Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

rataplan

Moeders Grootbrengen,van Zaadje Tot Potente Moeder

Recommended Posts

Toch ben ik het hier niet helemaal mee eens...

Dit verhaal gaat vaak op indien men 2 ouderlijnen wil gaan kruisen die qua geno en of phenotype niet zo goed met elkaar ''matchen'',bv,wanneer men een volle indica en een sativa wil gaan kruisen,hier moet men dan al streng gaan selecteren voor er stabiele en uniforme nakomelingen zullen gaan ontstaan,en dit kost inderdaad dan veel tijd en geld.

Men kan echter toch wel perfect 2 ouders uitzoeken die allebei zeer goede eigenschappen bezitten om te kruisen,waarbij al het goede van deze 2 ouderlijnen verenigd zijn?De allerbeste methode...Als basis neem je topstekken van elke zaailing,ondertussen laat je de zaailingen afbloeien,zowel vrouwtjes als mannetjes appart na geslachtsbepaling,en selecteer je dan een opvallende sterke,uniforme,en mooi gebouwde vrouwelijke plant,die mooi afbloeide,ook een dito man,te beoordelen op jouw verwachte eigenschappen,deze uitgeselecteerde stekken gebruiken we dan voor de uiteindelijke bevruchting op selectie,en de F1 hybride is geboren,dus als je beide strains kent,en weet hoe de ontwikkelingsfase verloopt,de bloeifase,afbloeifase enz,en beide strains leveren stabiele uniforme planten op,dan ben je al voor het grootste gedeelte geslaagd,enige voorwaarde is dan wel dat de planten goed passen bij elkaar,en dit gaat eenvoudig door beide ouderstrains gelijkmatig te laten ontkiemen,overplanten en laten afbloeien in een appart hok met identieke klimatologische omstandigheden,hierbij is een dagelijkse observatie een must,om een goed beeld te kunnen vormen van beide strains,nogmaals hier zijn de twee belangrijkste criteria:gebruik een zeer stabiele soort bij beide ouders,en zorg er voor dat de onderlinge verschillen niet al te groot zijn.De term toevalstreffer volgens voorgaand principe is dus naar mijn mening niet helemaal correct.

Bij andere kruisingen is het zeker en vast wel belangrijk dat er selectief en bikkelhard wordt geselecteerd wil men later goede resultaten verkrijgen,de diversiteit is hier dan het grootste probleem,en dit zal tijd en moeite kosten en een prima inzicht om een mooie F1 hybride te kunnen ontwikkelen,bovendien moet de oorspronkelijke ouderlijn dan bewaard worden in ofwel stek,of zaad,om steeds eenzelfde F1 hybride te kunnen waarborgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Men kan echter toch wel perfect 2 ouders uitzoeken die allebei zeer goede eigenschappen bezitten om te kruisen,waarbij al het goede van deze 2 ouderlijnen verenigd zijn?

 

Dat kan ,maar je krijgt dan vaak niet de stabiliteit in de nakomelingen die je zou willen hebben. Waar komt de stabiliteit anders vandaan ? Dat waar jij over spreekt is toch gewoon een F1 zonder de toevoeging hybride?

 

Je kunt natuurlijk zelf 2 originele zeer stabile rassen inkopen en deze kruisen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dat kan,maar je krijgt dan vaak niet de stabiliteit in de nakomelingen die je zou willen hebben. Waar komt de stabiliteit anders vandaan ? Dat waar jij over spreekt is toch gewoon een F1 zonder de toevoeging hybride?

Je kunt natuurlijk zelf 2 originele zeer stabile rassen inkopen en deze kruisen

Een F1 hybride wil simpelweg betekenen dat je 2 verschillende oudersoorten kruist,en de nakomelingen zijn dan automatisch een F1 hybride,een nieuwe soort uit 2 verschillende ouders,of deze nu stabiel of niet is,het is en blijft een F1 hybride,voor zo ver de benaming.

 

Stabiliteit kan voortkomen uit de geleverde inspanningen van de oorspronkelijke breeder van de strain,de basis dus van een mogenlijk succes

 

Indien de ouders stabiel zijn,en steeds keer op keer uniforme nakomelingen brengen,dan weet je dat dit een gezonde basis kan zijn om een mogenlijke kruising succesvol te laten verlopen,het is zeker niet vanzelfsprekend,maar het kan zeer degenlijk...

 

selectie is een zeer goede manier om een geslaagde strain tot stand te laten komen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat kan zeer zeker ja . Hoe meer ruimtes beschikbaar des te meer kun je doen , aan selectie , testen of bewaren van soortjes enz.

 

Hybride betekend letterlijk kruisingsproduct van 2 verschillend erassen . En als we over rassen spreken dan moeten ze in feite ook als dusdanig herkenbaar zijn , en dus stabiliteit hebben. Zo bedoelde ik het eigenlijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Atmosphere

Dit:Deze Hybride F1 kumuleert (op een nog niet wetenschappelijk verklaarbare wijze) de beste eigenschappen van de 2 ouderlijnen.

Zo bekomt men een plant die veel (ouderlijn 2), smakelijke potente en een goede opbrengst (ouderlijn 1) produceert.

Doordat de ouderlijnen steeds onderhouden moeten worden en dat de kruising telkens opnieuw moet overgedaan worden, zijn deze zaden opmerkelijk duurder dan de traditioneel gekruiste zaden.

De bron ( de twee inteelt soorten ) moet namelijk bewaard blijven om telkens dezelfde kruising te kunnen maken om zo telkens tot een F1-hybride te komen.

 

van Space Cees is iets wat niet juist is,het tussen haakjes geplaatste(op een nog niet wetenschappelijk verklaarbare wijze) is nonsens omdat dit juist wel verklaard is door wat dominantie doet na kruissen van 2 rassen(hier 2 inteelt soorten ) genoemd,Zulke nieuwe termen stichten slechts verwarring.

 

Het dient misschien om de hogere prijzen ,ten onrechte,te rechtvaardigen.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Rataplan

Ik word er watprikkelbaar van als men een ellenlang verhaal ophangt en kennis zodanig verpakt dat mensen al gauw afhaken met "dat gaat mij boven mijn pet"terwijl het een indirect commercieel verhaal isom te profileren.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites
@ Atmosphere

Dit:Deze Hybride F1 kumuleert (op een nog niet wetenschappelijk verklaarbare wijze) de beste eigenschappen van de 2 ouderlijnen.

Zo bekomt men een plant die veel (ouderlijn 2), smakelijke potente en een goede opbrengst (ouderlijn 1) produceert.

Doordat de ouderlijnen steeds onderhouden moeten worden en dat de kruising telkens opnieuw moet overgedaan worden, zijn deze zaden opmerkelijk duurder dan de traditioneel gekruiste zaden.

De bron ( de twee inteelt soorten ) moet namelijk bewaard blijven om telkens dezelfde kruising te kunnen maken om zo telkens tot een F1-hybride te komen.

 

van Space Cees is iets wat niet juist is,het tussen haakjes geplaatste(op een nog niet wetenschappelijk verklaarbare wijze) is nonsens omdat dit juist wel verklaard is door wat dominantie doet na kruissen van 2 rassen(hier 2 inteelt soorten ) genoemd,Zulke nieuwe termen stichten slechts verwarring.

 

Het dient misschien om de hogere prijzen ,ten onrechte,te rechtvaardigen.

DB

 

Wat de dominantie doet verklaard nog niet waarom als het ware nieuw bloed vertoont en een stuk vitaler is .

Wat je zegt over hoge prijzen begrijp ik niet , hij is de goedkoopste zaadleverancier die ik ken. Dat growshops die prijzen hoog maken is weer een ander verhaal . Als je rechtstreeks bij hem haalt heb je voor ik wil geen reklame maken . In de tijd dat hij vrouwelijk zaad verkocht was hij 5 kee rzo goedkoop als anderen met vrouwelijk zaad . Dus waarom juist naar hem het verwijt onterecht hoge prijzen te vragen ??? Daar begrijp ik geen barst van.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is zo wie zo een illusie dat de wetenschap pasklare antwoorden zou hebben op alle genetische vraagstukken ,zeker bij Cannabis . Volgens de wetenschap zou 6 na 6 keer terugkruisen weer de originele plant moeten hebben, maar laat dit nu bij Cannabis niet het geval zijn. dus hier wederom niet wetenschappelijk verklaarbaar .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Natuurlijk heb ik mijn kritiek niet op zijn prijzen gericht omdat ik daar ook niet mee op de hoogte ben.

 

Waar ik op doelde was een eerdere "uitleg"die zich eigenlijk ten onrechte toespitste op het verschil tussen vrouwelijk en vervrouwelijkt zaad was.

Ik heb zelf 10 tallen z.g. vervrouwelijkt zaad productie's gemaakt door stresh gemaakt om de herma-eigenschappen op te wekken en ik deed dit door dit 2 generaties te doen om de meest gevoelige planten uit te selecteren.Niet eenmaal heb ik geconstateerd dat er herma's onder de zo geproduceerde zaden zaten mits ze natuurlijk niet aan stresh werden blootgesteld.

 

Ik begreep daarom de redenen niet van die beweringen .Bovendien waarom woorden als female gebruiken in plaats van vrouwelijk wat beter door de gewone forumlezer is te begrijpen.

 

Cees zijn methode om via acid(zuur)!,een planteigenzuur, die ook herma-eigenschappen kan veroorzaken om door hem vrouwelijk zaad genoemd (female zaad) te produceren heeft ook zijn negatieve kanten of beter gezegd KAN.

 

Op een Belgisch forum had men meerdere misvormingen in zijn geleverd vr.zaad geconstateerd en dat moet ook goed onderzocht worden.

 

Het is volgens mij beter niet een ander te citeren,vooral als het beweringen zijn in plaats van door eigen onderzoek verkregen inzichten.

 

Het is denk ik de diskussie verder te sluiten omdat het steeds verder afdwaald.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het is volgens mij beter niet een ander te citeren,vooral als het beweringen zijn in plaats van door eigen onderzoek verkregen inzichten.

 

 

Ik zou atmosphere niet zijn als ik niet altijd kritisch ben naar iedere bewering , ook naar die van Cees.

Ik neem niets zomaar over zonder er achter te staan.

 

Over dat belgische forum : No Mercy verkoopt nu al jaren geen female seeds meer , dus ik volg je even niet . Of heb je het over polyploid nakomelingen?

 

Maar goed back to "van zaadje tot potente moeder "

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ rataplan

Ik heb dit topic nog eens geheel weer aandachtig nagelezen en daarbij viel mij op dat er veel wordt afgedwaald(ook door mij) en dat is jammer omdat je de draad dan dreigd kwijt te raken.

 

Om een poging te doen om dat weer enigszins in jou ingeslagen richting te krijgen,het volgende.

 

Het viel mij op dat we 2 termen door elkaar halen,of beter gezegd er iets anders mee bedoelen.

Doordat Gnoe zichzelf citeerde kwam ik daarop.

 

Met F1 bedoel ik wanneer een uitgeselecteerde vrouwelijke plant(moederplant) zaad produceert van haar ZOON.

Jij hebt het over F1 hybride,wat iets totaal anders is,omdat je bedoeld dat dit zaad is van 2 verschillende planten waarvan bekend is welke positieve dominante bij de ene ligt en bij de ander.

 

Ik vraag mij af om dit niet beter gewoon hybride van... te noemen omdat het anders verwarring teweeg brengt.

Er is daar nog steeds verwarring over doordat Mendel met F1 ook een hybride noemde wat in de moderne genetica pas een generatie later gebeurd(moeder x zoon---Vader x dochter)

 

Doordat het onderwijs nog steeds met Mendel zijn pionierswerk begint ,zorgt dit ook nog voor verwarring.

 

Dit opgemerkt hebbend ben ik in afwachting van jeverdere uitleg voor:VAN ZAADJE TOT POTENTE MOEDER.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

geen enkel probleem hoor,toch vindt ik de term ''hybride'' toch niet echt moeilijk,dit is het product van een kruising uit 2 verschillende soorten...

En inderdaad,we kunnen beter nu verdergaan met het topic,straks leest het niet leuk meer :blink:

groeten rataplan :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

De term hybride is juist heel duidelijk maar de verwarring kan ontstaan met:F1 hybride.

Genoeg hierover,Wat jij wilt dat is 2 planten zoeken waarvan je door proefkruissingen weet welke eigenschappen dominant zijn.

 

Wat mij interesseerd is hoe JIJ denkt dit te doen.

Volgens mijn ondervindingen zit daar bij het zoeken naar nieuwe rassen ook juist de meeste tijd in.

Want elke kruissing moet immers gevolgd worden door een onderlinge kruissing van deze zaden.

En dat kan nogal oplopen in aantallen.

 

Dus wanneer jij een alternatief weet ,graag.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Dame Blanche,

dit is correct,en daar ben ik dus volop mee bezig,de nakomelingen zijn in ieder geval volledig naar wens.Het is ook juist daarom dat ik eens wil gaan bekijken hoe een kruising tussen de F1 hybride x F1 hybride zal verlopen uit persoonlijke selectie en criteria,hoeveel uniformiteit zal er nog gaan overblijven,phenoverschillen,bloeitijd,groeipatroon enz...Allen zaken die veel tijd en energie gaan kosten op termijn,toch blijft het als hobbykweker een ongeloofelijke leerzame ervaring die hoogstwaarschijnlijk een nieuwe stabiele strain zal gaan opleveren,en hier gaat natuurlijk heel wat tijd gaan inkruipen,toch ben ik bijzonder optimistisch :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zit het allemaal met veel plezier te volgen (wil ook moeders gaan houden) maar een aantal dingen gaan me te snel. Kan ik de moeders ook onder tl licht (eventueel beginnen voor een periode met een hps lamp) in leven houden. Ik vraag me namelijk af hoe het met de stroom kosten zit, en of het nog wel redabel is. En wat is een verantwoord aantal stekken dat je van een moederplant zou kunnen halen. Ik ben nog bezig met mijn ruimte aan het inrichten, en kan dus nog alle kanten op. (wil 200 planten gaan houden) :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik vraag me namelijk af hoe het met de stroom kosten zit Ik ben nog bezig met mijn ruimte aan het inrichten, en kan dus nog alle kanten op. (wil 200 planten gaan houden) :P

toch een bizar verhaal in mijn oren ;) je wil 200 planten gaan houden,maar wil dan wel moeders onder tl's gaan plaatsen omdat je denkt dat het anders niet rendabel is :lol:

ik weet niet of je het weet,maar 200 stekken om de pakweg 10 weken kosten al gauw 600€ en meer!Je zal nooit 600€ gaan betalen aan 1 hpi lamp van 400 watt,hooguit een 60€ op deze periode,en dat is slechts een tiende van de prijs.Onder zo 1 lamp kan je al snel 14 tot20 stekken halen per plant,indien je bv 5 moeders hebt staan,kan je dus probleemloos een 70 tot 100 stekjes gaan snijden,en 2 tot 3 weken later weer dit aantal.

Tl's en spaarlampen zijn ideaal voor de kleine thuiskweker om moeders op een scroggnet in leven te houden,hier gaat het veel langzamer en kan een groot voordeel betekenen...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zit het allemaal met veel plezier te volgen (wil ook moeders gaan houden) maar een aantal dingen gaan me te snel. Kan ik de moeders ook onder tl licht (eventueel beginnen voor een periode met een hps lamp) in leven houden. Ik vraag me namelijk af hoe het met de stroom kosten zit, en of het nog wel redabel is. En wat is een verantwoord aantal stekken dat je van een moederplant zou kunnen halen. Ik ben nog bezig met mijn ruimte aan het inrichten, en kan dus nog alle kanten op. (wil 200 planten gaan houden) :lol:

 

@ BBB

Misschien is dit voor jou DE oplossing:In dit topic,bericht#19 van 14 april leg ik uit hoe ik zonder moeders toch mijn aantal klonen/stekken kon krijgen.

 

De enige extra stroomkosten 1 weekje extra groei!

Een paar goede vrienden houden zo een paar z.g. oermoeders van mij in leven en kweken er tegelijk ook van.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

De volgende update....

Stekken snijden

---------------------------------------------------------

 

Ondertussen zijn onze moeders klaar om er 1 tot drie stekjes van te kunnen gaan snijden,je kan beter 2 stekken nemen dan 1,gaat er iets fout,dan heb je waarschijnlijk nog een reserve stek,lukt dit nog niet,dan adviseer ik je om eens dit topic te gaan doorspitten,of beter nog,lees het voor je gaat snijden...

 

http://www.wietforum.nl/Stekken-Makenfotoverslag-t14388.html

 

Nu gaan we een keuze dienen te maken,ofwel gaan we doorselecteren,of we gaan louter visueel selecteren binnen een paar weken,we dienen nu eerst het geslacht te gaan achterhalen daar er vast en zeker zich mannelijke exemplaren tussen de oorspronkelijke zaailingen zullen bevinden,er zijn verschillende technieken hiervoor,je kan stekken maken volgens de bovenstaande snelkoppeling,met als enige uitzondering dat je dan de klok direct op 12/12 zet,dit gaat onder je gewone tl's,maar sneller is nog steeds wanneer je met warm witte tl's start,dit kan al snel een dag of drie zijn.Te vermelden valt dat ik deze techniek niet meer gebruik.Met de volgende efficiente techniek weet ik vaak het geslacht al binnen de week,tot maximum 10 dagen!

Deze techniek ga ik dan ook beschrijven.

 

Je neemt een vlakke plastieken bak, liefst een model dat minstens 30 cm diep is,je koopt een zeer kleine thermostatische waterverwarmer die je in aquaria en dierenwinkels kan vinden voor een 12€,een waterthermometer,ca 5€,een minipompje voor de circulatie,ca 7€,en als laatste heb je de keuze...

Ofwel koop je een plaat piepschuim,en je maakt deze op maat van je bak,net groot genoeg dat deze kan blijven drijven op het water dat er straks zal ingaan,

of je koopt een stukje fijnmazige volieiredraad wat ik hier ga toepassen,de eerste oplossing is de allerbeste,je kan hier gaatjes in gaan boren met minimum afstand van telkens 5 cm tussen elk gat,zo zullen de stekjes ruimte overhouden onderling,gebruik hiervoor een boortje van 5 millimeter.

Bij de fijnmazige draad is het enkel van belang deze vlak over de bak te gaan trekken,en de randen te gaan omplooien,nadien kan je het netje dan makkelijk verwijderen van de bak.

Het vullen

--------------

Voor het vullen gaan we onze bak een plaatsje geven in de bloeiruimte,of we plaatsen deze onder liefst warm witte tl(s of spaarlampen.In de bloeiruimte niet direct onder een lamp,maar ook niet in een verloren hoek,ze moeten immers licht ontvangen,tot 1.5 m van de lamp is ideaal.

we gaan onze bak nu vullen met zuiver water van ca 23°,we plaatsen het circulatiepompje op de bodem,de verwarmer schuin in de bak naast het netje,of indien onze bak diep genoeg is steken we deze door het piepschuim waarbij de bodem niet geraakt mag worden,4 cm vrije speling is hier zeker aanbevolen,ook door het net kunnen we deze op dezelfde manier plaatsen,bij dit laatste mag de verwarmer wel de bodem raken,het net blijft immers op zijn plaats zitten.

Als alles goed is zal het er in het geval van het net zo gaan uitzien,dit voor het vullen met water.

 

Foto=HVCLI6NB.jpg

 

nu nog de verwarmer op 23° instellen, en het pomje inschakelen,en dan gaan we per 10 liter water er een mespuntje stekpoeder aan gaan toevoegen,nadien zuren we af met ph min groei tot een ph waarde van 6.5,dit geeft het allerbeste resultaat straks.

na een uurtje meten we de temperatuur van het water,dat best stabiel op 23° gehouden zal worden.

Nu kunnen we beginnen met het snijden van de stekken.

De getopte plant:

-----------------------------

Foto=MP6SWTVD.jpg

 

Een topstek

-----------------

Foto=NJCAJSQJ.jpg

 

over de routine van het stekkensnijden kan je dus best de bovenstaande link aanklikken,hier ga ik me dan verder ook niet meer over uitwijden :lol:

zoals gezegd kan je best meer dan 1 stek gaan snijden,doch de uitval is vrijwel nihil volgens deze methode.

Het is de bedoeling om je planten nu te gaan nummeren,elke stek van diezelfde plant krijgt uiteraard diezelfde nummer,dus plant 1;je neemt bv 2 stekken,die plaats je dan linksboven bv,en nummert deze op een stukje papier,je kan je piepschuimgaatjes ook nummeren in het andere geval.Per plant steek je dus onmiddelijk de gesneden stekken die staan te wachten in het zuiver water die je net hebt afgesneden van 1 plant op zijn definitieve genummerde plaats om verwarring te voorkomen.Steek de stekken zodanig dat ze rechtop blijven staan,in piepschuim lukt dit beter.

 

Stekken geplaatst...

--------------------------

Foto=YT6XNWR3.jpg

 

Zorg er voor dat minimaal 2cm van de stengel in het water blijft steken,ideaal is een 3 tot 4 centimeter,dagenlijks het waterpeil hier nakijken,bij een bak met piepschuim zakt de plaat evenredig met het waterpeil,weer een pluspunt dus.

Zorg er enkel nu voor dat de ruimte niet te koud zal worden in de donkere uren,een 23° is ideaal,met de lampen aan mag deze zelfs oplopen tot 27°!Heb geen bang,de stekken staan rechtstreeks in water,dus zo snel zullen ze niet gaan flauwvallen,je mag ze af en toe wel sproeien met wortelstimulator,wederom op een ph waarde van 6.5,gebruik hierbij echter de helft van de aanbevolen dosis.

 

Volgende week zullen we hoogstwaarschijnlijk het geslacht kennen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Rataplan

Is het de bedoeling dat naast het sexen de stekjes ook wortels krijgen,n.a.v. de temp. van 23 gr.

 

Maar dan is alles toch in bloei?

Is dat niet de bedoeling dan is die constante temp. toch niet nodig en kun je hetzelfde bereiken met mijn bierflessen methode,beschreven in mijn topic:Sexen op de guerillaplek.

DB

 

Sorry het is:Sexen van Zaailingen.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

omdat ik zelf nog maar weinig verstandig heb van stekken maken ( waar je neit opin wilt gaan rata :lol: )

 

heb ik wel een vraag over het volgende je hebt een topstek genomen , dit hou duzz in die je een stek heb genomen op de plek van de top en heir bij duzz ook meteen de plant heb getopt heb ik dit juist???

 

greetzzz masteryero

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Master...

Dat is juist,want een zaailing heeft in het begin maar 1 top en daarna kun je 2 nieuwe toppen verwachten.

 

Ik ben R wel niet maar ik las dit bij het voorbijgaan.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Dame Blanche,hier is het de bedoeling om op een zo efficiente manier mogenlijk snel het geslacht te gaan bepalen on mijn opzet,de stekken gaan na de geslachtsbepaling in de compostbak,hier hou ik me met deze methode enkel en alleen als basis voor ogen de geslachtsbepaling zodat de mannelijke zaailingen defenitief zullen verwijdert worden,en je je nog enkel dient te concentreren op de overgebleven dames.Er zijn verschillende manieren,ik beperk me hier enkel tot mijn manier :lol:

@masteryero,inderdaad,je topt hiermee de plant die terug 2 nieuwe hoofscheuten gaat ontwikkelen

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey rata hoe staan de toekomstige moeder(s) erbij

 

ben zeer benieuwd, weer een paar planten gespot voor toekomstige moeder(s) of er weer een paar weggehaald???

 

greetzzz masteryero

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...