Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Dame Blanche

Voorkomen Van Schimmel?

Recommended Posts

Misschien dat ik wel eens die NPK methode probeer tegen slakken, goedkoper dan slakkenkorrels en extra voeding

 

Btw heeel interessante topic

 

Greetz McTrip

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT ivm onnodig quoten. Klik/lees/leer HIER aub.

 

Als je toch koopt let dan op dat het middelste verhoudings getal de grootste is want in de bloei hebben de dames wel wat extra P nodig(Fosfor)

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb 6 jaar binnen gekweekt, nooit toprot gehad en toch meer dan 1500 stekkies voorbij zien komen.

Buiten doe ik het nog langer, in de vorige eeuw al begonnen, eerst in de natuur, kloten, nooit van geoogst, toen op lokaties thuis, lukte aardig.

Ook veel last gehad in de laatste dagen van okt. want elke plant uit zaad en ook vaak stekken, kun je wel een week of drie bijrekenen in de bloeitijd.

Dikke toppen en dan van de meeste soorten, met veel regen en vooral, vochtige nachten, vermoorden veel kweken.

Ik ben een voorstander van vroeg beginnen, vroeg in de bloei zetten, wel pokkewerk, maar het rendement is er absoluut naar.

 

Ria

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Ria

Je hebt gelijk dat toprot meestal toeslaat in oktober maar dat is eigenlijk vrij normaal omdat in oktober oogsten te laat is.

Indoorrassen die als outdoor worden verkocht zorgen ervoor dat het buitenkweken zo'n slecht imago krijgt.

 

Ik wil geen rassennamen noemen maar iedereen kan dat zelf wel bepalen.

Rassen die pas in oktober klaar zijn zijn eigenlijk indoorrassen.

Als je heel mooi weer in oktober hebt dan kun je wel eens geluk hebben maar het THC gehalte komt niet op het nivo die in beginsel wel aanwezig is maar door de langere en koude nachten kan dat zich niet manifesteren.

Een hoge druk in de 10e maand met veel zon brengt ook heel koude nachten.

 

Dus toprot hoort niet per definitie bij buitenplanten maar meer bij wanneer buitenplanten KLAAR zijn.

 

Als je toprot bij indoor krijgt dan ben je wel erg verkeerd bezig.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien een beetje vroeg om al zorgen over te maken, maarja de tijd komt nog wel... eerst voorbloei is waar te nemen. Maar dus ontopic, slakken... Deze zitten al vanaf het begin op onze akkertjes en rondom. Een raar fenoneem(?) dat me is opgevallen, is dat zo ongeveer elke keer we gaan zien, het lijkt dat er slakken zijn ontploft op onze akkers (waar te nemen als compleet verbrijzelde slakkenhuizen en geen slak meer te zien...) enig idee wat dit is, kan veroorzaken. Niet dat we klagen, is wel best aangenaam als de grond slakken afmaakt. Mss handig voor anderen ook, we gebruiken zelf 2 methodes.

 

1. ijzergaas rond de planten -+20cm (eerder +) ronde de planten. Werkt ook tege andere ettertjes die je planten wel lusten (konijnen enzo...)

 

2. brandnetelgier, maar de geur hinder kan wel irritant worden, kan zijn dat we die gaan weglaten, hoewel hij uitstekend werk lijkt te leveren.

 

Wegens examens, en het moete oppassen zijn we niet echt instaat daadwerkelijk onderzoek te leveren, maar tot hieroe lijken de methodes wel te werken of toch in iedergeval, ze doen niks verkeerd :)

 

ps: mss niet onbelangrijk... denk er ni pas aan, hebben npk korrels in de grond gestoken een maand of 2 trug. De exacte waarden ken ik niet meer, maar lagen alledrie boven de 10 als ik het me goed herinner.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog even wat betreft Double Fun en schimmelresistentie:

 

Wernard heeft een selectie gedaan waarbij hij de plant extreem lang of laat liet bloeien, zelfs met de sneeuw er op. Als in praktijk blijkt dat dat werkt zonder rot dan kun je volgens mij rustig zeggen dat de soort behoorlijk wat kan hebben. Niemand zal zeggen dat een soort schimmelresistent is.

 

Dat een soort beter is opgewassen tegen slechte omstandigheden komt door de specifieke dominante eigenschappen van de plant, die vastgelegd zijn in de genen, dus wat dat betreft is het volgns mij inderdaad genetisch.

 

Verduisteren is natuurlijk de beste optie wil je het voor zijn :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Misschien een beetje vroeg om al zorgen over te maken, maarja de tijd komt nog wel... eerst voorbloei is waar te nemen. Maar dus ontopic, slakken... Deze zitten al vanaf het begin op onze akkertjes en rondom. Een raar fenoneem(?) dat me is opgevallen, is dat zo ongeveer elke keer we gaan zien, het lijkt dat er slakken zijn ontploft op onze akkers (waar te nemen als compleet verbrijzelde slakkenhuizen en geen slak meer te zien...) enig idee wat dit is, kan veroorzaken. Niet dat we klagen, is wel best aangenaam als de grond slakken afmaakt. Mss handig voor anderen ook, we gebruiken zelf 2 methodes.

 

Dat zij vogels die verbrijzelen het slakkenhuis eneten de slak op.Het is een fenomeen datsommige lijsters het wel doen en andere, "misschien nooit geleerd",het niet doen.

Ik heb wel eens geprobeerd door slakken voorzichtig met de voet het huisje te breken om de lijsters het misschien te leren maar volgens mijn waarneming nam het toen wel toe maar of het toenam dat blijft natuurlijk gissen.

 

Maar voor degenen die nog geen vogels in de buurt hebben die dit doen is het het broberen waard.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tante Jantje kan jullie als verwoed moestuin-vrouwtje de volgende supertip aan de hand doen:

 

een kruid dat tegenwoordig (door het veranderende klimaat?) fiks de kop op steekt is Heermoes (ook wel "Paardestaart").

Dit kruid zit bomvol silicium (kiezelzuur) en andere versterkende elementen.

Doe dit taaie kruid in een emmer,halfvol, vul de rest van de emmer af met regenwater of vijverwater.

Laat een dikke week staan en wees bedacht op de sterke gier-lucht. Zeef de gier en doe het in een spuitfles,vul aan met water, verhouding 1 deel gier, 3 delen water.

Benevel hiermee je planten en begin daarmee al vroeg.

De gier is zeer versterkend voor de planten gaat schimmelvorming tegen.

 

En voor slakken:

ik heb ALLES geprobeerd.....

De biertip is een hele slechte. Slakken hebben een neus voor lekkere luchtjes en je trekt met bier niet alleen de slakken aan die in de buurt van je planten leven, maar je buur-slakken zullen ook op zoek gaan naar je "happy hour" zodat je dus uiteindelijk slakken aantrekt.

Om over de geur van verzopen bierslakken nog maar te zwijgen....

Nee, echt, na jaren ploeteren ben ik toch uitgekomen op de groene korrels van Escargo. Kost wat, maar dan heb je ook wat.

 

Groet'n uut Grunnen van tante Jantje.

:blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan het geen kwaad voor de plant als het zout oplost en in de aarde terecht komt?

 

Sporen kunnen ook via de lucht de plant bereiken, is enkel regenwater genoeg om deze weg te doen?

Want mijn plant kreeg geregeld wel wat regenwater, vermits die buiten staat

en toch had ik nog wat last van meeldauw.

 

Ps: Ik hoorde ook dat melk+water op de meeldauw doen, helpt.

Nog niet geprobeert, iemand die hier wat meer over weet?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bier is niet duur als je 10 planten hebt,ik had aanvang zo,n 950 stuks (tankwagen?) Ik gebruik ook NPK bij de bonen en andere groenten en het helpt uitstekend.

 

Als ik de naam hoor Vital dan ben ik al achterdochtig.Eko-Bio-Milieu vriendelijk dat zijn de leuzen van de moderne-reklame.Slakkekorrels zijn zout en bestaan hoofdzakelijk uit zout( Na-Cl) met een voor slakken lekker geurtje.NPK zijn 3 zouten samen en kost misschien 2% van het eerste.

 

Bovendien is het ook nog voeding in de tijd dat de planten iets extra's nodig hebben.

 

Als ik iets aanschaf dan moet ik weten het HOE enWAAROM.

 

Ik zou niet weten hoe het werkt en ik geloof er ook niets van.Als zoiets was gevonden dan was het wel wereldkundig gemaakt omdat tegen paddestoelen (schimmels) geen bestrijding nog bestaat.

DB

Wat NPK en waar ken je dat kopen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben alvast wat bestrijdings methoden aan het uitzoeken voor dit jaar. Vorig jaar net als iedereen rot gehad en dit jaar ga ik er iets aan doen om het te voorkomen. Wat ik in dit topic nog niet ben tegengekomen zijn de aanbevelingen van HJM; teldor en rovral (tegen grauwe schimmel). Heb het ff uitgezocht, is niet zon lekker spul, maar wel te gebruiken in de fruitteelt. Moet alleen ff de tijd krijgen om uit je plant te gaan, dus tot 1 a 2 weken voor oogst te gebruiken.

 

Het mixje wat ik dit jaar wil gaan gebruiken is (volgens HJM's recept)

- teldor of rovral

- lavameel of basaltmeel

- appelstroop

- silinal

 

Dat alles bij elkaar in de goede verhoudingen en dan spuiten. Tegen de slakken ga ik gewoon blauwe korrels strooien, werken goed. Heb ook kippenmest korrels gestrooid om slakken weg te houden maar daar geloof ik niet zo in.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je slakkenkorrels strooit let dan op dat er Bitrex in zit.

 

Dit is de bitterste, niet giftige stof bekend. Dit voorkomt dat er huisdieren en zo aan dood gaan.

 

Silinal is volgens mij natronwaterglas. Dat is te koop voor veel minder. Spoel wel je spuit goed schoon, anders kan je hem weggooien.

 

Wissel Teldor af met Finesse om resistentie te voorkomen.

 

Haal in Duitsland (of de rest van Europa waar de Groenlinks Maffia de macht niet heeft overgenomen) Koperoxychloride als zacht preventief middel.

(ook goed om door Monodek te mengen tegen het "weer")

 

Meng ook wat lava door de grond om stevige celwanden te krijgen.

 

Geef weinig stikstof zeker de laatste maand.

 

Groet, hjm

Share this post


Link to post
Share on other sites
Heb ook kippenmest korrels gestrooid om slakken weg te houden maar daar geloof ik niet zo in

 

je moet ook geen kippemestkorrels strooien maar gewone NPK kunstmestkorrels :verrygood

 

 

@HJM.... proef je die spuit rotzooi niet??

 

en als ik het afval ga pollineren of icen??? krijg ik dan niet al die troep door mijn skuff of ice heen????

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je moet de wachttijd in acht nemen. Een veilige marge is 3 weken. (er staat 2 weken voor)

 

Teldor wordt massaal in de wijnbouw gebruikt, juist vanwege z'n veiligheid.

 

Groet, hjm

Share this post


Link to post
Share on other sites

beste dame blanche,

 

graag haak ik in op je tips. mijn reactie hieronder is een samenraapsel van antwoorden en opmerkingen in dit topic. trek het je niet persoonlijk aan maar ik heb wel wat kanttekeningen, ook naar mensen die op je antwoorden. ik denk dat er betere methodes zijn. dat van die slak die schimmel verspreid vind ik erg dubieus helaas, de slak is een probleem op zich en niet een verspreider van het ander. schimmels zijn alom, overal en altijd, die houdt je niet tegen ook al zou je alle slakken inclu die in de zee uitroeien.

 

een schoteltje bier werkt inderdaad erg goed, het lokt veel slakken en doodt ze (door het zout in het bier!..zit er dan zout in bier: ja)

 

de NPK korrels zullen wel een klein beetje werken maar de plant neemt rond de stam niets of weinig op omdat de paraplu-vorm van het gebladerte watertoevoer rond de stam verhinderd, de stoffen zullen daar nagenoeg niet opgenomen worden. wortels rond de stam hebben eerder een afval-afzettende functie. extra voeding is beter gericht toe te voegen met het drinkwater, als je het al toevoegd. bovendien zou je precies in de bloei verkeerde meststoffen gaan geven. sorry maar ik vind het niet een erg goede tip.

 

koffiedrab of cocopeat werkt veel beter want de slakken hebben er een hekel aan, kunnen zich ook niet goed verplaatsen er op, zo vervuil je je grond niet door te veel npk.

 

quote: 'tegen paddestoelen (schimmels) geen bestrijding nog bestaat'

onzin, dit bestaat wel en is in de natuur aanwezig in de vorm van heermoes waar ik al eens een bericht over gemaakt heb. zie het bericht: http://www.wietforum.nl/index.php?showtopi...amp;hl=heermoes

 

heermoes aftreksel tegen meeldauw: Pluk vers loof,enkele dagen goed laten drogen. Kook 30 gr gedroogd loof in 1 L water gedurende 20 minuten,daarna nog 1 dag laten trekken,zachte zeep toeveoegen,zeven en 1 op 4 verdunnen voor gebruik. Op het blad vernevelen (op bewolkte dagen) ter voorkoming van schimmels als meeldauw.

 

quote Dame Blanche: 'Ik heb uiteengezet dat als je schimmel preventief wilt bestrijden je de hulpjes moet bestrijden SLAKKEN EN HUN SLIJMSPOOR'

 

sorry , maar grote onzin! ....'Verder WEET ik dat er nog steeds niets is wat schimmels of paddestoelen kan bestrijden ondanks beweringen van productverkopers.'

 

geef me die nobelprijs maar, en ik heb niet op een uni gezeten!

 

school kan je niet leren met al die technologie, wat de natuur al weet! leer van de natuur!

 

@sanderweedy: wat je zegt over mieren is totale onzin. mieren zijn als boeren die luizen melken, mieren zetten luis juist expres in je plant en dat wil je al helemaal niet.

 

quote dame blanche: 'wel eens afgevraagd waarom men meeldauw krijgt?.....nee?

schuld ligt bij je stekenboer....ZAADLEVERANCIER'

 

ook dikke onzin, nu komt het in een keer hier vandaan en toenet van de slakken/sporen.... wat is het nu?

 

de antwoorden van jopieaandedopie 15 en 16 maart 2008 zijn naar mijn mening veel aannemelijker als die van Dame Blanche,

 

nog een ander nadeel van de NPK korrels is dat je het bodemleven wat erg belangrijk is, met die korrels kan verstoren of killen. weg met die korrels!

 

eierschalen: deze zijn goed te gebruiken nadat: spaar eierschalen en steriliseer ze in de oven, doe ze allemaal op een plaat en verhit ze 15 minuten op 140 150 graden. crush ze tot een grove korrel wat nu erg makkelijk gaat en strooi dit rond je plant in een laagje van een halve cm. slakken hebben hier een grote hekel aan omdat ze er niet overheen kunnen lopen, schelpengruis(gewassen) of kattegrind werkt ook prima (dit storten ze ook wel onder huizen onder de vloeren tegen ongedierte) het gaat met eierschalen en schelpen niet om de scherpte maar de eigenschappen van deze materialen, het plakt teveel en dan moet ie gaan 'slijmen' om er vanaf te komen maar als ie dat teveel doet gaat ie dood door uitdroging. (terzijde: slakkenslijm is heel erg goed voor de menselijke huidproblemen aan te pakken, ook littekentjes en vlekken gaan er goed van weg. slakkenslijm produceren we door de slak te irriteren waardoor ie dit met grote hoeveelheden gaat afzetten, maar de slak gat er van deaud..)

 

@ dubbelfun : een gaas rond je plant?? sorry, maar een slak kan over de scherpe rand van een mes kruipen!

 

@ dame blanche: npk korrels, handig voor als ze in de bloei staan? neen want je geeft een verkeerde verhouding van de meststoffen, je wil helemaal niet zoveel N meer... enne, als je blij bent met iemand die werkende, natuurlijke middelen in twijfel trekt...sorry hoor,voel je je door die ene gesterkt? ik zou daar niet te hard op leunen want je valt zo om.

 

@dame blanche: op een gegeven moment raadt je zelfs brandnetel aan als spuitmiddel. ook dat moet je niet doen

Brandnetelgier - Stikstof N - niet geschikt voor insectenbestrijding, luizen schimmels

 

hieronder staat wat wel kan, lees aandachtig en leer er van.

 

paardestaartextract (heermoes) vloeibaar

Akkerpaardestaartextract (heermoes) van Equisetum avensis is werkzaam

tegen schimmels.

- pluk vers loof

- goed laten drogen gedurende enkele dagen of weken

- 30 gram gedroogd loof in 1 liter water gedurende 20 minuten laten koken

- dag laten trekken

- zachte zeep aan toevoegen

- zeven

- 1 op 4 verdunnen

- klaar om te verspuiten

Heermoesgier(kattestaart) - Silicium Si kiezelzuur - preventief gebruik tegen schimmelinfecties, bv meeldauw , bladluizen en mijten (bonen (dille).

Heermoes aftreksel: 1 kg verse of 150 g gedroogde plantendelen op 10 l water, 15 min , 4 uren laten trekken. Afzeven 5-10 maal verdunnen.

Heermoes Gier: Vat 1kg verse of 150g gedroogde op 10liter water, 10-20 dagen trekken, dagelijks roeren + handvol gesteentemeel, verdunnen 1 op 10

Knoflookgier - allicine - gebruik vooral tegen luizen slakken, schimmelsporen , aardbeien schimmelaantasting , wortelvlieg , meeldauw meloenen , augurken , komkommers.

Knoflookextract : Snijd 1 grote knoflookbol in kleine stukken, overgiet 1 liter heet water. 1 dag laten trekken en toepassen

Knoflookgier : Snijd 10 grote knoflookbollen in kleine stukjes, overgiet 2 liter heet water. Na afkoeling 5 liter water toevoegen. Laat het mengsel gisting begint en gebruiken.

Giet knoflookgier uit over de bodem om te voorkomen dat schimmelsporen

in de bodem zouden kunnen overleven

Werkt genezend bij een echte meeldauwaantasting op bijv. komkommer,

meloenen en augurken

Gesteentemeel: basalt,lavameel, ook zeewierkalk (verhoogd PH zuurtegraad goed tegen schimmels)

basaltmeel of lavameel poedervorm

Basaltmeel of lavameel is een plantenversterkend middel door zijn hoge

gehalte aan silicium, magnesium en calcium, maar het bestaat ook uit zeer

kleine naaldjes. Insecten die op de planten willen neerstrijken, maken zich

snel uit de voeten, wat de kans op aantasting ook reduceert.

knoflookextract, planten vloeibaar, planten

Knoflookthee is een beschermingsmiddel in de preventief

(voorbehoedend) behandeling van schimmels. Het versterkt planten in hun

afweer. Behandelende planten zouden ook vogels afweren.Van knoflook

of look is bekend dat door zijn geur schadelijke insecten op afstand houd.

Knoflook bevat allicine, een bacteriedodende stof met antibiotische

eigenschappen. Een aftreksel werkt plantenbeschermend , versterkend en

genezend o.a. tegen echte meeldauw.

Preventief

 

verder wens ik je een erg goede zomer toe als je weer buiten gaat met je dames.

 

succes er mee, wellicht dat velen hier iets aan hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

en verder kan ik je melden dat ik bezig ben met een onderzoek naar en de bestrijding van meeldauw en andere schimmels wat uiterst succesvol zou kunnen zijn. ook dit is een natuurlijk middel wat ik zelf al drink, jawel, zelf drink tegen allerlei schimmels, bacterien, virussen, wormen en parasieten. het dient wel eerst zomer en najaar te worden voordat ik er mee aan de gang kan. maar ik laat hier in het forum mijn bevindingen achter, ik heb er een heel erg goed gevoel over!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ahum.. Dame Blanche is in 2007 reeds overleden. Had je ook kunnen zien aan de data vantopics en de posts van Dame Blanche. Voordat je iemand aanspreekt kun je beter even controleren of hij of zij nog op het forum komt.

 

Ik geloof overigens niet dan DB nou echt veel van je zou kunnen leren hoor :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

[DB]

*draait zich om in zijn graf*

[/DB]

 

:P

 

Ey HJM,

 

Kun je ons nog iets uitleggen over het gebruik van silinal? Ik wil over die teldor en rovral nog wat dingen uitzoeken voor dat ik dat ga gebruiken, maar daar is nog alle tijd voor (een maand of veel...)

 

Als jij nou een mix zou willen maken, en die in 1 keer over je plant zou willen spuiten tegen rot, wat zou dan je recept zijn? Ik las namelijk zoveel ingredienten in je post (in mijn outdoor topic van 08) dat ik er niet veel wijs meer uit kan. (teldor, rovral, finesse, glycerine, lavameel, basaltmeel, appelstroop, silinal, vital, uitvloeier mix etc.).

 

@wierie

oops, dus gewoon kunstmestkorrels. Aha. Dat verklaart een hoop want kippenstront maakt slakken geen reet uit :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi verslagje Dame Blanche, maar waar kun je die NPK kopen?

 

Die npk is gewone kunstmest waar de 3 hoofdmeststoffen in een bepaalde verhouding inzitten die de planten ook nodig hebben,dus dubbele functie.

Je kunt het in elke tuincentra kopen of boerencoöpcentra.

________________________________________________________________________________

________

Hej Dame blanche.

 

Ik ben helemaal nieuw op dit forum. Ik weet het dat mijn vraag een beetje off topic is maar kben al een hele tijd lang aan het rondzoeken naar uitleg over die NPK.

Meer bepaald op de juiste verhoudingen. Geloof me, ik heb al veel tijd erin gestoken

maar helaas vind ik nergens specifieke getallen over de grondsamenstelling doorheen de kweek. Ik woon in belgie dus heb tot mijn grote spijt niet echt de 'luxe' om even een All-In mix te gaan halen in de growshop..

 

(Ik zou dit jaar een paar plantjes guerilla willen plaatsen in het bos)

 

Kan jij me helpen? :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

beste Woody

Dame Blanche zou je bij leven heel graag geholpen hebben...

helaas is hij overleden in 2007... :P

 

http://www.wietforum.nl/Dame-Blanche-Overleden-t33962.html

 

kijk maar even in zijn topics en dan zie je grondverbeteren...

al Db's topics zijn een must eigenlijk voor g-growers....DB was zelf een ouwe vos daar in...

gelukkig hebben wij zijn topics nog :verrygood ...tot zijn dood heeft hij zijn kennis van 20+ jaar proberen over tebrengen hier op wf....doe er je voordeel mee :D

persoonlijk heb ik elke post van hem gelezen :P ....en heb er veel aan... :)

succes ;)

Carpie

 

ps: voor g-growen heb je niets van een growshop nodig dus geen probleem dat je Belg bent..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Had ergens eens gelezen dat koffiepulp, bonen dodelijk gif zijn voor slakken.... Bovendien zijn ze gek van bier omdat ze zich aangetrokken voelen tot gist...

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat je ook kan doen is een dun koperdraadje om de plant zijn stam liggen slakjes gaan daar niet overheen omdat ze een miniem schokje krijgen stel dat je een veldje hebt met bijv 950 plantjes dan kan je een koperdraad om het geheel liggen en je zal zien er komt geen slak overheen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ietwat oud topic...Dan wel leuk om de naam Dame Blanche weer even voorbij te zien komen.

Kan er ook een sticky op gooien natuurlijk?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...