Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
bti

Zelf Stekjes Gemaakt

Recommended Posts

beste mensen vraagje

 

omdat het moeilijk is om aan stekjes te komen ben ik zelf begonen om stekjes tge maken.

 

Nu heb ik van een buiten plant (pp) die al in de bloei stond (je zag net bloemvorm).

daarvan heb ik stekjes genomen 70 stuks daarvan zijn er nu 47 geworteld binnen 9 dagen

 

nu de vraag deze staan nu onder TL maar je ziet gewoon dat er bloemmetjes in zitten,

maar ze wortelen wel goed

 

kan ik deze gebruiken voor de kweek of moet ik dit echt zien als een test en toch nog even wachten op stekjes van de stekboer die niet in de bloei hebben gestaan!!!!!!!!!!!1

 

Alvast bedankt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kwestie van 18 uur licht blijven doorgeven. Dan trekken ze vanzelf weer in de groei. Overigens knap dat je ze aan het wortelen hebt gekregen. Ik had vorig jaar half augustus stekken getrokken van een Haze plant maar ik bleef toen steken op 50 %. En van die planten zag het het nog geeneens dat ze in de bloei stonden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb het ooit ook gedaan van een bloeiende plant stekjes genomen.

zoals bambo beschreef gaan ze vanzelf terug in de groei .

ze zullen wel een beetje gestrest zijn denk ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nooit stekken maken van een plant die geen 18 uur licht krijgt. Je hoeft de bloei niet eens te zien maar de moederplant moet in de groei staan dus als ze 1 week 12 uur licht heeft gehad en je ziet de bloem nog niet is het nog niet goed. Dat is les 1 van het stekken snijden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nooit stekken maken van een plant die geen 18 uur licht krijgt. Je hoeft de bloei niet eens te zien maar de moederplant moet in de groei staan dus als ze 1 week 12 uur licht heeft gehad en je ziet de bloem nog niet is het nog niet goed. Dat is les 1 van het stekken snijden.

 

En kun je me dan ook vertellen wat de naardelen zijn van het snijden van stekken van bloeiendemoeder

 

ze wortel perfect de

 

B

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een bloeiende moeder is niet geschikt om van te klonen.

Als jezelf al niet begrijpt dat het zo niet moet, dan dan moet je er ook niet over doorvragen en je gelijk willen halen.

 

Een plant in de bloei terug laten gaan naar de groei brengt allerlei ellende met zich mee.

 

 

Stekken van ongezonde moeders en bloeiende moeders is zonde van je energie.

 

groet

 

TAW

Share this post


Link to post
Share on other sites
Een bloeiende moeder is niet geschikt om van te klonen.

Als jezelf al niet begrijpt dat het zo niet moet, dan dan moet je er ook niet over doorvragen en je gelijk willen halen.

 

Een plant in de bloei terug laten gaan naar de groei brengt allerlei ellende met zich mee.

Stekken van ongezonde moeders en bloeiende moeders is zonde van je energie.

 

groet

 

TAW

 

Sorry hoooooooor ik wou graag en onderbouwd verhalen horen waarom niet,

En ik wil helemaal mijn gelijk niet halen !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Wat voor vragen moet je dan hier stellen

 

ph op 6.0

hoeveel cm moet de lamp boven de planten hangen

hoeveel planten moeten eronder een 600/ 400 lamp

 

allemaal van die vragen

 

ik ben hier om te leren en ook omdat de stekken niet te verkrijgen waren in deze periode

dus daarom had ik die vraag!!

 

 

maar ik vraag wel niks meer

 

 

groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yo .. :specool

 

 

Nou vragen staat vrij en zo ook het antwoorden.

De vraag of stekjes van een bloeiende plant goed zijn ( moeder of niet) goed is is algemeen bekend.

 

NEE.

 

Dus de vraag waarom is lastig en plaatst de vrager in een krappe hoek.

Vergelijk het met:

 

Mag ik diesel tanken in mijn benzien auto en haal ik daar Parijs mee ...

 

Snap je me ...

 

Ik vind het echt bijzonder dat het nog wortelt ook en ik ga vanavond nog stekjes snijden en kijke wat er gebeurt.

 

Maar van die stekjes leeft ik niet das nur spielerei.

 

Groet

 

TAW

 

En blijf maar vragen ok ?

 

;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het echte antwoord is, zoals zo vaak, ja en nee.

 

Ja je kunt klonen van bloeiende moeders afhalen, maar nee, niet als ze -te lang- in de bloei staan. Wat is te lang? Dat hangt van de plant af.

De plant maakt in de bloei het bloei hormoon aan en hoe langer in de bloei hoe meer. Je stek moet eerst groeien, dus een vet bloeiende stek is niet handig. ALs de stek 24 uur licht krijgt, gaat hij weer "terugschakelen" naar de groei, sommige soorten kunnen daar slechter tegen dan andere.

Neem de laagste takken. Die hebben het minste hormoon, en stekken sowieso het best.

 

Tot twee weken bloei kun je het proberen, later kan wel, je kunt zelfs een hele bloeiende plant weer terug in de groei fase krijgen, maar hier word je plantje niet gezond van. Het is allemaal erg stressvol. Jij wilt toch ook maar 1 x puberen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou zet ze maar in de groei en beschrijf ons met fotos wat er gaat gebeuren.

 

 

Ik weet het al, het verjongingsproces gaat in en er gaan vele takjes uit de top groeien.

De plant gaat terug naar 1 vingerige bladeren en zal dan pas opnieuw gaan groeien met normale bladeren dan pas kun je er weer stekken van gaan snijden.

 

Hoe ze smaken na verjonging weet ik niet.

 

Wordt wel een leuke topic ...

 

Rejuvenation ....

 

 

 

 

 

 

En voor de duidelijkheid, je hebt in ieder geval stekjes gemaakt met wittewortels en ze zien er potent uit.

Dus ik mag wel zeiken en zeuren maar ik ben wel rete trots op je !!

 

Want daar dromen andere alleen maar van ..

 

groet

 

TAW

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voorspellingkie van mij..............Deze stekkies worden niet groter dan 20 a 25 cm , de zogenaamde bonsai plantjes.Heb ik al eens geprobeerd!!!

Voor het vuurpeleton als ut nie zo is!!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nooit stekken maken van een plant die geen 18 uur licht krijgt. Je hoeft de bloei niet eens te zien maar de moederplant moet in de groei staan dus als ze 1 week 12 uur licht heeft gehad en je ziet de bloem nog niet is het nog niet goed. Dat is les 1 van het stekken snijden.

 

Nou hier heb ik nog nooit ergens iets gelezen dat een moederplant eerst een week in bloei moet staan alvorens stekken van haar te nemen

En als je de stekken gamaakt hrbt zet je ze zeker weer op 18 uur licht

 

Nooit Gelezen Ergens :smoke :bier :specool ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi whietje

 

kan beter nog een keer lezen wat je gequote hebt.

er staat duidelijk dat je niet moet stekken als een plant al 1 week in de bloei staat ivm de bloeihormonen.

greengarden zegt dat als je nog geen bloem ziet het nog niet goed is om stekken te maken omdat de plant toch al bloeihormoon aangemaakt heeft.

 

correct me if i'm wrong.

 

groetjes dragonlover

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog even terug te komen op het stekken maken

na een paar dagen groei en bloei waren het bonsai struikjes de grootste was 30 cm en kleinste 10 cm en 1 vingerig blad en paarse stelen een groote bagger dus!!!!!!!!!!

 

dus mensen die hier op hebben gereageerd jullie hebben gelijk!!!!!!!!!!!!!!!

 

 

GEEN STEKKEN SNIJDEN VAN EEN BLOEIENDE MOEDER

NIET DOEN

 

Ik heb ze er uitgehaald en nieuwe gekregen deze staan nu vanaf vrijdag de dertiende (ooooooooooooooo)

 

santa´s.

 

En groeien nu al beter dan de zelf gemaakte stekken dus gaan we lekker zo verder

 

vriendelijk groet

 

 

bti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat een gelul allemaal, als je een stek wilt snijden van een bloeiende moeder dan heeft dat maar 1 nadeel tegenover groeiende steks..

 

Ze moet weer terug de groei in..ze zal eerst wat 1 vingerig blad geven ,zonder ribbels..daarna zie je der gewoon langzaam weer de groei in gaan..

 

Ze zullen veel sneller wortelen dan groeiende steks..maar daar is het dan ook me gezegt..

 

het gebeurt wel eens, (zoals bij mijzelf met de NewBerry) dat je je planten naar de klote ziet gaan en geen nieuwe aanwinst van stekke hebt,, ja wat doe je dan,,

Ik snij dan toch me stekkie van een bloeiende moeder(zelfs in de 6de bloeiweek).en zet haar op 18/6..Schijt aan de stekkeboerenregels..

Daarom heb ik nu een vette NewBerry Moeder, anders hak nu nix..

 

Dus, als je niet anders kan,, of het gewoon leuk vind, snij gerust een stekkie uit een bloeiende moeder, liefst onder uit de plant, vanwege het hoge zetmeel gehalte in de onderste oude takken zal deze heel snel en gemakkelijk wortelen..

Duurt gemiddeld 3 tot 4 weken voor ze weer terug in de groei is..

 

:smoke

vers gesneden

9nogmaarnetgesnedenir6.jpg

4,5 week later

1845weeklaterwarendeeerstegroeiverschijnselenwordenzips7.jpg

 

Nadat ze weer lekker 2 weken onder de lamp stond heb ik er weer 5 steks afgesneden. Nu ziet ze der zow uit.

nb3el3.jpg

 

Dat drie vingerig blad zal zich door ontwikkelen naar 5 of meer vingerig blad zodra ik der in een 20liter pot heb gezet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het kan wel natuurlijk , maar ik denk dat stekken van planten die terug de groei in zijn getrokken niet zo goed meer zullen opbrengen als normaal .

Share this post


Link to post
Share on other sites

bij mij krijgen ze ipv een gekarteld randje een gladde rand? de volgende uitschieters hebben dan wel weer kartels aan de vingers :smoke duidelijk stres? :no

Share this post


Link to post
Share on other sites

jeb eerst hebben ze geen kartelrand, komt de langzaam in..

Jazeker stress, maar binnen kweken is al stres, ik wil ook niet zeggen dat dit ideale manier van stekken is, maar het is heel goed mogelijk, en toch wel handig als je geen stekke ken krijge..en niets op 18/6 heb staan.

 

Of ze minder opbrengst heeft, tsja, kan best..

Ze was wel zwaar geflipt , heeft ook onder het raam gestaan, soms te koud en dat soort crap..

Maar al met al,.. ik kan gelukkig nog steeds genieten van deze lekkere NB.

Nu ik de boel ga verbouwen zullen me planten zowiezo weer gestrest worden als ze van de ene hoek naar de andere hoek worden versjouwd..

 

:smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...