Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

GreenParkiet

Buiten Scroggen Gaat Heel Goed Op Deze Manier:

Recommended Posts

Vorig jaar een eenvoudige methode voor scrog uitgekient die je oogst kan vermenigvuldigen met vele malen, t.o.v. de normale traditionele kerstboom vorm.

 

1. Sla in de vorm van de 5 van een dobbelsteen 5 palen stevig in de grond,

oppervlakte ongeveer 1.5 bij 1.5 meter.

 

2. Hoogte van de palen boven de grond ongeveer 50 cm.

 

3. Bevestig op de palen gaas 1,5 x 1,5 meter met een doorsnede van ongeveer 3 cm.

 

4. Plaats hier direct bovenop gaas 1,5 x 1,5 met 1 cm doorsnede, belangrijk, niet groter!

 

5. plaats 1 plant in het midden, geloof mij, 1 is genoeg.

 

Bedoeling van de gaas sandwich is,

fijn gaas (veggen) om het gaas uit te vullen,

 

bovenste fijne gaas verwijderen na eerste tekenen van de bloei.

 

Bloei scheuten door het 3 cm gaas halen, de rest wijst zich vanzelf.

 

Succes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Foto's?

Opbrengst?

En de plant scrogged zichzelf?

Share this post


Link to post
Share on other sites

He Parkiet ,

leuk idee,maar weet je wat voor werk het is .

Met een plant in pot kun je ook buitenscrog maken ,en je kan hem dan nog veduisteren ook ,all the waBuble

Share this post


Link to post
Share on other sites

klinkt leuk, maar foto's doen wonderen.

denk dat ik voor dit jaar ook maar zoiets ga maken, ken het ook met een plant van 3 meter? :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

He Buble,

 

Yep ik weet hoeveel werk dat het is, niet veel.

 

Door het fijne gaas gaan de bladeren er niet doorheen, dat is de truuk, af en toe een tak verschuiven is alles. De plant verdeelt zich helemaal over het gaas.

 

De oppervlakte is veel groter en egaler verlicht dan een 'normale' buitenplant die altijd voor een gedeelte in de schaduw staat, je pakt op deze manier ook de vele topjes die normaal binnen in de plant zitten.

 

Het echte vullen begint pas in de eerste week van de bloei, dus betreft werk valt het mee.

 

Betreft de 1,5 meter aan het eind van de bloei zit je op ruim op 2 x 2 meter en kun je niet overal meer bij of je moet eronder kruipen wat ik gedaan heb.

 

Onder het gaas, liggend, kun je heel goed de dunne plekken zien en zelf uitvullen.

 

Maar nu val ik in het gedeelte scrog, denk dat de moderator nu zal zeggen 'zoeken' op het forum.

 

Tja wat haal je eraf, ga maar rekenen hoeveel vierkante meters je per plant hebt, dan worden jullie wel wakker.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het lijkt mij voldoende doordacht maar is de 5e paal wel nodig ?

Je kunt toch ook wel kruislings ijzerdraad(schrikdraad) strak spannen.?

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Tha Cronic

Je kunt het best bij indoor met foto's ZOEKEN.Er is voldoende info te vinden,misschien ook wel in de growguide.

 

Met foto's is het sneller duidelijk dan veel tekst.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dame Blanche,

 

Er komt tegen de bloeitijd aardig wat kracht op het midden van het gaas te staan, vandaar paal 5.

 

Ijzerdraad strak spannen ipv de middenpaal zou ook goed gaan, ben ik met je eens, maar dan zou ik het ook rondom, bovenop, van paal tot paal doen.

 

GP

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga het uitproberen 1 wel 1niet

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heel goed DB,

 

Zorg dat de plant in het wijd gaat gaat groeien door in het begin al te prunen en fimmen, later hoeft dat niet meer.

 

Dus bij 15 cm of eerder al de top eruit, maar dan op Soma's manier, met je nagel wegpinchen zodat er twee toppen ontstaan, dit een paar keer herhalen.

 

Met wat voor (schimmelbestendig) soortje ga je het proberen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben wel nieuwschierig naar hoe zo iets er uit gaat zien ,en schimmelbestendig lijkt me een must vanwege plante massa die op me kaar komt te zitten .

 

DB succes met je project .

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ben wel nieuwschierig naar hoe zo iets er uit gaat zien ,en schimmelbestendig lijkt me een must vanwege plante massa die op me kaar komt te zitten .

 

DB succes met je project .

 

Buble

 

Bedankt Buble, je moet eens over Scrog zoeken, onder het gaas kun je namelijk onderhangend blad verwijderen, blad dat niet het gaas vult, dus lucht gaat er heel goed onderdoor.

 

GP

Share this post


Link to post
Share on other sites

4 planten in scrog

 

gallery_6949_1511_130949.jpg

 

 

 

paar weken later..

 

gallery_6949_1511_13803.jpg

 

 

 

 

toch heb ik m'n vraagtekens bij het effect van een buitenscrog.. zowiezo is zonlicht veel instenser, en daarnaast worden je planten over het algemeen veel beter belicht door de wisselende stand van de zon..

op icmag stond ook een buitenscrog vorig jaar, en het resultaat daarvan viel ook ietwat tegen. Ben wel benieuwd naar DB's experiment.

Share this post


Link to post
Share on other sites

een diepe greppel met de aarde die uitgegraven is fungerend als wal.

daarin een paar horizontaal bloeinde planten.

daarop een paar lange waterdichte planken ( trespa)

vroeg verduisteren en flink oogsten

 

:innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb er zo mijn vraagtekens bij. Indoor blijkt het prima te werken, omdat je in een nagebootste omgeving zit, waar de plant niet optimaal zn ding kan doen. Buiten echter heeft moedertje natuur de plantjes zo gemaakt dat ze al optimaal licht opvangen. Zou er in de natuur niet al lang een plant met een plat, breed bladerdek zijn als dat echt beter werkt? De zon is geen HPS...

Als je je planten laag wil houden zou het misschien wel een optie zijn, maar dat er meer vanaf komt geloof ik niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou ik heb er ook zo mijn vraagtekens bij want ik heb nog niet eerder gekweekt maar Indoor blijkt het prima te werken, omdat je in een nagebootste omgeving zit, waar de plant niet optimaal zn ding kan doen. Buiten echter heeft moedertje natuur de plantjes zo gemaakt dat ze al optimaal licht opvangen, ja ja. Zou er in de natuur niet al lang een plant met een plat, breed bladerdek zijn als dat echt beter werkt? De zon is geen HPS...

Als je je planten laag wil houden zou het misschien wel een optie zijn, maar dat er meer vanaf komt geloof ik niet, ik ook niet, wij allen niet bla bla bla.

 

Niet dat ik ooit eerder gekweekt hebt, dus enige kennis zit mij niet in de weg, maar zo kakel ik lekker mee, toch Gnoe?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik was al eerder van plan om dit te proberen, check m'n dagboek, daar staat op de 2e pagina dacht ik mijn plan van deze zomer, bij 2 van de zes planten zal ik dit doen

 

check de link in m'n handtekening

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...