Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

rataplan

Moeders Grootbrengen,van Zaadje Tot Potente Moeder

Recommended Posts

@ Rataplan

Mijn bemerking betrof slechts,waarom zoveel moeite doen om de temp. op 23 gr. te houden wanneer het alleen maar om het sexen gaat.

 

Of doe je dit om 100% slagingskans te krijgen?

Mijn bierflessen methode kan fout gaan bij het te laat zijn met waterverversing.Terwijl bij jou dat optimaal geregeld is(ook geen stilstaand water)

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites
hey rata hoe staan de toekomstige moeder(s) erbij

Zoals beloofd zal er wekenlijks een update gaan volgen,Donderdag of Vrijdag ga ik er naar toe,en zal de sexe zeker bepaald zijn,alle planten,M/V staan er uitstekend bij,een visuele selectie zal niet zo moeilijk zijn,heb er namenlijk 4 op het oog,het zou sterk zijn dat het 4 mannelijke zouden zijn,persoonlijk heb ik mijn keuze al laten vallen,ik ken de strain dan ook door en door,niet verwonderlijk dus dat ik hier voor opteerde,natuurlijk zoek ik later nog 1 of twee moeders uit mijn hybride te gaan selecteren om de 2 soortjes eens aan een diepgaande vergelijking te gaan onderwerpen.

 

@ Rataplan

Mijn bemerking betrof slechts,waarom zoveel moeite doen om de temp. op 23 gr. te houden wanneer het alleen maar om het sexen gaat.

Of doe je dit om 100% slagingskans te krijgen?

je geeft hier al het correcte antwoord op je zelfgestelde vraag :P :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgende Update.

De Geslachtsbepaling

---------------------------------------

Na 9 Dagen in het water gestaan te hebben,hebben al de stekjes wortels,en vooral,ze tonen allen geslacht,bij de 18 genomen stekken toonden zich slechts 4 mannetjes,en de rest zijn allen dame's,de sexe bepalen kan gewoon niet makkelijker in mij ogen.Mijn collega bemerkte reeds na 6 dagen het eerste mannelijk exemplaar dat overduidenlijk met het blote oog waar te nemen viel!Van dit exemplaar gaan er ook een paar stekjes gesneden worden,een stuk van de mooiste dame gaat dan in week 6 bloei later manueel bestoven worden,een kwestie van wat goed kwalitatief zaad achter de hand te gaan houden...

Daar het geslacht nu duidenlijk gekend is,is het nu slechts nog zaak om alle overbodige mannetjes te gaan verwijderen.

De geslachtsbepaling

--------------------------

Mooie vrouwelijke waterstek:

med_gallery_5153_1929_610468.jpg

 

 

 

med_gallery_5153_1929_69929.jpg

 

 

Mooie mannelijke waterstek:

med_gallery_5153_1929_13412.jpg

 

 

 

Verschil duidenlijk?

 

med_gallery_5153_1929_23494.jpg

 

 

 

med_gallery_5153_1929_224412.jpg

 

 

 

med_gallery_5153_1929_165679.jpg

 

 

 

Het is dus een eenvoudige manier om het geslacht te gaan kennen,last van een hoge temperatuur hebben deze waterstekjes niet,nochthans staan ze in de bloeiruimte samen met stekken die staan te bloeien met een temperatuur van 29°,en een lv van 35%,daar ze rechtstreeks in bewegend water staan van 23°hebben ze er geen last van,wortelontwikkeling is hier dan ook volop aan de gang...

 

med_gallery_5153_1929_266502.jpg

 

 

 

Nog dames:

med_gallery_5153_1929_826020.jpg

 

 

 

Daar we de zaailingen goed hebben laten doorgroeien,waren het dan ook minimaal 9 tot 12 scheuten die we gebruiken nu om te gaan laten bewortelen,deze stekken staan dus nu in het propagatortje met bodemverwarming ook op 23°

med_gallery_5153_1929_356294.jpg

 

 

klok op 18h,pluggen zijn geweekt in wortelstimulator,en er is een snuifje schimmels door het gebruikte water gemengd,ook is er een mespuntje bacterien ondergegaan,en netjes afgezuurd tot een ph waarde van 6.5 met ph- groei.

De stekkentray staat op een vochtige laag seramis.

De gesnoeide dames:

med_gallery_5153_1929_575408.jpg

 

 

med_gallery_5153_1929_726596.jpg

 

Volgende update,

bewortelde stekken gaan in voorgroeipotjes...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Handige info :verrygood

zeker de geslachts bepaling op water

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit is inderdaad heerlijk informatie allemaal :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hee Rata

 

dat doe jeallemaal weel heel netjuhs he :)

 

zeer interesante info

 

Keep up the good work :verrygood

 

De vriendelijke Kloontjuh's groente

 

Harry

Share this post


Link to post
Share on other sites

thanks!

Ik acht dan ook deze methode als 1 van de sneltste en makkelijkste betreft de geslachtsbepaling,vanzelfsprekend kan je deze manier ook gaan toepassen op alle mogenlijke situaties waarbij je zekerheid moet hebben betreft het geslacht,een bekende situatie is hierbij het outdoorkweken,reeds snel kan je zo te weten komen of het nu mannelijke of vrouwelijke planten zijn die je aan het opkweken bent,het neemt bijna geen plaats in,is goedkoop,en bovendien heb je een waterdicht :wOOt uitsluitsel in relatief korte tijd,bovendien is de uitval zo goed als nul als je je maar aan deze simpele basis gaat houden.

 

3 favorieten dames springen er nu zo uit,qua groei,internodeopbouw,snelheid van geslachtsbepaling,vingeropbouw enz,ze hebben een gelijkwaardige opbouw en zijn qua phenotype identiek,toch ga ik hier alle zaailingendames in leven houden in de bak.Het zou de eerste keer niet zijn dat er onverwacht een onopvallende dame aan het einde van de bloei opvallend beter scoort op mijn criteria :verrygood ,en die speciale dame kan je dan achteraf gaan kaalstekken,en deze stekken dan promoveren tot uiteindelijke potente moeders uit 1 potente zaailing.

 

Indien dit jullie wat te ver gaat aan doorselecteren,dan gebruik je nu de basis die je hebt,kies dan nu de mooist ogende dames,stek ze kaal,laat ze wortelen en danvervang je alle zaailingen in je bak door je geselecteerde stekken zodat je later een uniform maaiveld gaat ontwikkelen,heb je plaats voldoende,dan kan je ze ook natuurlijk laten afbloeien door de lamp te vervangen,en de klok op 12/12 te plaatsen,het is dan louter zaak om je gewortelde stekken te laten bewortelen,en ze gaan laten voor te groeien,toppen,verpotten,dus in leven houden tot je oogst :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ rataplan

Ik ben helemaal gevallen voor deze methode.

Mijn bierflessenmethode is bij guerilla heel goed,maar ik ben en was me bewust van het zwakke punt daarvan en dat is het stilstaand water,vandaar mijn advies voor beginners om steeds 2 stekjes per plant te maken en het vaak verversen van dat water.(doe het al langer dan 15 jaar zo.)

 

Zelf doe ik het anders dan ik in mijn topic beschrijf, want ik gebruik bij het sexen wel 2 per plant maar 1 op 12/12 en de ander op 18/6,zodat ik de lege plekken van de mannen kan opvullen door vrouwen.

 

En de waarde blijft wel door zijn eenvoud maar dit bied ook perspectief voor meer dingen.

Ik ben van plan om 2 van deze opstellingen te maken:sexen en bewortelen.

 

Daarom nog een vraag:Heb je ook geëxperimenteerd bij hogere temp,waarom 23?

 

Vooral mijn zoeken naar nuttige eigenschappen door kruissen kan sneller en dus beter.

Bedankt.

Dame Blanche

Share this post


Link to post
Share on other sites
@ rataplan

Ik ben helemaal gevallen voor deze methode.

Ik ben van plan om 2 van deze opstellingen te maken:sexen en bewortelen.

Daarom nog een vraag:Heb je ook geëxperimenteerd bij hogere temp,waarom 23?

Vooral mijn zoeken naar nuttige eigenschappen door kruissen kan sneller en dus beter.

Bedankt.

Dame Blanche

bedankt,ik ben er ook weg van,om de stekken echter te laten bewortelen prefereer ik nog steeds om ze te plaatsen op steenwolblokjes of pit-pot's,half aarde/seramis mengsel,en uitsluitend deze mediums gebruik ik nog steeds,er bestaat namenlijk een te grote mogenlijkheid op uitval bij waterwortels,deze stekjes planten in aarde geeft heel wat wortelstress,beschadiging van het tere wortelsteltsel is gewoon te groot,opgelet,het gaat ook wel,maar ben er gewoon niet 100% tevreden over.

Ik heb inderdaad ook mini proefjes gedaan bij 20° en 26°,bij de laagste temperatuur duurde het gewoon wat langer,bij 26° kreeg ik stengelrot en uitval,het water bevatte ook bij deze laatste heel wat microscopisch kleine bacterieen die zich razendsnel vermenigvuldigden,een fenomeen dat ik bij 23° niet had,deze temperatuur bleek dus ideaal...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat overplanten in aarde is eenvoudig op te lossen volgens mij.

Als ik koolplanten moet verspenen dan maak ik altijd een modderpap die ik telkens door roeren in bewegeing hou om uitzakken te voorkomen. Hierin dompel ik de plnten even in en leg ze korte tijd opzij alvorens ze in een ruim plantgat te poten en de grond naar de wortels te bewegen.

 

Rondom de wortelhaartjes blijft een beschermend en startend laagje dat de eventuele stresh vermoedelijk wel voorkomt.

 

Die 23 graden lijkt mij ook de beste(ik had al een vermoeden dat je dat had uitgezocht vandaar mijn vraag.)

 

Je doet ook iets van bacto in het water werkt dat niet averechts.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

kijk is wat een info :verrygood

 

wat me opviel was dat jij ( rata ) snel al de sexe kon zien 6 dagen :)

 

verder vind ik de top stekken er top uitzien.

 

ik zal een week watertandend moeten wachten op de volgende update van je maar dat is het zeker waard

 

wat ook zeker is is dat dit topic Zeker de moeite waard is om over en over te lezen:D

 

greetzzz masteryero

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Master.

En ga je er ook iets mee doen?

 

Ik ben al bezig om spullen in te kopen:En een aquariumvereniging in mijn regio op te zoeken.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites
Je doet ook iets van bacto in het water werkt dat niet averechts.

DB

neen,integendeel,de goede nitificierende bacterieen zorgen in combinatie met schimmels voor een gezond bioptoop,en een gezonde start,zij houden integendeel ziekten tegen en geven een perfecte symbiose vanaf dag 1.Gebruik ze nu al anderhalf jaar en nog steeds met succes...

 

wat me opviel was dat jij ( rata ) snel al de sexe kon zien 6 dagen

dit is dan ook 1 van de grote voordelen... :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie methode rataplan, ik was er ook al achter gekomen, door de getopte topjes in water te zetten, was bij ons ook binnen 8 dagen te zien dat het vrouwtjes waren, de meeste al eerder zelfs.

 

Je kunt als t dames zijn zelfs af laten bloeien in het glaasje water, ik heb het zelfs zonder enige toevoegingen gedaan.

 

Succes met de vrouwkes :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ dame blanche: ik wil er zeker wat mee doen, helaas neit op dit moment ik ben momenteel erg druk met andere dingen eerst leren over het kweken van wiet die eerst belangrijker zijn dan moeders . ik zou eerst moeten kunnen stekken ( en dan goed dat ze ook allemaal aanslaan :verrygood ) veder wil ik nog dit jaar een indoor kweekruimte maken ongerveer 1,20 bij 1,20 en bij 1,80 en een voorgroei hok waar ik nog steeds mee aan het worstelen die moet perfect :)

 

kortom ik zal zeker wat aan deze info hebben en zodra het eind resultaat te zien is en het topic is helemaal afgerond dan knip en plak ik het naar WORD en kan ik het altijd na lezen.

 

maar goed ik zal ooit waneer ik op me zelf woon zelf moeder gaan maken en lang in stand houden :wOOt

 

greetzzz masteryero

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey rata waar is je wekelijkse update:(

 

ik kijk elke dag ff zo nieuwsgierig als ik ben hoe staan ze der nu bij ??

 

greetzzz masteryero

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stekjes staan er prima bij,de eerste worteltjes kwamen al na 7 dagen te voorschijn,daar het hier live aan toe gaat zal de volgende update as week plaatsvinden ergens,dan gaan de stekjes in voorgroeipotjes,zaailingen zijn ondertussen goed aan het verder bouwen,en met nieuwe scheutjes aan te maken...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zijn nog meer die meekijken .

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok rata mooi dat alles goed gaat, ga voor een mooi resultaat ( al twijfel ik daar geen moment aan )

 

ik wacht (on)geduldig af. :nerd

 

greetzzz masteryero

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geweldige info, rata !

Ik zag dit topic al meerdere keren voorbij komen en nam me iedere keer voor het eens door te spitten, hetgeen ik zonet gedaan heb.

Dit is een handleiding en dat is :nerd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt aan allen :specool dit maakt het topicschrijven zeker plezieriger,het mooie is dat het een live verslag is,zo kan je stap voor stap meevolgen naar de volgende ontwikkelingen toe.

We zijn nu 14 dagen later,door een klein beetje tijdsgebrek is de update wat later geworden,het was zeker tijd!Sommige wortels waren al ondertussen een 6cm lang geworden uit de plug! B) en dit is nu net te veel van het goede,je zou zeggen,hoe meer hoe beter toch?Neen,dit is niet helemaal waar,het is de kunst om worteltjes te ontwikkelen,net genoeg maar zeker niet te veel,het is noodzakenlijk dat je zo snel mogenlijk bij een normale wortelmassa het stekje kan overplanten in het definitieve medium zodat stilstand beperkt zal worden,stekjes die te veel wortels hebben aangemaakt zullen meer stress gaan oplopen daar de slierten in het potje meer tijd nodig hebben om zich fatsoenlijk te gaan zetten als hun collega's die direct hun wortels kunnen gaan zetten ,bovendien zal de vitaliteit terug gaan afnemen als je ze te lang laat staan,in dit geval was een dag of 10 ruim voldoende geweest.

med_gallery_5153_1929_714443.jpg

 

 

Hier mooi te merken dat ze net iets te lang hebben gestaan

med_gallery_5153_1929_92488.jpg

 

 

 

De Stekjes planten

---------------------------------

Hoog tijd nu om ze te gaan planten in hun voorgroeipotje.

med_gallery_5153_1929_18320.jpg

Dit is een ferfecte wortelmassabasis,de fris witte kleur is een bewijs dat dit een gezonde toekomstige plant zal gaan worden,genetisch identiek aan de moederplant.

Dit is zowat het maximale aan pril wortelgestel

med_gallery_5153_1929_269695.jpg

 

Als basis is hier een mengsel gebruikt van

1/5e Seramis

1/5e Wormenmest

1/5e Cocopeat voor stekken en zaailingen

1/5e Zaaigrond voor stekken en zaailingen

en 1/5e light mix

een luchtig mengsel dat een goede ph waarde bezit,en een lage ec waarde

med_gallery_5153_1929_253147.jpg

Dit is nu net te veel wortels

med_gallery_5153_1929_673653.jpg

Een stek die nu al bezig is om nieuwe uitgroei aan te gaan maken,zelf je stekken maken is zeer goedkoop,plezierig,leerzaam en vooral je weet wat je kweekt,zonder beestjes en van een prima kwaliteit

med_gallery_5153_1929_461250.jpg

 

 

Allen geplant volgens mijn eilandmethode,meer info hierover:

 

http://www.wietforum.nl/Hoe-Gewortelde-Ste...aan-t14137.html

med_gallery_5153_1929_322702.jpg

 

 

Door de overgang van het warme vochtige propagatortje in het veilige klimaat naar het open veld onder hpi,zal je merken dat vele stekjes in het begin wat gaan hangen,door de eilandmethode blijft dit echter beperkt tot een paar uurtjes.

Ze hebben allen water gekregen met 2ml Rootjuice per liter water,een biologische wortelstimulator van Biobizz,nadien zijn ze verneveld met Fisch-mix,ook 2ml per liter water,beiden afgezuurd op een ph waarde van 6.3 met ph-groei.

Ook heb ik hier een 3voudige membraanvernevelaar ingeschakeld ,dit omdat de ruimte zelf slechts een lv van 41% aangaf,een kleine zwenkventilator er achter zorgt voor een koele mist,de ruimtetemperatuur bedraagd 23°,een goed klimaat daar het in het propagatortje ook 23° was.

med_gallery_5153_1929_142415.jpg

 

 

De lamp hangt de eerste 2 dagen op een meter hoogte,nadien zal ze per dag een 10 tal centimeter gaan zakken tot ze op een 40 tal centimeter van de stekjes zal gaan hangen.Bij de stekken staan ook 3 uitgeselecteerde mannelijke stekken die later in de tuin gaan strijden om wederom een geselecteerde dame te gaan bevruchten,een back up van dit heerlijke zaad.

Daar de stekken allen geplaatst zijn volgens schema en nr,is er al 1 moederplant die wel zeer snel stekkennakomelingen gaf,nr 6,dit is ook de grootste plant die de meetste scheuten gaf.

Wil je nu niet gaan verderselecteren is dit al een goede basis om net die stekken een definitieve moederselectie op poten te gaan zetten,ik ga echter verder,en dit tot en met de afbloei...

Bij de moederzaailingen is het weeral snoeitijd

med_gallery_5153_1929_944821.jpg

 

dus weer stekjes snijden,deze blijven in leven tot de definitieve selectie..

 

Volgende update zal er komen als deze stekken zullen verpot worden in de aardebak.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks,

heb gisteren nog vernomen dat op 1 na alle stekken volledig rechtop staan,de mistmaker in combinatie met het eiland zorgt er voor dat er een goed vochtig klimaat heerst,een 23° bij een lv van 65% met de lamp aan,en een 78% met de lamp uit,dit mag nu zeker nog enkele dagen gaan aanhouden,daarna mag de lv gerust gaan zakken,de worteltjes moeten dan genoeg ontwikkeld zijn...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beter documentatiemateriaal kan men zich niet wensen B)

Doe zo maar lekker voort

 

Groetjes T

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...