Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

weetje

De Schakelbord Parade

Recommended Posts

Hoi,

 

Een vraagje whazzup, ken jij ook de L16 amp automaat.

Ik ken de C en B wel , maar heb nog een 30 stuks van L16 liggen, is deze dan nog trager dan de C of is dit voor iets heel anders bedoeld??

Heb het internet al eens af gezocht maar nog niets kunnen vinden.

 

 

BVD Jeroen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet vrijwel zeker dat een L karakteristiek hetzelfde als een B karakteristiek is.

 

Normaal is het zo dat als je zekeringen plaatst je de trage vóór de snelle plaatst en dan de afnemer. Dus die 10A C wil ik graag een (echte) electrotechnicus over horen. ah.. lees net bushdoctor, effe editten!

 

Juist! Die extra zekering voor de relais had ik ook al opgemerkt in mijn tekst, was eigenlijk gewoon te lui om die er ook nog eens bij te tekenen :whistling

 

Dus als we het kort en goed zeggen:

 

- Zeker de voeding van de klokken en de relais ook nog even af

- Als je van een 16A naar een 20A groep gaat, dan wel de bekabeling aanpassen op 2,5 mm ipv 1,5 mm

(volgens mij mag je overigens niet zomaar een stop van 16 voor 20 verwisselen overigens)

- Gebruik een C karakteristiek 20A zekering (een trage) in je meterkast

- Gebruik B karakteristiek automaten in de schakelkast (die is sneller) en voor je lampen per lamp 6A, voor de overige groepen wat ze nodig hebben.

 

Mee eens? Dan pas ik hem nog één keer aan (..)

 

Jorenko heeft overigens een drie fasen aansluiting als ik het wel heb toch Jorenko?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jorenko: kijk eens op je zekeringen of je stoppen of je automaten of hoe je ze ook wilt noemen. Als het zekeringen zijn hebben ze een kleur, anders staat het aantal amperes er op vermeld (16A / 20A)

Share this post


Link to post
Share on other sites

okee daar kijk ik net..

overal waar een a achter staat is toch echt alleen na 40 op de gehele kast,op de bel na daar staat een 1 voor de a.

de rest allemaal 40A??????

dus 40 ampere :whistling ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe nou da's toch mooi! Whazzup is een huisbezoekje in jouw buurt aan het plannen. Neem de soldeerbout en camera wel mee :whistling (niet dat ik de soldeerbout nodig heb maar het klinkt zo lekker technisch)

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooi kastje, slechte foto ;). Volgens mij heb je daar voldoende :whistling

 

anyways, toch maar even getekend met de juiste beschrijving en de juiste zekeringen. De rode draad zorgt er voor dat, als de zekering van de fans eruit vliegt, de relais allemaal afvallen omdat ze geen nul meer krijgen, en dus het licht uitgaat. Ik heb hem maar even rood gemaakt om het te verduidelijken. De cooltube fan blijft nablazen uiteraard in dat geval, hier de nul ook maar effe van de ventilatiegroep afgehaald, is wat eenvoudiger bekabelen en maakt qua werking niet uit met de vorige tekening. Zekeringwaarden zijn aangepast. Nogmaals, het is getekend zoals het bedraad wordt, let op het verschil tussen de bruine en de zwarte draden.

 

hehe zie nou net op mijn eigen zekeringen dat de fase draad links zit en de nul rechts. Logisch. Nou ja, dat moet je er dus maar even bijdenken. Bij een fase+nul zekering maakt dat uit, bij een dubbele zekering zoals ik getekend heb niet.

 

gallery_5211_1240_361207.jpg

 

pdf: schakelpaneel_6.pdf

 

Zo, zullen we nu weer eens wat mooie foto's van schakelborden gaan bekijken? Sorry mensen, daar ging het topic tenslotte over - deze tekening liep wat uit de hand.. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je dit overigens nieuw gaat bouwen moet je rekening houden met de volgende kosten:

 

Klok: 30 - 80 euro, afhankelijk van model

Vertragingsrelais: 26 - 40 euro per stuk

Vermogensrelais: 30 - 60 euro per stuk

Automaten: 9 - 16 euro per stuk

DIN rail: 5 euro

 

dus totaal zo'n 250 euro bij gemiddelde prijzen.

 

Door tweedehands materialen te gebruiken kom ik op ongeveer 83 euro uit (heb ik het nog ruim genomen..):

 

Klok = 15 euro

2 tijdrelais = 25 euro

8 automaten = 24 euro

2 vermogensrelais = 14 euro

DIN rail: 5 euro

 

Maar dan heb je ook wat :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lekker uit de hand laten lopen zou ik zeggen ;) :whistling

 

da's toch mooi werk man!

inspirend op een ander level oke, maar toch...

 

Maaaaaaaaaaaaaaaaaaaarrrrrrrrrrrr,

zoveel leden en 12 paneeltjes 3 bordjes en een mooie metalen kast?????????

 

Lieve Growers,,,,,,,,

 

 

D'r kan nog veel meer bij...

 

 

offe....

 

 

 

 

Durf jij 'm niet te laten zien???

 

 

 

 

Komop, ook als die niet glimt,

als je weet wat er anders aan moet,

Inspire us !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

40A in het boekje van je meterkast wil zeggen waar die complete kast geschikt voor is, De hoofdzekering mag dus hooguit 40A zijn.

 

Ga nog even in de boekkies zoeken over die karakteristiek, kan ik er mischien nog wat meer over zeggen.

Pfffff welk boek staat dat nu weer ;)

 

De L-karakteristiek staat niet eens in mijn boeken, van wat voor merk zijn die dingen?

 

En hier de karakteristieken van de installatie automaten:

 

 

Karakteristiek Thermische uitschakeldrempel Magnetische uitschakeldrempel

ondergrens bovengrens ondergr. bovengr.

 

B 1,05x In 1,3x In 3,2x In 4,8x In

C '' '' 7X In 10x In

D '' '' 10x In 14x In

Z '' 1,2x In 2,4x In 3,6x In

K '' '' 10x In 14x In

MA --------------------------------- 12x In 12x In

 

In = I nominaal (ampere dus :whistling )

Het thermische gedeelte is de overbelastingsbeveiliging

Het magnetische gedeelte is de kortsluit beveiliging

 

De automaten met een hoge magnetische uitschakeldrempel zijn bedoeld voor o.a. machines met hoge aanloopstromen (hier is dan dus met de bedrading ook rekening gehouden en is dus dikker dan voor de nominale stroom gewenst is)

Share this post


Link to post
Share on other sites

GVD!!! nu had ik dus een tabelletje gemaakt maar na het plaatsen zijn alle spaties verdwenen!!!!

 

De linkse 2 waardes moeten zijn dus resp. de ondergrens en de bovengrens van de thermische uitschakeldrempel

De 2 rechtse waardes zijn resp. de onder- en bovengrens van de magnetische uitschakeldrempel.

De MA heeft enkel een magnetisch gedeelte.

 

Mischien kan iemand met wat meer computer kennis het tabelletje even repareren???

tsja.... ik heb meer verstand van (ver)zekeren :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou, vooruit. *kijkt verlegen, en laat 'm zien*

Tijdelijk niet in gebruik. Binnenkort een nieuw bord, die dus geaard wordt.

Specs;

 

- 400watter.

- 350m³ buisafzuiger (125mm).

- Adereindhulzen op elk 1,5mm draadje.

 

gallery_8259_1293_19312.jpg

 

Groentjes Binky

 

Of ehh...

 

Durf jij 'm niet te laten zien???

Share this post


Link to post
Share on other sites

kijk eens! netjes fase en nul uit elkaar gehouden zelfs. Netjes relais ertussen, 2 polig geschakeld. Kabels netjes afgewerkt, helemaal goed. Nou nog op een niet-brandbaar bord inderdaad. :specool Het enige wat je nog zou kunnen overwegen is een extra zekering. Voor het hele spul is 6A voldoende. Voorkom je dat de zekering er beneden uitknalt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grappig om te zien hoe alle leken netjes F en N op hun wcd'tjes zetten.

Ik als elec. heb hier nog nooit opgelet haha.

 

Waar ik dit eigenlijk voor schrijf, waar halen jullie toch allemaal die BLT rotzooi vandaan? met die aftandse starters!

Wordt er echt niks beters aangeboden in de growshops???

Niet dat je je zorgen hoeft te maken maar zie het ongeveer zo, als je bijv. PHILIPS heb dan heb je een Mercedes, nu heb je bijv. een LADA ofzo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zal hier ook wat plaatsen;

Het begin, 2 nieuwe grondkabels rechtstreeks uit de meterkast op 2 aparte groepen.

gallery_5364_1444_49145.jpg

 

 

gallery_5364_1444_92060.jpg

Kabels weggewerkt in pvc, alle kabels 2.5mm neopreem

gallery_5364_1444_55997.jpg

Vsa's hangen aan een 12mm watervaste plaat die gemonteerd is op rubbers.

2 zwenkventilatoren zitten via een Moeller(DIL00AM-10) geschakeld aan een tijdklok die elke 2 uur een kwartier rust krijgen.

De in (1500m3) en uitblaas (2500m3)gaat via een 6.3 A Multifan(helaas niet zichtbaar op de foto)

Het kastje boven de onderste stopkontakten is de thermostaat voor de buisverwarmer.

gebruik 1 groep voor de lampen, de andere groep voor de rest.

 

Vr.Gr.

Tara

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooi afgewerkt hoor. Vind het overigens wel grappig om die relatief dunne witte kabel uit die klokkast te zien komen en dan 4 van die lekkere dikke neopreens eruit :specool. Hou je nog wel rekening met je fase en nul bij je VSA's? Het gaat nu via een stekker van je schakelkast, heb je die gemerkt?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Waar ik dit eigenlijk voor schrijf, waar halen jullie toch allemaal die BLT rotzooi vandaan? met die aftandse starters!

Wordt er echt niks beters aangeboden in de growshops???

Niet dat je je zorgen hoeft te maken maar zie het ongeveer zo, als je bijv. PHILIPS heb dan heb je een Mercedes, nu heb je bijv. een LADA ofzo

 

 

Een Lada rijdt ook lekker :specool . Khad m'n ouwe VSA geruilt voor deze. Maar is BLT echt rotzooi? Wat raad jij als electro-man aan dan? Groentjes Binky

Share this post


Link to post
Share on other sites

bushdoctor is een philips man :specool - Ik heb ook gewoon twee BLT's hoor

Share this post


Link to post
Share on other sites

nu vraag ik me toch af of die fase/nul aansluiting echt zo belangrijk is ,en wat de consequenties zijn als je daar niet op let. als ik een tl armatuur in het systeemplafond aansluit ,met stekker en stopcontact ,want dat is verplicht,dan let ik ook niet op hoe ik de stekker in het stopcontact doe .... waarom dan wel bij een lamp in me hokkie ??? is toch een zelfde principe dacht ik en bij mijn weten kan het geen kwaad :D leek me beter om dit hier te vragen als op me werk :) alvast bedankt . edit: heb t al gevonden ,maakt niks uit [toch eerst lezen en dan vragen , sorry] :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geloof me nou!!!! L en N omdraaien op je fitting maakt niks uit!!!

Teun, je bent ook elec.?

Dan weet je toch dat het wisselspanning is en dat het niks uitmaakt.

Het enige wat kan is dat als de installatie na de stekker 1polig geschakeld is dat die bij het omdraaien van de stekker dus in de nul lijn zou zitten en je dus spanning houd op de uitstaande installatie.

p.s. een tl buis kan je op 4 manieren in de lampvoetjes steken, hierbij heb je toch ook nooit opgelet hoe je dit deed???

 

Enne NEE, een lada rijdt niet lekker.

Nee, ik ben geen Philips fan, maar qua verlichting zijn ze gewwon de beste, laat dat een feit zijn!!!

Die hebben een volledig ingegoten spoelen en een electronische starter, ze gaan gewoon vele malen langer mee.

Die spoelen waarvan je de wikkelingen, ziet liggen gewoon minder beschermd en zal eerder doorslaan.

 

Zoek maar even op met google afbeeldingen BSN 400L33 dan kun je het zelf zien, electronische starter is SN 58T5 of SN60 enz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

je slaat de spijker op zn kop ,bush .ben wel electromonteur maar werk nooit met dit soort verlichting[tot nu toe]dus begon n bee :specool tje te twijfelen :) t is eigenlijk heel logisch

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ wazzup

Over dat dunne kabeltje heb ik mij ook verbaasd, heb hem opgemeten, was 2.5mm

De neopreem was een 5 aderige kabel, koste niks dus die heb ik maar gebruikt :D

Alles is gemerkt, dus dat zit wel goed.. van 2 van de 4 lampen waren wel de draden omgedraaid :) :specool (meten is weten)

Share this post


Link to post
Share on other sites

super hoor! nee ik zei het niet omdat ik dacht dat je dat niet had nagekeken, maar die neopreen is gewoon zo dik en dat staat dan zo maf :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...