Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

metjopie

Minimale Hoogte Kweekhok

Recommended Posts

Beste wieters,

 

Bij de inrichting van mijn hok vroeg ik me af wat de minimale hoogte moet zijn om goed te kunnen werken.

Wat is de gemiddelde hoogte van de planten ?

Mijn hok is 7m op 3m. Plafond kan niet hoger dan 1m95cm. Is dat hoog genoeg ?

Dank voor jullie antwoord. Jopie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat moet wel lukken, zeker als je je potten direct op de grond zet.

 

De hoogte van je planten is afhankelijk van je voorgroei en dus het aantal planten per m2.

 

Met meer planten heb je een kortere voorgroei en dus kleinere plantjes met minder hoogte.

 

Maar met een hoogte van 1.95m kan je genoeg doen. Reken maar uit.

 

1.95m - je pothoogte - je lampafstand (600W= 50-60cm gemiddeld) - hoogte ophanging lamp = Ruimte die je over hebt voor de plant!

 

Ook zijn er nog veel manieren om de plant lager te houden, maar op zo'n oppervlak wordt dat veel werk :verrygood Ik zou zeggen: Lees lekker het forum door. Er is hier een schat aan kennis!

 

Maar leuke ruimte hoor! Komt er ook nog een verslagje aan? Altijd leuk :)

 

Succes,

 

Burning Seed!

Share this post


Link to post
Share on other sites

#metjopie

 

om je planten laag te houden.. is er het een en ander mogelijk

 

- het soortje ( haze=lang/indica=laag )

 

- daarnaast kun je je planten buigen/knakken etc.

 

- SCROG, hierbij groeien de planten horizontaal ipv verticaal omhoog

 

med_gallery_8244_1084_198469.jpg

 

( foto:De Glazenwasser ( http://www.wietforum.nl/index.php?showtopic=24816 ) )

 

Succes :verrygood

 

-xx-Z>

Share this post


Link to post
Share on other sites

een hoogte van 1.30 kan :)

 

dus ik zal er 2 etages van maken :verrygood

 

de mzzl harry

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er zeer smakelijk uit Z44dje !!!!!!!!!!!!!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

gewoon idiaaal, 1.95. Je kunt beter een hoog kot, dan een lager kot hebben, ik zelf heb een schuine zijde, het hoogste punt is 1.85 het laagste is 1.20. Problemen... Niet normaal.. ik ben zelfs bijna verplicht te toppen. De laatste keer waren de planten hoger als de lamp

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan er ook voor kiezen je filter niet op te hangen maar rechtop in je hok te zetten. Kan je je lampen ook weer hoger door hangen.

Op een krukje ofzo, dat ie net van de grond af staat zeg maar, en dan je afzuiger buiten het hok indien mogelijk. En uiteraard met aarde gaan werken zodat je je bakken gelijk op de grond kan zetten.

 

Suc6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank voor jullie reacties. 1m95 lijkt dus voldoende. Ik zal mijn softbox aanzuiger buiten de ruimte monteren om plaats te winnen. Een filter die rechtop staat, heeft die dezelfde capaciteit als eentje die horizontaal hangt ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja, maar in een hok van 7x3m kan je filter ook vast naast je lampen hangen denk ik? In zo'n ruimte zou je toch alles kwijt moeten kunnen? Waarom dan nog buiten het hok?

 

Voor een kastje zou ik het begrijpen. Ikzelf heb ook alles buiten mn kast. Maar voor zo'n hok zou ik alles lekker binnen houden!

 

Capiciteit van een filter is niet afhankelijk van de stand. Eventuele bochten in de slang die daaruit voortkomen uiteraard wel!

 

Is dit je eerste kweek? Ik zou in ieder geval heel veel info verzamelen hier voordat je aan zo'n hok begint! En alles veilig houden he!!!! Dan blijft het leuk voor je!

 

greetz,

 

Burning Seed!

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooie ruimte :nerd , moet goed lukken met de hoogte , 1.5meter speling lijkt me zat of je moet echt super voorgroeien, maar dat doe je natuurlijk niet

suc6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is net wat je zegt Burning.... 7x3mtr. Ik had ff niet goed gekeken.

Gewoon ophangen joh. Tussen 2 rijen lampen in.

 

En idd goed weten wat je doet.

Ik weet niet hoeveel je er neer gaat zetten, maar laten we uitgaan van 2 rijen van 1 mtr breed en in t midden een gangpad van een meter, praat je al over minimaal 12 lampen.

Als je het slim doet kan er meer in je hok, maargoed, ik denk dat je je plattegrond al af hebt??

 

Ben wel benieuwd naar je plan van aanpak.

Ga je ons op de hoogte houden (incl. pic's, bouwverslag en kweekverslag :nerd )?????????????

 

Groeten defQon Soldier

Share this post


Link to post
Share on other sites

Had gedacht aan 10 lampen van 600w. In een hok van 7m op 3 meter.

Twee rijen met gangpad van 1m in het midden.

Hoogte dus 1m95. Vraag aan jullie : Welke afzuiger zou ik hier voor nodig hebben ?

4000 of 6000 kuub ? Of is de regel : Hoe zwaader hoe beter ?

Las ergens in het forum 500 kub per 600watt . Dan moet 6000 volstaan. Ben ik juist ?

Dank voor uw respons. Jopie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan zit je goed ja.

Aantal kuub is gelijk aan wattage.

Als je niet echt op de centen hoeft te letten zou ik zelf gaan voor 2x 3000m³ (en 2x een CAN100 filter uiteraard), dat kost je hooguit €900,- meer, maar is wel veel efficiënter.

Hang je de ene filter op 2 meter van de achterkant van je hok, en de ander op 2 meter van de voorkant van je hok. (snap je m nog)

Dan is de verdeling net ff iets beter.

Datzelfde doe je ook met je actieve inlaat, zodat je van 4 kanten verse lucht je hok in krijgt.

(moet je wel even je softbox ombouwen, dus 2 flenzen erop monteren, de meeste zijn voorzien van 1 flens)

Wel zorgen dat je je verse lucht niet richting je filters blaast, anders wordt deze direct weer uit je hok weggezogen. (je afzuigcap. is namelijk sterker dan je actieve inlaat snappie)

 

Wat wordt je medium? Deense bodems/libra bakken + slabs, of kies je gewoon voor aarde?

Aan je hoogte te horen (1,95 mtr) denk ik dat je voor aarde gaat of niet?

Mocht je wel voor slabs gaan moet je ff checken of je zo'n pvc-regenpijp door je hok hebt lopen. (die zit vaak in 1 van de hoeken van je ruimte, als je pech hebt buiten je hok, maar dat hoeft nog geen probleem te zijn hoor)

Dan zou je die in 2en kunnen zagen en een T-stuk op monteren zodat je je goot daarop kunt aansluiten.

Dan heb je naar je waterafvoer geen omkijken meer naar

 

Met kleine hokjes bouwen had ik zelf nog weinig ervaring,

maar van hokjes met deze cappiciteit ben ik meer op de hoogte (hoe stom dat ook klinkt)

 

Mocht je wat willen weten of ik kan je ergens mee helpen hoor ik t wel..... Suc6

 

Grtzz defQon S.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ook hier even een hoogte vraag :nerd ik heb een ruimte over in een soort van kast, beetje lastig om uit te leggen, maar ik zal een poging doen.

 

De kast is 1x1 meter, en 3.60 meter hoog. Er zit echter een deuropening in, van 2.10 meter. Met andere woorden, ik heb boven de deuropening 140 a 150 cm over voor een hok, wat ik, en nu niet gaan lachen, door middel van een vals plafond, waarboven de kweekruimte komt, 100% onzichtbaar kan maken... Hoe kom ik er dan bij? Nu ga je echt hard lachen, ik wil de hele kweekruimte als een lift 1m naar beneden laten zakken... met een elektrische lier... zodat ik er bij kan...

 

Dus als ie naar beneden is, kan ik overal bij vanaf borsthoogte, als ie naar boven is, en je doet de deur open, zie je netjes een plafond zitten met een lampje en wat mooie ventilatieroosters ;)

 

Als die hoogte echt niet te doen is moet ik mijn liftidee laten varen, en de kast dus 'in zicht' gaan maken, dwz, de bodem komt dan op borsthoogte, en gaat dan ca. 2m de lucht in. Dan is er hoogte zat natuurlijk!

 

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Op de vraag waarom ik zo moeilijk wil doen: de ruimte bevindt zich letterlijk midden in de woonkamer :) en zo zal geen mens weten wat zich boven dat plafond achter die deur afspeelt hehe :o

 

Maar goed, de vraag is dus, is die 1.40 meter voldoende hoog? nogmaals, de lamp kan max 140cm hoog hangen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

ongeveer

 

1 watt = 1 kuub

 

dus met 10x600= 6000 kuub

 

-xx-Z>

Share this post


Link to post
Share on other sites
@ GreenDude... En waar ga je heen met de warmte??

Dat wordt bovenaan het hok, vlak onder het plafond, uit het hok geblazen de rest van het huis in... althans.. dat is de theorie... heb eerlijk gezegd geen goed idee hoe warm of hoe veel dat is. Naast deze hok-afblaas zit wel een opening van een mechanische afzuiging, die continue aanstaat, maar die zuigt niet genoeg af om te compenseren.

 

Maak me wel zorgen hierover. Ook over de hoeveelheid vocht die in deze warme lucht zit.

 

Een ander idee zou zijn om de mechanische ventilatie unit domweg uit te zetten, en dan gewoon deze afvoer direct te gebruiken om actief de warme lucht uit het hok mee naar buiten te blazen. Is een buis van 20cm doorsnede die direct naar het dak gaat.

 

Ben trouwens van plan er een 600W cooltube in te hangen.

Edited by TheGreenDude

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...