Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

de glazenwasser

Ph Stabiliseren

Recommended Posts

hee patpot,

 

Ph- (aka. saltpeterzuur) heeft geen invloed op je Ec. Ph+ wél. :specool

 

 

ik heb gisteren m'n sample na 4 uur opnieuw afgezuurd naar Ph 5,9. De Ph staat nu op 6,3. De Ph blijft dus stijgen, maar wel minder. :)

 

Wat ik me afvraag: wat gebeurt er normaal gesproken in de grond met de Ph? is het niet zo dat in de grond precies hetzelfde gebeurt als in het voedingsvat, maar door processen in het bodemleven de Ph júist de ideale waarde behoudt? oftewel; als ik met een Ph meter en een fles zuur naast mijn voedingsvat ga zitten en het 4 dagen lang constant op Ph 6,0 houd, wordt de Ph in de grond dan niet juist te laag? :(

 

 

groetjes :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

hm,

 

ik denk het niet.

want als je steeds met de hand water met voeding geeft,

op de gewone manier laat ons zeggen, is het toch ook steeds afgezuurd?

en dan geef je tussendoor toch niets anders meer?

 

het probleem is dat we met de blumats continue water met voeding geven.

 

nog iets, wat ik nog niet testte, wat gebeurder met water zonder voeding in het vat?

gaat dat ook verzuren denk je?

of is het de voeding die het water na een tijd doet verzuren?

 

greetz p

Share this post


Link to post
Share on other sites
hee patpot,

 

Ph- (aka. saltpeterzuur) heeft geen invloed op je Ec. Ph+ wél. :

 

Deze stelling is niet correct, alle ionen geleiden. Salpeterzuur bevat 2 soorten ionen; NO3- en H+

 

Met EC meet je de geleidbaarheid die veroorzaakt wordt door ionen.

pH+ bevat OH- en K+ ionen

 

Misschien is de toegevoegde salpeterzuur minimaal waardoor de EC steiging minimaal is.

Stop je EC meter maar even in de salpeterzuurfles :)

 

Volgens mij zitten er in aarde 2 bufferende stoffen, namelijk; turf (ergens rond pH 5) voor een lage ph en Kalk (bijv. zeewierkalk) om het weer omhoog te halen. Deze in de goede verhouding gemengt zorgt ervoor dat je aarde (wanneer je het koopt) op een pH van 6.0 zit.

 

Wanneer we dus telkens afgezuurd water toedienen reageerd het zuur (H+) met het kalk waardoor de kalkvoorraad in de aarde verdwijnt. Door dit proces moeten we dus na iedere kweek weer opwaarderen met kalk.

 

 

Je voedingsvat na een aantal dagen weer op juiste pH brengen maakt niks uit, alleen het aantal carbonaat ionen verdwijnen doordat er CO2 ontstaat en uit het vat ontsnapt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hee peaches, die stelling is idd. niet correct :(

 

 

ik heb wel gezien dat die Ph+ een stuk meer invloed op de Ec heeft dan Ph-, maar idd. als ik m'n Ec meter in de pot saltpeterzuur steek staat ie ook op max. :)

 

 

 

Je voedingsvat na een aantal dagen weer op juiste pH brengen maakt niks uit, alleen het aantal carbonaat ionen verdwijnen doordat er CO2 ontstaat en uit het vat ontsnapt.

wat bedoel je daar precies mee? :specool

 

 

groenten! :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

in feite kun je dus gewoon weer iedere dag afzuren patpot. Voor je blumats maakt het niet zoveel uit overigens, als je gemiddeld maar ongeveer goed zit. Aarde buffert flink.

 

Over aarde gesproken: Als je de pH in aarde meet, dan meet je op iedere paar centimeter een andere pH. Dat leeft en beweegt. Vandaar dat je een grondsample ook altijd van meerdere plekken moet pakken. Er kan zomaar 0,5 pH verschil zitten tussen het ene plekje en het andere dus krampachtig op 6,2 of zo houden lijkt me een beetje overkill, je moet natuulijk wel in de goede richting zitten anders wordt het in zijn geheel wat hoger.

 

Daarbij geld overigens ook: hoe kleiner de pot hoe kleiner de buffer! Daar heb ik niet zo'n last van buiten (45 liter per plant), maar met 11 liter potjes is dat toch wat anders. Dus iedere dag effe bijhouden om het gemiddeld goed te houden is wel aan te bevelen. Je planten gebruiken volgens mij trouwens het meeste in de lichtperiode, dus als je je vat vóór de lichtperiode aanzuurt zit je prima.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Glazenwasser, ondanks het afzuren blijft er wat carbonaat achter in het voedingsvat. Deze reageert langzaam met het zuur in je vat (kan uren/dagen duren), waardoor de pH langzaam weer oploopt (dat wist je al :)). Uiteindelijk heeft al het carbonaat gereageerd en is omgezet in CO2 die vervolgens als gas verdwijnt.

 

Even heel simpel gezegd; de stof die het kraanwater op een hoge pH houdt reageert met je pH- en verdwijnt uiteindelijk uit je voedingsvat. Het aantal H+ ionen is bij een bepaalde pH waarde altijd hetzelfde. Dus wees niet bang dat er teveel is in gegaan het reageerd tot onschuldige stoffen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok, dat is duidelijk, :)

 

en dagelijks eens checken is geen probleem hier

 

thnx

 

greetz p

Share this post


Link to post
Share on other sites

heey ik wil hier ook nog even op reageren :(

 

wat ik laatst eens had was, dat met de ph- van "bio g power" de ph in t vat daalde,

in een paar dagen zakte het naar ph4.5.

 

na 3 dagen terug te komen bij mn hokje,

sloeg mn hart 3 keer over, en bleef ie daarna bijna stil staan.

 

alle planten verbrand natuurlijk :)

ik gebruikte altijd de ph- van canna totdat die eens op was,

toen kreeg ik dat andere merk.

 

na inspectie bleek dat er andere zuren worden gebruikt bij beide merken,

en ik neemaan dat de ph-schommeling daardoor was veroorzaakt.

 

IK doe het altijd zo....ik zuur bij tot 5.8 a 5.7 dan loopt de waarde (in 2 dagen) altijd op naar ph6.2 a 6.3

en ik contoleer altijd de ph als ik in mn hok ben,en ben er achter dat na de 2e keer bij stellen., de ph.waardes ook stabieler blijft.dus dan ben ik voorzichtiger met de ph-fles :specool

 

maar echt perfect op 1waarde krijg ik t niet,(zonder computer)

 

gr pitt

Share this post


Link to post
Share on other sites

das interessant, pitt!

 

met welke zuren hebben we hier repectievelijk te maken? het zuur wat ik gebruik (Ph- van bac) is saltpeterzuur, 38%.

 

 

groeten! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ik mij nou afvraag is, stel dat je te veel water geeft in je pot/aarde, zal de ph dan in

je water/aarde dan ook nog op kunnen lopen??

 

BZ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wel iets maar je aarde heeft (gelukkig) een bufferende werking. :)

 

 

Daarom is de ph bij hydro/cocos ook veel gevoeliger.

Slabs bufferen niet/nauwelijks en daarom is het oplopen van de ph ook véél eerder merkbaar aan je dames.

 

 

gr. Tok

Share this post


Link to post
Share on other sites

good point tok. Vandaar dat aarde ook wat "vergevingsgezinder" is voor beginners. Bij de Wietforum Beginnerscursus gaan we dan ook van aarde uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nog ff een testresultaat:

 

gisteren voeding aangemaakt Ec 1,8 / Ph 5,0. omdat ik eerder bij een voeding van 6,0 een stijging had naar 6,5; vervolgens afgezuurd naar 5,9; en weer opgelopen tot 6,4 (in totaal dus 1,0 opgelopen). deze voeding heb ik gistermiddag aangemaakt, zonder dop weggezet; net gemeten: Ec 1,8 / Ph 5,0 :( dit blijft blijkbaar wél stabiel... :)

 

nog wat verder op zoek dus... mijn doel is een Ph waarde te vinden die in één dag oploopt naar 6,0 en vervolgens stabiel blijft. dan maak ik m'n voeding gewoon een dag eerder aan...

 

 

 

testgroetjes! :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

pH verloopt met een factor 10.

Dus van 6 naar 5 zijn 10x zoveel h+ ionen nodig als van 7 naar 6.

 

Een verloop van 6.0 naar 6.5 is veel kleiner dan van 5.0 naar 5.5

 

Een vat aanzuren met circulatie pompje vind ik overigens niet veel werk. Dus misschien iedere dag even de pH meten (zou ik zowiezo doen) en evt. bijzuren.

Als ik een vat moet aanzuren die ik de volgende dag pas zou gebruiken zuur ik meestal aan tot 5.8 of 5.7

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok peaches, goeie infö!

 

die 5,0 blijft hier 5,0 iig. :) ik ga nu proberen met 5,7, kijken wat dat doet.

 

 

groeten! :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

het volgende ziet er goed uit:

 

 

(gebruikt: atami 1 component aardevoeding, PK 13-14, clean-x, bloeistimulator in de juiste verhoudingen)

 

voor een resultaat na 24 uur van Ec 1,8 / Ph 6,0 á 6,1 maak ik een mengsel op kamertemperatuur van Ph 5,7.

voor een resultaat na 24 uur van Ec 1,8 / Ph 5,9 maak ik een mengsel op kamertemperatuur van Ph 5,6.

 

de waarde van 5,9 wordt bereikt na een uur of 12 en verandert daarna niet meer (op mijn Ph meter die tot één cijfer achter de komma meet). De beginwaarde van 5,7 schommelde nog tussen de 6,0 en 6,1 na 24 - 30 uur. De Ec verandert sowiezo niet. ik heb ½ liter bakjes gebruikt zonder deksel die constant aan de lucht blootgesteld staan en aan indirect licht (geen zonlicht)...

 

 

ik krijg morgen mijn blumats eindelijk binnen dus dan kan ik aan de slag. :) ben van plan om steeds 24 uur van te voren een vat van 25 liter aan te maken. als de waarden dan óók stabiel blijven na 3-4 dagen, maak ik de ene keer voeding aan op Ph 5,6 en de andere keer op Ph 5,7.

 

 

hoop dat jullie hier nog iets aan hebben, ik zou iig. zeggen: test dit ff bij je eigen voeding, grote kans dat de Ph zich op de juiste waarde stabiliseert als je 'm iets lager laat beginnen.

 

 

groeten! :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik moet me even verbeteren over die 2 merken ph-

 

heb nog eens na gekeken.. en ben er achter dat ik verkeerd gekeken heb.

 

heb namelijk de ph-bloei van bio-g-power vergeleken met ph-groei van canna.

waar natuurlijk verschillende soorten zuur in zitten.

 

de samen steling van de ph- bloei van bio-g-power is namelijk hetzelfde

als die ph- bloei van canna.,

maar toch is het anders als ik het gebruik.

die van bio-g-power is instabieler

 

nouja vaag allemaal

 

gr pitt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt pitt, :whistling

 

in ph- groei zit salpeterzuur

 

en

 

in ph- bloei zit fosforzuur

 

 

gr. Tokkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmm.. nóg een factor om rekening mee te houden..

 

ik heb Ph- van B.a.c. voor groei en bloei staan.. daar zit saltpeterzuur in (38%).

 

 

groeten :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Werken die bi-carbonaten ook door in je aarde?

En kan dat steeds bijsturen met ph salpeterzuur , eigenlijk kwaad voor je planten?

 

Gr Maarten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...