Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

STM

Growguide: Potten

Recommended Posts

Gebruik je best brede potten of hoge potten, beide 35l ?

Is er een verschil tussen (wortelgroei ofzo?)

Share this post


Link to post
Share on other sites

niemand een idee, of is dit meer een vraag voor in een ander topic(outdoor ofzo)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk dat je beter meer info kunt geven of je vraag duidelijker stellen.

Denk dat je dan sneller antwoord hebt.

 

Groeten

SA

Share this post


Link to post
Share on other sites

stel: 2 vierkante potten van 32l

de ene is 80cm hoog en 40cm in breedte

de andere is 80cm in de breedte en 40cm is de hoogte

 

ik veronderstel dat de hogere beter is voor de wortelgroei, maar klopt deze veronderstelling wel?

dus: Welk van de 2 gebruik je het best?

Share this post


Link to post
Share on other sites

denk zelf de breedere.....

waarom.....omdat er de laatste tijd veel aardebakken worden gemaakt en die altijd de breedte in gaan en niet de hoogte...

dit is mijn eigen conclussie,dus correct me if I am rong ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou die hogere gebruiken ik weet niet of dat beter i9s maar er gaan er wel meer

 

op een vierkante meter ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

De hogere, wortels willen van nature naar beneden groeien. Is alleen wel lastig om zo'n hoge pot in je ruimte te zetten.

 

denk zelf de breedere.....

waarom.....omdat er de laatste tijd veel aardebakken worden gemaakt en die altijd de breedte in gaan en niet de hoogte...

 

Opzich wel logisch geredeneerd, maar je vergeet dat de wortels daar niet gelimiteerd zijn aan een x aantal cm maar gewoon door kunnen groeien over de hele breedte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De hogere is duidelijk beter voor indoor om meer per opp. te plaatsen.

 

Voor outdoor ook maar om andere redenen: Wortels zitten het meest aan de 4 wanden en bodem en bij hoge potten is er meer van dat opp. dan bij lage potten zou ik denken.

DB

 

Nu ik er nog meer overdenk twijfel ik ook weer! Haha

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is het voor stekken of voor zaad ?

Penwortels van zaad willen meer de diepte in denk ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meer informatie graag!

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé STM,

 

Ik denk dat je voor een vergelijking tussen planten bakken moet uitgaan van eenzelfde volume.

 

Dus de vraag wordt dan is een 32 liter pot beter als die relatief hoger is?

 

Hiermee ondervang je de vergelijking met meer of minder aarde per m2. Want natuurlijk is een vergroting van het totale volume medium beter. Hiervoor zijn al meerdere argumenten op het forum gegeven. Betere buffer werking ph, betere temp huishouding, etc.

 

Maar in geval van een gelijkblijvend volume zegt mijn gevoel dat het de bak met de kleinste hoogte meer geschikt is. Echt veel argumenten kan ik niet geven behalve het feit dat de lengte van de plant wordt mede-bepaald door de diepte van de potten. En je bent op zoek naar een vol dek niet een hoog dek, toch?

 

Veel succes, ik ben benieuwd naar de overige reacties.

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

@soca:

het zijn zaadjes

@ASGrow:

ik ga inderdaad van een gelijk uit, als ik je goed begrijp raadt jij de lage, maar brede bakken aan?

correct me if i'm wrong

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé STM,

 

Inderdaad maar ik heb aangegeven dat ik het niet echt kan onderbouwen.

 

Iets wat bij mij speelde; ik maak gebruik van blumat om naast handmatige voeding bij te druppelen. Zo kan de grond nooit uitdrogen en door in mijn blumat alleen afgezuurd water af en toe met Final Solution te stoppen ondervind ik nu zeer goede resultaten. En het systeem van blumat werkt dus het best met de combinatie van lage, brede bakken. Ik heb nu 3 langwerpige, lage 40 liter bakken op een vierkante meter, voor vijf planten.

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ASGrow:

Ik zal bij het ontkiemen en groeien eens hoge en lage naast elkaar zetten, als de plantjes verschillend groeien zal ik jullie wat laten weten...

denk eraan dat het ook net toeval kan zijn natuurlijk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wel een leuk experimentje ja, zou eigenlijk met stekken een wat beter beeld geven, maar als je een beetje een stabiel soortje hebt kan het ook wel met zaad.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé STM,

 

Dit wordt een experiment dat ik zeker ga volgen.

 

Om de verschillen bij het ontkiemen te ondervangen, kun je uiteraard beginnen met kleine pieterpotjes en die pas overzetten na een ruimere tijd groei. Volgens mij kun je hiermee de verschillen die ontstaan na het ontkiemen denk ik wel voor een gedeelte mee ondervangen.

 

Zelf heb ik ook overwogen om een dergelijk experiment op te zetten. Ik had dit forum pas ontdekt nadat ik mijn bakken al in elkaar had geknutseld en zie hier voornamelijk de grote standaard potformaten, gebruikt worden.

 

In onze kweekruimte hebben we twee kweekunits naast elkaar staan, dus perfekt voor experimenten. Maar we hebben geloot en dit jaar is het experiment hydro vs bio, dus wellicht volgend jaar.

 

Veel succes en houd ons op de hoogte.

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...