Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

rataplan

Zaailingselectie White Satin & Kalichakra

Recommended Posts

Hier dan weer een mini topic over een moederselectie in mijn micro kast,hier gebruik ik dus 20 zaadjes van Mandala Seeds om er voor een collega een mooi moedertje uit te gaan selecteren,1 van elke soort, dus 10 zaadjes White Satin,en 10 zaadjes Kalichakra,de bedoeling is dus om de zaailingen gaan te laten groeien tot een 25 a 30 cm,dan er stekken van te nemen en deze te gaan nummeren,deze stekken dan in de bloei te trekken om de geslachtsselectie te kunnen bepalen,en nadien terug stekken te snijden van de vrouwelijke planten,nadien deze vrouwelijke planten in het mini kastje te laten afbloeien om er de meetst aantrekkelijke plant van elke soort te gaan promoveren tot productief moedertje...

Hier gebruik ik cocopeat voor stekken en zaailingen,de zaadjes zijn 4 dagen geleden geplant in de pieterpotjes en 16 zaadjes zijn vrijwel gelijkmatig ontkiemd en opgekomen,de andere 4 vallen dus al af in deze selectie.

De tld reflex lampen met een aandeel van veel blauw licht zorgt er voor dat de zaailingen mooi compact kunnen gaan opgroeien,het dikke steeltje met de eerste kiemblaadjes volgden al snel,de dag erna kwamen de eerste gekartelde blaadjes tevoorschijn,de lampen hangen op zo'n 8 cm van de plantjes,dieptestraling is dus zeker in orde,heb de andere potjes,de overgebleven 4 op 20 cm onder de lamp staan onder de lade,ben benieuwd of de achtergebleven zaailingen gaan sprieten op die hoogte.Temperatuur is constant 21° in het kastje,de lv een 45° met 1 mini membraanvernevelaar op,en afzuiging aan,wil namenlijk ook verse lucht in het kastje aanzuigen.

De potjes zijn ingewatert met 2ml rootjuice van Biobizz op 1liter water en op ph 6.2 gebracht,ieder potje kreeg 40 milliliter voedingswater,de cocopeat is gemengd met schimmeltjes,een mespunt per potje.Zo zullen ze de eerste week geen water moeten krijgen.De lampen staan op 24/24,en per dag ga ik er nu een uurtje afdoen tot ik op 18/6 sta.

 

Hier dus wat foto's van de zaailingen na 4 dagen na het planten...

Foto=GV4ITWJJ.jpg

 

Foto=PNTINETU.jpg

 

Foto=UDPDZKAH.jpg

 

Foto=QWHIK8IH.jpg

 

Foto=OAEYUS8S.jpg

 

We zijn dus terug vertrokken,nu nog wat aanpassingen aan het kastje gaan maken...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Staff

Hey Rataplan, tof dat je er weer aan begint.

Altijd leuke topics om te volgen. :rofl

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er strak uit rataplan :wOOt

Het uit zaad trekken van moeders is de beste basis :rofl

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er goed uit Rataplan :rofl

 

maar waarom bloei je de zaailingen niet af ?

 

 

 

 

=M=

Share this post


Link to post
Share on other sites

tuurlijk bloei ik de zaailingen later af,en dit onder tl's,binnen de 12 dagen komen ze op hun nieuwe substraat,namenlijk seramiskorrels die geactiveerd zijn met schimmeltjes en een juiste biologische groeivoeding... :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

o hahaha, my mistake :rofl

 

kon het niet goed opmaken uit je verhaal.

 

 

 

 

suc6 =M=

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Staff

Hey Rata,

 

seramiskorrels als nieuw substraat? verklaar U nader?

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Staff

ben is gaan kijken op de site die thomas geplaatst heeft.

Met de seramiskorrels moet je maar 1 x op de 4 weken water geven. Klinkt wel interessant, maar wat als je voedingstekorten krijgt een week na de watergift? Moet je dan 3 weken wachten vooraleer je terug kan bijvoeden?

Of je geeft bijvoorbeeld ergens in het begin van je kweek een voedingsoplossing met een hoge N, (wat nodig is in de beginfase van de bloei) dan duurt het 4 weken voor je de voeding van je plant kan aanpassen. Je kan dus ook maar 2 of 3 keer voeding geven op een hele kweek, is dit dan genoeg om je Ph en Ec waarden up-to-date te houden?

 

in alle geval zeeer interessant om te volgen, hier wil ik meer over weten.

 

succes Rataplan

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

kijk,hier ben ik al 2 maanden mee bezig,uit de testen blijkt dat ze in de eerste fase,dus als de plantjes nog op cocos en of aarde staan tot de overpotting op behandelde seramis voldoende biologische groeivoeding kregen,dus voldoende N,na het overpotten op seramis die al geactiveerd was met schimmeltjes en de juiste voeding,biogrow en biobloom in de verhoudingen biogrow 1 en biobloom 3 delen,ze zo ongeveer 3 weken toekwamen tot de meter rood kleurde,nadien kregen ze 1 deel biogrow,3 delen biobloom en 1 deel topmax,hier duurde het maar 2 volle weken tot de meter terug rood was,nadien kregen ze 2 delen biobloom en 2 delen topmax met bacto,opvallend was dat de plantjes oogstklaar waren op net geen 8 weken bloei,deze testen waren onder hps,6 nlx plantjes in 6 liter potten onder 400 watt hps,leverde ongeveer een 49 grammetjes op per plantje met slechts 3 watergiften :rofl na de oogst werden de korrels gespoeld met zuiver water met bacto op ph waarde 5.9 en in een plastieken doos bewaard,het spoelwater had een ec waarde van 0.72 ec,en een ph waarde van 6.2,dus prima toch?eigenlijk is de truuk dat je begingt met de dubbele hoeveelheid aan seramis zodat je kan starten na elke oogst met al terug ingedroogde seramis die je bewaarde van de vorige oogst,na 8 weken zijn de korrels nog miniem vochtig,en kan je ze terug inwateren met de schimmeltjes en de juiste voeding,het substraat is zo immens lang herbruikbaar,en heeft de voordelen van aarde waar je steeds op gaat starten,en de luchtigheid van hydro,maar heeft er niets mee te maken,het zijn geen waterwortels,de wortels zuigen voedingswater uit de korreltjes,ga het systeem nu verder gaan optimaliseren,wie weet wordt het met de tijd een nieuwe kweekstandaart,maar voor we victorie gaan roepen is er eerst nog heel wat testwerk voor de boeg,het medium heeft alvast een goede stabiele ph waarde,alleen moet je verstandig voeden daar het minstens 2 a 3 weken duurt voor je terug mag inwateren...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het lijkt net alsof het allemaal heel erg gemakkelijk ging? Klopt dit of zijn er ook nog dingen die je bent tegengekomen in deze NLX test die minder positief waren?

 

Ben erg benieuwd naar dit systeem!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

het ging inderdaad zeer goed zonder problemen,de plantjes kregen 8 dagen voorgroei op cocosaarde gemengd met schimmeltjes en zaai&stekgrond,in pieterpotjes van 9x9x10cm,daarna verpot op de ingewaterde seramis,het wortelsteltsel was eigenlijk te groot voor de 6 liter potjes,denk dat 10 liter potten,of de vierkante 11 liter potten nog heel wat beter zouden gescoord hebben,in de 6 liter potten werden ze rond de 60 cm en zijn allen 1x getopt geweest,bij de volgende test ga ik er een topic over starten...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm, het klinkt echt verleidelijk om zelf ook uit te proberen, in een grote bak van 65 liter met 4 plantjes!

Ik heb namelijk nog een bak staan maar die is wel dicht aan de onderkant, en had jouw topic over grote aardebakken al meerdere malen doorgelezen, maar aangezien ik nog genoeg tijd heb om te kiezen wat ik precies wil(ruim een maand)..

 

Nu vind ik dit dus erg aantrekkelijk klinken om zelf dus een testrondje mee te draaien Aangezien je watertoevoer eigenlijk volautomatisch gaat, en je geen voedingsvat nodig hebt etc.

Maar hoe ben je achter de voedingsverhoudingen gekomen? Of raad je me aan gewoon de door jouw gebruikte verhoudingen te nemen?

 

Beetje slordige vraag, maar ben extreem nieuwsgierig nu :rofl

 

gr.speed :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

allereest dien je het volume te kennen van je bak,hij dient bovendien gesloten te zijn zoals bij jou het geval is,dus 65 liter is je bak,dat wil zeggen dat je iedere keer als je moet watergeven je ongeveer 16 liter voedingswater zal moeten geven,en dit dan langzaam langs boven zal moeten gelijkmatig verdelen met een gieter met sproeikop,plaats best bij zulke bak 2 vochtigheidsmetertjes,en deze in de aardekluit van 2 plantjes,je hebt voor zo een bak dus 2 zakken korrels nodig van 30 liter daar je voorgegroeide plantjes op aarde er bij dienen gerekend te worden,bij het voedingen aanmaken wil ik je graag helpen,zou het fijn vinden dat ik zo een verslag van een andere kweker ook zou kunnen volgen,hoe meer testers,hoe meer zekerheid... :rofl bovendien heb ik er een topic over geopend bij de info zodat al de benodigde informatie daar te vinden zal zijn,en hier het topic zal kunnen verder gaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke dan, bedankt voor de info. Succes met je 2e testronde/moederselectie!

Ik zal de tip even bijzetten in de info. Ik denk je te gaan volgen en ook een kweekje op seramis te proberen :wOOt

 

gr.speed :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

hee weer een kort leerzaam verslagje van rataplan, wel zonder enters en punten trouwens :rofl

Weer in t oude hokje?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@neus,neen zal een volledige minikweek worden in een selfmade kastje,het kastje uit het topic in de bouwdoos...

Enne puntjes zijn nu eenmaal mijn vertrouwde stijl :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Staff

Hay Rata, bedankt voor het uitgebreide antwoord op mijn vraag.

Je zegt dat de 6 literpotten waarschijnlijk te klein waren, maar op de site wordt gezegt dat de verhouding wortelkluit(aarde) - seramis 1/3 - 2/3 is. Als je dan in grotere potten gaat kweken moet je dan ook in grotere potjes voorgroeien?

Hoe heb je de schimmels eigenlijk onder de korrels vermengt? valt alles er niet door?

 

 

grtz

 

Staffie

Share this post


Link to post
Share on other sites

@staff,de gehanteerde verhoudingen zijn voorgeschreven voor kamerplanten,deze zullen vele maanden tot jaren in hetzelfde medium moeten gaan doorbrengen,in ons geval speelt het volume aardekluit tot verhouding korrels een minder belangrijk gegeven,wat wel zeer belangrijk is,dat is de totale watergift ten opzichte van de gesloten pot per beurt stabiel te houden,de schimmeltjes activeer je door deze gewoon mee te geven met het voedingswater,direct aanmaken en geven,de korrels absorberen onmiddelijk al het water,en aangezien de potten of bakjes dicht zijn kunnen de schimmekorreltjes niet weg,het wortelsteltsel blijft zich vertakken door de korreltjes heen,zodat deze hun werk kunnen gaan doen :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Staff

klinkt hoe langer hoe aantrekkelijker :rofl

 

Maar hoe heb je dan gespoeld met proper water in de laatste week?

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

de truuk hiervoor is dat je er moet gaan voor zorgen dat de voedingstoffen zijn opgebruikt nog voor het einde van de cyclus,in eerste instantie was dit niet helemaal het geval daar de planten rapper klaar waren dan voorzien,normaal was het de bedoeling om de laatste voedingsgift te gaan geven een weekje voor de oogst,bestaande uit bacto met zuiver water,dat is na de oogst gebeurt.Voor overbewatering moet je nooit bang hebben indien je steeds dezelfde hoeveelheden voedingswater gaat aanbieden,zo blijft de luchtigheid en zuurstof bij de wortels steeds optimaal tot het einde toe...

Share this post


Link to post
Share on other sites

zo,de jonge zaailingen zijn vandaag verpot op hun nieuwe substraat...

med_gallery_5153_1258_1305600.jpg

 

 

 

ook heb ik 3 dagen geleden eens enkele zaadjes in mini potjes gelegd met Seramis,het tersultaat was prima,ze ontkiemden allen en ze bouwen snel hun penwortel!

tn_gallery_5153_1258_230177.jpg

 

med_gallery_5153_1258_711473.jpg

 

 

 

 

 

 

het substraat is ingewatert met een oplossing van 2ml biogrow per liter water,en dit op een ph waarde van 5.5,dit omdat het substraat zelf een ph waarde heeft van 7.0,soeciaal voor dit medium kocht ik deze ph meter met een vlakke meetkop,deze kan de ph waarde bepalen op zowat alle mediums...

 

med_gallery_5153_1258_592832.jpg

belangrijk is te weten wat het precieze volume is van de pot of bak waar je het substraat gaat in gebruiken,dit om de waterbehoefte precies te kunnen bepalen,en ook omdat ik hier nu ga werken met gesloten plantenbakjes,deze bakjes zijn 8 liter in volume,de verhouding water is 1/4e van het bakje,dus 2 liter voedingswater,hier gaan de zaailingen dus ongeveer 3 weken mee gaan toekomen!

tn_gallery_5153_1258_2278253.jpg

tn_gallery_5153_1258_2204533.jpg

 

zo de plantjes staan nu in het mini kastje

med_gallery_5153_1258_950366.jpg

 

 

 

 

 

med_gallery_5153_1258_155432.jpg

 

 

 

 

 

temperatuur is tussen de 20.1 en 21.8 graden,lv tussen de 45 en 59%

updates volgen

enne ook bedankt SativaBelieva

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...