Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
atmosphere

Vraag, Nadenkertje

Recommended Posts

Op een halve liter steenwol kun je een veel grotere en gezondere plant kweken( op de hydro manier) dan op een halve liter grond . Waarom is dat zo ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

steenwol heeft een beter (groter)ontwikkeld wortelsysteem?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Water

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

de open struktuur met zen vele kanalen van mapito zorgd voor een groter totaal oppervlak

Dus de wortels hebben aan te veroveren grond gewoon meer oppervlak

En door de open struktuur blijft er meer zuurstof in je medium

EN als laatste blijft de vochtigheid in je medium beter

 

TNT

 

 

ps leuke vraag

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar het hydromedium perfect kan gestuurd worden met ph en ec waarden,het medium blijft zuurstofrijk,en vrij van ballastzouten.

Aarde,

daar de zelfregulering vervalt in het kleine aardebuffer,en dit zeer snel,het oppervlakte aan wortels ten opzichte aarde is niet in verhouding,zeer moeilijk te voeden en bewateren,plantje past zich aan aan volume...

Share this post


Link to post
Share on other sites
steenwol heeft een beter (groter)ontwikkeld wortelsysteem?

 

In beide gevallen zal de kleine beschikbare ruimte helemaal vol wortels komen denk ik .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Steenwol voor het kweken heeft een aangepaste horizontale structuur waardoor de wortels van links naar rechts de weg van de minste weerstand neemt en zo de hele mat doorworteld. Dit is tevens de weg van het water en voeding waardoor overal alles beschikbaar is qua voeding.

Normaal gaat de penwortel haast recht naar beneden in aarde. Daar de mat en startblok maar 14cm is ofzo kun je het vergelijken met een zeer kleine pot. Maar door de opbouw van de mat is de weg naar beneden veel langer waardoor de plant kan denken dat hij in een veel grotere pot staat.

 

En je spoelt de matten steeds schoon omdat je meer water geeft dan de plant opneemt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

leuke vraag

 

euh, je kunt de hydroplant precies dat geven wat ie nodig heeft,de rest spoelt weg.

 

op aarde kun je veel minder water/voeding toevoegen,het overschot zet zich vast in niet opneembare zouten.

waardoor de laatste zichzelf verzuipt/vergiftigd en dus kleiner blijft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Precies , ze 'vergiftigen' zichzelf in hun eigen rommel en in de overtollige voedings zouten . Het eigen afval speelt dus ook een rol . N-P-K's worden door de plant gebruikt maar zeker nie tallemaal opgeslagen/in d eplant vastgehouden . De hoeveelheden NPK's die we in de plant zelf terug vinden zijn vrij klein ,kleiner dan de hoeveelheid NPK's die ze in hun totale leven opnemen. Er gaan dus NPK's terug het medium in na gebruik door de plant ,maar in een andere vorm (verbinding). De plant produceerd dus naast zuurstof nog andere afval producten . Er gaat dus niet alleen water en voeding de plant in er komt ook iets uit ,net als bij de mens.

 

Grond is in staat dit afval te verwerken , d.m.v. bodemleven en bufferwerking . Dit heeft echter duidelijk grenzen , in een stampvol gewortelde pot zal nooit alle afval worden verwerkt. Zoals rata al aangaf is daarvoor in verhouding te weinig grond . voor je het weet loopt de EC waarde in de grond op door ophoping van afvalstoffen en voedingszouten ,planten nemen immers selectief voedingsstoffen op in de beperkte hoeveelheden die ze nodig hebben (anders zouden we wel gaan voeden met EC 10, als ze toch alles opnemen)

 

 

 

Steenwol voor het kweken heeft een aangepaste horizontale structuur waardoor de wortels van links naar rechts de weg van de minste weerstand neemt en zo de hele mat doorworteld. Dit is tevens de weg van het water en voeding waardoor overal alles beschikbaar is qua voeding.

Normaal gaat de penwortel haast recht naar beneden in aarde. Daar de mat en startblok maar 14cm is ofzo kun je het vergelijken met een zeer kleine pot. Maar door de opbouw van de mat is de weg naar beneden veel langer waardoor de plant kan denken dat hij in een veel grotere pot staat.

 

Dit lijkt bekende theorie zoals die in het hydrologisch handboek staat ,maar dit schiet naar mijn mening veel tekort op dat punt . Een pot met grond kan ook zeer volgewortelt zijn !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hihi,

 

ik ben ook hydrologisch aan t voorbereiden via een hydrologisch handboek, en was net op dat punt.

:verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vrij simpel atmo,

 

De weerstand van de steenwol is minder dan die van aarde.

Rond hydro kweken draait alles op water, en onze beminde cannabisplantjes zijn nu 1maal watermachines.

Er is geen voorgroei nodig ook.

Steenwol verbeterd trouwens nog als je er brokjes schuimrubber bijzitten. Mapito dus.

 

Als je op hydro stekjes plant, dan zullen ze de eerste week niet veel groeien, enkel het wortelstelsel zal explosief groeien. De weken erna groeien de planten als kool.

Ze halen elk ander medium in.

 

maar,

niks bio meer,

om dit buiten toe te gaan passen, bijna onhaalbaar.

fouten worden snel afgestraft,

er moet ook erg correct gemeten worden.

 

Een medium is een persoonlijke keuze die je maakt.

 

groets esko.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar op grond drinkt de plant ook alles in vloeibare vorm, is precies hetzelfde. er gaan nooit vaste stoffen de wortels in,dus draait het altijd om water. Als je een grond-extract perfect filtreert heb je ook gewoon een hydro voeding. Steenwol maakt zelf geen voeding vrij omdat het geen organisch materiaal bevat, dat is een belangrijk verschil .

 

En dat er geen voorgroei nodig is komt doordat de planten zich simpelweg sneller ontwikkelen. Behandel je grondkweek op een bepaalde manier dan hoef je ook niet voor te groeien, dat doe ik zelf ook niet.

 

Wanneer je op hydro gaat kweken zonder drain en zonder te spoelen en gewoon te blijven voeden wordt het ook niks ! ook al is steenwol voor de wortels goed doordringbaar. Het gaat er om om zoveel mogelijk weg te gooien wat overbodig of schadelijk is ,en dat gaat goed op hydro . Ieder levend wezen produceert nu eenmaal afval , altijd ! dus ook planten doen dat. Daar krijg je op zo'n klein medium nu eenmaal mee te maken .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hihi,

 

ik ben ook hydrologisch aan t voorbereiden via een hydrologisch handboek, en was net op dat punt.

:verrygood

Dat boekje ken ik van voor naar achteren , dus het kwam mij bekend voor

 

 

Water

 

greetz sannie

 

 

Kun je dit toelichten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat boekje ken ik van voor naar achteren , dus het kwam mij bekend voor

 

Hihi,

 

had ook niet anders verwacht.

 

Groetjes,

 

Romy

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mijn vraag aan jullie:

 

Waarom aarde ipv hydro? :verrygood

 

Omdat er voor het kweken op aarde geen druppelaars , cappilairen , voedings vat , pomp enz nodig zijn .

Grond vind ik pas interessant als het net zo goed presteerd als steenwol , dat wel . In vele gevallen levert de teelt op aarde minder op , naar mijn mening doordat er vaak stevige fouten worden gemaakt .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hydro=water

 

Planten welke op water gekweekt worden zullen meer strekken,dit komt omda water planten laat strekken.Dit wordt vaak gezien als gezonde mooie groei,dezelfde plant zal op aarde dezelfde hoeveelheid internode's opbouwen alleen staan deze dichter op elkaar.

De plant op aarde zie ik als effectiever.

 

Dat er op hydro zwaardere oogste worden gedraaid is zo langzamerhand wel achet haald geloof ik?

 

Niet in elke kweek is het mogelijk om aarde te gebruiken en zal er naar hydro gegrepen meoeten worden,dit zie ik als de enigste beweegreden om niet op aarde te telen.

 

Niet te onderschatten is dat aarde toppen harder/kompakter en een stuk lekkerder zijn :verrygood

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Steenwol dient alleen om water en lucht in een bepaalde verhouding vast te houden , bij aarde is dat ook het geval ,alleen heeft aarde nog veel meer functies zoals de zelfregulatie.

Aarde kweek kan zeker net zo goed gaan als hydro teelt ,als je bepaalde zaken hanteert . Zorg voor een lage ec in je grond door bv cocos door te mengen ( dit heeft erg lage ec)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat dacht je van (ultrasoon) aeroponics? Wortels in de mist?

Het idee is van Israelische origine dacht ik. Shira iig.

 

Op aarde groeit de plant in verhouding naar wat de bodem loslaat, sommige biologische producten zijn pas na weken dan niet maanden vrij beschikbaar mits de juiste bacterien enzo. Hydro voeding is wat meer directer oplosbaar gehouden en daarmee vrij beschikbaar voor de plant.

 

Hiermee verschuif je je bottleneck (als je je voedingsvat getemt houdt) naar het tempo van de plant, je klimaat, ruimte of iets anders..

Share this post


Link to post
Share on other sites

simpel

 

de ratio van grote en kleine openingen in de steenwol is beter veldeelt en daardoor de ratio van lucht/vocht beter is verdeeld

drainen dmv het overschot van je voeding uitspoelen is in grond helemaal niet mogelijk

je bent sneller bij je fouten je kan binnen een kwartier de hele samenstelling van voeding veranderd(drainen/interen)

de verzadiging van steenwol is hoger dan grond je kan daardoor al van te voren inspelen op je lichtinstraling

opvangen van het overschot aan vocht en daardoor leer je de plant zijn opname veel beter kennen, en de invloed van de instraling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...