Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

bushdoctor

De Electro Vraagbaak Op Dit Forum

Recommended Posts

hehe, heb nog effe gebeld en kan je inderdaad helemaal gelijk geven - fornuisgroep is een uitzondering :)

 

Toch zou ik rustiger van huis gaan als ik weet dat ik bij brand tenminste verzekerd ben. Fornuisje op zolder dan maar :(

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mag dus wel, heb (nog) niks gezegd over hoe die geschakeld moeten worden. :)

 

Groetjes

 

Just4Fun

 

@ Just4Fun,

 

Een perilex moet gelijk tijdig uitgeschakeld worden.

Dit gebeurd door een fornuisgroep automaat.

De 2 automaten zijn gekoppeld en als er 1 uitspringt gaat de ander mee.

 

2 afzonderlijke groepen in 1 buis mag niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey electra wiz kids,

Wie hier kan me vertellen hoe ik een ''snubber'' op mijn dimmer kan zetten??

Zodat ik af ben van het brommende geluid van mijn buisfans, omdat die op een te laag toerental draaien.

Wellicht dat iemand mij in leken taal of met fotos kan toenen he ik een condensator&weerstand in serie over een triac zet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey mensen.... Zoals sommige al gelezen hebben ben ik niet echt een toppertje wat electra betreft. Ik vroeg me nu af of ik een 25A zekering ook gewoon in een stoppenlast kan plaatsen. Heb even zitten google'n en zo'n zekering ziet er (volgens mij) hetzelfde uit als een 16A zekering die standaard hier in de meterkast zit. Of gaat dit geen slim idee wezen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ow ok... thanks. Dan moet ik ff kijken. Denk dat ik hier en daar wat moet gaan switchen met apparatuur in de woning. Nog een klein vraagje. Ik denk wel dat het kan hoor, maar vraag het voor de zekerheid toch maar even. Ik heb net ff bij de Gamma deze stekkers, en kontra stekkers gekocht (10-16A). Beide geaard. Dat moet toch goed zijn. Ik maak gebruik van goed dik kabel (de dikste van de Gamma in ieder geval). Dezeo nderstaande stekkers zijn niet te "licht" toch.... of maakt dat geen donder uit?

 

med_gallery_9164_1337_43590.jpg

 

 

 

med_gallery_9164_1337_6897.jpg

 

 

 

Wederom bedankt alvast........... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die stekkers zijn niet te licht, maar hou er wél rekening mee dat de wijze waarop je ze in het stopcontact stopt uitmaakt!! De ontstekingsspanning van je VSA komt aan het schroefdraad gedeelte, dus MARKEER je stopcontacten en je stekkers.

 

Hey electra wiz kids,

Wie hier kan me vertellen hoe ik een ''snubber'' op mijn dimmer kan zetten??

Zodat ik af ben van het brommende geluid van mijn buisfans, omdat die op een te laag toerental draaien.

Wellicht dat iemand mij in leken taal of met fotos kan toenen he ik een condensator&weerstand in serie over een triac zet

 

zie ook http://www.wietforum.nl/Brommende-Ventilat...mer-t22657.html

Als je dimmer slechts twee aansluitingen heeft dan kun je ze over deze aansluiting heen zetten. Dus condensator 100 nf, 630v en een weerstand van 100 ohm, 1-5 watt (1 watt is wel voldoende voor 100 nf) aan elkeer solderen, ISOLEREN!!! ER STAAT @230V op!! en op de twee aansluitingen aansluiten. Gebruik bijv. wat krimpkous voor de isolatie..

 

Zie ook dit plaatje, de dimmermodule links onderin met de snubber aangesloten

gallery_5211_1240_181203.jpg

 

Hey mensen.... Zoals sommige al gelezen hebben ben ik niet echt een toppertje wat electra betreft. Ik vroeg me nu af of ik een 25A zekering ook gewoon in een stoppenlast kan plaatsen. Heb even zitten google'n en zo'n zekering ziet er (volgens mij) hetzelfde uit als een 16A zekering die standaard hier in de meterkast zit. Of gaat dit geen slim idee wezen?

Je hoofdzekering is volgens mij ook afgestemd op het maximale vermogen in je installatie. Ga je de rest verhogen dan kan dat volgensd mij in bepertkte mate. Overigens is ook het zelfstandig vervangen van een automaat in je meterkast een zaak van een electricien. Fouten die brand tot gevolg hebben zijn echt voor eigen risico! Daarnaast weet ik niet of je de juiste bekabeling hebt voor 25A ná de zekering.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Die stekkers zijn niet te licht, maar hou er wél rekening mee dat de wijze waarop je ze in het stopcontact stopt uitmaakt!! De ontstekingsspanning van je VSA komt aan het schroefdraad gedeelte, dus MARKEER je stopcontacten en je stekkers.

Uuuuuhm, ok...... ik vat m. Maar, mcoht ik dit per ongeluk wel omgedraaid hebben. Wat kunnen de gevolgen hiervan zijn dan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe gewoon niet doen, maar een slecht brandende lamp, geen ontsteking, kortere levensduur, minder licht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo, zal t proberen......... in gewone taal betekend dat toch gewoon dat hoe je m ook aansluit, bruin moet bij bruin uitkomen en blauw bij blauw? (stekker > stopcontact)

 

Heb ik alleen een klein probleempje. Ik heb namelijk de stekker al in het stopcontact, daartegen is het wandje gebouwd, zodat nu de stekker er niet meer uit kan, dus ik ook niet in het stopcontact kan om te kijken hoe daar de aansluiting zit.

 

Weet jij of er een manier is waarop je dit kan checken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

eh.. zal wel aan mij liggen hoor maar waarom heb je dan een stekker gebruikt? Gebruik je die stekker om je lampen op je VSA aan te sluiten of ergens anders voor? Als het voor de stroomvoorziening van je kast is, is het eenvoudig: spanningszoeker gebruiken op de kabel die van je stekker afkomt. Licht het lampje op, dan is dat de fase.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja, die stekker gaat naar mijn tijdsklok/VSA's. Maar ik snap het nu..... bedankt voor de info.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ach waarom, is wel goed dat mensen nu gewoon hun vragen stellen en antwoorden krijgen en daar ging het toch om? Er wordt gelukkig meegekeken door een paar experts nu. Is er iets niet in de haak? Geef gerust je deskundig commentaar... graag zelfs.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zal je vertellen dat ik dit een super initiatief vind. Ik zeg heel eerlijk dat ik zonder jullie al een paar keer in de pinarie had gezeten en dat ik zeer nuttige informatie heb ingewonnen. Nu hoef ik teniminste niet naar kennissen die mij ook in princiepe hadden kunnen helpen. Hoe annoniemer hoe beter :specool

 

Toppertjes zijn jullie :) :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sluit me aan bij Soldier. Ik doe veel zelf, maar de belangrijkste dingen mogen toch de mensen doen die het echt snappen. Vind dit een prima topic :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

vraagje aan de stoppenkast-doctor :tu bushdoctor :specool

 

 

kun je een enkelfasige asynchrone motor (buisventilator) goed latren draaien op een blokgolf wisselspanning (i.p.v. een sinus)?? en kun je meet triac de spanning van 230 V sturen met een 5 volt logica ??

 

dan ga ik maar weer eens een stukje ASM programmeren want 100 + euri voor een regelaar vind ik echt BULL en anders krijg ik het niet voor elkaar ondaks het topic van wazzup ........... :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

alle triac regelingen werken in principe op faseaansnijding. Een blokgolf is volgens wat ik er van gelezen heb niet ideaal, de motoren zijn ontwikkeld voor een sinus. Het hoeft geen nette sinus te zijn overigens.

 

Het toerental van een asynchrone motor is afhankelijk van de frequentie van de voedingsspanning. Minder spanning zorgt er voor dat de motor minder krachtig draait en dus langzamer, maar is in principe niet de juiste manier om een asynchrone motor te regelen. Het rendement gaat sterk achteruit en het stroomverbruik loopt (in tegenstelling wat je zou denken) juist op. Maar goed, we leven niet in een ideale wereld. 95,31% van alle thuistelers gebruikt gewoon een regelaar op basis van faseaansnijding :whistling .

 

Een variabele trafo of 5 standen trafo regeling is de stilste, goedkope oplossing.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Een variabele trafo of 5 standen trafo regeling is de stilste, goedkope oplossing.

 

Of neem een mini frequentie regelaar, misschien niet de goedkoopste maar naar mijn idee wel de veiligste manier voor je fan.

 

Ik kan hem letterlijk zo langzaam laten draaien dat je het kunt volgen, zonder dat hij gaat brommen of een te hoge stroom gaat krijgen. :specool

Maar ja, waarom zou je in hemelsnaam je fan zo langzaam laten draaien. :whistling

 

Een voordeel is dat je met een temp sensor de snelheid traploos variabel kunt houden.

en meerder schakelmogelijkheden.

 

Just4Fun

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmmm ik ga op zeker iets zelf bouwen !! ik ben gewend om snelheidregelaars voor gewone (brushed) dc motoren en te maken maar dit is een beetje nieuw maar met eem Pic moicr echt niet onmogelijk ...

 

 

en met een lagere spanning zal het rendement afnemen en de efiecientie afnemen .. de stroom kan haast niet oplopen of dat zou moeten gebreuren doordat de cosfi van het geheel verslechterd ...

 

 

 

anny way`s frequentie regelen dus !!

 

Ik ga de mensen op het circuits online forum er wel ff mee lastig vallen :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

THIS IS A RACE BETWEEN THE BUSCHDOCTER VS WAZZUP.

 

the bush kwam met een mooi initiatief :whistling ik denk alleen dat dit onderdeel al gedekt was door wazz up, maar op deze manier wordt het er niet duidelijker op :specool :tu

 

waarom openen jullie niet allebij een eigen vraagbaak.

 

het is maar een ideetje

 

GReeTZ Hyper.

Share this post


Link to post
Share on other sites

voor de techies:

 

Principieel zijn er twee typen motoren: wisselstroommotoren en gelijkstroommotoren. Wisselstroommotoren hebben als groot voordeel dat ze goedkoop en degelijk zijn. Bovendien zijn met name de asynchrone motoren door hun robuuste konstruktie vrijwel onderhoudsvrij. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de asynchrone motor ook in huishoudelijke apparaten zoals wasmachines, ventilatoren en pompen toegepast wordt. Natuurlijk zijn er ook nadelen aan wisselstroommotoren verbonden.

 

Bij dergelijke motoren is bijvoorbeeld het regelen van het toerental niet eenvoudig. De rotor van een synchrone motor volgt door zijn konstruktie exakt het veld dat in de stator wordt opgewekt. Uitgaande van het gegeven dat slechts één poolpaar in de stator verwerkt is, draait de rotor van zo'n motor in een minuut dan ook exakt 3000 keer om zijn as als deze gevoed wordt met een wisselspanning van 50 Hz. Naarmate het aantal poolparen in de stator toeneemt, neemt het toerental van de rotor af.

 

Bij een asynchrone motor (waarschijnlijk beter bekend als de kortsluitankermotor) volgt de rotor het statorveld met een zekere slip. Dankzij deze slip wordt in de rotor een elektrische spanning geïnduceerd. Omdat de rotor een kortsluitwikkeling is, ontstaat er in de rotor een kortsluitstroom. Als gevolg hiervan gedraagt de rotor zich als een elektromagneet. Is de belasting klein, dan zal de slip eveneens klein zijn. Neemt de belasting toe dan wordt de slip steeds groter. Aan de hand van de koppel/toeren-kromme is de verhouding tussen belasting en slip te bepalen. Een belangrijk punt is hierbij de kipslip. Dit is de slip waarbij het maximale koppel van de motor bereikt wordt. Wordt de slip nog groter, dan loopt de koppel/toerenkromme alleen nog maar naar beneden toe.

 

De kipslip is afhankelijk van het type motor en varieert tussen de 5 en 25%. De kipslip is kleiner naarmate de motor groter wordt. Onder normale omstandigheden zal de slip van een motor bij het nominale toerental ongeveer 1/5 van de kipslip zijn, dus 1 tot 5%. In formule-vorm ziet dat er als volgt uit.

 

Bij synchrone motoren: n = (50 × 60)/p

Bij asynchrone motoren: n = ((50 × 60)/p) × (100-s)/100

 

Bij deze formules geldt: n = toerental motor p = aantal poolparen in stator s = de slipfaktor in procenten Rekening houdende met bovenstaande feiten, geldt dus dat de rotor van een synchrone motor met één poolpaar in de stator, exakt 3000 omwentelingen per minuut maakt. Een asynchrone motor met één poolpaar in de stator en nominaal belast heeft een toerental van circa 2850 toeren.

 

Het toerental regelen

Als het toerental van een motor voornamelijk afhankelijk is van de netfrekwentie, dan kan dit toerental het beste geregeld worden door de netfrekwentie aan te passen. Dit is niet eenvoudig omdat de netfrekwentie internationaal vastgelegd is op 50 Hz. Een complexe maniet is door zelf de wisselspanning op te wekken / om te vormen en zelf de frequentie te bepalen, of, en dat is eenvoudiger, de frequentie te delen.

 

Om de netspanning die de motor aangeboden krijgt qua frequentie variabel te maken, wordt een schakeltruuk toegepast. Volgens een bepaald schema worden namelijk met een zekere regelmaat hele perioden van de netspanning onderdrukt. Als dit op de juiste wijze gebeurt, behouden we een echte wisselspanning met een afwijkende, lagere frequentie. Wiskundig kan met een Fouriertransformatie aangetoondworden dat de zo ontstane wisselspanning inderdaad een sinusvormige komponent met de gewenste lagere frekwentie bevat.

 

Bron: Elektuur 1-95, project 940095, toerenregelaar voor asynchrone motoren (schema en printontwerp in mijn bezit). Deze regelaar (heb hem al eerder behandeld) werkt met een stappenschakelaar.

 

Edit: ik zie dit niet als een race of wedstrijd hoor, integendeel! Als je een onderwerp op een forum ziet waar je op wilt reageren, waar je kunt helpen met een antwoord of aan kan bijdragen dan doe je dat volgens mij gewoon. Het is echter handiger om voor ieder probleem een topic te openen en daar dan gewoon op te reageren. Dat houdt niet alleen het topic, maar ook het forum een stuk overzichtelijker. Het is nou eenmaal niet zo vaak het geval dat een probleem met een enkel antwoord is opgelost.

 

Het is geen presigekwestie wie het eerste met een antwoord komt, het gaat er om dat de leden worden geholpen. Toch? Hoe meer kennis hoe beter! Dus gewoon blijven bijdragen en elkaar verbeteren als dat noodzakelijk is :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

:tu :( ;) waar haalt ie ut vandaan ;) :P :P

 

ik sla deze stukken allemaal op in mijn pc :whistling :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites
:whistling waar haalt ie ut vandaan :specool
De echte doe t zelfert ken niet zonder Whazzup....... :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik vind het een super topic met reacties van meerdere experts, wat wil je nog meer

 

ik heb er eigenlijk nooit aan gedacht dat je op moet letten met je stekker in het stopcontact steken :s maar kan dat heel veel kwaad?

 

en ik neem aan dat als je een verlengsnoer gebruikt dat het bruine draad in je aansluitingen aan dezelfde kan zit als je stekker van de verlengsnoer?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...