bovenstaande A.U.B.

 

Ik ben bioloog :). het is ingewikkelder. sommige genen gaan niet de ene of de andere kant op. soms is wit samen met rood roze. intermediaire genen. Ook is een kenmerk vaak het resultaat van de combinatie van 3 of zelfs meer genen (zoals huidskleur bv)

Het is een mislukte poging om te inventariseren welke kenmerken er allemaal zijn en welke strains welke kenmerken hebben. Als iedereen van zijn planten zoveel mogelijk kenmerken opschrijft, en vooral welke kenmerken er uit kruisingen tevoorschijn komen zou je in principe een heleboel kunnen herleiden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En vergeet je natuurlijk niet te verdiepen in de Wetten van Mendel. Ook in de plantkunde wordt tot nu toe uitgegaan van een Mendeliaans overervingspatroon waarmee je tot op zekere hoogte de erfelijke eigenschappen van een plant en toekomstige planten kunt bepalen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik ben bioloog :). het is ingewikkelder. sommige genen gaan niet de ene of de andere kant op. soms is wit samen met rood roze. intermediaire genen. Ook is een kenmerk vaak het resultaat van de combinatie van 3 of zelfs meer genen (zoals huidskleur bv)

Het is een mislukte poging om te inventariseren welke kenmerken er allemaal zijn en welke strains welke kenmerken hebben. Als iedereen van zijn planten zoveel mogelijk kenmerken opschrijft, en vooral welke kenmerken er uit kruisingen tevoorschijn komen zou je in principe een heleboel kunnen herleiden.

 

Eindelijk eens iemand die hier iets zinnigs post. Mannen, Mendel is echt maar het topje van de ijsberg, het simpelste van het simpelste. Mendel had gewoon verschrikkelijk veel geluk dat hij met bonen werkte. Want bij vele andere soorten zijn er veel ingewikkelde overerveringspatornen. Waar er nog veel te veel van uit wordt gegaan in sdat 1 kenmerk bepaald wordt door 1 gen. Dit is dus in heeeel veeel gevallen NIET zo. vaak zijn het meerdere genen die elkaar reguleren, schakelaars (promotoren) die beinvloedbaar zijn door omgevingsfactoren.

 

Trouwnes, als jhe dergelijke experimenten wil ujitvoeren moet je duizenden induviduen hebben, om statitisch gezien een significant resultaat te bekomen, en die duizenden moeten in exact dezelfde omgevingsfactoren geplaatst worden.

 

Als je een aantal genen wil bekijken van cannabis sativa go to NCBI

Maar ik vrees er een beetje voor dat je er eigenlijk niet zoveel mee gaat zijn.

 

een 'droom' voor veel kwekers is zelf de genen in een plant te kunnen samenstellen, en tegen woordig kan dit (als je de duren, geadvanceerde middelen hebt). door genetische manipulatie d.m.v. Restrictie Enzymen met deze enzymen kun je bepaalde genen 'knippen' en 'plakken' van genen alleen bij elk gen hoort een ander knipenzym en dat moet je dan eerst uitvinden wel enzym daar kan knippen dat kan wel decenia duren sad.gif

 

als het sneller kon zou het een droom van elke kweken zijn geweest denk ik

Was het allemaal maar zo simpel als knippen en plakken

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik ben bioloog :). het is ingewikkelder. sommige genen gaan niet de ene of de andere kant op. soms is wit samen met rood roze. intermediaire genen. Ook is een kenmerk vaak het resultaat van de combinatie van 3 of zelfs meer genen (zoals huidskleur bv)

.

 

 

dat zeg ik ja..tis ingewikelder dan een optel som.

maar is ook niet mij ding,, ik rook t liever op..

 

wel leuk leesvoer.. heb je nog een doel met dit alles..

een cool soortje ofzow..

Share this post


Link to post
Share on other sites
wel leuk leesvoer.. heb je nog een doel met dit alles..

een cool soortje ofzow..

 

Nee hoor, gewoon nieuwsgierig welke genen ik hier in mijn planten heb, ik heb te weinig planten en soorten om ook maar enigzins iets zinvols te doen. Misschien wil ik als ik naar mijn plantjes zit te staren wat gerichter kunnen kijken. kenmerken beschrijven is echter niet altijd even makkelijk.

 

die ncbi site is gericht op DNA. het beschrijft het gen voor THC weliswaar, maar het zegt niets over dominantie, of over combinaties van genen. Wel interessant als je aan genetische manipulatie zou kunnen doen. Wat dacht je van een grassoort die je THC zou kunnen laten maken! Dat zou grasmaaien ineens een heel stuk interessanter maken en ik heb dan ook meteen visioenen van heeele lekkere hooibergen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Eindelijk eens iemand die hier iets zinnigs post. Mannen, Mendel is echt maar het topje van de ijsberg, het simpelste van het simpelste.

 

En? Je moet ergens beginnen, didgemon.. Het is een relatief simpele uitleg die tot op zekere hoogte toepasbaar is. Verwijs ons aub naar jouw bron van informatie inplaats van je zo cynisch en kritisch op te stellen.. Misschien kunnen de mensen er nog wat mee.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mannen, Mendel is echt maar het topje van de ijsberg, het simpelste van het simpelste. Mendel had gewoon verschrikkelijk veel geluk dat hij met bonen werkte. Want bij vele andere soorten zijn er veel ingewikkelde overerveringspatornen. Waar er nog veel te veel van uit wordt gegaan in sdat 1 kenmerk bepaald wordt door 1 gen. Dit is dus in heeeel veeel gevallen NIET zo. vaak zijn het meerdere genen die elkaar reguleren, schakelaars (promotoren) die beinvloedbaar zijn door omgevingsfactoren.

Jij hebt het over evolutie, het aanpassen van de plant aan z'n omgeving, maar dat wil niet zeggen dat de gedachte achter Mendel's experimenten meteen overboord kan. Tot op zekere hoogte gaat het overervingspatroon gewoon op, alleen zijn er inderdaad meerdere factoren die er invloed op hebben. Veel plantensoorten lijken zo op het eerste gezicht redelijk voorspelbaar. Nogmaals, ik beweer niet dat je een voor 100% betrouwbare analyse kunt maken op basis van de Mendeliaanse theorie, maar het geeft wel wat inzicht in de materie en om die reden leek het me een nuttige bijdrage aan deze thread. Dat alles wat niet direct de absolute essentie van een complex onderwerp in één zin samenvat onzinnig is vind ik een beetje kort door de bocht.

 

Een beetje sturen op basis van Mendel kun je echt wel. Je kweekhokje zal nooit een wetenschappelijk erkend lab worden zodat er conclusies getrokken kunnen worden die opgaan voor de hele soort, maar voor jezelf biedt het wel enige houvast. Ik weet best dat professionele veredelaars zo ongeveer de gehele chemische structuur van hun planten in de gaten houden bij de selectie, dus vanuit dat oogpunt zou een amateur nooit enig idee kunnen hebben van wat 'ie aan het doen is. Toch kun je bepaalde patronen herkennen en daar een soort van theoretische stamboom aan ophangen. Is dat niet voldoende voor het doel van de starter van deze thread? :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ mad scientist:

 

didgemon heeft het niet over evolutie. De interactie tussen verschillende genen is erg complex. Ik denk dat wanneer didgemon het heeft over omgevingsinvloeden, dat dat dan gaat over dat een gen alleen onder bepaalde omstandigheden tot expressie komt. Bijvoorbeeld de genen die betrokken zijn bij de bloemvorming die reageren op aantal uren licht, of dat je meer mannetjes krijgt als je ze maar 10 cm diepe grond geeft.

Evolutie gebeurt wel. De breeders pikken goede mutant eigenschappen eruit en bepalen op die manier de selectiedruk. Op die manier zijn uit een koolplantje via verschillende selectiecriteria witte kool, spruiten en bloemkool ontstaan.

Mendel is achterhaald. Toch is het bruikbaar. In een ander topic hoorde ik mensen praten over een hoger thc gehalte dat dominant zou zijn, of vroege bloei. Natuurlijk willen veel mensen die eigenschappen combineren. Door de juiste planten te kruisen kun je met redelijke zekerheid weten dat je planten homozygoot zijn voor die eigenschappen, wat weer betekent dat dat dan binnen de (nieuwe) lijn stabiel blijft.

 

Wij kunnen niet werken zoals gerenommeerde veredelaars, maar als iedereen zijn vergaarde kennis deelt, kunnen we een heel eind komen. Probleem blijft dan wel de verschillende omstandigheden waarin de planten groeien.

Share this post


Link to post
Share on other sites
die ncbi site is gericht op DNA. het beschrijft het gen voor THC weliswaar, maar het zegt niets over dominantie, of over combinaties van genen. Wel interessant als je aan genetische manipulatie zou kunnen doen. Wat dacht je van een grassoort die je THC zou kunnen laten maken! Dat zou grasmaaien ineens een heel stuk interessanter maken en ik heb dan ook meteen visioenen van heeele lekkere hooibergen :verrygood

 

He, als bioloog had ik toch een iets wetenschappelijkere visie verwacht, of ben je misschien aan het blowen hehe. Ik weet niet hoe de biosynthese pathway van THC eruit ziet, maar het is wel twijfelachtig dat je er maar 1 enzym voor nodig hebt, vind je niet.

 

Luister mensen, we zitten in een tijd waar men genetische manipulatie in een donker daglicht stelt, op zich is er niets mis mee met deze technieken, maar deze negatieve gevoelens is in vele gevallen het gevolg van mensen die goochelen met termen die ze nog maar half begrijpen en zo de bevolking op een verkeerd spoor zitten. Ik heb daar een verschrikkelijke hekel aan, als ik deze thread lees, zie ik veel gegoochel, en dat maakt me echt pissig. Ik ga er een paffen om te kalmeren peins ik

 

een 'droom' voor veel kwekers is zelf de genen in een plant te kunnen samenstellen, en tegen woordig kan dit (als je de duren, geadvanceerde middelen hebt). door genetische manipulatie d.m.v. Restrictie Enzymen met deze enzymen kun je bepaalde genen 'knippen' en 'plakken' van genen alleen bij elk gen hoort een ander knipenzym en dat moet je dan eerst uitvinden wel enzym daar kan knippen dat kan wel decenia duren :D

 

als het sneller kon zou het een droom van elke kweken zijn geweest denk ik

 

dit is echt bijzonder grappig vind ik persoonlijk, als je wil zal ik straks een post maken hoe je een plant genetisch transformeerd (zonder gegoochel)

Share this post


Link to post
Share on other sites
....op zich is er niets mis mee met deze technieken, maar deze negatieve gevoelens is in vele gevallen het gevolg van mensen die goochelen met termen die ze nog maar half begrijpen en zo de bevolking op een verkeerd spoor zitten. Ik heb daar een verschrikkelijke hekel aan, als ik deze thread lees, zie ik veel gegoochel, en dat maakt me echt pissig. Ik ga er een paffen om te kalmeren peins ik

Als het je dan echt zo hoog zit, leg het dan uit in plaats van er één te paffen... Je smijt zelf ook met termen die de meeste mensen op dit forum nog niet ééns half begrijpen. In plaats van iedereen neer te sabelen wanwege onbekwaamheid zou je natuurlijk ook kunnen overwegen wat helderheid in de materie te verschaffen. Ik zal het woord Mendel vanaf nu niet meer noemen, maar leg dan tenminste uit hoe een hobbykweker toch enig inzicht in erfelijke eigenschappen kan krijgen. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

gho, ik denk dat de hobbykweker gewoon best het volgende doet. Wat plantjes telen, mannelijk en vrouwelijke planten met gewenste eigenschappen selecteren, met elkaar kruisen. Zaad oogsten en terug opnieuw beginnen. Na een aantal generaties heb je een soortje met eigenschappen die je zelf wenst. Zie wel dat je mannelijke en vrouwelijke planten goed van elkaar scheidt, want anders duurt het selectie procede nog wat langer. Van je selecties kan je stekjes trekken en in een aparte kamer wiet produceren om de kwaliteit te beoordelen, dit kan je ook doen voor de selectieronde.

 

Maar voor de rest, qua genetica en zo, zou ik me niet te veel mee bezighouden als hobbyist, tenzij je een aantal cursussen genetica, populatiegenetica, biochemie, moleculaire biologie en plantenveredeling volgt. Maar dat is enkel voor de zotten uiteraard :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ didgemon

Sorry dat dit topic je zo aangrijpt :verrygood

Ik heb dit topic gestart omdat van andere organismen vaak op internet wel tabellen met eigenschappen te vinden zijn, van cannabis heb ik ze nog niet gevonden.

Genetische modificatie wordt inderdaad in een kwaad daglicht gezet, naar mijn mening deels terecht als het gaat om gewassen die buiten geteeld worden. Zo is er een maisras dat als neveneffect giftig pollen produceert dat vlinders die het eten doodt. Aan de andere kant biedt het allerlei nuttige mogelijkheden.

De materie is complex, maar in combinatie met groeiende kennis van DNA en hoe genen met elkaar samenwerken wordt er steeds meer mogelijk. Onderschat de ontwikkeling van DNA sequentie technieken niet, en de duizenden mensen die zich het hoofd breken over welke genen actief zijn. Ik houd er niet van om te zeggen dat in de toekomst er veel mogelijk zal zijn, maar ik geloof dat we aan het begin staan van een nieuwe agrarische revolutie, die niet alleen goed zal zijn voor de voedselproductie.

Wanneer ik het heb over gras met THC, dan is dat gewoon een beetje erop los fantaseren. Als een koe insuline in haar melk kan aanmaken... Dat was ook eerst een fantasie in het hoofd van een wetenschapper. Ik wil helemaal niet suggereren dat amateur kwekers zoiets zouden kunnen doen, maar het geeft mij weer iets om aan te denken vlak voor het in slaap vallen.

 

Probeer je soortje eens in detail te beschrijven, zonder nou meteen na te denken over meer thc of whatever. Dat is leerzaam, je wordt je meer bewust van waar je nou eigenlijk mee bezig bent, en misschien stimuleert het ook om wat meer kennis te vergaren over ons geliefde plantje. Voor velen zal het inderdaad boven hun pet zijn, maar ik zie hier op dit forum veel mensen met degelijke kennis.

Share this post


Link to post
Share on other sites
als je wil zal ik straks een post maken hoe je een plant genetisch transformeerd (zonder gegoochel)

 

nou kom op dan didgemon !! Ik weet zeker dat er naast mij nog vele meerdere mensen naar uit zouden kijken !!

 

Maar voor de rest, qua genetica en zo, zou ik me niet te veel mee bezighouden als hobbyist, tenzij je een aantal cursussen genetica, populatiegenetica, biochemie, moleculaire biologie en plantenveredeling volgt. Maar dat is enkel voor de zotten uiteraard

 

Ik krijg de indruk dat je je eigen wel als zo`n zot ziet ..

 

Als je dan zoveel info hebt waarom dan zo lopen zaniken als je er ook eens rustig voor kan gaan zitten en ons allemaal eens fijntjes uitlegd hoe 1 en ander in elkaar steekt ..

 

 

 

 

Ikzelf vind de technieken zeer intressant al weet ik er geen reet van :verrygood

Wel ben ik er absoluut oip tegen om zo de ontwikkeling te remmen en wel omdat de mensen anders veels te snel overmoedig worden !! Ik heb begrepen dat er vele planten zijn waarbij zogenaamde kruisbestuivingen mogelijk zijn en dat er nog maar weinig over bekend is. Zo kun je dus een heleboel uit evenwicht trekken in de natuur zonder dat je het zelf door hebt !!!

Daarom kunnen dit soort geintjes de mensheid echt de kop kosten .....

 

dus mooie evolutie maar zeker niet zonder risico`s ... maar er zijn vele mogelijkheden !! er zijn nu al zeer effieciente Photo Voltaische systemen waarbij er et behulp van bioorganismen stroom uit zonlicht word gehaald .... zet daat genetische manipulatie in en ...

Share this post


Link to post
Share on other sites
nou kom op dan didgemon !! Ik weet zeker dat er naast mij nog vele meerdere mensen naar uit zouden kijken !!

Ik krijg de indruk dat je je eigen wel als zo`n zot ziet ..

Hehe, daar zou je wel eens gelijk kunnen in hebben. Dus, een protocol om cannabis mee genetisch te transformeren. Here we go again:

Bon, eerst moet je dus gaan selecteren welk gen je wil gaan inbrengen, laten we voor de eenvoud het GFP gen nemen, dit is een gen dat codeert voor een een proteine dat groen fluoresceerd. Origineel is dit proteine afkomstig van een of andereinktvis, maar wordt tegnwoordig veel gebruikt in wetenschappelijk onderzoek.

Dus dan moet je dat DNA letterlijk gaan aankopen, das dus vrij makkelijk, anders ben je nog wel wat langer bezig.

Zulk DNA kost massas geld en komt onder de vorm van een plasmide (circulair DNA). Met behulp van PCR vermenigvuldig je het GFP gen. Vervolgens moet je het gen prepararen om in te brengen in een plant, dat betenkend dat je er een promotor moet aanzetten (diot is een soort schakelaar dat de expressie van het gen aan een uit kan zetten, afhankelijk van bepaalde signale,. Je heb ook promotoren die constitutief zijn, dit betekent dat het gen altijd tot expressie komt.) Dan heb je ook nog behoefte aan een selectiemerker om goed getransformeerde cellen te selecteren. Meestal is dat een antibioticaresistentiegen. De genen worden aan elkaar gezet met behulp van restricite en ligase enzymen.

Vervolgens breng je heel dit boeltje in het Ti plasmide van Agrobacterium tumefasciens. Agrobacterium is een bacterie die in staat is in plantencellen te penetreren, dan zijn Ti plasmide in de kern te laten gaan via een bepaald mechanisme. Normaal bevat het Ti plasmide genen die de productie van auxines en cytokinines stimuleert en zo uiteindelijk aanleiding geeft tot kroongallen. Maar nu zijn de originele genen vervangen door ons insert, het GFP gen met promotor en het antibioticaresistentiegen met promotor. De getransformeerde Agro. wordt getransfecteerd op callusweefsel van cannabis sativa. Callus is een verzameling ongedifferentieerde cellen, geproduceerd door hormonenbehandeling. Na een aantal dagen wordt het weefsel behandeld met antibiotica. Cellen die niet goed getransformeerd werden bevatten het antibioticaresistentiegen en gaan er dus niet dood van. Uit de cellen die overblijven kunnen dan nieuwe planten geregenereerd worden. Eerste wat er dan meestal gedaan wordt is zelfbestuiving om een homozygoot te creeren.

 

Zo, nu heb je dus een fluorescente wietplant. Nadien wordt het resistenitegen er uitgeselecteerd via segregatie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...