jorenko 0 Posted February 12, 2007 o,jee zeker weer wat raars... heerlijk stroom Quote Share this post Link to post Share on other sites
cascade 0 Posted February 12, 2007 Hoi, Een vraagje whazzup, ken jij ook de L16 amp automaat. Ik ken de C en B wel , maar heb nog een 30 stuks van L16 liggen, is deze dan nog trager dan de C of is dit voor iets heel anders bedoeld?? Heb het internet al eens af gezocht maar nog niets kunnen vinden. BVD Jeroen Quote Share this post Link to post Share on other sites
whazzup 165 Posted February 12, 2007 Ik weet vrijwel zeker dat een L karakteristiek hetzelfde als een B karakteristiek is. Normaal is het zo dat als je zekeringen plaatst je de trage vóór de snelle plaatst en dan de afnemer. Dus die 10A C wil ik graag een (echte) electrotechnicus over horen. ah.. lees net bushdoctor, effe editten! Juist! Die extra zekering voor de relais had ik ook al opgemerkt in mijn tekst, was eigenlijk gewoon te lui om die er ook nog eens bij te tekenen Dus als we het kort en goed zeggen: - Zeker de voeding van de klokken en de relais ook nog even af - Als je van een 16A naar een 20A groep gaat, dan wel de bekabeling aanpassen op 2,5 mm ipv 1,5 mm (volgens mij mag je overigens niet zomaar een stop van 16 voor 20 verwisselen overigens) - Gebruik een C karakteristiek 20A zekering (een trage) in je meterkast - Gebruik B karakteristiek automaten in de schakelkast (die is sneller) en voor je lampen per lamp 6A, voor de overige groepen wat ze nodig hebben. Mee eens? Dan pas ik hem nog één keer aan (..) Jorenko heeft overigens een drie fasen aansluiting als ik het wel heb toch Jorenko? Quote Share this post Link to post Share on other sites
whazzup 165 Posted February 12, 2007 Jorenko: kijk eens op je zekeringen of je stoppen of je automaten of hoe je ze ook wilt noemen. Als het zekeringen zijn hebben ze een kleur, anders staat het aantal amperes er op vermeld (16A / 20A) Quote Share this post Link to post Share on other sites
jorenko 0 Posted February 12, 2007 okee daar kijk ik net.. overal waar een a achter staat is toch echt alleen na 40 op de gehele kast,op de bel na daar staat een 1 voor de a. de rest allemaal 40A?????? dus 40 ampere Quote Share this post Link to post Share on other sites
whazzup 165 Posted February 12, 2007 hehe nou da's toch mooi! Whazzup is een huisbezoekje in jouw buurt aan het plannen. Neem de soldeerbout en camera wel mee (niet dat ik de soldeerbout nodig heb maar het klinkt zo lekker technisch) Quote Share this post Link to post Share on other sites
jorenko 0 Posted February 12, 2007 Jorenko heeft overigens een drie fasen aansluiting als ik het wel heb toch Jorenko? en hoe weet ik dat nou weer??? http://www.wietforum.nl/uploads/1171311838...1488_315951.jpg heb je hier wat aan ? dit is me meter kast,maar nu zou ik het zelf ook wel willen weten hoeveel fases of ampere? Quote Share this post Link to post Share on other sites
whazzup 165 Posted February 12, 2007 mooi kastje, slechte foto . Volgens mij heb je daar voldoende anyways, toch maar even getekend met de juiste beschrijving en de juiste zekeringen. De rode draad zorgt er voor dat, als de zekering van de fans eruit vliegt, de relais allemaal afvallen omdat ze geen nul meer krijgen, en dus het licht uitgaat. Ik heb hem maar even rood gemaakt om het te verduidelijken. De cooltube fan blijft nablazen uiteraard in dat geval, hier de nul ook maar effe van de ventilatiegroep afgehaald, is wat eenvoudiger bekabelen en maakt qua werking niet uit met de vorige tekening. Zekeringwaarden zijn aangepast. Nogmaals, het is getekend zoals het bedraad wordt, let op het verschil tussen de bruine en de zwarte draden. hehe zie nou net op mijn eigen zekeringen dat de fase draad links zit en de nul rechts. Logisch. Nou ja, dat moet je er dus maar even bijdenken. Bij een fase+nul zekering maakt dat uit, bij een dubbele zekering zoals ik getekend heb niet. pdf: schakelpaneel_6.pdf Zo, zullen we nu weer eens wat mooie foto's van schakelborden gaan bekijken? Sorry mensen, daar ging het topic tenslotte over - deze tekening liep wat uit de hand.. Quote Share this post Link to post Share on other sites
whazzup 165 Posted February 12, 2007 als je dit overigens nieuw gaat bouwen moet je rekening houden met de volgende kosten: Klok: 30 - 80 euro, afhankelijk van model Vertragingsrelais: 26 - 40 euro per stuk Vermogensrelais: 30 - 60 euro per stuk Automaten: 9 - 16 euro per stuk DIN rail: 5 euro dus totaal zo'n 250 euro bij gemiddelde prijzen. Door tweedehands materialen te gebruiken kom ik op ongeveer 83 euro uit (heb ik het nog ruim genomen..): Klok = 15 euro 2 tijdrelais = 25 euro 8 automaten = 24 euro 2 vermogensrelais = 14 euro DIN rail: 5 euro Maar dan heb je ook wat Quote Share this post Link to post Share on other sites
weetje 826 Posted February 12, 2007 Lekker uit de hand laten lopen zou ik zeggen da's toch mooi werk man! inspirend op een ander level oke, maar toch... Maaaaaaaaaaaaaaaaaaaarrrrrrrrrrrr, zoveel leden en 12 paneeltjes 3 bordjes en een mooie metalen kast????????? Lieve Growers,,,,,,,, D'r kan nog veel meer bij... offe.... Durf jij 'm niet te laten zien??? Komop, ook als die niet glimt, als je weet wat er anders aan moet, Inspire us !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Quote Share this post Link to post Share on other sites
bushdoctor 0 Posted February 13, 2007 40A in het boekje van je meterkast wil zeggen waar die complete kast geschikt voor is, De hoofdzekering mag dus hooguit 40A zijn. Ga nog even in de boekkies zoeken over die karakteristiek, kan ik er mischien nog wat meer over zeggen. Pfffff welk boek staat dat nu weer De L-karakteristiek staat niet eens in mijn boeken, van wat voor merk zijn die dingen? En hier de karakteristieken van de installatie automaten: Karakteristiek Thermische uitschakeldrempel Magnetische uitschakeldrempel ondergrens bovengrens ondergr. bovengr. B 1,05x In 1,3x In 3,2x In 4,8x In C '' '' 7X In 10x In D '' '' 10x In 14x In Z '' 1,2x In 2,4x In 3,6x In K '' '' 10x In 14x In MA --------------------------------- 12x In 12x In In = I nominaal (ampere dus ) Het thermische gedeelte is de overbelastingsbeveiliging Het magnetische gedeelte is de kortsluit beveiliging De automaten met een hoge magnetische uitschakeldrempel zijn bedoeld voor o.a. machines met hoge aanloopstromen (hier is dan dus met de bedrading ook rekening gehouden en is dus dikker dan voor de nominale stroom gewenst is) Quote Share this post Link to post Share on other sites
bushdoctor 0 Posted February 13, 2007 GVD!!! nu had ik dus een tabelletje gemaakt maar na het plaatsen zijn alle spaties verdwenen!!!! De linkse 2 waardes moeten zijn dus resp. de ondergrens en de bovengrens van de thermische uitschakeldrempel De 2 rechtse waardes zijn resp. de onder- en bovengrens van de magnetische uitschakeldrempel. De MA heeft enkel een magnetisch gedeelte. Mischien kan iemand met wat meer computer kennis het tabelletje even repareren??? tsja.... ik heb meer verstand van (ver)zekeren Quote Share this post Link to post Share on other sites
Binky-Toy 0 Posted February 16, 2007 Nou, vooruit. *kijkt verlegen, en laat 'm zien* Tijdelijk niet in gebruik. Binnenkort een nieuw bord, die dus geaard wordt. Specs; - 400watter. - 350m³ buisafzuiger (125mm). - Adereindhulzen op elk 1,5mm draadje. Groentjes Binky Of ehh... Durf jij 'm niet te laten zien??? Quote Share this post Link to post Share on other sites
whazzup 165 Posted February 18, 2007 kijk eens! netjes fase en nul uit elkaar gehouden zelfs. Netjes relais ertussen, 2 polig geschakeld. Kabels netjes afgewerkt, helemaal goed. Nou nog op een niet-brandbaar bord inderdaad. Het enige wat je nog zou kunnen overwegen is een extra zekering. Voor het hele spul is 6A voldoende. Voorkom je dat de zekering er beneden uitknalt. Quote Share this post Link to post Share on other sites
bushdoctor 0 Posted February 19, 2007 Grappig om te zien hoe alle leken netjes F en N op hun wcd'tjes zetten. Ik als elec. heb hier nog nooit opgelet haha. Waar ik dit eigenlijk voor schrijf, waar halen jullie toch allemaal die BLT rotzooi vandaan? met die aftandse starters! Wordt er echt niks beters aangeboden in de growshops??? Niet dat je je zorgen hoeft te maken maar zie het ongeveer zo, als je bijv. PHILIPS heb dan heb je een Mercedes, nu heb je bijv. een LADA ofzo Quote Share this post Link to post Share on other sites
Tara 0 Posted February 19, 2007 Zal hier ook wat plaatsen; Het begin, 2 nieuwe grondkabels rechtstreeks uit de meterkast op 2 aparte groepen. Kabels weggewerkt in pvc, alle kabels 2.5mm neopreem Vsa's hangen aan een 12mm watervaste plaat die gemonteerd is op rubbers. 2 zwenkventilatoren zitten via een Moeller(DIL00AM-10) geschakeld aan een tijdklok die elke 2 uur een kwartier rust krijgen. De in (1500m3) en uitblaas (2500m3)gaat via een 6.3 A Multifan(helaas niet zichtbaar op de foto) Het kastje boven de onderste stopkontakten is de thermostaat voor de buisverwarmer. gebruik 1 groep voor de lampen, de andere groep voor de rest. Vr.Gr. Tara Quote Share this post Link to post Share on other sites
whazzup 165 Posted February 20, 2007 mooi afgewerkt hoor. Vind het overigens wel grappig om die relatief dunne witte kabel uit die klokkast te zien komen en dan 4 van die lekkere dikke neopreens eruit . Hou je nog wel rekening met je fase en nul bij je VSA's? Het gaat nu via een stekker van je schakelkast, heb je die gemerkt? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Binky-Toy 0 Posted February 20, 2007 Waar ik dit eigenlijk voor schrijf, waar halen jullie toch allemaal die BLT rotzooi vandaan? met die aftandse starters!Wordt er echt niks beters aangeboden in de growshops??? Niet dat je je zorgen hoeft te maken maar zie het ongeveer zo, als je bijv. PHILIPS heb dan heb je een Mercedes, nu heb je bijv. een LADA ofzo Een Lada rijdt ook lekker . Khad m'n ouwe VSA geruilt voor deze. Maar is BLT echt rotzooi? Wat raad jij als electro-man aan dan? Groentjes Binky Quote Share this post Link to post Share on other sites
whazzup 165 Posted February 20, 2007 bushdoctor is een philips man - Ik heb ook gewoon twee BLT's hoor Quote Share this post Link to post Share on other sites
teun 0 Posted February 20, 2007 nu vraag ik me toch af of die fase/nul aansluiting echt zo belangrijk is ,en wat de consequenties zijn als je daar niet op let. als ik een tl armatuur in het systeemplafond aansluit ,met stekker en stopcontact ,want dat is verplicht,dan let ik ook niet op hoe ik de stekker in het stopcontact doe .... waarom dan wel bij een lamp in me hokkie ??? is toch een zelfde principe dacht ik en bij mijn weten kan het geen kwaad leek me beter om dit hier te vragen als op me werk alvast bedankt . edit: heb t al gevonden ,maakt niks uit [toch eerst lezen en dan vragen , sorry] Quote Share this post Link to post Share on other sites
bushdoctor 0 Posted February 20, 2007 Geloof me nou!!!! L en N omdraaien op je fitting maakt niks uit!!! Teun, je bent ook elec.? Dan weet je toch dat het wisselspanning is en dat het niks uitmaakt. Het enige wat kan is dat als de installatie na de stekker 1polig geschakeld is dat die bij het omdraaien van de stekker dus in de nul lijn zou zitten en je dus spanning houd op de uitstaande installatie. p.s. een tl buis kan je op 4 manieren in de lampvoetjes steken, hierbij heb je toch ook nooit opgelet hoe je dit deed??? Enne NEE, een lada rijdt niet lekker. Nee, ik ben geen Philips fan, maar qua verlichting zijn ze gewwon de beste, laat dat een feit zijn!!! Die hebben een volledig ingegoten spoelen en een electronische starter, ze gaan gewoon vele malen langer mee. Die spoelen waarvan je de wikkelingen, ziet liggen gewoon minder beschermd en zal eerder doorslaan. Zoek maar even op met google afbeeldingen BSN 400L33 dan kun je het zelf zien, electronische starter is SN 58T5 of SN60 enz. Quote Share this post Link to post Share on other sites
teun 0 Posted February 20, 2007 je slaat de spijker op zn kop ,bush .ben wel electromonteur maar werk nooit met dit soort verlichting[tot nu toe]dus begon n bee tje te twijfelen t is eigenlijk heel logisch Quote Share this post Link to post Share on other sites
Tara 0 Posted February 20, 2007 @ wazzup Over dat dunne kabeltje heb ik mij ook verbaasd, heb hem opgemeten, was 2.5mm De neopreem was een 5 aderige kabel, koste niks dus die heb ik maar gebruikt Alles is gemerkt, dus dat zit wel goed.. van 2 van de 4 lampen waren wel de draden omgedraaid (meten is weten) Quote Share this post Link to post Share on other sites
whazzup 165 Posted February 21, 2007 super hoor! nee ik zei het niet omdat ik dacht dat je dat niet had nagekeken, maar die neopreen is gewoon zo dik en dat staat dan zo maf Quote Share this post Link to post Share on other sites