Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

nitro

Aardebak Verslag

Recommended Posts

Ik heb even een apart topic gemaakt aangezien anders het topic van rataplan over de aardebakken even te lang wordt.

 

Ik heb eindelijk een bak gemaakt volgens het princiepe van rataplan, zie wel nu dat mijn slang nog iets anders is, heb deze ook in een bouwmarkt gehaald maar is gelijk meer met cocosvezels rond, niet volledig dezelfde stof.

Mijn aarde heb ik gemaakt met gewone potgrond met bladafval en regenwormen, veel turf, dan nog vele toevoegingen zoals lavameel, betoniet, koemest, perliet.

Ik heb ook de myco schimmels en de bacterial toegevoegd.

 

Enkele pics

 

grotebak005ym7.th.jpg = foto slang in bak

 

grotebak006km0.th.jpg bak 2

 

grotebak047kc1.th.jpg aarde in bak, de slang is niet te zien maar zit tegen de rand van de bak iets boven de aarde

 

grotebak023ho6.th.jpg afghaantjes

 

grotebak024xs8.th.jpg getopte wonder woman

 

grotebak025ee9.th.jpg links wonder woman en rechts de afghaantjes. DIe wonder woman zijn eigenlijk te groot, grootste is bijna 60 cm, afghaantjes tussen 25-40 cm vandaar dat ik de wonder woman getopt heb, laat ons hopen dat ze niet te veel meer groeien.

 

grotebak041rp1.th.jpg De afghaantjes van dichterbij

 

Nu heb ik twee afghaantjes die plekjes vertonen zodat je op volgende foto kunt zien. Iemand idee wat dit kan zijn?

grotebak044ol2.th.jpg

 

grotebak055ed6.th.jpg De wormen

 

grotebak060lr0.th.jpg Mooie wortels, deze zaten in een pot van 1,5 liter

 

grotebak062ls2.th.jpg De afghaantjes

 

grotebak074ys0.th.jpg Familiefoto van de golden gear :specool

 

grotebak078fk3.th.jpg De getopte wonder woman

 

Bij de eerste serie foto's heb ik de foute link gekopieerd dus daar zal toch even op de url moeten klikken alvorens je de pics kunt zien.

Laat ons hopen dat met de juiste begeleiding van rataplan en de juiste organische ingrediënten ik deze kweek tot een goed einde kan leiden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey leuk verslagje man, ziet er netjes uit, en mooie plantjes heb je alvast :specool

alleen lijkt het erop dat je stekken een beetje zijn gaan strekken onder TL, volgende keer misschien wat korter erop zetten, dan blijven ze ook bossiger

succes met je kweek, zou wel leuk zijn een verslag bij te houden en wat fotos te posten

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nu heb ik twee afghaantjes die plekjes vertonen zodat je op volgende foto kunt zien. Iemand idee wat dit kan zijn?

Beetje wazige foto, maarre..TMV misschien ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wel een lastige plek voor die tensio ofiet? Als de planten gegroeid zijn is het misschien lastig om hem daar af te lezen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

het ziet er goed uit,ben zeker van plan om je te begeleiden in deze kweek,daar je ongeveer hetzelfde kweekprincipe als ik hanteer zou alles mooi moeten verlopen,alleen heb ik een paar opmerkingen...

1)het is te hopen dat de organische meststoffen niet te rijkelijk zijn gemengd onder de aarde,daar deze zich langzaam maar zeker vrijgeven op termijn terwijl je aan het voeden bent=geen correcte ec controle onderin je medium met mogenlijke ph problemen enerzijds=afwachten...

2)neem beter in het vervolg pics net voor de lampen aangaan of uitgaan,onder gewone verlichting kan je problemen zo op foto direct herkennen

3)de tensiometer kan je inderdaad beter een centimeter of 5,a 10 van de rand plaatsen,binnen een paar weken kan je deze nog maar moeilijk gaan aflezen...

4)persoonlijk vindt ik dat je de plantjes wat slordig hebt geplant,sommige staan ver uiteen,andere net naast elkaar,probeer de volgende ronde wat gelijkmatiger te planten,je gaat in de toekomst grote kale gaten hebben in je bak,en op andere plaatsen een ineenstrengeling van zijtakken,zo spring je niet efficient met het licht om...

succes! :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is mij achteraf ook opgevallen dat het beplanten misschien iets beter kon. Had de eerste rijen gezet en merkte dat ik nog meer plek over had dan verwacht.

Die afghaantjes had ik misschien beter ook meer in het midden gezet en iets minder aan de buitenkant aangezien ze daar iets minder licht vangen maar normaal gezien zal het wel voller komen. Dit zijn inderdaad overblijfselen van WOI ;) Leuk soortje, hele compacte wiet, altijd gelijk teleurstellende toppen tot wanneer ik ze knip en merk dat het zware toppen zijn en lekker geurtje. Mijn complimenten voor taw maar dit zal de laatste keer zijn, volgende soort wordt sannie's jack herrer. Beetje van alle werelden proeven. :blink:

DIe wonder woman zijn getopt dus ik veronderstel dat het zeker wel vol komt ook al is de afstand niet overal gelijk. Merk wel dat de stammetjes dikker mogen worden als ze dikke toppen willen dragen. :specool

Laat ons hopen dat er inderdaad niet te veel voeding in zit. Ik had gedacht dat je de eerste weken geen voeding zou toevoegen en de aarde die buffer moest hebben maar we zien wel.

Volgende foto's zal ik de lampen es uit doen.

Moet ik toch jouw voedingsschema volgen ook al zet ik ze morgen in bloei?

de eerste vier tot 6 dagen langs boven bewateren rond het stammetje met een ph waarde van +- 6.2 wortelstimulator 1ml op 1 liter water,dan na 7 dagen start je met 1mililiter grow per liter water,samen met een koffielepel bacterial op 10 liter water,dus 10ml grow en 1 koffielepel bacterial op 10 liter afgezuurd water ph waarde 6.1,2e week geef je dan 2ml grow per liter water ph waarde 6.0;week 3: 1ml grow,1ml bloom,1ml guano ph waarde 6.0

Moet ik de ec ook meten of gewoon op deze hoeveelheden afgaan?

Heb wel gezien dat ik slechte start genomen heb, bij bewateren (toen ik tensiometer nog niet had) precies te veel water in de bak gedaan (7,5 liter) want de meter blijft op 50 mbar staan maar zal wel beteren zeker.

 

@ technokid, die aardebak is een luxe en zeker die tensiometer want zie nu al dat ik vroeger veel te veel water gaf, nu weet je zeker wanneer de planten iets nodig hebben. Is tot nu toe zeker aanrader deze manier van kweken maar ga nog niet te rap juichen, eerst resultaten zien

 

Foto's volgen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed bezig :specool

 

Ik kan zo gouw maar 1 nadeel opnoemen van een aardebak: je kan de planten

niet verplaatsen :blink:

 

De voeding is van bio-bizz?

Heb je ook de top-max?

 

Succes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yep top max heb ik ook, het volledige gamma kan je op één van de foto's zien.

 

Denk dat het daarvoor best is dat je stekken gebruikt aangezien zaden rapper een hoogte verschil geven. Zal zien wat het met deze stekken zal geven.

Kan zijn dat de foto's even duren aangezien ik het nogal druk heb en niet elke dag online ga komen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb nieuwe foto's genomen, op de eerste foto zie je op het plantje recht zo de bruine vlekken.

Ik merk wel dat de tensio op 60 mbar blijft staan nu. Geef ik dan best geen water met wortelstimulator of toch beetje want ze hebben bijna nog niets gekregen.

De lampen hangen nu mooi op 55cm en ze zijn sinds maandag in bloei.

De foto's zijn iets donker maar is niet echt goed fototoestel. Ze zijn getrokken met de lampen uit.

 

grotebak099uh7.th.jpg Rechts in het midden zie je die bruine bladeren

 

De afghaantjes in de bak :

grotebak101ra6.th.jpg

 

Wonder woman:

grotebak114yh9.th.jpg

 

grotebak115yj4.th.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je meter op 60mbar blijft staan,dan is dat een teken dat je aarde (nog)te vochtig is,gewoon afwachten tot deze naar 80mbar stijgt,dan pas wateren,ik zou nu geen wortelstimulator meer gebruiken,je plantjes zijn voldoende beworteld hoor,vanaf de volgende watergift zou ik starten met 1ml bio grow per liter water ph 6.0,die paar bruine vlekjes op deplant in die pot,daar zou ik me niet te veel zorgen om maken indien dit een alleenstaand geval is

succes :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks rata, die tensiometer, duw je dat gewoon redelijk hard de grond in of heb je eerst putje gemaakt en deze den ingestoken? Kan misschien in het begin verschil maken?

 

Dit waren mijn laatste strijders, heb er nog even met door gegaan inderdaad.

Zeker mooi soortje maar volgende keer iets nieuw proberen en heb de ruimte niet om een paar moeders levende te houden maar weet waar ik moet zijn hé. :specool

 

Die bruine bladeren zitten op een aantal planten en worden bij deze nog stukken erger. Laat ons hopen dat het enkel op deze bladeren staat en het niet verder in mijn hokje uitbreidt.

Op de foto's zie je wel dat het erger wordt, dit is het plantje met de ergste verschijnselen, er zijn er in totaal nog stuk of 10 die dit hebben maar in mindere mate.

 

Heb de foto's in een album gezet dus gelieve eventjes moeite te doen om naar de link te gaan. Heb de flits van mijn camera beetje anders gezet maar foto's zijn nog niet ideaal.

 

Mijn Website

Share this post


Link to post
Share on other sites

de tensiometer draai je gewoon in de aarde tot de bol nog net bovensteekt,hij moet vast zitten...

Ja,op de foto's zijn wel degenlijk problemen te bespeuren,het lijkt op calciumproblemen,maar het kan vast en zeker voortkomen uit een overbemeste aarde,in het begin van je topic las ik immers dat je organische meststoffen mengdedoor je aarde,dat kan een hoge ec waarde betekenen in gedeeltes van je aarde,beschik je over een ec en ph meter?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de ec en ph meter van canna binnen handbereik, zijn wel voor waterwaardes dus denk niet dat ik dit van de aarde kan meten. Ik heb inderdaad nog wat meststoffen toegevoegd maar niet meer dan anders... We zien wel...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had paar dagen geleden gezien dat er een paar gelijk zwarte vliegjes in mijn ruimte waren dus heb ik van die gele strips opgehangen. Nu vanacht ga ik nog es de ruimte in en zie ik dat ik met een echte plaag zit. Het is moeilijk om zo een vliegje van dicht te bekijken maar als ze aan zo een strip hangen zie je gewoon een kleine zwarte plek.

Ik heb dus even rondgekeken en de meest voor de hand liggende oplossing is varenrouwmug maar die beestjes trekken er gelijk niet 100% op dus vraag mij af of het nog een ander soort vliegje, mug kan zijn.

Heb als es rondgekeken naar nematoden maar moet er nog effe op wachten.

Kent er iemand nog ander soort vliegje dat ook veel rond de aarde en de plant vliegt en vlug voortplant of mag ik zeker zijn dat het die varenrouwmug is?

Mijn blaren van sommige planten beginnen al lichtjes te hangen en die plekken dat ik op die paar planten heb kunnen nu natuurlijk de gehele ruimte verzieken aangezien die vliegjes van plant op plant vliegen en zo de eventuele besmetting doorgeven.

Over een slechte start gesproken...

Share this post


Link to post
Share on other sites

We zijn al aantal dagen verder maar is nog niet echt super verlopen. Die varenrouwmug heeft mijn planten heel wat schade aangedaan. Ik hoop dat het nog in orde zal komen. Alleen tijd zal dit uitwijzen.

Op mijn space heb ik weer nieuwe foto's toegevoegd, de laatste vier zijn gisteren genomen.

Ondertussen zitten er nematoden in mijn grond en ben ik aan het wachten op hun werking. Het enige wat ik merk aan mijn planten buiten een hele klein groei is dat de stammetjes iets dikker worden wat op zich niet slecht is maar merk ook dat de bovenste bladeren zo een speciaal groene kleur hebben. Dat zie je het best bij de close up op de laatste foto. Gelijk een beetje grauwe kleur, weet niet goed hoe dat te noemen maar ziet er in ieder geval niet fris groen uit.

De foto's zijn niet echt van goeie belichting maar ligt aan het derde rangs fototoestel.

Die gele dingen tussen de planten zijn gelijk vangkaarten, zoiets gelijk die vliegstrips die je omhoog hangt maar dan om tussen de planten te steken. Deze waren ooit knalgeel maar nu bijna volledig zwart van de honderden vliegjes.

Mijn Website

Share this post


Link to post
Share on other sites

De varenrouwmug kan je tuintje volgens mij niet zo zwaar aantasten, ik zou eerder in de hoek van de bio voedingstoffen kijken en daar kun je weinig aan veranderen behalve uit graven en opnieuw gaan mengen.

 

Zelf mengen is vakwerk ...

 

Heb ik al eerder gezegd dat je nooit moet stunten met aarde ...

 

Toch jammer dat jij nu het moet gaan ondervinden.

 

groet

 

TAW

Share this post


Link to post
Share on other sites

Was vroeger nooit mislukt en ongeveer hetzelfde gedaan. Nog even wachten en kijken wat er gebeurd...

Share this post


Link to post
Share on other sites

het is zoals TAW al aangeeft,het mengen van biologische vaste metstoffen door je aarde vergt heel wat kennis,sommige geven al heel snel hun zouten vrij,anderen geven dit maar heel langzaam vrij,dan moet je nog kunnen inschatten of de NPK verhoudingen hun beoogde doel kunnen waarmaken,stel dat N gaat vrijkomen in de helft van je kweekje,dan heb je al een probleem op zich,beter kan je je bemesting gaan sturen door je vloeibare biologische voeding aan te passen naar de behoeften van de plant op dat eigen moment,dan creeer je namenlijk controle,en kan je je giften voeding gaan afstemmen op de behoeften van je planten,dat het vroeger wel lukte is een vaag gegeven,en kan nooit een garantie zijn voor een geslaagde kweek... :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

De kleur van de planten is iets beter, iets vol groener. Ik zal later nog es foto's posten. Veel in de hoogte groeien hebben ze niet meer gedaan, kan misschien nog komen maar heb er zo mijn twijfels in.

Wat ik wel raar vind is dat bij degene die in potten zitten de wortels nog niet onderaan de pot uit komen terwijl dit de vorige keren wel het geval was.

@ rata : kan je eens voedingsschema voor de volgende weken meedelen? Dit heb je mij al opgegeven:

de eerste vier tot 6 dagen langs boven bewateren rond het stammetje met een ph waarde van +- 6.2 wortelstimulator 1ml op 1 liter water,dan na 7 dagen start je met 1mililiter grow per liter water,samen met een koffielepel bacterial op 10 liter water,dus 10ml grow en 1 koffielepel bacterial op 10 liter afgezuurd water ph waarde 6.1,2e week geef je dan 2ml grow per liter water ph waarde 6.0;week 3: 1ml grow,1ml bloom,1ml guano ph waarde 6.0

 

Later

 

:(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie aardebak nitro, leuk gedaan. Ik vroeg me alleen af wat voor schuim je hebt gebruikt om die slang vast te zetten... Hopelijk iets niet al te toxisch.

 

Voor de rest, veel succes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...