Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
de glazenwasser

Afwegingen Eerste Kweekkast.

Recommended Posts

Hallo, ik ben het.. de glazenwasser.

 

 

 

Ik ben in de 20, woon in het gooi en ik ga binnenkort mijn eerste kweekkast maken. Ik woon in een klein appartament van de woningbouw met twee kamers; woonkamer en slaapkamer, en de kast moet in mijn slaapkamer komen.

 

Ik heb het forum grondig afgespeurd en ben inmiddels redelijk op de hoogte van de algemene zaken rond de kleinschalige thuiskweek. Wel zijn er enkele dingen ik die specifiek voor mijn situatie aan jullie wil voorleggen; de (enigzins) ervaren kweker zal mij hier zeker goed bij kunnen helpen.

 

 

 

Allereerst mijn plan:

 

 

De kast komt op een plateautje te staan wat ik in mijn slaapkamer heb gebouwd, naast mijn hoogslaper; de kamer is 3,22m hoog en het plateau bevindt zich op 1,75m. Op het plateau heb ik dus 1,47m hoogte. De breedte is 1,40m en als diepte voor de kast wil ik 80cm aanhouden. Dit komt erop neer dat de binnenmaten van de kast, rekeninghoudend met wanden, balkjes met daar tussenin steenwol en folie, een labyrinthje en een dubbele bodem in de vloer zullen bedragen: B; 130cm, H; 130cm en D; 70cm.

 

Ik ben van plan om vijf planten in de kast te zetten om het vervolgingsrisico bij ontdekking beperkt te houden. Ik wil een 600w Philips lamp met gladde kap en een Philips VSA, een 475 - 700 m³ slakkenhuis afzuiger met zelfbouw softbox en een passend filter gebruiken.

 

 

 

Nu de gerichte vragen:

  1. Omdat ik een relatief laag hok maak: Hoeveel dichterbij de planten kan ik de lamp hangen vanaf de minimale afstand van 50cm als ik de lamp afblaas met een klein ventilatortje?
     
     
  2. Omdat ik een relatief laag hok maak: Is het mogelijk en aan te raden om een diffuser te gebruiken om de hitte en het licht van de lamp te verdelen en hem zo dichterbij de planten te kunnen hangen?
     
     
  3. Omdat ik een relatief laag hok maak: Als 130cm écht te laag is, kán ik de vloer evt. 15cm laten zakken. Is dit per sé nodig? Of sterk aan te raden?
     
     
  4. Omdat ik een relatief laag hok maak: Is het een goed idee om een scroggnet te gebruiken?
     
     
  5. Is het voor mijn hok verstandiger om een 475 of een 700m³ afzuiger te gebruiken? Aangezien het nauwelijks scheelt in prijs.
     
     
  6. Als ik vijf planten neem; hoe groot moeten dan de potten zijn waar ze in staan en hoe hoog moet ik ze laten worden om potentiëel de maximale hoeveelheid te oogsten? Bij de growshop zei men 25l potten.
     
     
  7. Is het goed te doen om de afzuiging te laten uitkomen in de aangrenzende kamer, waar permanent één of twee bovenlichtjes open staan? Bij de growshop zei men van niet, ivm. de luchtvochtigheid en residuele stank. Als het toch mogelijk is, is dit wel de makkelijkste manier voor mij.
     
     
  8. Als het niet goed te doen is om af te blazen op de aangrenzende kamer heb ik nog de centrale ventilatiebuis van het gebouw en een bovenlichtje vlak naast mijn hok tot mijn beschikking. Als ik de centrale ventilatie gebruik: Deze werkt passief, dus als ik daarin afblaas; komt de walm er dan bij iemand anders uit en ruikt men dit? Als ik het bovenlichtje gebruik: Ik zit op de begane grond en er lopen af en toe (niet vaak) mensen langs mijn woning; ik heb een plan bedacht om de afblaasbuis weg te werken zodat je hem van buitenaf niet ziet. Het komt er alleen wel op neer dat de buis 15cm vanaf het raam naar buiten blaast. Zou de lucht dan nog wel echt naar buiten gaan? (ik realiseer me dat dit waarschijnlijk een gok blijft totdat ik het probeer). Krijg je hier in de winter beslagen ramen van ivm. de LV in de kast en de hoge temperatuur in vergelijking tot de buitentemperatuur?

Dit zijn de vragen die ik tot nu toe heb. Als je op een vraag antwoord geeft, zet dan ajb. het nummer erbij. Ik hoop dat jullie er wat mee kunnen, ik verwacht van wel. Alvast zeer hartelijk bedankt voor jullie reacties. Het is heel prettig om op deze manier lekker rustig, onder het genot van een wijntje mijn vragen te kunnen stellen aan de pro's!

 

 

 

Groeten, de glazenwasser. :wOOt

Edited by de glazenwasser

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het is heel prettig om op deze manier lekker rustig, onder het genot van een wijntje mijn vragen te kunnen stellen aan de pro's!

Groeten, de glazenwasser. ;)

 

Wijntje .. het is hier een wietforum geen AA kliniek ....

 

Steek is een echte joint op!!!

 

:wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites
:wOOt ;) T.A.W in DA house <_< :search:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lol, zit te lezen onder het genot van een glas rosé EN een jointje.

Jammer dat je zover weg woont, m`n ramen kunnen wel een beurt gebruiken. :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK ff serieus dan ... hij mag natuurlijk doen wat ie wil.

 

Maar ik zou als wijnliefhebber een stokerij opzetten met een black label ...

 

met een enorme wijnkelder met een ingebouwde wijnkast op draaiwielen en daarachter een klonerijtje van 1000 moedertjes met een weekproductie van 5000 stekjes ..

 

Paar illegale bulgaartjes erin ....

 

:wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Staff

hey Wasser, welkom.

 

1. te verwaarlozen, bij mijn ondervinding geeft dit niets tot zeer weinig. Een cooltube is voor jou misschien een geod idee.

3. beter doen, dit zijn verbouwingen die je waarschijnlijk achteraf toch nog zal doen. Dus best alles in een keer. Bij hoge temp hang je de lamp wat hoger, dus in de zomer ga je deze ruimte zeker nodig hebben.

4. scrogg is goed idee, maar vraagt wel wat ervaring om het goed te doen.

5. hoe meer hoe beter, zeker in de zomer met je klein hokje en 600 watt lamp

6. maak een bak :wOOt zie topic: hoe maak ik een aardebak, van rataplan

7. je kan perfect uitblazen binnenshuis, zolang de aangezogen lucht maar vers is.

8. in de winter is het beter binnen af te blazen, minder stookkosten binnen en vooral geen dampen van warme lucht die non-stop uit je ruit komen bij vriestemperaturen. In de zomer bouw je een kastje langs de binnenkant van je ruit met een beetje diepte en bekleed het zwart noppenschuim. Zet dan een vliegenraam voor de ruit, sluit je afvoer op het kastje af en klaar. Je ziet geen verdachte constructies voor je ruit en je lucht kan enkel naar buiten.

 

succes

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

1.30 meter met een 600W spiegel erin lijkt mij kansloos.

Of je moet er een kippetje inhangen om te grillen.

 

Als je je eigen vragen eens leest, zie je dat alles beperkt wordt door de hoogte (of beter, laagte) van je hokje.

Als je 'm een metertje hoger kan maken, kan je al die beperkingen en problemen (die zeker gaan komen) wegstrepen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heren, bedankt voor jullie reacties.

 

 

 

@ Taw:

 

 

Die stokerij heb ik al lang staan, wat dacht je!? <_< Verder nog een nuttige tip voor mij wellicht?

 

 

 

@ Soca:

 

 

Laten we voorlopig zeggen dat ik dan 145cm netto (dus binnenmaat) aanhoud, met zoals Staff voorstelt een Cooltube. Als ik dan ook nog eens een aardebak gebruik ipv. potten bespaar ik daar ook weer een cm of 10 mee. Wat is volgens jou dan het exacte probleem bij mijn kast? Gaat het om de afstand van de lamp tov. de planten, het volume ivm. luchtcirculatie of de temperatuur? En hoe hoog moeten die plantjes eigelijk worden?

 

 

 

@ Staff

 

 

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. :wOOt

 

  1. Een Cooltube ga ik regelen. Hoeveel cm zou dit schelen?
     
     
  2. Heb jij enige ervaring met een diffuser?
     
     
  3. Ok, die 15 cm extra is geen probleem. Ik was al van plan om een bak te maken, maar bedacht dat ik mijn planten dan niet meer kan verplaatsen. Ik kan het natuurlijk ook gewoon wél doen. Dat zou me ook weer 10 cm oid. opleveren.
     
     
  4. Ik zal eens even uitgebreid zoeken naar de mogelijkheden van een scroggnet.
     
     
  5. Ok dat wordt dus een 700m³. Ik was van plan de afzuiger in het hok te bouwen. Of moet ik echt élke cm³ gaan benutten voor airflow?
     
     
  6. Zie 3.
     
     
  7. Bij de GS zeiden dat als ik binnen zou afblazen, ik last zou krijgen van schimmels op de muren, en dat de LV ongezond hoog zou worden. Ik had het idee dat ze het wat overdreven; die gasten hebben volgens mij plantages van tientallen planten in hun hoofd. Wat ik dus kan doen is de lucht uitblazen in de aangrenzende kamer van +/- 70m³, met permanent twee ramen open van in totaal 0,5m² oppervlakte. Ik heb ook nog een plafond ventilator in die kamer hangen om de lucht rond te blazen. Zou ik geen muffe walm of ongewenst hoge LV in die kamer krijgen? Anders blijft nog de centrale ventilatiebuis over..
     
     
  8. Zie 7.

Alvast bedankt weer voor de reacties.

 

 

 

Groeten, de glazenwasser ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Hmmm een 600W kan nooit die breedte bestreiken. Is het niet beter om op die maten 2 x 400 of misschien 2 x 250 te gebruiken? Met 1 lamp heb je te veel lichtverlies aan de randen. Of zou een adjust a wing hier nog uitkomst bieden? (vraag aan de wing gebruikers!)

 

Met die hoogte en dat aantal planten zou ik altijd gaan scroggen. Je wilt vijf planten gaan houden die wel dat oppervlak moet gaan dichtgroeien. Dus zou je ze langer moeten laten groeien maar dan worden ze weer hoger. 30cm hoogte voor de pot, 40 cm voor een 400W + nog 15 voor lamp en kap, dan hou je 45 cm over voor de plant -----> dat kan alleen maar met een scrognet. En dan een laag scroggnet ook nog, op 25 a 30cm. Want op het net heb je ook nog een cm of 20 nodig.

 

Met 2 x 250W kan je wel dichter op je planten komen en dus win je dan weer wat ruimte. En met cooltubes ook.

 

Over die schimmel heb ik in je ander topic al geantwoord.

 

Grtz Miss_J

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hee Meneer de glazenwasser,

 

Maak je hok minder breed dan red je het met 1 600w cool tube .

of wat miss j zecht 2 400wters licht is gewicht

maar maak wel een grote aarde bak die is minder hoogt dan een pot en dan kunnen de wortels lekker hun weg gaan ............

 

zal zeker een scroggnet gebruiken kijk hier sannie´s scroggen

 

dan lukt het wel ......

 

Met vriendelijke groet

 

Harry

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met een cooltube kan je praktisch je lamp in de toppen hangen,en inderdaad bij 1,4 meter breedte zou ik 2 maal 400 watt overwegen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaa misschien wel maar ik ga het toch anders aanpakken.

 

Er komt een kast van 2,20M hoog, 1,20M breed en 0,90M diep.

 

Ik heb al een lamp gekocht en de rest van de spullen komen er zeer binnenkort aan! :specool

 

Hier vraag ik me af hoe ik dat ga regelen.

 

Keep u posted.

 

 

 

Mvg, de glazenwasser

Share this post


Link to post
Share on other sites

hee bierkrat,

 

ik heb zoon industriekap, waar ik de VSA dan uit haal. schijnt die dezelfde afmetingen als een zelfbouwkap? of kan ik beter een zelfbouw nemen voor zoon 'niet standaard' maat?

 

 

 

gr, de glazenwasser

Share this post


Link to post
Share on other sites

idustriekappen heb je in verschilende soorten u heeft een diepstraler nodig bv maxlichtkap ,zijn ongeveer 25pleuro :smoke en om je lamp om te gaan bouwen ,zou ik niet doen gewoon met een nieuwe beginnen.alles compleet kost je 85pleuro,dus maxlichtkap vsa en bulp.succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...