Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Guest Miss_J

Hoe Geven Jullie Water?

Recommended Posts

Guest Miss_J

Ik kweek op aarde op dik 2 m2 en geef dus met een drukspuit water. De kleinere planten op de 7L potten geef ik zo water, bij de grotere potten schep ik gewoon met een bakje het water erin. Die drukspuit is nog best uitproberen geweest, want die zat na een poosje verstopt. Uiteindelijk heb ik de sproeikop eraf gezaagd en dat maakt de straal groter en dus het watergeven sneller. Ik geef zo in totaal zo'n 20 a 25 liter water.

 

Dus voor de mensen die met de hand water geven nu de vraag: hoe doen jullie dat nu?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ligt er helemaal aan hoeveel ruimte je hebt.

 

Soms met een maatbekertje,soms met een sproeistok zoals Jopie.

 

Maar ideaal is natuurlijk als je d.m.v. een opstaande rand een bak met vijverfolie maakt waar je je potten in zet.

Daar giet ik gewoon emmers met water in tot zo'n 3 cm hoogte en wacht tot mijn potten weer ligt aanvoelen :verrygood

Met de laatste methode geef je dus van onderaf water en dat geeft een veel hogere opbrengst :specool

 

Suc6 tokkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij mijn grotere potten meet ik eerst af met een maatbeker en doe het dan in een gieter.

Aan de lowryders, die dicht op elkaar staan in een curverbox, geef ik water met een injectiespuit van 70mL. Hiermee kan ik beter water geven zonder de onderste bladeren nat te maken (zodat ze niet verbranden in de zon).

Share this post


Link to post
Share on other sites

:verrygood ga van onderaf water geven in een grote bak met drainage buisen.

water in een gieter en dan in de slang gieten door een trechter.

(afgekeken van Rataplan) en in de bak komen dan tensiometers.

 

Gr Spock.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik werk (nouja, werk...?) met een automatisch sproeisysteem. gewoon ff de stekker erin, en de plant naar behoeft water geven. Meestal zo`n 200 cc per keer. Er loopt een heel leiding systeem door mijn hok en naar iedere pot een sproeier. Erg makkelijke manier van water geven :verrygood

 

En voor het spoelen heb ik er een specieton naast staan. Gewoon 60 liter aanmaken met enzymen, de pomp erin, en als deze leeg is kan ik zo weer door met het voedingsvat...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb in mijn waterbak een dompelpomp met daaraan een stuk tuinslang, hier aan vast

een t-stuk bevestigd en aan de ene zijde van het t-stuk weer een los stuk tuinslang en

aan de andere zijde eveneen een stuk tuinslang met daaraan een sproeikop (gardena).

 

Stekker in het stopcontact, dan gaat hij rondpompen door het loze stuk tuinslang aan het t-stuk,

en haal ik de hendel van de sproeikop over, dan staat er voldoende druk op dat er ook water door de sproeikop komt. :verrygood :specool

 

Het water in mijn waterbak vul ik aan met een emmer (afgemeten emmer)

 

Ik gebruik voeding van HG en heb trouwens nog geen last van verstoppingen gehad,

wat voor voeding gebruik je miss_j??

 

gr.

 

Blauwezand

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met een maatbeker van 100ml. Ideaal is anders maar zo giet je allesinds niet te snel waardoor je soms veel water verliest langs de kanten van de pot. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maatbeker van 100 ml?

Hoeveel water geef jij dan aan een volwassen plant?

Dan ben je wel een tijdje bezig als je een hok van 100 plantjes hebt :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ook ik Gaf/geef van onder water. Dus op de zelfde manier als tokkie doet. In me volgende hokkie(die al weer bijna in elkaar staat) gaik ze ook van onder water geven maar dan op schotels plaatsen, en er komen gaten onder in de bak op een dubbbele bodem.

 

gr ert

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maatbeker van 100 ml?

Hoeveel water geef jij dan aan een volwassen plant?

Dan ben je wel een tijdje bezig als je een hok van 100 plantjes hebt :verrygood

 

idd, maar het zijn er 15 en geen 100. :specool Geef ze zo'n 600ml

Share this post


Link to post
Share on other sites

0,5 liter spa flesje :verrygood

 

lekker makkelijk, goedkoop en effectief, maar ga volgende ronde van onderaf water geven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

druppelaars (hydro) en als het op aarde is (2m2) gewoon met het handje..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met een stok

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

@sannie

 

Die stok kan je dat ff nader uit leggen. Is dat met een sproeistok zonder koppie???

Net als Miss J doet. Ik kan nu alles nog veranderen. Dus kom maar op met die info :verrygood

gr ert

Share this post


Link to post
Share on other sites

mijn 15 ltr potten staan in een waterdichte bak hier spuit ik vanuit m,n vat het water in

en ze zuigen het zelf op

de eerste weeken geef ik van boven

daarna doen ze het zelf

zorg er wel altijd voor dat het water in de bak devolgende dag weg is

s dat niet zo dan geef je teveel

 

 

 

 

mzzl,s kc :specool

:verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vat 225 liter, dompelpomp, terugslagklep, timer en dan mijn bevloeiingssysteem gemaakt van 5/8" electriciteitspijp. Die grijze pijpen zijn goedkoop (1 euro voor 2 meter) en duurzaam. Op de pijpen staan per 10cm al merktekens. Daar heb ik gaatjes van 1mm in gemaakt. De pijpen zijn onderling weer verbonden met elkaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgende ronde wil ik dus ook van onderaf water gaan geven. met behulp van schotels

Maar hoe zit dat met het restant water? de emmer staat toch een paar millimeter van de bodem af, dan blijft er toch water achter wat niet kan worden opgenomen? Dan kan er dus een restant water/voeding achterblijven, doet dat niets met de ph en de ec van je voeding? Nadelig dan.

 

Groeten,

Share this post


Link to post
Share on other sites

gewoon met een maatbeker van 1 liter. in het begin maak ik het ook per liter aan.

later per 9 liter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

gieter :no via de schotels onder de pot, er is geen rest water, de kapitilaire kracht van de aarde en plant is groot genoeg om alles op te nemen, mits je natuurlijk niet overdrijft met watergeven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik bewater zelf ook via onder werkt goed en neemt niet al te veel tijd inbeslag

net als tokky .... ook gewoon emmers erin en hoppa binnen 1,5 uur is de bak leeg

verder bewater ik zelf om de dag en voel altijd even hoe zwaar ze nog zijn dus water naar behoefte

mvg Blow

Share this post


Link to post
Share on other sites
Volgende ronde wil ik dus ook van onderaf water gaan geven. met behulp van schotels

Maar hoe zit dat met het restant water? de emmer staat toch een paar millimeter van de bodem af, dan blijft er toch water achter wat niet kan worden opgenomen? Dan kan er dus een restant water/voeding achterblijven, doet dat niets met de ph en de ec van je voeding? Nadelig dan.

 

Groeten,

 

 

citro,

 

Ik weet niet hoe diep jouw schotels zijn maar als ik van mijn situatie uitga dan geef ik net zoveel water tot er zo'n 3 cm water/voeding in de bak staat.

Dat is dan inderdaad (zoals "blow" ook al vertelde) met zo'n 1 1/2 uur weg :no

Dus als jouw schalen ook zo diep zijn hoef je niet bang te zijn dat het water te lang blijft staan en hoef je

alleen maar op het gewicht van je potten te letten voor de volgende beurt.

 

suc6 Tokkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

tokkie,

 

-- hoe weet je dan precies wanneer ze weer water nodig hebben?

 

-- en hoe doe je het vanaf je stekjes krijgt, of vanaf je "zaadjes" 10 a 15 cm hoog zijn?

 

-- ik zou graag het hele verloop willen weten, want ik ga deze 2 weken me eigen eerste binnenkweek beginnen, en ik hoor / zie dat vanaf onderaan water geven het beste is.

 

graag hoor en zie ik veel reacties om mij te helpen.

 

groetjes, G!rlyyyyyy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...