Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Dame Blanche

Voorkomen Van Schimmel?

Recommended Posts

Indirecte schimmelbestrijding.

 

Als de herfst nadert en onze buitenplanten bloeien dan neemt het gevaar voor schimmel toe.

Schimmel plant zich voort via sporen net als bij paddestoelen.

 

Sporen zijn microscopisch kleine korrels die in de herfstlucht rond zweven.Nu is de vraag waar te landen en hoe.

 

Uiterst geschikt zijn vochtige planten om op te landen waar ze schimmelvorming veroorzaken ( de plant dient als voedsel)

 

Lucht bevat altijd vocht,warme lucht bevat meer vocht dan koude.

Als lucht in aanraking komt met koudere dingen zal er condens ontstaan.Op spiegels en ruiten wordt het wazum genoemd.

Op planten,dauw.

 

Planten koelen s'nachts meer af dan lucht en daarom zie je sóchtends nat gras en natte planten.

 

De sporen kunnen zich nu hechten aan die kleine druppels om na enige tijd toe te slaan in de vorm van een soort wortels die zich in de plantdelen boren.

 

Gelukkig voor de planten en öns" duurt dit proces enige tijd.

 

Zoals zo vaak in de natuur zijn er ook krachten die deze schimmelvorming tegenwerken:regen,zon en wind.

De eerste spoelt de nog niet aan de plant gehechte korrels weg,die slechts drijven op de dauwdruppels.

De twee andere drogen de planten af en de korrels waaien weg.

 

Maar de sporen krijgen uit onverwachte hoek ook hulp.

 

Dat zijn slakken,die via de stenlgels zich tegoed doet aan bladeren en om daar te komen over de buds kruipt en de bladstengels naar het blad en dezelfde weg terug naar het volgend blad.

2 x komt er zodoende een slijmspoor op de bud waar de sporen zich blijvend kunnen hechten.

 

Regen,wind en zon kunnen niets meer doen tegen deze kleefstof.

Zelfs geen lief moedertje(natuur)

 

Conclusie:Slakken bestrijden!!!!.Maar slakkenkorrels zijn heel duur.

 

Bij toeval vond ik een goedkoop alternatief.

 

Ik strooi vanaf aanvang bloei een handvol NPK rondom elke stam.

Eens in de week is voldoende behalve als het langdurig en hard heeft geregend.

 

Wel de grond rondom goed SCHOON maken van onkruid.

 

BUITENKWEKERS DOE JULLIE VOORDEEL MET DEZE INDIRECTE BESTRIJDNG.

 

Langdurige mist is natuurlijk funest,daarom zijn vroegbloeiende planten zo veel beter.Satia is buiten beter dan indica(wind en zon)

Dame Blanche

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even een kleine aanvulling:

Wat ook schimmel tegengaat is Vital van ecostyle, hier kan je meeldauw en aangewanten een stap mee voor zijn. Dus je plant 1x per week besproeien.

 

Groeten,

Share this post


Link to post
Share on other sites

om slakken te bestrijden heb ik altijd geleerd een bekertje voor iets minder dan de helft gevuld met bier voor 3 kwart in graven, slakken denken hé lekker een pintje. vallen in het glaasje en komen er vervolgens niet meer uit (verdrinken volgens mij)..

 

das ook een goedkope manier.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bier is niet duur als je 10 planten hebt,ik had aanvang zo,n 950 stuks (tankwagen?) Ik gebruik ook NPK bij de bonen en andere groenten en het helpt uitstekend.

 

Als ik de naam hoor Vital dan ben ik al achterdochtig.Eko-Bio-Milieu vriendelijk dat zijn de leuzen van de moderne-reklame.Slakkekorrels zijn zout en bestaan hoofdzakelijk uit zout( Na-Cl) met een voor slakken lekker geurtje.NPK zijn 3 zouten samen en kost misschien 2% van het eerste.

 

Bovendien is het ook nog voeding in de tijd dat de planten iets extra's nodig hebben.

 

Als ik iets aanschaf dan moet ik weten het HOE enWAAROM.

 

Ik zou niet weten hoe het werkt en ik geloof er ook niets van.Als zoiets was gevonden dan was het wel wereldkundig gemaakt omdat tegen paddestoelen (schimmels) geen bestrijding nog bestaat.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik gebruik ook preventief vital, en al blijft het lastig aan te tonen of het daadwerkelijk helpt, ben ik er tot nu toe niet ontevreden over. Het werkt ook als een soort bladvoeding, door de sporenelementen die het bevat.

 

ik zou zeggen lees eerst eens wat meer over het product ipv er gelijk commentaar op te leveren..

 

http://www.ecostyle.nl/scripts/cn_product.asp?o=0&id=60

 

Al zal het bij 950 stuks ook een dure grap worden (koop altijd het concentraat!), bij een aantal planten is het goed te doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ dame blanche

 

kratje euroshopper kost maar 3,50 hè :specool

 

edit:

zat er nog even over na te denken, zal 1/4 biertje worden per 4 plantjes. ben je er maar 9 euro aan kwijt. alleen wel een k*t werk om al die plastic bekertjes te vullen enzo :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ tomas

Heb je side gelezen en gezien dat het in de stijl is geschreven is als ik verwachte.

 

Als voorbeeld dat praatje over sporenelementen is nonsens. 99% van de mensen begrijpen niet wat het zijn en daar haken de tekstschrijvers voor dat soort reclame op in.

 

Als je wilt weten en niet alleen geloven dan moet je een helft bespuiten met Vital en de andere helft met schoonwater want ik ben er van overtuigd als je 1 helft met water periodiek bespuit en de andere niet de eerste beter bestendig is dan de 2é.

Dat komt niet door wat er in het water zit want het is immers water.

 

Zoals ik in het begin beschreven heb is regen de beste bestrijder.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ieder zijn menig natuurlijk, maar eco mag de naam eco pas gebruiken naar uitvoerige testen lijkt me,dus die leus zal wel waarheid zijn.

De werking? geen idee daar kom je pas achter na het gebruiken er van.

Ik heb meerdere producten gebruikt van ecostyle en die werkten wel, dus vital gaan we dan ook zeker gebruiken.

 

Groeten,

Share this post


Link to post
Share on other sites

calgel of calgreen zijn ook al voldoende eigenlijk=bevatten schimmelkillers ....

 

groets esko,

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ieder zijn menig natuurlijk, maar eco mag de naam eco pas gebruiken naar uitvoerige testen lijkt me,dus die leus zal wel waarheid zijn.

 

De naam eCostyle zegt niets! Het is pas echt eko als je ook het SKAL eKo keurmerk op de verpakking terug kan vinden.. Iets wat ik op ik op bijvoorbeeld de slakkenkorrels van eCostyle niet terug kan vinden :verrygood

 

Groeten PK

Share this post


Link to post
Share on other sites

slakken?? heb het over schimmelbestrijding. Niet over slakken pesten :verrygood

 

Groeten,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik merk wel dat velen niet goed kunnen lezen(begrijpend lezen)

Ik heb uiteengezet dat als je schimmel preventief wilt bestrijden je de hulpjes moet bestrijden SLAKKEN EN HUN SLIJMSPOOR .

 

Planten bespuiten helpt ook "met schoon water of water met ???"maakt volgens mij niet uit.

 

Verder WEET ik dat er nog steeds niets is wat schimmels of paddestoelen kan bestrijden ondanks beweringen van productverkopers.

 

Iemand die dat wel beweerd moet eigenlijk een onderscheiding hebben(een Nobelprijs)

 

Ik ben werkzaam geweest op een universiteit en ik weet hoe moeilijk dat was en is.(BIOLOGIE)

 

Mensen geloof niet te snel alles,gebruik je gezond verstand en onderzoek iets door b.v. 1helft wel en de andere niet te behandelen.

 

Denk er dan om dat je niet door een schijnbare behandeling op een dwaalspoor komt---Zie spuiten___

 

Als voorbeeld: er was vroeger iemand die een haargroeimiddel had uitgevonden dat je door massage van je hoofdhuid moest aanbrengen,elke ochtend weer en inderdaad na enige tijd stopte de haaruitval.

Maar wat bleek als je gewoon water gebruikte dan had je hetzelfde resultaat:MASSAGE was de oorzaak.!!

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

vaag dat ik dit toppic niet eerder heb gelezen

zeer goed toppic

 

maar goed dat mijn moeder nog een potje met anit slakken koorels heeft staan.

 

dat idee met bier dat kan maar je kan ook een soort gracht van zout om je plant maken

graaf een geultje omde plant heen

leg daar plastic in en leg daar over een lijntje zout rond om de plant

 

dit zullen ze noit van hun leven overleven ze zullen niet een in de buurt van de plant willen komen

omdatslakken nogal een vochtige huid hebben

en zout vocht aantrekt is het net zo iets als dat ze in brand staan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi verslagje Dame Blanche, maar waar kun je die NPK kopen?

 

Die npk is gewone kunstmest waar de 3 hoofdmeststoffen in een bepaalde verhouding inzitten die de planten ook nodig hebben,dus dubbele functie.

Je kunt het in elke tuincentra kopen of boerencoöpcentra.

________________________________________________________________________________

________

 

 

[quote name='hompii'

vaag dat ik dit toppic niet eerder heb gelezen

zeer goed toppic

 

maar goed dat mijn moeder nog een potje met anit slakken koorels heeft staan.

 

dat idee met bier dat kan maar je kan ook een soort gracht van zout om je plant maken

graaf een geultje omde plant heen

leg daar plastic in en leg daar over een lijntje zout rond om de plant

 

dit zullen ze noit van hun leven overleven ze zullen niet een in de buurt van de plant willen komen

omdatslakken nogal een vochtige huid hebben

en zout vocht aantrekt is het net zo iets als dat ze in brand staan

________________________________________________________________________________

______

 

Zout is ook goed maar het is geen meststof zoals NPK en teveel is slecht voor de planten

 

Advies:Doe beide methodes naast elkaar in zie het verschil.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

jha ik weet het zout is slecht vanaadr ook een geultje graven en dan met plastic zodat het niet inde grond komt :verrygood

 

zijn er ook geen insecten die slakken graag dood maken

mieren mischien ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ey

 

je kan mieren proberen maar hoe wil je en meieren nest naast je plant uitzetten.

 

maja mijn oplossing is om gewoon kippen los te laten lopen in je tuin.

eten alle ongedierte op en bemesten ook nog eens en maken de grond los door middel van graven.

 

perfect dus :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kan mieren proberen maar hoe wil je en meieren nest naast je plant uitzetten.

 

maja mijn oplossing is om gewoon kippen los te laten lopen in je tuin.

eten alle ongedierte op en bemesten ook nog eens en maken de grond los door middel van graven.(KRABBEN)

________________________________________________________________________________

______

 

Dit topic was bestemd voor guerillateelt als je slechts 1 x per week met een zak NPK langs komt in de bloeiperide.

 

In mijn tuin heb ik kippen maar die zitten helaas op een rek te slapen als de slakken actief zijn dus dan moet je die kippen wel leren met een zaklantaarn om te gaan

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

beste oplossing voor een schimmel...zoals meeldauw

 

gewoon dettol

 

niks van sinilal

of bayer

gewoon dettol

 

mengen voor chirugisch gebruik...en meeldauw verdwijnt als sneeuw in de zon

 

huis tuin en keuken tip van the whiz.

 

succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

The Whiz

beste oplossing voor een schimmel...zoals meeldauw

 

gewoon dettol

 

niks van sinilal

of bayer

gewoon dettol

 

mengen voor chirugisch gebruik...en meeldauw verdwijnt als sneeuw in de zon

 

huis tuin en keuken tip van the whiz.

 

succes

______________________________________________________________________

Wat bedoel je met chirurgisch gebruik.?

Heb je ervaring hiermee?

 

Maar waarom bestrijden,ik heb het topic geschreven om teVOORKOMEN.

 

Bovendien betwijfel ik of je het wel kunt bestrijden zonder dat het planten aantast,overigens is dat een GEHEEL ANDERE DISCUSSIE

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

toch rook ik liever geen dettol...

en zou ik voor silinal gaan, alleen als het echt nodig is natuurlijk..

 

· Geen wachttijd tussen bespuiting en oogst

· 100% natuurlijk product

· Veilig voor mens, huisdier en nuttige insecten

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb er zekers ervaring mee.

en het werkt gewoon perfect.

 

een bijkomend voordeel....je ruikt geen wiet lucht meer...maar dettol.

en wie rookt er nu bladeren?...tomas?

 

lekker nat in spuiten met de lampen aan..zodat het er lekker afdruip allemaal.

er is geen beter middel dan dettol...geloof mij nou maar.

 

al dat andere spul is maar voor korte duur....als je het eenmaal hebt, kan je het de hele oogst blijven spuiten, met detttol niet.

 

wel eens afgevraagd waarom men meeldauw krijgt?.....nee?

schuld ligt bij je stekenboer....

 

succes rhe whiz

Share this post


Link to post
Share on other sites

bladeren nemen ook vocht op dus dettol komt dus mischien ook wel in de plant terecht :S

:verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het gaat over outdoor en niet over indoor dus je moet beter lezen.Aan de hand van het verhaall over slakken had je het kunnen weten.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

'ThE WhiZ'

heb er zekers ervaring mee.

en het werkt gewoon perfect.

 

een bijkomend voordeel....je ruikt geen wiet lucht meer...maar dettol.

en wie rookt er nu bladeren?...tomas?

 

lekker nat in spuiten met de lampen aan..zodat het er lekker afdruip allemaal.

er is geen beter middel dan dettol...geloof mij nou maar.

 

al dat andere spul is maar voor korte duur....als je het eenmaal hebt, kan je het de hele oogst blijven spuiten, met detttol niet.

 

wel eens afgevraagd waarom men meeldauw krijgt?.....nee?

schuld ligt bij je stekenboer....ZAADLEVERANCIER/

 

succes rhe whiz

________________________________________________________________________________

______

 

Nogmaals dit topic gaat over outdoor en jij doet lampen aan bij het spuiten??????

 

Al eerder zei ik dat ik het topic heb geschreven TER VOORKOMING en niet TER BESTRIJDING.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...