Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Rainman

Verbouwen Van M'n Boneco Koude Mist

Recommended Posts

Hi,

 

M'n Boneco koude mist heeft het begeven waarschijnlijk is het alleen het membraam

maar ik wil toch wat anders laten we zeggen iets meer vermogen cq controll.

 

gallery_7406_1567_12313.jpg

 

gallery_7406_1567_2775.jpg

 

Ik ga de boneco slopen en onderdelen gebruiken zoals de LV sensor, fan en dimmer.

Samen met een 5 membraams vernevelaar moet er iets fuctioneels uitkomen.

 

Wat is m'n doelstelling:

gelijke verspreiding van de mist op 2 m3

regelbaar meer/minder mist

instelbaar op LV %

minimaal 10 ltr voorraad water

makkelijk te vullen

 

Misschien wel leuk om te volgen zal een foto verslag bijhouden

en m'n plannen illusteren in 3D.

 

Misschien hebben andere formleden al ervaring, please share!

 

Rain

Share this post


Link to post
Share on other sites

klinkt goed...alleen is 10ltr voor 2m2 erg weinig.

ik heb een 90 ltr bak en die is al na 1.5 dag leeg.

 

met 10ltr kom je de dag dus niet door.

 

een grote bak wil je zeker niet ivm je ruimte ?

anders zou ik zeggen grote bak en hygrostaat.

 

of die boneco aansluiten op een waterleiding of grote bak elders en dan op de een of andere manier

een vlotter in die boneco zetten.

 

succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk inderdaad dat je door een bak te gebruiken met een drijver, een hygrostaatje en een pc-fan sneller tot een resultaat komt dan door de Boneco te verbouwen. Als je een hygrostaat koopt, let dan op de hysteresis ervan. Instelbaar is het prettigst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik doe het zoals whazzup aangeeft.

Een bak buiten de ruimte en dmv een pc fan blaas ik de mist de kast in.

 

med_gallery_7203_656_103273.jpg

 

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey,

 

Bedankt voor de tips, enja zoals jij het hebt Sannie zo wil ik deze gaan maken.

 

Enne Wazzup "Als je een hygrostaat koopt, let dan op de hysteresis ervan. Instelbaar is het prettigst."

Heb je voor mij een merk type en/of waar te koop online.

Meteen nog een vraag:

Als je minder mist wilt kun je dan het membraam dimmen, natuurlijk kan je het fannetje dimmen maar dan is het mist vermogen nog steeds hoog.

 

Thanx

 

Rick

Share this post


Link to post
Share on other sites

poeh, hygrostaten heb ik zelf niet veel mee gewerkt. Ik had een leuke gezien op http://www.de-vogelkelder.nl/webshop_produ...ils.asp?id=2220 (ook te koop via Ebay)

 

The Humidity Control 2 is has two circuits which allow for different settings for day and night.

A realtime clock is included which allows switching between day and night mode which you can set as desired.

In addition a timer is integrated which allows two ON/OFF settings by realtime clock. The minimum time period for the timer is one minute.

Other features are an alarm function (visual and sound), switching between humdifying and de-humidifying e.g. for use with fans and the possibility to influence the switching of the humidity control. E.g. you can set a value of 15 which means that the humidifier will only start working if the measured humidity is at least 15% below the desired setting (if setting is 70%, it will start not before reaching 55%). This can make sense to prevent the humidifier to turn on and off in quick cycles. The humidity also varies in nature.

 

 

Devices to be controlled are installed through a Schuko coupling (normal 3 pin electric socket). The maximum load is 1000W.

 

The display constantly shows the measured humidity.

The humidity setting can be chosen between 1% and 99%.

 

Ik heb vernevelaars gezien die je kunt regelen (met afstandsbediening zelfs) en ook je huidige boneco kun je regelen. Ben er echter nog niet achter hoe dat werkt. Ik vermoed gewoon een spanningsregelaar maar kan er volstrekt naast zitten. Ze werken tenslotte op laagspanning. Een dimmer lijkt me niet geschikt. Op dezelfde site als de hygrostaat zag ik een regelaar voor een mini mistmaker. Ze zijn er dus wel maar het principe weet ik nog niet. Zal mijn vernevelaar eens openslopen :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik doe het zoals whazzup aangeeft.

Een bak buiten de ruimte en dmv een pc fan blaas ik de mist de kast in.

 

med_gallery_7203_656_103273.jpg

 

 

 

greetz sannie

He dat is handig! :specool

Zou zoiest ook werken met een 1 membraam nevelaar?

Dan wel allemaal wat kleiner natuurlijk, maar op dezelfde manier.

 

-grz- Kid

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi,

 

Ik maak wel even foto's van het binnenwerk "Boneco" moet alleen nog even de juiste torq vinden hmmmm... waar heb ik die nu weer gelaten?

 

Canna,

 

Natuurlijk is dat mogelijk met 1 membraam!

 

Rain

Share this post


Link to post
Share on other sites

een hamer en zaag werkt ook rainman :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja werkt geweldig, vind sinds kort mijn planten niet meer :specool

 

med_gallery_8828_1546_56082.jpg

 

med_gallery_8828_1546_10141.jpg

 

 

Just4Fun

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi,

 

Heb de torq kunnen vinden en de Boneco is uit elkaar hier de parts:

 

Eerst een overzicht van alle componenten,

links boven de slakfan

links midden vlotter

midden onder LV regelaar + min/max mist

midden boven print + membraam

rechts travo

 

gallery_7406_1567_20540.jpg

 

De mini slak lekker still

 

gallery_7406_1567_2897.jpg

 

Slak fan motor 48V AC

 

gallery_7406_1567_44214.jpg

 

Vlotter magneet geschakelt

 

gallery_7406_1567_15838.jpg

 

Travo 48V~

 

gallery_7406_1567_33398.jpg

 

Print 220V~ aansluiting

 

gallery_7406_1567_2828.jpg

 

Print + behuizing membraam

2SC3834 Humidifier, DC-DC converter, general-purpose 200 120 7 (Pulse 14) 50 100 200 70 220 4 3

 

gallery_7406_1567_51702.jpg

 

Membraam

 

gallery_7406_1567_17656.jpg

 

controll

 

gallery_7406_1567_211.jpg

 

de lv regelaar weet niet echt hoe het werkt

 

gallery_7406_1567_17099.jpg

 

Dat zwarte blokje wat zou dat zijn (ga deze ook maar eens los schroeven)

 

gallery_7406_1567_18090.jpg

 

Zo dat is even alles wat er in zit. Heb even nog wat gemeten de spanning op het membraam

is regelbaar van 0 tot 3,5 V= met de potmeter ik vraag me af of ik hier mee ook de

5 membraams vernevelaar kan regelen (ik heb deze nog niet binnen)

 

Het LV regel gebeuren snap ik nog niet lijkt mechanical te zijn.

 

Ben benieuwt of de slak fan genoeg kan blazen misschien is het mogelijk om deze wat sneller te

laten draaien (heb nog niet gemeten wat voor spanning er op staat)

 

Grtx Rick

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik doe het zoals whazzup aangeeft.

Een bak buiten de ruimte en dmv een pc fan blaas ik de mist de kast in.

 

med_gallery_7203_656_103273.jpg

 

 

greetz sannie

 

Whoow..die ziet er simpel, maar doeltreffend uit. Kan je in het kort uitleggen wat je gebruikt en hoe het werkt?

 

En is het noodzakelijk dat je mistwater ook afgezuurd is naar 6.0? Lijkt me wel toch?

 

Thanx..

Share this post


Link to post
Share on other sites

die "regelaar" hoef je niet open te maken hoor. Da's een hygrostaat die op basis van de vochtigheid aan schakelt. Die kun je ook voor je zelfbouw vernevelaar gaan gebruiken.

 

Er zit verder een regelaar voor de stuurelectronica van het membraan, een hoogvermogen oscillator. Als ik het wel heb genereert dat een 1,7 Mhz golf dus niet zo gek dat je weinig meet aan het membraam. Die zijn overigens vervangbaar normaal, weet niet hoe het bij deze zit maar het lijkt me toch een vervangbaar element op zijn minst. Is netjes vastgeschroefd en zit met een stekkertje vast. Ziet er verder netjes gebouwd uit trouwens. Er zit ook een triac op de voeding overigens, en die is als ik het goed zie verbonden met de potmeter. Verder zie ik daarbij een diode of zenerdiode zitten dus dat lijkt een klassieke dimmer schakeling. een 48 vol dan wel te verstaan. De oscillator lijkt met wisselspanning gevoed te worden, zie de 4 diodes in waarschijnlijk de gelijkrichterbrug op de oscillator.

 

Mijn beste gok is deze:

 

- de fan krijgt continu 48v ~

- De overige 48v ~ wordt met een dimmercircuit (met de triac) geregeld en dit geregelde circuit voedt de oscillator (met aldus fasegeregelde ~)

- Als de spanning gemiddeld minder wordt (van de 48V dimmer) zal de output van de oscillator lager worden: minder trilling dus minder damp. Dat verklaart tevens waarom ze een beetje luidruchtiger worden als ze gedimd worden: da's de 50 hz brom van de faseaansnijding.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi,

 

"regelaar" hoef je niet open te maken hoor. Da's een hygrostaat die op basis van de vochtigheid aan schakelt. Die kun je ook voor je zelfbouw vernevelaar gaan gebruiken. "

 

gallery_7406_1567_18090.jpg

 

Dus deze kan ik in m'n ruimte plaatsen waar de lv nodig is, netjes inbouwen!

 

 

 

Wat denkje Wazzup is het mogelijk om ipv 1 membraam 5 x membraam paralel aantesturen?

 

gallery_7406_1567_51702.jpg

 

Ik ga het gewoon proberen.

 

Rain

Share this post


Link to post
Share on other sites

in die 5 membraams vernevelaars zit ook elektronica. Het membraan zelf doet niks als je hem op stroom aansluit, daar heb je dat elektronisch circuit voor nodig. In deze vernevelaar is dat elektronisch circuit regelbaar. De regelaars die ik heb gezien zijn allemaal onderdeel van de vernevelaar of bij een extern apparaat slechts geschikt voor één enkele mini nevelaar. Dus dan zou je een regelaar op een regelaar aansluiten en dat lijkt me geen goed plan :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja werkt geweldig, vind sinds kort mijn planten niet meer :smoke

 

med_gallery_8828_1546_56082.jpg

 

 

med_gallery_8828_1546_10141.jpg

 

Just4Fun

 

waar precies blaas je je mist in je hok? moet dat op de planten of juist boven de planten ?

mvg

pacha

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oi!

 

Ik heb onlangs ook zo'n luchtbevochtiger gemaakt van een 3-membraams mist apparaat.

Er komt behoorlijk wat mist vanaf, maar niet zoveel als de 6-membraams van Just4fun :smoke

 

Maar ik denk wel dat het genoeg is om m'n luchtvochtigheid op te krikken in m'n hok van 1.20 bij 1 meter

 

gallery_12359_3532_435855.jpg

 

gallery_12359_3532_1000801.jpg

 

 

Ik heb er een dimmer opzitten en een 220 ventilator, hij komt aan een hygrostaat te hangen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kwijlkwijl: kan er niemand een bouwtopic van zo'n omgebouwde Curver-bak maken? Ik snap nog altijd niet goed waar bv de vernevelaars zitten ingebouwd en waarom de fan bovenaan zit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Rookbommetje

 

Het is redelijk simpel,

 

Je hebt dus een mismaker, ik heb er een van Salense met drijver.

Deze mistmaker drijft dus in de bak die halfvol zit met water, het liefst natuurlijk niet onder je ventilator want hij spettert een beetje.

 

De fan zit bovenaan omdat hij dan de mist door de slang heen blaast van bovenaf.

 

In de rechterzijkant van de bak zit een gat van 100mm, daar heb ik een alu pijpstuk in zitten.

 

Boven in het deksel aan de andere kant van de bak zit ook een gat net zo groot als mijn ventilator.

 

Daar heb ik hem gewoon opgemaakt met boutjes en wat schuimrubber ertussen zodat het luchtdicht is.

 

Dan maak je de slang er op vast en zet de mistmaker op de stroom en de ventilator ook.

 

Het is zo makkelijk te maken, je kan er bijna niet mee de mist in gaan :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

leuke woordspeling ''mist in gaan.'' :smoke

 

mijn vraag aan jou is;

 

-is de mist die eruit komt koud of warm?

daarmee bedoel ik, is de temperatuur van de mist hetzelfde als de temp in je bak?

 

-hoeveel membraam's is je mistmaker?

 

ciao

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hehe,

 

Ik heb een 3-membraams mistmaker, hij heet (hoe verrassend) de Salense Mistmaker 3 :smoke

 

Salense.com

e25091e9e860df9187b28bd110fa73e1.jpg

 

De mist die eruit komt is niet warm, maar ik denk richting de temperatuur van je water in de bak, niet superkoud bij mij iig.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik heb er een dimmer opzitten en een 220 ventilator, hij komt aan een hygrostaat te hangen...

 

Deze had ik toch liever in een 12 v uitvoering genomen als ik jouw was. Als je fan niet alle mist krijgt weg geblazen, dan kon je fan nog wel een aardig vochtig worden.

 

SAFETY FIRST !!!!

 

Maar verder is dit een super idee ja.

 

 

Just4Fun

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mwah, ik heb er een dimmer tussen zitten en als de fan op zijn laagst staat krijg hij nog makkelijk de mist weg zonder problemen.

 

Sterker nog ik heb hem altijd op zijn laagst staan want dan blaast hij bijna net zoveel mist weg als op zijn hoogst omdat de mist maker nooit zoveel mist maakt dat hij het niet aankan...

 

@Rastabac: ik heb het ook hier op het forum gevonden hoor :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...