Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

trip

Effect Op Lange Termijn?

Recommended Posts

ik vroeg me af of iemand weet wat het effect van wiet op lange termijn is, overal op internet staat iets anders dus ik weet niet wat je moet geloven. ik zit al een jaar aan de wiet bijna elke dag dus ik vraag me af of wat het me nou eigenlijk doet.

 

mischien kunnen sommigen hier die er al jaren aan zitten het me vertellen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het effect is bij iedereen verschillend! :search:

 

Als je geestelijk niet stabiel bent, zal dit alleen maar verergeren. <_<

 

Zelf blow ik al meer als twintig jaar en het is een levensgewoonte geworden. ;)

 

Zonder nadelige gevolgen................................. :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je geestelijk niet labiel bent, zal dit alleen maar verergeren.

 

 

dus het verergerd je stabiliteit ?! :wOOt ;) <_<

klop nie he!?

dus je hebt er wel degelijk last van... :wacko:

 

 

ik blow zelf ook al 15 jaar ofzo..en het enige dat ik merk is dat ik minder dingen onderneem...meer niet..

maar das ook goed...want van dingen ondernemen kom je toch alleen maar in de problemen :search:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Was idd beetje stoned, zei t tegenovergestelde, ;)

Maar ik onderneem gewoon alles en doe ook gewoon alles! :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij mij is t effect van laaaaaaaaaaaang gebruik

dat ik niet echt sociaal meer ben.

In t verleden vele vrienden etc gehad,nu niet

eens 1 meer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik vroeg me af of iemand weet wat het effect van wiet op lange termijn is, overal op internet staat iets anders dus ik weet niet wat je moet geloven. ik zit al een jaar aan de wiet bijna elke dag dus ik vraag me af of wat het me nou eigenlijk doet.

 

mischien kunnen sommigen hier die er al jaren aan zitten het me vertellen

 

 

 

Voor iedereen is dat anders, zoals vele vertellen.

 

Hier een site met o.a info http://www.jellinek.nl/drugsvoorlichting

 

En verder als ik me goed herinner is er enige onderzoek gedaan wetenschappelijk, en denk dat er ook wel mensen op gepromoveerd zijn over dit onderwerp, dus optie universiteitensites en medisch centra (denken aan oa. MCH of AMC LUMC ed)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zijn in het verleden al eens een aantal artikelen verschenen over een zogenaamd "anti-motivationeel syndroom" waaruit zou blijken dat je bij langdurig gebruik inderdaad steeds minder drive hebt om iets te ondernemen. Nou herken ik dat fenomeen wel, maar ik denk dat dit vaak samenhangt met andere psychische stoornissen. Veel mensen met een depressie blijken bijvoorbeeld te blowen. Zij zijn dus door hun geestelijke conditie al minder snel te motiveren en blowen zal hier niet in positieve zin aan bijdragen. De huidige opvatting over het "anti-motivationeel syndroom" is dus dat blowen dit op zich niet veroorzaakt, maar onder bepaalde omstandigheden kan het de gevolgen wel versterken.

 

Of blowen ook anti-sociaal gedrag in de hand werkt hangt denk ik af van de gebruiker. Als je blowt om achterliggende problemen te verdringen kun je inderdaad steeds minder sociaal worden, maar dat gebeurt dan eerder omdat je de realiteit niet onder ogen wilt zien en er door anderen niet mee geconfronteerd wil worden. Tenminste, in mijn beleving dan. Wederom is het dan dus de vraag of blowen de werkelijke oorzaak is of slechts zo gezien wordt omdat het bij geestelijke problemen de enige tastbare aanwijzing is. In elk geval zul je over het algemeen weinig contacten onderhouden als je jezelf opsluit in je huis en in je eentje voor de tv gaat liggen met een dikke damper tussen de vingers.

 

Verder zijn er de bekende zaken als een verminderd korte-termijn geheugen en natuurlijk de nadelige gevolgen voor de gezondheid door het roken van met teer verzadigde wiet. Uit een recent onderzoek blijkt trouwens ook dat die "nadelige" invloed op het geheugen in sommige gevallen positief kan uitpakken, zoals bij de verwerking van trauma's. Traumatische gebeurtenissen worden eerder naar de achtergrond verdrongen, waardoor een persoon dankzij z'n blowgedrag sneller in staat is de draad weer op te pakken. Dat klinkt leuk, maar zoals met zoveel dingen draait het om balans. Als je van je trauma af bent maar vervolgens zo gewend bent geraakt aan het blowen dat het je weerhoudt van een regelmatig leven weet ik niet wat beter is...

 

Het is me in al die jaren wel opgevallen dat blowers vaak hun levensstijl aanpassen aan hun blowgedrag of dat in elk geval hun karater zich aanpast. Ik heb mensen letterlijk zien veranderen naarmate ze langer blowden, maar niet altijd in negatieve zin. Een vriend van me met ernstige ADHD functioneert prima op een mix van Ritalin en hasj, een andere zit in de muziek en kan het blowen goed inpassen in z'n leven. Maar ik heb ook vrienden die vroeger grote idealen en ambities hadden, te lang teveel geblowd hebben en tegenwoordig de grootste moeite hebben hun leven op orde te krijgen en alles een grote desillusie vinden.

 

Het is dus lastig om te zeggen of blowen per definitie gewenste of ongewenste effecten heeft op de lange termijn. Alles staat of valt met de persoon en de levensstijl van deze persoon. De één blowt 20 jaar zonder problemen terwijl het bij een ander binnen een jaar z'n levensritme totaal ontwricht of achterliggende problemen verergert. Cannabis is een genotsmiddel met vele gezichten...

 

Als je wilt weten wat op jou van toepassing is moet je 'gewoon' eens een maand of langer geen joint meer aanraken. Dan heb je namelijk vergelijkingsmateriaal voor jezelf om te bepalen of je gemoedstoestand bijvoorbeeld verbetert of dat je ten onder dreigt te gaan aan stress. Wees kritisch en zo objectief mogelijk en het zal je snel genoeg opvallen of je je al dan niet anders gedraagt als je blowt en hoeveel invloed het heeft op je manier van leven. Vraag desnoods aan je vriendin of haar dingen opvallen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hee Mad Scientist .

 

Perfect geantwoord ..........

 

Hee Silver..

 

Tijd voor Hulp ?

 

Mzzl Harry

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er schoot me nog iets te binnen; langdurig blowen kan schizofrenie naar boven brengen bij mensen die daar aanleg voor hebben. Niet op iedereen van toepassing dus, maar wel iets om rekening mee te houden als schizofrenie voorkomt in je familie.

 

En thanx voor het compliment Harry M! :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

blow nu zo,n 22 jaar de laatste jaren voornamelijk s,avonds

bij mij zijn de effecten van lang blowen dat ik echt veel vergeet

heb mezelf aangeleerd met een agenda te werken

en om zoveel mogelijk alles een vaste plek te geven

want als ik zomaar ergens me sleutelbos neergooi, ken ik ze 9van de 10 keer niet meer vinden

maar me bowtje s,avonds zou ik toch echt niet willen missen

 

 

 

 

mzzl kc a042.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hahaah.

Nou denken jullie wat een mongool is die Ert maar daar gaan we.

 

Vanaf mijn 15e neem ik alles tot me(behalve Heroine) op de juiste tijd waar ik het op denk dat het wel geschikt is. Ik ben ngeen blower maar neem wel elke week me portie wiet tot me en waar ik ook maar zin in heb doe ik . Niet dat ik de hele week als een waus door het leven ga. Maar toch ik doe wat ik wil.

 

Ik zelf functioneer gewoon naar behoren en de mensen die me hier kennen zullen dat gewoon beamen.

Wat ik hier mee wil zeggen is dat de een sterker en veel sterker in ze schoenen staat dan de ander.Mijn gevoel zegd op tijd hee ff nokken anders ga je de verkeerde kant op.Maar de mensen die dat niet hebben ja daar hebben we het nu over.

 

Ik zelf denk dat Alcohol zwaar onder schat word en dat dat de aan stichter is tot veel problemen.

gr ert

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blow nu zo'n 8 jaar dagelijks met 1 rustdag in de week.

 

Heeft een aantal medische klachten sterk verminderd, enige nadelige vind ik de vreetkicks die me wat extra kilootjes hebben bezorgt :wOOt

 

Verder is er eigenlijk niks veranderd, denk dat het ook afhankelijk is van de hoeveelheid die je rookt en persoonlijke omstandigheden waar je in zit en hoe je ermee omga..

 

Wordt nog te vaak gebruikt als vluchtmiddel net zoals alcohol

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het minder gemotiveerd zijn heb ik ook, maar ik moet dan ook toegeven dat ik af en toe de neiging heb nogal depressief te zijn.... Het is met ups and downs dus ik kan ook niet met zekerheid zeggen dat het puur door het blowen komt, ik blow wel al zeker 11 jaar waarvan minstens 5 jaar alle dagen.

 

Ik ben eerder te mager dan te dik :wOOt Hoe het komt weet ik niet maar vreetkicks heb ik niet meer.....

 

Het geheugen wil ook niet altijd mee en wat er gezegd is over het minder sociaal zijn klopt ook wel. Ik doe zelf extreem m'n best om m'n vrienden niet te vergeten, maar ik moet evenveel moeite doen om niet door hen vergeten te worden lijkt me. Zoals hier al gezegd is, iedereen heeft andere problemen en het is dus moeilijk te zeggen wat er door het blowen is en wat niet.

 

Ik moet wel zeggen dat ik zelf ook een beetje vond dat het te ver ging op sommige vlakken. De neiging tot depressieve gevoelens en het regelmatig nogal verstoten voelen door zogezegde vrienden zijn beide zaken die ik wilde aanpakken ik zie ze niet los van het blowen maar ook niet onlosmaakbaar ermee verbonden.

Misschien ben ik makkelijker te motiveren dan de meeste hier, maar ik heb zelf het heft in handen genomen. Stoppen met blowen ga ik nog niet direct doen, ik probeer wel meer en meer sporadisch te blowen en niet op vaste momenten, zoals ik tot nu toe deed. Wat je wel kan doen als je je niet zo heel lekker voelt is eerstelijnshulp opzoeken. Er bestaan genoeg gratis centra die je dan kunnen doorverwijzen.

 

Ik zeg niet da je bij het minste moet denken dat er iets mis is, maar ontken het ook niet. Zelfkennis is het begin van alle wijsheid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kwoot van gundamen

Ik doe zelf extreem m'n best om m'n vrienden niet te vergeten,

het regelmatig nogal verstoten voelen

 

 

dit soort dingen heeft dus ook met leeftijd te maken als je het mij vraagt...ken het wel een beetje...

tussen je 20ste en je 30ste verlies je de meeste vrienden...vaak kom je er pas later achter dat die lui kennissen waren, en geen echte gabbers....

 

ik weet niet hoe oud je bent, maar op een gegeven ogenblik bereik je een leeftijd waarop je je vrienden niet meer elke dag ziet (omdat iedereen een druk leven heeft met baan/kindertjes of andere ongein)

dit hoeft dus geen klote met blowen te maken hebben, maar kan gewoon het opgroei gebeuren zijn...ofwel, volwassen worden (kots!)

 

je zegt het inderdaad goed; het gevoel hebben dat je verstoten wordt....klopt dit wel echt? of heeft iedereen inderdaad een ander ritme gekregen, waardoor jij je zo voelt (en hebben je vrienden dit gevoel misschien ook?)

 

depressieve neigingen ken ik inderdaad ook, maar al een stuk minder dan bijv toen ik 18 was.

het zijn dan ook geen periodes van maanden, maar meer een periode van een half uur/ uur misschien een halve dag dat ik het echt effe niet zie zitten, en de hele klerewereld bij elkaar scheld...

 

dingen die dan helpen zijn; muziek, mn vriendin, nog maar weer een blowtje :wOOt, en mn kat!

vooral die laatste weet altijd een glimlach op mn gezicht te toveren op momenten dat niemand anders dat kan...

dus tip vd week, als je er echt veel last van hebt; neem een kat! ;)

 

nu kom ik dan weer bij de kip en het ei verhaal terecht.....zijn blowers inderdaad van nature al een beetje "typische" mensen...of worden ze typisch van het blowen?

ik denk het eerste (gaat bij mij wel op), maar het kan dus ook net zo goed anders zijn...zal ook van persoon tot persoon verschillen...

 

grtz jv

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tjah vriendin, daar zeg je nog zoiets, niet zo makkelijk te vinden als je weinig tot geen sociaal leven meer hebt. Ik ben al achteraan de twintig en dat heeft inderdaad wel iets met het probleem te maken, zo ver was ik ook al.

Die vrienden die me negeren (is misschien een beter woord) zijn inderdaad geen vrienden en soms heeft het inderdaad wel iets te maken met hun leven dat verandert. Maar wat ik bedoel is dat mensen me nodig hebben voor vanalles en liefst zo snel mogelijk maar er niet zijn voor me als ik eens iets kwijt moet of raad nodig heb (lees hier: ze nemen de telefoon niet op of antwoorden niet op een sms of zeggen dat ze geen tijd hebben omdat ze ergens heen moeten, maar dan hoor je de dag erna dat een andere vriend er die avond was). Die mensen heb ik nu onlangs allemaal gezien voor wie ze waren, dat maakt het totaal aantal mensen dat ik nog zie nog kleiner.

Een isolement waar je met wiet roken zeker niet uit komt. Verlaagd zelfvertrouwen, lichte paranoia als het aankomt op dingen zoals 'wat denkt hij/zij wel van me', dus geen echte achtervolgingswaanzin ofzo. Het zijn allemaal slechte voortekenen. Vandaar dat ik nu ook minder probeer te roken. Ik hoef m'n hele leven hier niet te vertellen, je kan aannemen dat ik veel pech gehad heb in m'n leven en ik geef toe dat een joint me helpt me nog eens relaxed te voelen, het is zeker geen oplossing maar het helpt wel even. Ik heb dan ook beslist om het wiet roken af te bouwen en wat meer sporadisch te gaan roken. Bijvoorbeeld misschien enkel in het weekend, zoals ik vroeger deed.

Andere problemen worden ook oplossingen voor gezocht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou ik denk dat dit het onderwerp word waar we op zitten te wachten.

Ikzelf ben niet geneigd naar deze dingen, en ook niet mijn kenisssen waar ik er zat van heb . Ik heb 2 echte vrienden en mochten we denken ik heb er veel meer!!! nee is niet waar.

Maar afijn, wat je doet , je bent er zelf bij, en den nog kom voor jezelf op!!!.

 

Het is niet dat ik niet elke dag wiet heb gebruikt , veels te veel, maar blijf voor jezelf op komen en als jij denkt dat je goed zit , kijk je ff door wnat je hebt nu eenmaal shit in je ligaam.

 

 

gr ert

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik weet niet of iedereen hierop zit te wachten, maar ik vind dit soort dingen juist wel interessant...de keerzijde van de munt..

 

 

Ik heb 2 echte vrienden en mochten we denken ik heb er veel meer!!! nee is niet waar.

 

en hier gaan veel mensen de fout in!

begin 20 heb je zoveel kennissen, die je allemaal in het vriendenhokje gooit...eind 20 heb je er nog 1.2.3 of misschien 4 over waarvan je echt kan zeggen ; ja, daar heb je wat aan....

 

klap in je bek wanneer je erachter komt dat ze niet hetgeen zijn wat je dacht dat ze waren, maar das de les van het leven...en what doesnt kill you makes you stronger...

 

Maar afijn, wat je doet , je bent er zelf bij, en den nog kom voor jezelf op!!!.

 

de een doet hier nu eenmaal langer over dan de ander...

ik heb zelf een relatie gehad van 7 jaar, en kon het niet verkroppen dat het uitging destijds....waardoor ik me totaal isoleerde (en muziek maken sávonds hielp daar niet bij, dat deed ik dus liever dan de hort op met je vrienden).....na 4 jaar kreeg ik echt genoeg van dat lome leven, en heb tijdens het muziek maken (je bent een compujunk of niet!) mn chick online leren kennen via een datingsite.....was vrijwel meteen raak, en mn leven ziet er weer heel anders uit dan 4 jaar terug....

genoeg verklapt over mijn gedoe......moraal van het verhaal; je leven veranderen kan alleen JIJZELF doen....en over een paar jaar ziet je leven er heel anders uit...jij bent dus degene die bepaald of dat "for better of for worse" is....

 

wat ik al top vind (zonder teveel als een psycholoog over te komen) is dat je erkent dat je met een "probleem""zit....das het begin van de oplossing! vergeet dat niet!

 

gr jv

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is nu net het probleem ert 'voor mezelf opkomen' de mensen die iets irri vinden aan me durven het niet eens te zeggen omdat ik nu net een gesprek durf aan te gaan over zoiets en wat niet abnormaal is ik zal mezelf verdedigen. Is het nu omdat ik te goed argumenteer of omdat niemand het aankan een discussie aan te gaan (dus geen monoloog), maar dat is nu net de reden waarom ze mij liever negeren... snap je? De oplossing is echt zo eenvoudig niet hoor. Ik heb dit al op verschillende manieren proberen oplossen, ik ben enkel tot de conclusie gekomen dat veel mensen zichzelf graag horen praten en zichzelf heel graag zien, maar hun fout toegeven is heel moeilijk zeker?

Maar hier ging de discussie niet over. Mijn punt was dat ongeacht of cannabis het probleem veroorzaakte, het zal het niet makkelijker maken het op te lossen.

 

@joint venture: mijn laatste vriendin heb ik leren kennen via internet, niet dat het altijd zo is, maar bij deze dus wel, mensen die alleen online anderen kunnen ontmoeten hebben zelf ook een probleem, met andere woorden het heeft me geen stap vooruit geholpen, integendeel. Internet is dus niet iets waar ik nog op zal vertrouwen voor het ontmoeten van mensen. Het is veel te onpersoonlijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het wordt een levens stijl .

Ik blow nu zo'n beetje 25 jaar ,waarvan de laatste 15 jaar zeker elke dag.

Lichaamelijk heb ik nog geen negatiefe efecten mee gemaakt, rookte pure joint voor ik mee deed aan triathlon wedstrijden en tijdens trainingen ,jaren geleden .

Psichysche problemen wel ,vooral depressief gedrag maar dat zit ook in de familie en is voor mij nooit een reden geweest om te stoppen .

De scheiding tussen vrienden en kennissen was er al vroeg en heb dan ook een redelijk aantal vrienden waar ik van op aan kan en zij op mij .

 

Ik heb wel andere mensen naar de klote zien gaan door het blowe ,heb een tijd in een coffeeshop gewerkt en dan zie je sommige mensen toch wel maf worden .

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind het raar dat sommigen van blowen minder sociaal worden, ik ben begonnnen met vrienden en ik blow ook altyd met vrienden in me eentje is het gw00n saai (net als bij sigaret roken in mindere maten dan)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weer zo iets onzinnigs. Wat is het gevolg als je 6 hamburgers per dag eet, 5 jaar lang ? :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het grote probleem met de onderzoeken naar de effecten van wiet op de lange termijn is dat het heel erg moeilijk(onmogelijk?) is om aan te tonen dat wiet de effecten veroorzaakt; het is niet te zeggen of wiet de oorzaak of een gevolg is van bijvoorbeeld depressie of andere mentale problemen.

 

Een goeie theorie moet logisch verklaren waarom wiet de oorzaak is, pas dan kan wiet als oorzaak serieus genomen worden.

 

Voorbeeld:

Neem een grote groep en houd voor lange tijd bij hoeveel dagen per week een persoon een aansteker in zn zak heeft en welke mensen longk*nker krijgen. Je zal waarschijnlijk zien dat de mensen die vaak een aansteker bij zich hebben meer longk*nker krijgen. Een slechte conclusie zou dan zijn dat een aansteker in je zak (een verhoogde kans op) longk*nker veroorzaakt.

 

Als je een logische verklaring hebt waarom de aansteker lngk*nker zou veroorzaken is deze theorie veel aannemerlijker. Zo zijn er voor roken goeie verklaringen waarom het longk*nker veroorzaakt en is dat dus wel aannemelijk.

 

(wat verschrikkelijk irritant dat hij ----EDIT---- eruit edit, daarom het *)

 

Er zijn geen goeie logische verklaringen waarom wiet de kans op bijvoorbeeld depressie of schizofrenie zou veroorzaken en daarmee is het ook niet te zeggen of wiet de oorzaak is of juist een gevolg van depressie of schizofrenie. Natuurlijk is het mogelijk en moet je deze onderzoeken niet zomaar aan de kant schuiven, maar het is absoluut onjuist hoe sommige anti-drugs organisaties/politiek, vooral in Amerika, de oorzaak duidelijk bij wiet leggen. Je leest dan in de krant dat wiet roken de kans op schizofrenie meer dan verdubbelt, maar er staat bijna nooit een kritisch uitleg bij over hoe deze oorzaak gevolg relatie is bepaald.

 

Om een echt goed onderzoek te houden moeten alle variabelen in je test en controle groep gelijk zijn, behalve datgene dat je wil onderzoeken. Mensen zijn "helaas" nogal complex en daardoor is dit in sociale onderzoeken onmogelijk, in tegenstelling tot natuurkunde onderwerpen waarbij de oorzaak gevolg relatie veel duidelijke er makkerlijk te onderzoeken is.

 

Hierdoor is wetenschappelijk niet al te veel te zeggen over de lange (mentale) termijn gevolgen veroorzaakt door wietgebruik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toch zullen een aantal gevolgen bekend staan toch? Ik heb fotos op het internet gezien met jaarfotos van mensen die 15 jaar wiet heb gerookt (15 fotos) en ze worden stuk voor stuk erg lelijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...