Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

de glazenwasser

Welke Lamp Te Gebruiken In De Groei?

Recommended Posts

hai! :P

 

 

volgende ronde wil ik weer steevast een aantal verbeteringen doorvoeren in mijn kweektechniek. :D

 

één van de dingen die ik wil verbeteren is het licht in de groeiperiode. ik heb hier op het forum al wat gezien over groeilicht waar oa. moeders onder gehouden worden en over het combineren van verschillende soorten licht in de groeifase t/m halverwege de bloei. ik wil het in mijn setup voorlopig houden bij 1 x 600 watt dus ik ben helaas gebonden aan het gebruik van 1 lamp tegelijk. de 600 watt SON-T Pia Plus voor de bloei heb ik uiteraard al. de vraag is dus welke lamp er optimaal is voor tijdens de groei (en mss. een stukje de bloei in)... ;)

 

HPI-T'tje

med_gallery_8244_1757_21724.jpg

 

ik heb de keuze uit:

  • Master Greenpower 600 watt
  • Master Agro 400 watt
  • Master HPI-T Plus 400 watt

als ik het goed heb begrepen uit deze brochure [PDF] geeft de HPI het meeste blauwe licht en zou dus in theorie de optimale groeilamp zijn. wat ik me nu even afvraag is of ik dus het beste de meest eenzijdige groeilamp kan nemen of beter een tussenweg die bijvoorbeeld de bloeilamp vervangt tot aan de eerste bloeiverschijnselen. daarvoor zat ik dan weer eerder te denken aan een Agro of een Greenpower, waarbij de Agro het voordeel heeft van meer blauw in het spectrum en de Greenpower het voordeel dat 'ie er ook in 600 watt is.

 

 

keuzes, keuzes.. :lol:

 

 

hee laters! sjon :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou gaan voor de Master HPI-T Plus 400 watt, meer blauw licht zoals je zelf al zegt, heb

zelf de 400 watt agro, maar voor het oog verschild de kleur van de agro niet veel met een normale bloeilamp.

 

Geloof dat meerdere mensen op het forum erg tevreden zijn over de Master HPI-T Plus 400 watt,

resulteert in korte internode's.

 

Weet alleen niet of korte internodes jou helpen als je in ze in scrogg gaat zetten.

 

Maar voor een 400 watt zul je ook tijdelijk je vsa moeten vervangen :lol: , maar das het werk niet.

 

BZ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yo Sjonnie,

 

Kan je niet helpen met je keuze......

 

Die Master Greenpower 600W is dit nu een bloei- of een groeilamp? Mocht het een groeilamp zijn

zou je dan ff een linkje kunnen plaatsen waar die te krijgen is.

 

Scheelt namelijk een VSA dan.......

 

UmLeiTung

Share this post


Link to post
Share on other sites

thx whazzup, idd. een interessant topic!

 

 

ik zie dat er daar ook wordt gepraat over Greenpower gebruiken voor de bloei maar ik had tot nu toe begrepen dat de 'normale' SON-T daar beter voor was; :P nóg meer rood in het spectrum toch? ;)

 

 

blauwezand, mijn eerste indruk zegt ook dat ik beter een HPI kan halen; alleen ben ik dus wel van plant die er in te houden tot aan de eerste bloeiverschijnselen en ik vraag me af of ie daar wel optimaal voor is..

 

 

 

hee bedankt maar weer! :D

 

 

//EDIT: umleitung, ik heb zo ff geen link voor je maar ik heb van een vriendelijke buurtkweker wiens vaardigheden bij mij hoog in het vaandel staan begrepen dat een 400 watter sowiezo zonder problemen in een 600 wat VSA kan. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah oke

Had ook al ergens gelezen dat het wel mogelijk was om een 400W te laten ontbranden

op een 600W VSA maar of het veilig is......een weekje moet wel kunnen toch?

Was in veronderstelling dat die 600W puur een groielamp was

 

Thanx for the info :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
mijn eerste indruk zegt ook dat ik beter een HPI kan halen; alleen ben ik dus wel van plant die er in te houden tot aan de eerste bloeiverschijnselen en ik vraag me af of ie daar wel optimaal voor is..

hee bedankt maar weer! :P

 

begrepen dat een 400 watter sowiezo zonder problemen in een 600 wat VSA kan. :lol:

deze kan probleemloos tot de eerste bloeiverschijnselen ingeschakeld worden,sterker nog,het is een zeer gezonde start!

Dit gaat zeker,een 400 watt lamp in een 600 watt vsa,ken meerdere kwekers die het altijd zo doen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ik vind het allemaal nogal raadselachtig. Vroeger toen ik echt veel kweekte zeiden ze dat je voor de groei net zo goed een hps dan een hpi kan gebruiken, omdat de kosten niet opwegen tegen de baten.Maarrr nu er meer uit zaad gekweekt wordt en de voorgroeiperpiode langer is vind ik hpi duidelijk een toevoeging welke functioneel kan zijn.Ik zou eerder gaan voor een 3:1 verhouding hpi:hps, aangezien de huidige hps lampen redelijk wat blauw bezitten.

Op precies in te gaan op je vraag: met de huidige hps lampen kun je ook heus wel groeien, maar het duurt wat langer dan met eem hpi, dus de inverstering is te overwegen. Mijn planten die binnen op hps aan het groeien waren gaan nu ook sneller buiten(met minder uren licht).Gewoon proberen.

gr rich

Share this post


Link to post
Share on other sites

jaa, ik ga denk ik een 400 watt HPI lamp halen die ik icm. mijn 600 watt VSA gebruik. ik ben van plan om m'n volgende ronde (5 x Kali Myst) meteen vanaf de voorgroeibak onder 12 / 12 te gooien aangezien ze deze ronde ook nog echt als de brandweer zijn gegroeid met 1 week 18 / 6, eigenlijk meer nog dan de bedoeling was maar de sativa's konden gelukkig goed compenseren voor de NYVD dwerg in het midden.. :P ik wil dan de HPI erin houden tot aan de eerste bloeiverschijnselen en dan de HPS erin draaien. hoe klinkt dat u in de oren?

 

 

met de vriendelijk glazenwasgroeten van sjonnie! ;)

 

:lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ten eerste niet je 400 watt hpi lamp in je 600 watt vsa stoppen. Da's niet handig en niet veilig. HPI is dus inderdaad perfect voor groei, en als je de philips publicaties in het topic hebt gelezen kun je dus concluderen dat de GreenPower het beste rendement geven maar ook het meeste rood, en dat philips voor daglichtloze teelt (in een hok dus) HPI naast greenpower adviseert. Niettemin hebben kwekers ook prima resultaten met alleen greenpower. Ik heb het idee dat je met HPI beter in staat bent om je plant in het begin wat te drukken. Dit najaar ga ik met een combinatie experimenteren.

 

Als je ze direct onder 12/12 gooit, waarom dan nog een groeilamp overigens?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als je ze direct onder 12/12 gooit, waarom dan nog een groeilamp overigens?

Planten welke direct onder 12/12 worden gezet nemen uit zich zelf enkele weken de tijd om te groeien :lol:

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat ben ik wel met je eens, maar je wilt ze toch graag in de bloei hebben, en daar heb je toch liefst rood licht voor nodig? Dan begrijp ik het nut van een blauwe lamp op 12/12 niet zo de eerste weken. Betekent dat je voor 2 a 3 weken de HPI gebruikt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou het blauwe licht in de eerste week(en) niet puur bedoeld zijn om een korte opeen volgende internode afstand te krijgen?

Maar zoals je aangeeft is het wel de bedoeling om hem zo snel mogelijk in de bloei te krijgen om geslacht te bepalen, Dus heb je best kans als je dit onder blauw licht doet daar enige vertraging optreed.

 

We gaan het uitproberen, 100 stuks eerst onder een (agro) +/- de eerste 2 weken en dan een mix van hps(plus) en een Philips Flower-Power 100 watt groeilamp als aanvulling.

Geen idee hoe dit zal gaan, maar we zullen wel zien.

 

Gr.

 

EDIT:

Ik hoop niet dat ik je topic vervuil de glazenwasser :lol:

Aangezien ik hier zelf ook mee bezig ben en het Interessant vind.

 

We hebben naar weer het nodige gelezen te hebben de plannen weer gewijzigd.

1e +/- 2 weken willen we ze onder de 100W Philips Flower-Power zetten met dus een MASTER HPI-T Plus 400W on SON gear.

Naar die 2 weken gaan we de hpi omruilen voor de MASTER SON-T PIA Agro 400W, dit omdat we het spectrum dan meer naar het rode verschuiven.Daar blijven ze onder staan tot we het geslacht weten en ze de bak in kunnen.

Dan willen we om en om in de bak een agro hangen en een MASTER SON-T PIA Green Power dus 2e agro en 3x een Green Power.

Dat voor een 3a4 weken, de laatste 4 weken willen we er 5x green power van maken, in verband met het afbloeien en zo veel mogelijk rood licht.

 

Nu twijfel ik alleen nog over 2 dingen:

Aangezien ik op 12/12 begin en zo snel mogelijk het geslacht wil weten, kan ik dan beter de son-t pia nemen(ipv de agro,naar e eerste 2 weken) omdat dan ze eerder het geslacht laten zien?

 

En als ze in de bak staan de 3x Green power met 2x agro of hpi, ze staan dan inmiddels al in de bloei?

 

Wat is wijsheid mensen?

 

Thnx.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hee kwekers, :lol:

 

 

de 400 watt lamp in de 600 watt VSA is toch op z'n minst handig! over de veiligheid hiervan kan ik zelf geen uitspraken doen, daarom ga ik af op wat enkele deskundigen mij vertellen; nl. dat het geen probleem is en dat ze het al jaren zo doen... prima dus.

 

de HPI lamp met veel blauw in het spectrum werkt optimaal voor de aanmaak van bladgroen; aangezien de planten de eerste 2 weken op 12 / 12 toch nog gewoon ordinair aan het groeien zijn en niet aan het bloeien lijkt mij dit gewoon efficiënter. de planten beginnen vast met de aanmaak van bloeihormoon en zodra er duidelijke bloemvorming zichtbaar is (na een week of 2) gaat de 600 watt HPS die optimaal werkt voor de bloemvorming erin. dat zou ook het moment zijn dat ik normaal gesproken bloeistimulator zou gaan geven, ware het niet dat ik nu met Bio Nova stimulators werk die voor groei én bloei geschikt zijn.

 

 

het gaat hier overigens niet om zaailingen maar om voorgegroeide stekken van een cm of 30.

 

@ whazzup:

als ik het goed begrepen heb is de enige manier om de planten de bloei in te sturen door ze op 12 / 12 te zetten. vervolgens stimuléér je de bloei door bloeivoeding en rood licht te geven.

 

 

hee laters! :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ben er ook al een tijdje mee bezig en het geeft toch wel op zijn zachts gezegd betere resultaten,zowel bij stekken als bij zaailingen,plantjes worden groter met kortopeenvolgende internodes wat dan weer een goede basis is in de verdere ontwikkeling,zeker als je meer dan 2 lampen hebt kan je rustig combineren tot de bloei zich toont,dan is de omschakeling naar bloeilampen aangewezen,starten blijkt dan in eerste fase met de hpi lamp ideaal

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar weet ook iemand dat als je voorgroeid op 12/12 en dan bv veel blauw licht gebruikt,HPI of AGRO of dat nadelig is voor het tonen van het geslacht, dat het dan langer duurt bedoel ik?

 

Als ze eenmaal in de bak staan ben ik wel uit, dan wordt het HPI 2x en green power 3x de eerste +/- 4 weken.En dan +/- de laatste 4 alleen green power.

 

Gr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

daar zat ik nou precies aan te denken spock. Rood licht helpt toch ook mee met de bloei?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idd,is leuk dat blauwe licht,internode afstand etc maar als het dan langer gaat duren voordat het geslacht zich laat zien daar zitten we dus ook niet op te wachten.

 

Het zal wel een kwestie worden van uitproberen, en dan lijkt me een mix tot nu toe nog de beste optie.Vooral wat jij al voorstelde in dat andere topic,cooltube met rood licht en 1 met blauw.

Share this post


Link to post
Share on other sites

het duurt niet langer als je kan combineren,hoe het zit met enkel een hpi tot de sexe heb ik nog nooit geprobeert...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vind je het wat dan, het gene wat ik voorstelde?

 

Ik twijfel nog steeds voor welke lamp ik de hpi ga vervangen naar de eerste 1 1/2a 2 weken vanaf ontkiemen.

De Agro of de de son-t pia?

De son-t pia lijkt me zelf het beste, maar is een minder sterke lamp als ik zo de grafieken bekijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

de greenpower geeft volgens mij het meeste licht. Als je ze combineert lijkt het me een ideal combinatie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan je ze echt niet combineren?Of gaat dat net een beetje te veel stroom gaan verbruiken?Het zou ideaal zijn indien we een grote alu kap konden maken met koelfannetjes bovenin,en de 2 lampen horizontaal en haaks naast elkaar,en dan via een schakelaar na de 4e bloeiweek op de bloeilamp gaan overschakelen...

Hier moet nog heel wat testen aan vooraf gaan,ik werk uitsluitend met hpi en son-t pia lampen,groei en bloei,en natuurlijk ook tl's

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan gaat het denk ik de green power worden, met als aanvulling de 100W Philips Flower-Power.

 

Wat ik wel raar vind is men noemt de green power een bloei lamp en de agro een groeilamp.Als ik in de grafieken kijk zit er in de kleur nagenoeg geen verschil, alleen de sterkte(power niveau).

 

Is het dan puur de sterkte van het licht dat het verschil maakt of zie ik wat over het hoofd?

 

EDIT:

 

Het mag idd niet te veel stroom gaan verbruiken, 500W vind ik wel genoeg

Dit is het idee.

med_gallery_6404_2021_409309.jpg

 

De flower power brand altijd, de bulk gaan we naar verloop van tijd vervangen van hpi naar green power.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De agro heeft gewoon een beetje meer blauwe straling in het spectrum,en dus beter voor de ganse cyclus dan de green power,wanneer je uitsluitend met de green power lampen gaat werken,dan is een voorgroeilamp de eerste weken geen overbodige luxe...

Share this post


Link to post
Share on other sites

hee maar hoe zit het nou als ik maar één lamp tegelijk gebruik? is het dan alsnog aan te raden om de eerste twee weken bloei een HPI te gebruiken? :lol:

 

 

 

groeten :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...