Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

rataplan

Zaailingselectie White Satin & Kalichakra

Recommended Posts

Ziet er erg netjes uit! :wOOt

Zijn die grote bakken maar 8 liter?

 

gr.speed :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

neen,hier bedoel ik mee dat er 8 liter water inkan,je moet dus altijd 1/4e van de hoeveelheid inhoud van je pot of bakje aan water gaan geven,dit zijn bloembakjes van 60cm lang en 17 cm breed en 14 cm hoog,ze lopen taps af,wil in dit kastje lagere en brede plantjes opkweken,daar er van alle 2 stekjes zullen genomen worden zal de voorgroei echter nog een tijdje gaan uitlopen,maar we hebben tijd...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Probleem met seramis is dat er veel water tot de beschikking is voor de wortels waardoor planten makkelijker gaan schieten wat weer niet voordelig is met je tl kweek.

Ik spui even wat hersen spinsels :rofl

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat zou kunnen,maar de aardekluit is redenlijk droog,door lage bakjes te kiezen groeien de wortels ook al meer in de breedte uit,en blijven de plantjes wat lager,bovendien is er altijd de optie om te toppen later,het is en blijft een test wat zich nog in het kinderschoenen stadia bevindt,het zal afwachten worden,ben zelf benieuwd omdat de eerste test positief was...

Share this post


Link to post
Share on other sites

deze zijn ook van mandala seeds. het zij hashberries op 44 dagen bloei.

 

med_gallery_4892_1266_7927.jpg

 

 

 

succes rataplan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooi moaner

na een dag of negen is er eigenlijk niet veel te vermelden,de zaailingen doen het goed,de internodeafstand is heel goed te noemen,geen enkel plantje wil sprieten en ze gaan mooi gelijkmatig op,het is wel even wennen daar je er op deze manier totaal geen omkijken naar hebt,je moet ze immers geen water geven,en het ziet er naar uit dat dat nog wel een tijdje gaat duren.

Natuurlijk gaan ze wel niet zo hard als onder hps lampen,maar ze zijn wel gezond...

 

Foto=NW8WL6DC.jpg

 

Foto=37CNHEIC.jpg

 

Foto=QJCMNLZT.jpg

 

Foto=XKWHTGD4.jpg

 

Foto=RT3YUWDP.jpg

 

ondertussen staan ze nu op 18/6,zo blijven ze staan tot er stekjes van kunnen gesneden worden,eigenlijk wel een leuk experimentje,lv is tussen de 45 a 55%,en de temperatuur tussen de 19 en 22°,binnen enkele dagen zullen de tl's voor de eerste maal hoger gehangen worden.

Volgende week terug een update

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaat lekker rataplan!

 

Heb van de week ook een tijdje staan kijken bij de seramis..

Zit nog te twijfelen om het te gaan gebruiken de volgende ronde.

 

gr. speed :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Staff

Ben gisteren 120 liter seramis gaan halen, ik doe mee!! :verrygood

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk er wel aan dat het hele project zich nog in het gehele testfase stadium bevind,het zou jammer zijn indien er nu plotseling wat kwekers gaan overschakelen zonder de ganse test te gaan afwachten,de eerste test viel heel goed mee,maar we zijn er nog niet helemaal,vooral de voedingsopname moet nu beter geregeld worden,beter voorkomen dan genezen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er veelbelobede uit maar ik snap er de b*llan van hoe het zit mrt je EC :verrygood

op aarde ga je toch wekelijks met 0.1 omhoog.

hoe zit het dan met de seramis ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb ik ook nog een vraagje, Rata...,

 

Bij aarde worden er afvalstoffen naar het bovenste laagje in de pot/bak getransporteerd, en vormen daar de bekende wittige, gore korst. Die laag moet na elke oogst vervangen worden.

 

Bovendien begreep ik, dat je water, bij aarde, van onderaf geeft, om twee redenen. Ten eerste omdat je de afvalstoffen niet weer steeds naar beneden wil spoelen, ten tweede omdat de wortels op zoek moeten en zich zodoende uitbreiden - correct me if I'm wrong...

 

Waar blijven de afvalstoffen bij gebruik van seramiskorrels? Als dit ook naar boven wordt getransporteerd en je gooit er met een sproeikop van bovenaf water op...Heb je die NLX eigenlijk al gerookt? En? En? En?

 

Verder klinkt het al behoorlijk veelbelovend, immers, 3 ons onder een 400 watter, dan doe je 't toch niet slecht, helemaal niet slecht!

Nu ben ik van plan om te gaan verhuizen dit jaar en dan over te gaan op zaailingen en een ander medium dan hydro want ik ben het gesleep met die slabs meer dan zat. Nu dacht ik dus eerst aan de Ratabak met wormen en al, maar als ik dan dit weer lees...

Want zo eens in de twee, drie weken even 1 of 2 emmers aanmaken en in die bak flikkeren en je bent weer klaar voor een paar weken, zonder lekkagerisico's, verkeerd ingestelde tijdklokken :verrygood , pompgeruis, watergekletter - helemaal wat voor mij!

 

Dus blijf ik dit fijn volgen. Doe rustig aan, test fijn door, de verhuizing duurt nog wel een paar maandjes :P

Zou het wat zijn om voor de lol eens met hydro-voeding te testen?

Groetjes Joost

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waw dit ziet er echt vet lekker uit. Knap gedaan!

Ik ben echt benieuwd wat het gaat worden. Veel succes ermee!

Share this post


Link to post
Share on other sites

@butcher,bij organische voedingen speelt de opneembaarheid van de voedingsstoffen een rol,ik zou me meer zorgen maken over een stabiele ph waarde,zoals geweten geven de korrels de voeding langzaam vrij,daar je op dit systeem slechts maximaal om de 14 dagen dient te bewateren dien je in de eerste fase enkel stikstof toe,dan ga je voeden met een weinig stikstof,wat meer magnesium en fosfor,en in de derde fase de biostimulator die de pk 13/14 vervangt samen met bloeivoeding en een minimum aan stikstof,in de laatste fase enkel zuiver water met bacterien,je bouwt dus de ec waarde eigenlijk in 3 stappen op,waarbij de waarde van ondergeschikt belang zal zijn,ze hebben immers niet al te veel voeding nodig,daar de voeding opneembaar blijft tot elke volgende watergift,dit is geen hydrosysteem waarbij je steeds moet gaan sturen,voeding moet er uiteraard zijn,maar is niet het allerbelangrijkste

 

@Joost van de Overkant

het is inderdaad zo dat afvalstoffen bovenin zullen afgezet worden,de combinatie van de schimmeltjes,de bacterien en de organische voeding in een lage ec waarde zal er echter voor gaan zorgen dat dit minimaal zal blijven,bovendien worden de korrels goed gespoeld na de oogst en bewaard tot de volgende oogst in vochtige toestand(wissel)met bacterien.Het langs boven gelijkmatig wateren is een must om alle korreltjes te kunnen verzadigen,dat gaat eigenlijk niet anders,de wortels worden zeker niet lui omdat de zuurstofverhouding ten opzichte van de vochtigheid steeds in balans is en dat is het belangrijkste gegeven voor een goede beworteling,het medium kan in principe nooit te nat zijn indien je je zal houden aan de aanbevolen watergiften,wortels zullen dus mooi doorgroeien daar de korreltjes in principe overal even vochtig zullen zijn,hydrovoeding is niet aanbevolen,het voeden dient op dezelfde manier te gebeuren als met een aardesubstraat,het is absoluut geen hydrosysteem :verrygood

 

@Palmtree,bedankt voor het volgen

 

graag zou ik in het kastje eens gaan willen overschakelen naar een cooltube binnen een paar weken,het zou wel wat extra werk met zich meebrengen,maar dan is de test nog realistischer in de toekomst

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gefeliciteerd met je kroost :P

 

Het 1 maal in de 2 weken bevloeien ga je niet redden met een beetje plant,je zal net als aarde regelmatig moeten wateren.Wel een stuk minder als aarde dus handig voor mensen die niet elke dag de tijd hebben om water te geven!

Seramis is top-spul en weet zeker dat je de voordelen gaat ondervinden :verrygood

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

ondertussen zijn we 3/1/2 week ver,het gaat traag vooruit onder de tl lampen,ik zal blij zijn dat ze binnenkort onder hps licht zullen komen in het kastje,ze hebben voor het eerst in drie weken water gehad,dit op een ph waarde van 6.0,ik gaf 1ml biogrow op 1l water,per bakje 2 liter

 

Foto=MKVZDDIC.jpg

 

Foto=OTX7QJXG.jpg

 

Foto=36XQKLQW.jpg

 

updates volgen

Share this post


Link to post
Share on other sites

He rataplan, ga deze zeker volgen :no

ziet er erg handig uit zo, ik gebruik het zelf ook een poosje en heb het in mijn voorgroei hok liggen.

En ik moet zeggen de wortels schieten er erg makkelijk doorheen.

 

Priest

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Staff

Hey rataplan, waar kan ik zo een ph meter vinden? prijs?

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update :specool ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een update kan ik helaas niet meer geven,de plantjes zijn naar bevriende kweker verplaatst in zijn aardebak om de selectie aldaar te gaan verderzetten,dat is nu een 14 dagen geleden,op het moment van verplaatsen waren ze ongeveer 30 cm groot,en leverden ze al 7 tot 9 vingers met kort opvolgende internodes,kan wel nog binnenkort foto's plaatsen hoe ze het op dat moment verder vergaan,de reden dat ik het besluit nam komt omdat ik zelf terug een bescheiden ruimte aan het inrichten ben,onder tl's zou het wat te lang duren voor de selectie,stekken nemen geslachtsbepaling enz, wil dan graag ook mijn vers gesneden stekken gaan plaatsen in dit hok,mijn voorgroeihokje blijf ik wel gebruiken voor het voorgroeien der stekken zelf...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan je misschien wel vertellen hoe ze het doen of zijn ze uit de seramis gehaald..?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja,ze doen het goed hoor,ze staan op volle aarde nu,binnenkort zal ik foto's plaatsen van de stekname... :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

en zoals gevraagd hier een paar foto's hoe de moedertjes uit selectie het nu doen.Het zijn de stekken hier uit deze plantjes die nu moeder geworden zijn...

Foto=FFKQVXYI.jpg

 

Foto=4NZ6OKDZ.jpg

 

uit deze topstekken zijn dan de uiteidelijke moeders gemaakt...

Foto=NJCAJSQJ.jpg

 

zo,dit was voor de geinterreseerden... :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...