Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

rataplan

Moeders Grootbrengen,van Zaadje Tot Potente Moeder

Recommended Posts

goedkoop,plezierig,leerzaam en vooral je weet wat je kweekt,zonder beestjes en van een prima kwaliteit

med_gallery_5153_1929_461250.jpg

Heerlijk om doorheen te bladeren

Zo zou iedereen het behoren te doen B)

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

h@ rata : :specool wat een info weer plus wat een foto's :lol: welke camera heb je en welk opleidng heb je gevolgd met mijn 6.3 canon camera krijg ik dit nog neit voor elkaar B) en je eiland(topic) wat ik gelezen heb, werk zeer voortreffelijk die mist met je vernevelaar doet het ook lekker.

 

ben benieuwd op de volgende resultaten

 

maar zit met een paar vragen

 

 

1. ik dacht je tegenwoordig nog alleen met wormen humus werkt ??? tog??? waarom wel / waarom niet??? en wat zijn in deze combinaties van voeding de betere resultaten ???

 

2. die vernevelaar in je stekken maken topic of je voorgroeihok topic stond in dat je een enkelvouige vernevelaar gebruikte tog, je kan het anwoord misschien al hebben gegeven maar zou je me dat kunnen vertellen??

 

 

was weer leuk om te zien en te lezen ( :) weer minstens 7 dagen wachten :) waarom gaat het hele kweekgebeuren tog niet sneller:P)

 

greetzzz masteryero

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fantastich verslag.. B)

 

Grt Paffie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt aan iedereen B)

 

maar zit met een paar vragen

1. ik dacht je tegenwoordig nog alleen met wormen humus werkt ??? tog??? waarom wel / waarom niet??? en wat zijn in deze combinaties van voeding de betere resultaten ???

2. die vernevelaar in je stekken maken topic of je voorgroeihok topic stond in dat je een enkelvouige vernevelaar gebruikte tog, je kan het anwoord misschien al hebben gegeven maar zou je me dat kunnen vertellen??

Foto's komen van een 3.1 megapixel kodak camera :specool ,en die ligt daar

 

Ik werk er niet uitsluitend op,thuis wel,dit is op verplaatsing,en de middelen zijn er (rootjuice)

tot hier toe werken beiden zeer goed,ook in combinatie

 

het stekkentopic is al bijna 2 jaar oud,ik heb een enkelvoudige x2, en een vijfvoudige thuis

 

Een drievoudige en een vijfvoudige staat ook daar op verplaatsing

Share this post


Link to post
Share on other sites

klasse verslag B) , leest vlot, duidelijke pics, nix op aan te merken !!!

 

doe zo verder rataplan, deze ga ik zeker ook volgen :specool

 

peace kaer a42.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok tnxx rata voor ht beantwoorden

 

tot de volgende update B)

 

greetzzz masteryero

 

oww ik heb alles nog is na gelezen, zou je op dit document geen auteursrechten opnemen je kan der zo een boekje van maken:P en verkopen zou het :specool:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé Rataplan,

 

Natuurlijk geinspireerd door dit onderwerp, willen we hier de beperkte ruimte die nog overblijft invullen met een mini moederhokje. Het gaat dan om een moederhokje voor slechts enkele planten, met afmetingen ongeveer lxbxh 90x50x80 (hokje niet de planten). Dus we zullen de planten laag moeten houden.

 

Voor de belichting zitten we te denken aan tl T5 lampen een aantal op een rij en enkele tegen de achterwand, eventueel kunnen we nog een philips groeilamp 100watt straler toevoegen(voor door het hok heen te belichten).

 

Of moeten we toch eerder denken aan een hpi eventueel in cooltube, ivm laaghouden van de planten.

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kan makkelijk 1 of meerdere moedertjes gaan houden onder tl's,zeer geschikt zijn de tld reflex lampen met ingebouwde reflector,deze kosten maar iets meer,maar je hebt er gewoon minder nodig om eenzelfde oppervlakte goed te gaan bellichten,alleen je oppervlakte is niet zo goed voor het gekozen doel,de maten zijn ofwel 60cm,121cm,en 151cm,met armatuur nog een 3 cm langer,deze kan je 6cm uiteen hangen,en wand en of extra verlichting is niet nodig.

Voor dit doel gebruik je best een scrognet op 25 cm van de potrand,hier ga je je planten niet op binden,maar laat je ze gewoon boven het net komen,onder dief je,en al wat boven het net komt kan als stek dienen mits juist te gaan snoeien...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanx Rataplan,

 

Ik heb nog wat speling in de maten, dus ik zal even kijken of ik de oppervlakte kan aanpassen aan de belichtingskeuze.

 

Ik zal te zijner tijd een verslag plaatsen.

 

Nog een vraag ten aanzien van deze info-topic, krijgen we ook nog het onderhouden van moederplanten aan bod?

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad,maar zoals je al weet is het een live topic ,de klonen gaan kortelings in de bak waarvan update,en binnen een dikke 2 maanden volgt de selectie welke stekken er van welke moeder(s) er definitief in de bak gaan plaatsnemen,een bevruchting tussen de beste man en vrouw enz...Ondertussen blijven we de overgebleven planten snoeien tot elke keer weer stekken te maken,na de toekomstige bloei gaat het topic dan natuurlijk stap voor stap weer verder waar zowel planten,selectie,scrogopstelling,onderhoud,voeding,snoeien en stekjes maken weer stevig onder het vizier worden genomen,nog een beetje geduld :verrygood

Het is wel zo dat indien er vragen zijn,ik deze graag wil verder beantwoorden in het topic hier.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey rata ik heb een vraagje voor je

 

ik heb al is gelezen in een van de topic van jou over die tl met reflectoren erin en vond dat zelf een goed idee om het zelf te gaan gebruiken maar ik kan deze tl's nergens vinden waar koop jij die de praxis bij mij in de buurt heeft alleen gewone tl.

 

ook ben ik de kleur code vergeten kan je die nog is vertellen

 

greetzzz masteryero

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze lampen zijn in alle grote verlichtingszaken te koop,alsook online natuurlijkl

http://www.luckylight.nl/lichtbronnen.php?id=102

 

http://www.firstlight.nl/index.html?lang=n...arget=d117.html

 

de kleur is 840 om moeders onder te kweken,met een electronisch voorschakelapparaat zijn ze echt flikkervrij en zuiniger in stroomafname,hier is een enkele en dubbele tl uitvoering in

Share this post


Link to post
Share on other sites

tnxx rata voor het snelle antwoord :verrygood ik ga meteen is ff kijken.

 

ik heb nog een vraag 840 is om moeder mee te laten groeien

 

nou wil ik ook gewoon planten af laten bloeien moet ik dan de 830 nemen ???

 

en ik zie dat ze daar armaturen hebben welke raad je me aan, moet ik de water dichte armaturen hebben die kap die gaat er tog af of kan ik ook een andere nemen, ik heb wel armaturen nodig die wat vocht aan kunnen want het is voor een multi functioneel hokkie

:whistling

 

many tnxx

 

greetzzz masteryero

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks :bier

Volgende update.

De stekken gaan in de bak.

--------------------------------------------------

Hier is weer een selectie na 12 dagen voorgroei uit voortgekomen,er zitten nu slechts nog 3 verschillende toekomstige moeders in deze selectieronde,nr 6 valt af en wel hierom:

med_gallery_5153_1929_78161.jpg

 

alle klonen uit nr 6 vertonen een sprieterig gedrag,en dit zonder uitzondering,ze hebben het alle 7,ook welbepaalde zaailing nr 6 heeft dit fenomeen,deze is steeds hoger en met veel grotere internodeafstanden dan alle andere kloontjes,ze zijn immers identiek genetisch als de vrouwelijke zaailing waar ze van afkomstig is.Op de achtergrond staan weer nieuwe stekjes van de zaailingen te wortelen,en binnen een week moeten de zaailingen al terug gesnoeit worden,zoals te zien op de foto

 

med_gallery_5153_1929_987732.jpg

 

 

 

De stekjes voor het planten

 

med_gallery_5153_1929_460610.jpg

 

 

Hier hebben al vele stekken in de prille fase al 9 vingers,duidenlijk dat ze van zaailingen gesneden zijn,

med_gallery_5153_1929_177391.jpg

 

 

met slechts 1 afvaller een behoorlijk resultaat

Hier zijn ze net in de bak geplaatst,ze worden ingewaterd met bio-grow van Biobizz,1ml per liter water,op 23°,en met een ph waarde van 6.3,en dit langs boven de eerste 2 gietbeurten,dit om het wortelsteltsel de kans te geven om onderliggend te gaan bouwen.

Temperatuur tussen 21 en 27°,lv waarde rond de 50% zonder aanpassing,het wortelsteltsel is namenlijk al zeer goed ontwikkeld

med_gallery_5153_1929_574408.jpg

 

med_gallery_5153_1929_1871043.jpg

 

 

 

med_gallery_5153_1929_1254368.jpg

 

 

 

en dit is dan het resultaat van wat eenvoudige voorbereidingen betreffende een moederselectie tot hier,je maakt vanaf nu potente en gezonde stekken,vrij van ongedierte,je weet perfect wat je kweekt,en bij een juiste keuze zullen alle gesneden klonen stuk voor stuk onmiskenbare opbrengers gaan worden,bovendien werk je met eenzelfde genetica,dus phenoverschillen zal je niet gaan tegenkomen,enkel wat grotere en minder grote planten,dit gaat op termijn wel veranderen bij een latere definitieve selectie,daar we dan onze stekken in een soort van scrogopstelling gaan snijden,de stekken zullen dan quasi uniform gaan zijn omdat ze ook gelijkmatig bellicht worden,en onderliggende takken gedieft worden.Gaat uiteindelijk de moeder wat achteruit,dan kan je weer stekjes gaan snijden om te gaan promoveren tot alweer nieuwe moeders.Voeding bestaat bij de moeders nog steeds uit 2ml biogrow van Biobizz per liter water,ph waarde 6.1,en om de 14 dagen 1 grammetje bacto mee in het voedingswater.

Om een voorsmaakje te geven hoe Kalichakra stekjes er gaan uitzien later heb ik hier alvast een voorsmaakje uit een vorige moederselectie van Kalichakra moeders,en de bloeiende stekken...

 

Foto=N6DKG6P7.jpg

 

Foto=AV6Z7TYH.jpg

Kalichakra stekken op hun best,van moeder,stek,tot afgebloeide stek.

Voorlopig stopt het topic nu weer,de stekjes zullen eerst moeten afbloeien om de definitieve selectie te gaan waarmaken na het afbloeien en rooktest,dan gaat het topic weer verder gaan met de definitieve stekjes van de uitgeselecteerde moeder,die dan zorgvuldig richting scrognet gaan groeien,tot de eerste gelijkmatige stekjes kunnen gesneden worden...

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey rata zien er goed uit die stekken van je hopelijk wordne je nieuwe moeders net zo goed of beter

 

nou zit ik nog wel met het volgende :bier

 

 

tnxx rata voor het snelle antwoord :verrygood ik ga meteen is ff kijken.

 

ik heb nog een vraag 840 is om moeder mee te laten groeien

 

nou wil ik ook gewoon planten af laten bloeien moet ik dan de 830 nemen ???

 

en ik zie dat ze daar armaturen hebben welke raad je me aan, moet ik de water dichte armaturen hebben die kap die gaat er tog af of kan ik ook een andere nemen, ik heb wel armaturen nodig die wat vocht aan kunnen want het is voor een multi functioneel hokkie

:smoke

 

many tnxx

 

greetzzz masteryero

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad,daar moet je warmwit voor hebben,als je moet kiezen zou ik toch vast en zeker voor de tld reflex buizen gaan,deze overlappen de lichtstralen onderling indien je ze 6 cm uiteen gaat hangen,en dit door de ingebouwde reflector in de buis.Een standaart armatuurtje van de gamma of praxis volstaat hier ruimschoots,indien je bv met 4 tl lampen gaat werken,koop dan best 4 x 840,en 4x 830,de lampen zijn dan makkelijk onderling verwisselbaar.Indien je deze netjes op een houten of nog beter aluminium frame vastzet,en dan werkt met kettingen en S haakjes,dan is het makkelijk verstelbaar in hoogte,ik zou dan starten met 4x 840,dan na een week 2x 830;2x840,en een week later volledig 830... :bier

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok tnxx rata

 

ik dacht al er werden bij luckylights ook waterdichter armaturen verkocht maar die krengen kosten iets van 60 euro als je 120 cm buizen neem. bij de praxis zag ik armaturen voor 20 :bier

 

 

overigens dat idee met de ketting en de s haken had ik al van je afgekeken :verrygood wat ik trouwens ook zag in je voorgroei hok topic was dat stalen hekwerk ( neem aan een groot armatuur ) heb je die van leafmen ??? en hoe groot is die wat dat staat er niet bij op leafman?

 

greetzzz masteryero

Share this post


Link to post
Share on other sites

neen,deze is selfmade gemaakt uit alu frofieltjes uit de bouwmarkt,platte profieltjes en L profieltjes,zoals vermeld kan het natuurlijk zeer eenvoudig op een lattenkader met gekochte eenvoudige armaturen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is het ook mogelijk als het je maar om 1 goede moeder gaat om de zaailing als moeder te houden. Immers weet je als je de stekken daarvan laat afbloeien toch ook dat het een goede moeder is. En zaailingen hebben een penwortel en dat is toch juist heel gunstig?

 

Kan je trouwens feminized zaad ook gebruiken voor een selectie?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ leuke hobby je kan iid een moeder houden uit zaad en ja feminised zaad kan je je moeder ook uit halen

 

 

ik kan het verkeerd hebben hoor rata maar als ik het goed heb zitten je stekken inmiddels in bloeiweek 5

hoe staan ze der bij ???? heb je please wat foto's voor vermaak :nerd

 

GREETZZZ masteryero

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik had nog een aanvullende vraag eigenlijk ik heb nu eens een keer uit zaad plantjes op laten komen maar nu moet ik natuurlijk nog zien hoe het een vrouwtje is in een zo vroeg mogelijk stadium hier heb ik totaal geen kaas van gegeten.als jullie mij hier over zouden kunnen informeren graag doe je mij een heel groot plezier mee alvast bedankt groeten madmike :nerd

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ben nog maar een beginner , maar als mijn zaadje uitkomt schiet het de hoogte in en valt omver

Hoe komt dit en wat moet ik doen ??

alvast bedankt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...