Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Skafz

Metertjes ? Nouw Echt Nodig ???

Recommended Posts

Ik zie altijd iedereen met tensio/hydro meters ofzo... en ph metertjes.. maar is dit nouw echt nodig ? Ik kweek zonder dit, dat lukt aardig... maar heb je dit nodig om een echte goeie kweek te zette ???

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voeding is nog wel te doen, maar ph niet, kheb er zelf altijd last van tegen het einde van de kweek, kga binnenkort ook ff ph metertje aanschaffen. Tensiometer en EC meter zie ik een beetje als overbodige luxe, water geven is niet moeilijk en voeding gewoon niet mee over de schreef gaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé Gegee'Skafzz,

 

Zoals Blowmonkey aangeeft, kun je op goed gevoel ook zelf de water hoeveelheid en EC bepalen door goed te kijken naar de planten. En is dit ten aanzien van de ph eigenlijk veel moeilijker omdat de gevolgen van een verkeerde ph in je medium pas op langer termijn zichtbaar wordt en ook niet makkelijk te herstellen valt.

 

Daarbij gaan we wel allemaal uit van een kweek op aarde.

 

Bij mijn mapito kweek heb ik geen tensiometers, wel naar gezocht. Maar die zijn erg prijzig voor mapito. Maar persoonlijk vind ik bij het kweken op mapito de ec waarde weer wel meer van belang. Een goed begrip van je medium en de werking ten aanzien van je planten is onontbeerlijk om verstand te krijgen van je toegediende voeding.

 

Verder is het misschien ook nog van belang om het onderscheid tussen biologische en chemische voeding te maken.

 

Het feit dat het goed gaat, wil niet zeggen dat het niet ook beter kan.

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke dit neem ik uit jullie verhaal waar,

 

De meters zijn geen overbodige luxes maar je hebt inprincipe alleen een PH meter echt nodig...

 

Ik ga nu nog ff lekker door zonder metertjes, wanneer ik het geld er voor heb koop ik me metertjes nu eerst ff een koolstoffilter en een buisafzuiger kopen...

 

Hartstikke bedankt mensen !!! PEace

Share this post


Link to post
Share on other sites
nu eerst ff een koolstoffilter en een buisafzuiger kopen...

Als je daar lang mee wacht heb je inderdaad geen metertjes meer nodig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wha...heb tot nu toe mijn beste oogst gedraait zonder meters,ook geen ph meter.Ben ervan overtuigd dat een plant prima kan groeien met een hogere ph.

 

Ik haat het afmeten :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben het het met tony montana eens :D

 

De meeste kwekers zijn het hier natuurlijk niet mee eens, maar ik doe het de laatste tijd ook zonder :P

Heb wel een PH-meter, maar mijn PH zit gedurende het voedingsschema altijd tussen de 5,6 en 6,6 en daar ontwikkelen de plantjes zich prima op. Daar komt bij dat ik de meter die ik heb een onding vindt en hem iedere keer moet ijken. Heb nu een goed voedingsschema gevonden en dat werkt perfect!

 

Ik kweek ook vaak PP en dat plantje is erg vergevingsgezind. Ga je andere planten kweken dan is een goede PH-waarde waarschijnlijk wat belangrijker, houd hier rekening mee!

 

Wil je top-resultaten behalen met exotische soortjes? Koop meters! Meten=weten (he bootch?:lol:

Wil je het wat gemakkelijker en niet al te veel tijd erin steken? alles op gevoel doen! Wel een beetje de "feeling" erbij hebben uiteraard ;)

 

Veel succes,

 

Burning Seed...!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het kan natuurlijk nooit veel kwaad en geen de prijs van een ph en ec meter niet erg duur is is het geen afrader. Maar als je op aarde kweekt zou ik me over de ec niet teveel drukmaken. Gewoon kijken hoe de planten gaan en daarop vijvoegen. Wat ook al gezegd werd en mij ook vaak opvallen heeft is dat de als de ec waarde redelijk zit, de ph vaak ook aardig in de buurt zit. Maargoed daar kom je pas weer achter als je meters hebt:). Op voedingsloze substraten als steenwol kun je tuurlijk niet goed kweken zonder ph en ec...dat wordt niks.

gr rich

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar BS en TM, ph van water is op elke plaats weer anders, het kan zijn dat het bij jullie niet zoveel afwijkt en dat het daarom minder problemen veroorzaakt, ook de hoeveelheid grond kan er mee te maken hebben. Grotere hoeveelheid grond heeft natuurlijke een tig hogere bufferwerking.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ph van het kraanwater zit hier bijna tegen de 8 aan,na het toevoegen van de voeding zat ik toendertijd onderin de 7.Uiteraard had ik de meters wel :lol: gebruikte ze alleen niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tony.

Denk dat jij en ik in de zelfde regio als ik zit en is ie net over de 8.

 

Denk ook dat je een ec meter wel kan missen. en dan ligt het er wel aan welke voeding je geeft.

 

Ph , die meet ik deze rondes niet, sorry(ok de vorige ronde niet) wil kijken of het goed gaat zo. Had de ph gemeten maar niet gestuurd.

 

Voor buiten is het denk ik weer anders, en anders horen we dat wel van de outdoors. Ik bedoel dan wel dat ze in de volle grond staan en niet in potten.

 

gr ert

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het kan natuurlijk nooit veel kwaad en geen de prijs van een ph en ec meter niet erg duur is is het geen afrader. Maar als je op aarde kweekt zou ik me over de ec niet teveel drukmaken. Gewoon kijken hoe de planten gaan en daarop vijvoegen. Wat ook al gezegd werd en mij ook vaak opvallen heeft is dat de als de ec waarde redelijk zit, de ph vaak ook aardig in de buurt zit. Maargoed daar kom je pas weer achter als je meters hebt:). Op voedingsloze substraten als steenwol kun je tuurlijk niet goed kweken zonder ph en ec...dat wordt niks.

gr rich

 

Daar zit ook een logisch verband in omdat bepaalde zouten alleen oplossen in zuur water. Soms heb ik een fles met water+ voeding welke nog niet is aangezuurd ,dan is het nog een troebele oplossing die helderder wordt naarmate ik aanzuur. De EC neemt dan toe .

 

Zonder EC meter werken is zeker zeer goed mogelijk op grond . Zonder ph meter kan het zijn dat je met sommige voedingen flink de mist ingaat omdat ze een ph verhoging geven . Een oplossing met ph 8,5 en een EC van 2 heeft al behoorlijk wat invloed op de ph in de grond . Met ph meter weet je in ieder geval zeker dat je een zure oplossing aan je planten kunt aanbieden.

 

Vooral Fosfor voor de bloei word onoplosbaar bij te hoge ph waardes ,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...